گزیده خبرهای 12 مهر-94 قسمت -2

گزیده خبرهای 12 مهر-94 قسمت -2
 غار 30 هزارساله در نزدیکی تهران 
اگر عکس‌هایش را بدون هیچ توضیحی ببینید، شاید با خودتان بگوبید این چه کشوری است که چنین جاذبه زیبایی دارد، اما زمانی که پای‌تان به دهانه غار «بورنیک» برسد، به طور حتم از اینکه کشورتان چنین جاذبه‌هایی دارد، حیرت‌زده می‌شوید.هنگامی که از دهانه غار به دشت «بورنیک» نگاه می‌کنید، قطعا به یاد انسان‌های نئاندرتالی می‌افتید که 30 هزار سال پیش خانه‌هایشان غارهای سرد آهکی بوده‌ و شاید در طول روز بارها کوه را بالا و پایین می‌کردند، بدون آنکه از پدیده‌ای به نام آرتروز خبر داشته باشند.غار «بورنیک» یکی از جاذبه‌های گردشگری فیروزکوه است که بعد از حدود دو ساعت کوهنوردی به دهانه آن می‌رسید و بعد از گذشتن از دو دهانه و پایین رفتن از 148 پله، به دل تاریک و سرد کوه‌های فیروزکوه می‌رسید.اگر کمی سکوت کنید، صدای چکه آب را می‌شنوید، صدایی که شما را به دنیای طبیعت وصل می‌کند. این غار از سه تالار عظیم تاقدیسی تشکیل شده. تالار نخست یا بیرونی بورنیک و وجود آثاری از دوره‌های تاریخی کشف شده در آن، نشان می​دهد که از مراکز اصلی زندگی انسان​ها از دوره غارنشینی به بعد بوده استبورنیک» که به معنی محل امن و خوب است، در سال 81 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اما با این حال تابلویی که اطلاعات آن به رویش ثبت شده باشد در اطرافش وجود ندارد! از طرفی غارنوردانی که شب را در دهانه غار گذرانده‌اند، زباله‌هایشان را کنار بقایای آتش رها کرده و رفته‌اند.با این حال خوشبختانه هنوز این غارِ گردشگری به زباله‌دانی تبدیل نشده است. این غار هم از دست وندال‌ها در امان نمانده و هر کسی که به آن سر زده، با دیواره‌نویسی از خودش یادگاری به جا گذاشته است.برای رسیدن به غار بورنیک، باید از کوچه باغ‌های روستای «هرانده» بگذرید، باغ‌هایی که سیب‌های قرمز، کمر شاخه‌هایش را خم کرده است. شنیدن صدای آب رودخانه‌ای که از حَبله رود جریان گرفته و خوش و بش با مردم محلی باصفا استرس و دغدغه زندگی شهری را تا ساعت‌ها از ذهن دور می‌کند.به گزارش ایسنا، یکی از روستائیان می‌گوید:‌ عمده مردم روستای هرانده باغداری و کشاورزی می‌کنند. اغلب آنها گُل داودی پرورش می‌دادند و می‌فروختند، اما چون مقرون به صرفه نبود و هر شاخه را 40 تومان از آنها می‌خریدند! در حال حاضر کمتر گُل می‌کارند و بیشتر باغداری می‌کنند.بسیاری از درختان روستا سوخته یا بریده شده‌اند. یکی از اهالی روستا درباره درختان سوخته و بریده شده می‌گوید:‌ به دلیل سم‌پاشی اشتباه در سال‌های گذشته، بسیاری از درخت‌ها خشک شدند و صاحبان آنها مجبور شدند درختان را قطع کنند.در طول مسیر تنها یک باغچه برای استراحت وجود دارد و اگر می‌خواهید موقع برگشت از غار همانجا ناهار بخورید، باید از قبل با صاحب باغچه تماس بگیرید تا بساط نهار و چای را برایتان فراهم کند.غارنوردی در بورنیک خسته‌کننده است و برای کودکان و سالمندان مناسب نیست. داخل غار بسیار سرد است و همراه داشتن لباس گرم ضروری است. همچنین نبود چشمه و آب آشامیدنی یکی دیگر از نکاتی است که باید برای رفتن به بورنیک و کوه پیمایی در این منطقه به آن توجه شود و آب به اندازه کافی همراه داشته باشید.
