بارندگی ها وعواقب آن

بارندگی ها وعواقب آن18 مهر 94
بارندگی های پاییزی شروع شده است .از یک طرف مثل همیشه آب باران ها نه  بهدر می ر ود که  موجب جاری شدن سیلاب ها وتخریب  همراه با خسارات اقتصادی ومالی و آبگرفتگی خیابان های شهرهای استان های کشور می شود .مهمتر اینکه درادامه ادعا می شود که کشور مواجه با کم آبی یا خشکسالی است .
بارش هاي 131 و 112 ميليمتري، رامسر و آستارا را زير آب برد
بارش هاي 131 ميليمتري و 112 ميليمتري در رامسر و آستارا را که با تندباد شديدي همراه بود اين دو شهر استان هاي مازندران و گيلان را زير آب برد.
    خبرنگار کيهان از ساري از وزش طوفان شديد با سرعت بيش از 85 کيلومتر در ساعت در بامداد جمعه در مازندران خبر داد و نوشت: پس از رعد و برق مداوم که حدود 20 دقيقه آرامش مردم را برهم زده بود طوفان سهمگيني شهرهاي مازندران را درنورديد و خسارات قابل توجهي به اماکن تجاري، مسکوني، خودرو و باغات مرکبات وارد کرد.

    علي اصغر احمدي مدير کل مديريت بحران استان مازندران گفت: طوفان از غرب مازندران آغاز شد و در مناطق مرکزي استان مازندران با سرعت بيش از 85 کيلومتر سقف بسياري از اماکن تجاري و مسکوني شهرهاي بابل، قائم شهر، سيمرغ، نکا، مياندورود و به ويژه شهرستان هاي جويبار و ساري را کند و با خود برد و موجب راه افتادن آب در زندگي مردم شد.

    احمدي در ادامه گفت: طوفان خساراتي به شبکه برق، وسايل نقليه ناشي از افتادن درختان و تگرگ و ريزش ميوه ها به ويژه مرکبات و کشت دوم شاليزار وارد ساخت. همچنين آبگرفتگي اماکن در روستائيان خسارت هايي به مردم وارد کرد.

    وي افزود: به علت پراکندگي و گستردگي و حجم زياد تخريب ناشي از طوفان و بارندگي ميزان دقيق خسارات هنوز برآورد نشده است.

    مهندس شهابي مديرعامل توزيع برق مازندران نيز گفت: به علت شکستن تيرهاي برق و افتادن سرشاخه ها و تنه هاي درخت بر روي کابل ها و شبکه هاي برق دچار خسارات شد و برق حدود 70 درصد شهرهاي مرکزي در ساعات اوليه وقوع طوفان قطع شد.

    در همين حال به گفته احمد اسدي دقايقي رئيس گروه پيش بيني هواشناسي مازندران بر اثر سرعت وزش باد نيمي از سقف اين اداره کل نيز دچار خسارت شد.

    فرماندار رامسر نيز در گفت وگو با خبرگزاري فارس از بارش 131 ميليمتري باران در رامسر و تلاش بي وقفه امدادگران و مديريت بحران شهرستان براي برطرف کردن هرگونه مشکل احتمالي خبر داد.

    حسين سروري با اعلام آب گرفتگي در بعضي از معابر شهري و روستايي شهرستان، تصريح کرد: روستاهايي مانند راجوب، ليماک، توبن و شاه منصور محله و بخشي از روستاي آسياب سر رامسر دچار آب گرفتگي معابر شد که تيم امدادي براي رفع آب گرفتگي ها، در مناطق ذکر شده مشغول بررسي و رفع آن هستند.    

    
آستارا در بارش باران 112 ميليمتري فرو رفت
    بارش باران که از عصر روز پنجشنبه در مناطق غربي استان گيلان آغاز شده، موجب آب گرفتگي شديد خيابان هاي شهر آستارا شد و مسافران تعطيلات پايان هفته اين شهرستان را غافلگير کرد.

    به گزارش ايرنا، در پي بارش شديد باران که تا ساعت مخابره خبر همچنان ادامه داشت، معابر داخل شهر آستارا دچار آب گرفتگي شده و جاري شدن آب باران، اختلال جدي در تردد شهروندان ايجاد کرده است.

    مسافران نيز که به بهانه تعطيلات پايان هفته به آستارا سفر کرده بودند، به علت شدت بارش آستارا را به مقاصد ديگري ترک کردند. بارش شديد باران همچنين تردد در جاده هاي منتهي به شهرستان آستارا را نيز مختل کرد به طوري که به علت شدت باران، برخي از رانندگان با کاهش ديد جاده اي، خودرو خود را در کنار جاده متوقف کرده و پس از آرام شدن شدت بارش، به راه خود ادامه مي دهند. با شدت گرفتن بارش باران و کاهش هشت درجه اي دماي هوا اهالي آستارا به استفاده از لباس هاي زمستاني روي آوردند.

