افساد في الارض اتهام دست پرورده اقتصادي كارگزاران

اوین نامه ی کیهان 12 مهر -94
افساد في الارض اتهام دست پرورده اقتصادي كارگزاران
اولين جلسه دادگاه بابك زنجاني برگزار شد
مشخص بود که اقدام دستگاه فاسذ قضاییه برای بازداشت بابک زنجانی که  2 سال وی رادربازداشت نگهداشت ودر آب نمک خیساند چون هدف  طرح توطئه ی سناریو سازی بوده است که چگونه باید از این مهره ی دلال اقتصادی و پولی ونفتی دولت احمدی نژاد استفاده شود .درصورتیکه وی نقش دور زدن تحریم ها وپولشویی برای پاسداران راایفا نمود . اکنون تبدیل به چماق یا بهانه ای برای فشار یا آوارشدن روی رقیب شده است .زیرا قرار است که  پرونده ی مشابه ی خدادادی و غلامحسین کرباسچی در زمان رفسنجانی و دادگاه شهرام جزایری در دوران خاتمی از طریق وی  برای رفسنجانی ساخته وپرداخته شود .برای همین اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری ذوق کنان تیتر خبری " افساد فی الارض اتهام دست پرورده اقتصادی کارگزاران" را بازتاب داده است تا به رفسنجانی ربط داده شود که ازروحانی حمایت می کند واحمدی نياد وچند وزیر ورئیس بانک مرکزی همکار بابک زنجانی به حاشیه برده شود .
نماينده دادستان درنخستين دادگاه رسيدگي به پرونده بابک زنجاني کيفرخواست او و سايرمتهمان را قرائت کرد.
    پس از گذشت ۶۳۰ روز از بازداشت بابک زنجاني ديروز نخستين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده بابک زنجاني در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي صلواتي آغاز شد.

    بنا بر اظهارات حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي سخنگوي قوه قضائيه، اين پرونده ۲۰۹ جلد بوده که در ۴ هزار صفحه قرار مجرميت اين متهم صادر شده است.

    حضور ۴ وکيل از وزارت نفت و ۴ وکيل از ساير متهمان در دادگاه، توقيف کامل اموال بابک زنجاني در سال ۹۲، بدهي ۲ ميليارد يورويي متهم به وزارت نفت، استفاده از سه شناسنامه متفاوت توسط متهم بخش هاي گفته شده در مورد اين پرونده بزرگ است.

    بابک زنجاني تاجري است که کار خود را با دباغي آغاز کرد و در گفتگو با رسانه ها گفته بود: بيش از ۷۰ شرکت از جمله شرکت هلدينگ توسعه سورينت قشم، اولين بانک سرمايه گذاري اسلامي در مالزي، سهامدار شرکت هواپيمايي انور ترکيه، موسسه مالي اعتباري در امارات و بانک ارزش تاجيکستان را داشته و همچنين شرکت هايي در دبي، ترکيه و تاجيکستان دارد و در مجموع آمار کارمندانش به بيش از ۱۷ هزار نفر مي رسد.

    معاون اول قوه قضائيه در شصت و هفتمين نشست خبري خود با اصحاب رسانه، گفته بود که در رابطه با اين پرونده پنج تن بازداشت هستند و اکنون تعداد بازداشتي ها بيشتر شده است و يکي از مديران نفتي و دو يا سه تن در ارتباط با اين پرونده هم بازداشت شده اند. هرچند وکيل اين متهم در گفتگو با مهر اعلام کرد که موکلش حاضر است بدهي هايش را پرداخت کند اما سخنگوي دستگاه قضا در نشست هاي خبري متعدد از همکاري نکردن بابک زنجاني در بازگرداندن پول ها خبر داده و گفته بود، ميلياردر نفتي با کارشناسان و دستگاه قضا آنگونه که بايد همکاري نمي کند و اگر همکاري خوبي مي داشت زودتر از اين ها مي شد به نتيجه رسيد.

        
قرائت کيفرخواست بابک زنجاني 
    در جلسه ديروز دادگاه نماينده دادستان بخشي از کيفرخواست بابک زنجاني و ساير متهمان را قرائت کرد.

    نجفي نماينده دادستان تهران در نخستين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده بابک زنجاني، کيفرخواست سه متهم پرونده را در ۲۳۷ صفحه قرائت کرد.