گرد و خاک شدید، مدارس ایلام را تعطیل کرد 
گرد و خاک و آلودگی شدید هوا، دیروز همه مدارس مقاطع مختلف تحصیلی استان ایلام به جز مدارس شهرستان‌های آبدانان و دره شهر را به تعطیلی کشاند.به گزارش ایرنا، ستاد مدیریت بحران استان ایلام در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دلیل وجود گرد و خاک شدید در هوای این استان و آلودگی بیش از حد استاندارد هوا، مدارس تعطیل است.معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: براساس گزارش لحظه‌ای ایستگاه‌های پایش، میزان ذرات معلق موجود در هوای استان ایلام چند برابر حد استاندارد استعلی طاهر سارایی» اظهار کرد: میزان ذرات معلق در هوای شهر ایلام 828 میکروگرم در مترمکعب و در شرایط نسبتا پایدار، حدود شش برابر حد مجاز گزارش شده است.به گفته وی، میزان ذرات معلق در هوای شهرستان مرزی مهران سه هزار و 768 میکروگرم در متر مکعب در شرایط پایدار 25 برابر حد مجاز و در هوای شهرستان ایوان دو هزار و 678 میکروگرم در متر مکعب در وضعیت نسبتا پایدار بیش از 17 برابر حد مجاز است. (میزان استاندارد ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم در متر مکعب است).وی یادآور شد: همچنین میزان آلودگی هوا ناشی از پدیده گرد و غبار در هوای شهرستان چرداول (سرابله) 352 پی‌ام 5/2 در شرایط پایدار 10 برابر حد مجاز گزارش شده است. (میزان استاندارد پی‌ام 5/2 در هوا 35 است).سارایی افزود: بدلیل قطع ارتباط سایر مراکز و ایستگاه‌های پایش، اطلاع دقیقی از میزان گرد و غبار و آلودگی هوای سایر شهرستان‌های استان ایلام در دست نیست. 
کشف نیم تن مواد مخدر در سیرجان 
فرمانده انتظامی سیرجان گفت: یک باند توزیع مواد مخدر در این شهرستان متلاشی و نیم تن مواد مخدر از عوامل این باند کشف شد.سرهنگ «هادی ثمره» در گفت و گو با ایرنا، افزود: ماموران اطلاعات نیروی انتظامی به همراه تیم مبارزه با مواد مخدر این نیرو پس از شناسایی عوامل و محل توزیع مواد مخدر به منزلی که انبار باند تهیه و توزیع مواد مخدر بود وارد شدند و 500 کیلوگرم تریاک را کشف کردند.وی اظهار کرد: در عملیات انهدام این باند که توزیع مواد مخدر را در سطح منطقه و شهرستان انجام می‌داد چهار نفر دستگیر شدند و چهار خودرو نیز توقیف شد.فرمانده انتظامی شهرستان سیرجان گفت: مواد مکشوفه به همراه متهمان و خودروها تحویل مقامات قضایی شدند.وی با تاکید بر همکاری مردم با نیروی انتظامی برای موفقیت بیشتر در ایجاد امنیت و آرامش از آنان خواست هر گونه اطلاعات در رابطه با مواد مخدر را به پلیس با شماره تلفن‌های 110 و 128 اطلاع دهند.فرماندهی انتظامی شهرستان سیرجان از ابتدای امسال تاکنون موفق به کشف سه هزار و 420 کیلوگرم مواد مخدر و دستگیری 415 متهم شده است.
تالار بزرگ کشور طعمه حریق شد 
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از اطفای حریق سالن بزرگ کشور خبر دادسید جلال ملکی» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، با اشاره به حادثه حریق در تالار بزرگ کشور که حوالی ساعت 6:30 دیروز رخ داد، اظها‌ر کرد: در طی این حادثه ستاد فرماندهی آتش‌نشانی چندین ایستگاه به همراه بالابر، تشک نجات، خودروی تجهیزات تنفسی و... را به محل حادثه اعزام کرد.وی با اشاره به این که شعله‌های آتش به طبقه دوم این تالار نیز سرایت کرده بود، خاطر‌ نشان کرد: آتش نشانان در دقایق نخست از گسترش حریق جلوگیری به عمل آوردند و مدتی پس از آن نیز موفق به اطفای حریق شدند.وی در ادامه سخنان خود درباره علت این حادثه نیز خاطر‌ نشان کرد: کارشناس آتش نشانی پس از اتمام عملیات آتش نشانان بررسی‌های خود را برای تعیین علت وقوع این حادثه آغاز خواهند کرد.به گفته ملکی و بنابر گزارش‌های اولیه، این حادثه مورد مصدوم یا فوتی در بر نداشته است و تنها دو نفر از آتش نشانان دچار دودگرفتگی شده‌اند.
فرار راننده پژو پس از کشتن عابر پیاده 
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تصادف مرگبار یک دستگاه سواری 206 با عابر پیاده در بزرگراه شهیدیاسینی خبر داد.سرهنگ «مراد مرادی» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، در این باره گفت: در ساعت 11:44 دیروز یک دستگاه سواری 206 در مسیر شمال به جنوب بزرگراه یاسینی در حال حرکت بود که در محدوده ورودی به بزرگراه شهیدبابایی با یک عابر پیاده برخورد کرده و از محل متواری شد.وی با بیان اینکه در پی این حادثه عابر پیاده در دم جان خود را از دست داده است، ادامه داد: علت این حادثه در حال بررسی است و ضمن اینکه با توجه به فرار راننده 206 پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و در کلانتری 146 حکیمیه رسیدگی به آن در جریان است.رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: با استفاده از دوربین‌های کنترل ترافیک و مشخصات موجود راننده پژو 206 به زودی دستگیر خواهد شد و بهتر است این فرد با معرفی خود به پلیس از جرمی که انجام داده کم کندمرادی» همچنین از عابران پیاده خواست برای عبور از عرض بزرگراه‌ها و معابر، از پل‌های عابر پیاده استفاده کرده یا از روی خط‌کشی عابر عبور کنند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس حاضر شد.سیدعباس عراقچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور به همراه حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه در زمان قرائت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام در جلسه علنی مجلس حاضر شدند.