79 درصد مردم معتقدند آمريكا به تعهدات خود در برجام عمل نخواهد كرد

در يك نظرسنجي مشخص شد: 79 درصد مردم معتقدند آمريكا به تعهدات خود در برجام عمل نخواهد كرد 18 مهر-94
نظرسنجی که منبع گزارش خبرش خبرگزاری دروغ پرداز پاسداران فارس باشد.مشخص است که ضریب اعتبارش چقدر نادرست و غیر واقعی است وخبر بو می دهد؟چرا نظر سنجی نشده است تا مشخص شود چند درصد مردم ایران قبول دارد رژیم وارونه ی ولایت فقیه به آنچه تعهدداده عمل می کند و ازاجرای توافق ظفره نمی رود و کارشکنی نمی کند؟

79 درصد مخاطبان نظرسنجي برنامه ثريا در پاسخ به اين سوال که «آيا با قطعي شدن توافق و پس از اجراي تعهدات ايران، آمريکا و غرب به تعهدات خود در لغو تحريم ها پايبند خواهند بود؟» گزينه خير را انتخاب کردند.
    
به گزارش فارس، برنامه ثريا با گفت وگويي صريح در خصوص مسائل هسته اي و برجام و با حضور سيروس ناصري، عضو سابق تيم مذاکرات هسته اي و دکتر بيژن پيروز رئيس مرکز مطالعات عالي بين الملل دانشگاه تهران به روي آنتن رفت. سوال نظرسنجي اين قسمت از برنامه ثريا به اين شرح بود که آيا در صورت قطعي شدن توافق و بعد از اجراي تعهدات ايران، آمريکا و غرب به تعهدات خود در لغو تحريم ها پايبند خواهند بود؟ 1- بله 2- خير
    
در اين نظرسنجي تلويزيوني که بيش از 100 هزار نفر شرکت کردند، بيش از 79 درصد از مخاطبان گزينه خير را انتخاب کردند و اين موضوع بيانگر اين بود که مردم، آمريکا و غرب را غير قابل اعتماد مي دانند و معتقدند که بعد از اجراي تعهدات ايران در برجام، آمريکا به تعهدات خود در لغو تحريم ها پايبند نخواهد بود. بيژن پيروز در پاسخ به اين سوال که شما نقاط قوت اين توافق را در کجا مي دانيد، اظهار داشت: اين توافق در آينده براي دانشجويان و دانشگاهيان عبرت آموز خواهد بود. دقيقا همان چيزي که مردم ما براي آن 8 سال جنگيدند و همان چيزهايي که مردم ما به خاطر آن مرگ بر آمريکا مي گويند، در اين توافق قابل مشاهده است، بند بند اين توافقنامه استکباري است. با ما مانند ژاپني صحبت کردند که دنبال بمب اتم بوده است و در بند بند اين توافق با ما اينگونه مذاکره کرده اند. تمام اين متن مي تواند براي کساني که از جنگ فاصله گرفته اند يک تذکر باشد، همچنين براي کساني که فکر مي کنند با کشور آمريکا مي توان روبوسي کرد و همه مشکلات حل بشود و صلح کرد معيار خوبي است. و معيار خوبي است براي کساني که آمريکا را از رسانه ها و هاليوود مي شناسد خوب است که واقعيت هاي نظام بين الملل را خوب بشناسند، در حقيقت مي توان گفت که نقطه قوت اين توافق اين است که در آينده مي توانيم از آن عبرت بگيريم.
    
سيروس ناصري، عضو سابق تيم مذاکره کننده هسته اي در دوره اصلاحات با انتقاد از نامگذاري مستندهاي ثريا با عنوان «وعده گرگ ها» که در آن آمريکا گرگ نشان داده شده است، گفت: شما همواره آمريکا را گرگ خطاب مي کنيد، در حالي که گرگ زيرکي و هوش دارد و دندان تيزي هم دارد اما آمريکا گرگ نيست چرا که در يمن و افغانستان و عراق در باتلاق گير کرده است، اسم آمريکا ابرقدرت است اما عقلش کوچک است لذا اين قدر مردم را نترسانيد.
    
وي در پاسخ به اين نکته مجري برنامه که تعبير رابطه «گرگ و ميش» براي رابطه ايران و آمريکا متعلق به حضرت امام(ره) است و رهبر انقلاب هم در سال هاي اخير همين تعبير را به کار برده اند، گفت: اکنون ديگر آمريکا گرگ نيست و تبديل به ميش شده است. مذاکره کننده سابق هسته اي همچنين از برنامه هاي صدا و سيما در مورد توافق هسته اي انتقاد کرد و گفت: بايد اسم برنامه ثريا را بگذاريد مريخ و سنگلاخ؛ مستندهاي هسته اي توليدي برنامه ثريا، سياه نمايي و اميدزدايي است.
    
مجري ثريا هم در پاسخ افزود: خوب است مسئولين در مقابل انتقادات کمي سعه صدر داشته باشد و اينگونه با معدود انتقادات برخورد نکنند. يک سال و نيم پس از توافق ژنو هيچ انتقادي به اين توافق در رسانه ملي صورت نگرفت و تيم مذاکره کننده يکطرفه از توافق در رسانه ملي دفاع کردند.