    بر اساس گزارش خبرگزاري مهر، قرار بازداشت متهمان ۲۷ ديماه ۹۲ در شعبه ۶ دادسراي کارکنان دولت براي بابک زنجاني، «ح ف» و «م ش» انجام شد و پرونده در اوايل سال ۹۳ توسط شوراي عالي مبارزه با پولشويي مفتوح شده بود که با شکايت وزارت نفت در تاريخ ۲۸ آبان ۹۳ کار پرونده با سرعت بيشتري انجام شد.

    نماينده دادستان در دادگاه قرار مجرميت بابک زنجاني را به اين شرح اعلام کرد: ۱ افساد في الارض و اخلال در نظام اقتصادي کشور، ۲ کلاهبرداري گسترده از شرکت ملي نفت ايران، ۳ کلاهبرداري از بانک اف آي آي بي و جعل حواله بانکي به نام «ي»، ۴ جعل حواله بانکي از بانک عرب ترک به بانک کنت به حساب آقاي «ي»، ۵ جعل حواله ارزي از بانک اف آي آي بي به بانک مسکن، ۶ جعل چندين مورد حواله ارزي از بانک کنت به موسسه مالي توسعه، ۷ جعل دستور انتقال بين بانکي از بانک اف آي آي بي به بانک اسلام، ۸ جعل حواله نزد بانک مرکزي، جعل اسناد بانک و جعل مهر، ۹ پولشويي به مبلغ يک ميليون و ۹۶۷ هزار يورو و نشر اکاذيب.

    بعد از قرائت کيفرخواست بابک زنجاني، گردش کار پرونده نزد قاضي قرائت شد.

        
کيفرخواست دو متهم ديگر پرونده
    نجفي نماينده دادستان در جلسه رسيدگي به پرونده بابک زنجاني بخشي از کيفرخواست دو متهم ديگر پرونده را هم قرائت کرد.

    در کيفرخواست «م ش» متولد ۱۳۴۶ مقيم انگليس، فساد في الارض و اخلال در نظام اقتصادي کشور، مشارکت عالمانه و عامدانه در جعل، کلاهبرداري و پولشويي، مشارکت در کلاهبرداري از شرکت ملي نفت ايران به مبلغ يک ميليون و ۲۰۰ هزار يورو، مشارکت در پولشويي به مبلغ يک ميليون و ۲۰۰ هزار يورو و مشارکت در کلاهبرداري از يک شرکت به مبلغ ۷ ميليون يورو آمده است.همچنين در کيفر خواست «ح ف» مقيم تهران، فساد في الارض و مشارکت در اخلال در نظام اقتصادي کشور و ضربه زدن به نظام اقتصادي، جعل، کلاهبرداري و پولشويي، مشارکت در کلاهبرداري از شرکت HK به مبلغ يک ميليون و ۲۰۰ هزار يورو و مشارکت در کلاهبرداري از سازمان تامين اجتماعي به مبلغ ۴۴۴ ميليارد ين ژاپن آمده است.

        
کارمندي با حقوق ۴ هزار يورويي در پرونده متهم نفتي
    در ادامه دادگاه بررسي پرونده بابک زنجاني و متهمان ديگر پرونده، نجفي نماينده دادستان در مورد شرکت هاي تحت مديريت بابک زنجاني و نحوه بروز تخلفات و اعضاي هيئت مديره توضيح داد.

    در اين توضيحات عنوان شد که بابک زنجاني ۱۱ شرکت نفتي ثبت کرده و در کشورهاي عراق، ترکيه، تاجيکستان و مالزي هم به فعاليت هاي پولي و بانکي پرداخته است که يکي از مهمترين شرکت هاي نفتي، شرکتي در عراق بوده که بابک زنجاني ۴۹ درصد سهام آن را از آن خود داشته است.

    نماينده دادستان گفت: خريد و فروش طلا، جرثقيل و معاملات بانکي بخشي از فعاليت هاي شرکت هاي بابک زنجاني بوده که برخي از افراد در هيئت مديره اين شرکت ها حضور فعال داشته اند که يکي از آنها زني به نام (م. م) است که حقوق وي ماهيانه ۴ هزار يورو بوده است.