    فردين فرتوت نيا، رئيس اداره هواشناسي آستارا گفت: اين سامانه بارشي که با کاهش محسوس و هشت درجه اي دما همراه بود، دماي هوا را در آستارا به 14 درجه کاهش داد.

    وي رگبار شديد، رعد و برق، آب گرفتگي معابر و مواج بودن دريا را از جمله آثار وضعي ورود توده هواي بارش زا به شمال کشور ذکر کرد.

    وي افزود: اين سامانه بارشي با همين شدت تا بعد از ظهر امروز شنبه نيز در منطقه فعال خواهد بود و فردا هوا نيمه ابري و ابري و همراه با بارش خفيف خواهد بود.    

    
اردبيلي ها هم لباس گرم بر تن کردند
    بعد از دو روز هواي گرد و غباري ناشي از وزش تندبادهاي شديد در شهرهاي مختلف استان اردبيل باران صبح ديروز آثار آن را شست و از بين برد به طوري که مردم اين استان لباس هاي گرم بر تن کردند.

    به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، به دنبال تندباد دو روز اخير که با سرعت بيش از 80 کيلومتر در ساعت شهرهاي مختلف مرکزي، جنوبي و شمالي استان را درنورديد و گرد و غباري عجيب به پا کرد. با فروکش کردن هواي تندبادي در اين مناطق از روز پنج شنبه بارش باران و رحمت الهي آغاز شده و هواي لطيفي را به همراه سرماي نسبي پاييزي به اردبيل بخشيده است.

    اهالي اردبيل و ديگر شهرهاي سردسير اين استان که با سرد شدن هوا به نصب بخاري ها و پوشيدن لباس هاي گرم روي آورده اند با افت دماي هوا تا 10 درجه نسبت به روزهاي گذشته روبه رو شده اند و بارش ها نيز بيشتر از سرعين، خلخال و اردبيل گزارش شده است.

    همچنين گزارش خبرگزاري ها از ديگر استان ها و شهرهاي کشور حاکي است بارش تگرگ در پلدختر خسارات قابل توجهي به مزارع، منازل و باغات اين شهرستان وارد کرد.

    همچنين تندباد با سرعت 80 کيلومتر بر ساعت اراک را درنورديد و همين باد در لرستان خساراتي به بخش کشاورزي باغي و صيفي جات وارد کرد.

    به گفته محمدعلي قمي اويلي فرماندار نوشهر آب گرفتگي سطحي در برخي مناطق اين شهر ستاد مديريت بحران اين شهرستان را به آماده باش کامل درآورد و در بابل روستائيان برخي روستاهاي بابل متحمل خسارت زياد شدند.   

    
ريزگردها دست بردار اهواز نيستند
    در حالي که استان هاي ديگر کشورمان با بادهاي شديد و بارش باران و آب گرفتگي دست به گريبان هستند اهواز مرکز استان خوزستان با ريزگردها و گرد و غبار دست و پنجه نرم مي کرد.

     مدير روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: گرد و غبار در هواي اهواز در عصر روز پنج شنبه به هشت برابر حد مجاز رسيده است.

    شهريار عسکري در گفت وگو با ايرنا افزود: ميزان گرد و غبار در ساعت 18 پنج شنبه در اهواز به يک هزار و 238 ميکروگرم بر مترمکعب رسيد.

    وي افزود: در همين ساعت غلظت گرد و غبار در بهبهان و ماهشهر به 217 ميکروگرم بر مترمکعب رسيد.

    عسکري اظهار کرد: گرد و غبار از روز پنج شنبه در تعدادي از شهرهاي استان از جمله اهواز، انديمشک، بهبهان، ماهشهر، اميديه، شادگان، شوشتر، خرمشهر و آبادان به وقوع پيوسته که در اين مدت با شدت و ضعف همراه بوده است.

    وي اضافه کرد: بيشترين غلظت آلودگي در اهواز با غلظت دو هزار و 676 ميکروگرم بر مترمکعب معادل 18 برابر حد مجاز گزارش شده است.

    ميزان مجاز گرد و غبار در هوا 150 ميکروگرم بر مترمکعب است.
بارش باران پاييزي در تهران

شهروندان تهراني در هفدهمين روز از فصل پاييز، شاهد بارش شديد باران بودند.
    آسمان تهران که از روز پنجشنبه ابري بود، ظهر جمعه باراني شد.شدت بارش باران در تهران به حدي بود که آب جوي ها در برخي از مناطق به خيابان ها سر ريز شد.

    سازمان هواشناسي نيز نسبت به بروز آبگرفتگي معابر و طغيان رودخانه ها در استان هاي باراني کشور، هشدار داده است.ناصر چرخساز رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر، در گفتگو با مهر، از آماده باش نيروهاي امداد و نجات خبر داد.وي با اشاره به هشدار سازمان هواشناسي، گفت: نيروهاي سازمان امداد و نجات، در آمادگي کامل به سر مي برند که در صورت بروز حادثه، اقدام کنند.