    نماينده دادستان در ادامه با اشاره به تخلفات گسترده متهم گفت: متهم ۸ هزار کارت اعتباري ارزي بسته بندي کرده بود و مي گفت که اين کارت ها اعتبار دارد، در حالي که اعتبار نداشت و در اظهارات خود گفته است در دوبي با يکي از شيوخ عرب آشنا شده و مبلغ ۱۵ ميليارد يورو دريافت مي کند که اين مبلغ نزد شرکتي سپرده گذاري شده بود.

    به گفته نماينده دادستان تهران در دادگاه، بابک زنجاني با ارتباط با يکي از کارمندان زندان اوين با خواهر خود ارتباط برقرار کرده و از او خواسته اقداماتي را در اطلاعات شرکت لحاظ کند و اين اقدامات همان تغييرات در حواله هاي بانکي است. پس از دستگيري خواهر بابک زنجاني، وي اعتراف کرد که بابک به او گفته بود جدول مورد نظر را در يک سايت بارگذاري کند. بعد هم بابک زنجاني به خواهرش گفته خانم «چ» تحت نظر است و ديگر با آن ارتباط نگيريد.

    نجفي در ادامه خواندن متن کيفرخواست در نخستين دادگاه رسيدگي به پرونده بابک زنجاني اظهار داشت: آقاي زنجاني شرکت کنت را با ۱۰ ميليون يورو و شرکت ديگر را با ۴ ميليون يورو سرمايه گذاري ايجاد کرد و براي اينکه بتواند از يک بانک ايراني هم بهره ببرد، ۶۰ درصد سهام اين شرکت را طي قراردادي با مديرعامل وقت بانک ملت به مبلغ ۹۰ ميليون يورو واگذار کرد و بانک ملت بعد از يکسال دوباره همان سهام را به مبلغ ۱۶۰ ميليون يورو به بانک زنجاني فروخت و بابت اين نقل و انتقالات و قراردادها آقاي (ح. ف) ۵ ميليون يورو گرفته است.

    در نخستين جلسه دادگاه ۴۰ درصد متن کيفرخواست قرائت شد و دادگاه در ساعت ۱۲ ظهر به پايان رسيد و امروز دومين جلسه دادگاه برگزار مي شود.

    گفتني است، دو وکيل از طرف شرکت HK، دو وکيل از طرف شرکت نفت، يک وکيل از طرف بابک زنجاني، دو وکيل از طرف معاون اول وي و دو وکيل از طرف معاون دوم وي کار وکالت اين پرونده را انجام مي دهند. 

    همچنين دهشتي نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي هم در اين دادگاه حضور داشت.دو خواهر متهم رديف اول دادگاه نيز از حاضران دادگاه ديروز بودند.

        
تلاش دولتي ها براي از بين بردن رد پاي بابک زنجاني از دوران کارگزاران و اصلاحات
    از ابتداي ماجراي بابک زنجاني، برخي از اعضاي دولت يازدهم به پشتوانه جريان اصلاحات که در دولت اعتدال از هيچ شيوه اي جهت مخدوش کردن چهره ديگر جريانات فروگذاري نمي کنند به تکاپو افتادند تا به نوعي رد پاي بابک زنجاني را از مسيرهايي که در دولت هاي کارگزاران و اصلاحات براي وي ترسيم شده بود پاک کنند. چراکه هنوز افکار عمومي تاريخ تولد فسادهاي شهرام جزايري و فاضل خداداد را فراموش نکرده اند و اگر اين بار نيز اين جريان نتواند خود را از اين مخمصه نجات دهد همانطور که پس از جريان فتنه 88 شاهد بوديم، ديگر هيچ اقبالي بين مردم نخواهند داشت. موضوعي که در انتخابات مجلس آينده قطعاً ظهور و بروز پيدا خواهد کرد.

         
بابک زنجاني کيست؟
    نام کامل وي بابک مرتضي زنجاني است؛ وي متولد 21 اسفند 1349 در تهران و صاحب شرکت هلدينگ توسعه سورينت قشم است. گفته مي شود زنجاني حدود 64 شرکت داخلي و خارجي دارد. شرکت هواپيمايي قشم، هلدينگ سورينت، باشگاه فوتبال راه آهن، First Islamic Bank مالزي، بانک «ارزش» تاجيکستان، موسسه اي مالي اعتباري در امارات و سهامداري شرکت هواپيمايي «انور» ترکيه از جمله شرکت هاي منتسب به زنجاني است.

        
فيلمي که بر شهرت زنجاني افزود
    زنجاني در جريان روز يک شنبه سياه مجلس به دليل نمايش فيلمي از مذاکرات فاضل لاريجاني و سعيد مرتضوي بيش از گذشته به يک چهره سياسي تبديل شد، چراکه وي نيز در اين مذاکرات حضور داشت و همين بهانه باعث شد جريان اصلاح طلب براي تطهير خود، شناسنامه سياسي يکي ديگر از فرزندانش را باطل و بابک زنجاني را رشد يافته دولت احمدي نژاد معرفي کند.

    رقباي جريان اصولگرا تصميم گرفتند براي اينکه توجيهي در راستاي عملکرد نامعلوم اقتصادي دولت يازدهم داشته باشند شيوه فرار رو به جلو را انتخاب کنند. اما اين جريان که اين روزها در تلاش است تا خود را پيش قدم در مبارزه با مفاسد اقتصادي غالب کند، بايد به اظهارات خود بابک زنجاني نيز توجه کند؛ اظهاراتي که اين فرزند دولت کارگزاران پايه گذار اقتصاد ليبرالي در گفت وگو با هفته نامه اصلاح طلب آسمان منتسب به غلامحسين کرباسچي درباره رانت خود گفته است.

        
اعتراف هاي بابک زنجاني در نشريه منتسب به کرباسچي 
    زنجاني خود معترف است اولين محموله دلارهاي دولتي که از مرحوم نوربخش در دولت کارگزاران گرفته و در بازار آزاد فروخته است، روزانه 17 ميليون تومان برايش سود داشته و او با آن پول ها در ميرداماد، يک دفتر اداري خريده است.

    وي مي گويد: «زماني که در تهران سرباز بودم، آقاي هاشمي رفسنجاني براي بازديد به آنجا آمدند، گفتند تعدادي سرباز براي رياست جمهوري، بانک مرکزي و جاهاي مختلف انتخاب کنند. وقتي به عنوان سرباز به بانک مرکزي رفتم گفتند شما بايد به عنوان راننده، آقاي نوربخش را جابه جا کنيد. حدود 5 ماه از سربازي ام مانده بود. من در دفتر آقاي نوربخش کار ثبت نامه ها را انجام مي دادم، بعد هم رانندگي آقاي نوربخش را مي کردم. بعد از خدمت آقاي نوربخش 4-5 جا را انتخاب کرده بود و براي کنترل بازار به آنها دلار مي داد تا در بازار پخش کنند. دلار 300 تومان بود و همه مي گفتند دلار مي خواهد هزار تومان شود. مردم مي رفتند شب تا صبح در صف بانک ها مي خوابيدند تا دلار بگيرند و در بازار بفروشند.آقاي نوربخش به من گفت شما هم بيا در اين مجموعه هايي که دارند دلار تزريق مي کنند و 4 يا 5 نفر بودند، کار کن. اولين روز 17 ميليون دلار ارز در بازار توزيع کردم و اولين کارمزد من هم 17 ميليون تومان (2دهه پيش) بود.

    با آن پول هم يک دفتر در ميرداماد (خياباني که بانک مرکزي نيز همان جاست) خريدم. هر روز دلار مي گرفتم و در بازار مي فروختم.

    ]درباره عکس با هاشمي و خاتمي و روحاني[ من پيش اين آقايان رفتم تا جايزه بگيرم... تا حالاسه چهار بار آقاي هاشمي را از نزديک ديده ام. بعد از انتخابات خدمت ايشان رفتم و توضيحي درباره کارهايم به ايشان دادم. بيشتر از 8 سال است که عکس ايشان در اتاقم هست

    نانوشته پيداست که زنجاني از محل دلالي دلار تفاوت نرخ دلار رسمي با نرخ دلار آزاد در دولت سازندگي و اصلاحات به درآمد هنگفتي رسيده است.

        
غفلت مسئولان از پيام 8 ماده اي رهبري درباره مبارزه با مفاسد اقتصادي
    رهبر معظم انقلاب در 10 ارديبهشت 1380 در بند نخست پيام معروف 8 ماده اي خود خطاب به مسئولان سه قوه در باب مبارزه با مفاسد اقتصادي فرمودند: «با آغاز مبارزه جدّي با فساد اقتصادي و مالي، يقيناً زمزمه ها و به تدريج فريادها و نعره هاي مخالفت با آن بلند خواهد شد. اين مخالفت ها عمدتاً از سوي کساني خواهد بود که از اين اقدام بزرگ متضرر مي شوند و طبيعي است بددلاني که با سعادت ملت و کشور مخالفند يا ساده دلاني که از القائات آنان تاثير پذيرفته اند با آنان هم صدا شوند. اين مخالفتها نبايد در عزم راسخ شما ترديد بيفکند. به مسئولان خيرخواه در قواي سه گانه بياموزيد که تسامح در مبارزه با فساد، بنوعي همدستي با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومي به دستگاه هاي دولتي و قضائي در گرو آن است که اين دستگاه ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعيت و عدم تزلزل خود را نشان دهند

        
اقتصاد ليبرالي زمينه شکل گيري بابک زنجاني ها 
    آيت الله عباس کعبي عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت وگو با فارس، با بيان اين که ما بايد افراد را به ويژه کساني که طرح اقتصادي دارند براي ورود به بازار کار جهت رونق و شکوفايي اقتصادي تشويق کنيم، تصريح کرد: نکته ديگر در اين زمينه عدم سهل انگاري و مسامحه نسبت به مفاسد اقتصادي است.

    عضو جامعه مدرسين همچنين اقتصاد ليبرالي و سرمايه داري را نيز يکي ديگر از مسائل موثر در رشد مفاسد اقتصادي دانست و با اشاره به انباشت سرمايه و ولع براي سرمايه دار شدن پس از دوران دفاع مقدس تصريح کرد: متاسفانه در اين دوران معبر و بستر سوءاستفاده اقتصادي و دلال بازي و رانت خواري با استفاده از موقعيت هاي غيرقانوني براي عده اي فراهم شد.

    عضو مجلس خبرگان رهبري با تاکيد بر اينکه مفاسد غربي در چارچوب برنامه توسعه غربي و اقتصاد ليبرالي رشد مي کند، متذکر شد: بايد تلاش کرد که معبرهاي قانوني و اجرايي براي مفاسد اقتصادي بسته شود که براي اين کار نيازمند برنامه، انضباط و شفافيت اقتصادي هستيم.

    مجيد متقي فر عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري نيز در خصوص اين پرونده گفته بود: تاريخ ظهور شهرام جزايري، بابک زنجاني و فاضل خداداد به دوره اي برمي گردد که شعارهاي تجمل گرايي مطرح مي شد.متقي فر با بيان اين که زنجاني در زمان هاشمي رشد کرد و در دوره سازندگي چنين رشدهاي رانتي بيشتر اتفاق افتاده افزود: آقاي هاشمي در نماز جمعه تجمل گرايي را ترويج مي کرد و ايشان علاقه داشت که جنگ فراموش شود و ما با غربي ها و آمريکايي ها کنار بياييم.وي همچنين تاکيد کرد: بايد نوع نگاهمان اصلاح شود. هر کس که به آقاي هاشمي وصل شود رشد غيرعادي دارد و جزء کساني است که کم کم پا به چنين عرصه هايي خواهد گذاشت.

    متقي فر ادامه داد: بابک زنجاني هنگامي که در خارج از ايران کار اقتصادي انجام مي داد غربي ها مي توانستند آن را پشتيباني نکنند و در ليست تحريم هاي خود قرار دهند اما با امکانات و مساعدت هايي که در اختيار وي قرار دادند باعث پيشرفت بابک زنجاني در خارج از مرزهاي ايران شدند.

    وي بابيان اينکه غرب به دليل استفاده ابزاري که از امثال بابک زنجاني ها مي کند وجود آنها را براي خود ضروري مي داند به ماجراي قرار گرفتن نام خاوري در ليست تحريم شدگان اشاره کرده گفت: حضور خاوري در غرب بيانگر مفيد بودن چنين افرادي براي دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران است.

         
لزوم پيگيري پرونده همکاران رانتي بابک زنجاني در دولت کارگزاران
    پرواضح است که تا مشخص نشدن تمام ابعاد پرونده اين متهم مالي-نفتي که با حمايت تکنوکرات ها در دولت هاشمي رفسنجاني متولد شده و رشد کرده است، بايد منتظر ماند و ردپاهاي فراواني از کارگزاران تا اصلاحات را در لابه لاي جلسات دادگاه پيگيري کرد.