سير تا پياز امگا 3-

سير تا پياز امگا 3-  11 آذر- 94
امگا 3 تاثير مثبتي در روند درمان ميگرن، استرس، تنش هاي عصبي و افسردگي دارد.
    
امگا 3 يکي از اسيدهاي چرب ضروري است که در ساختمان برخي چربي ها وجود داشته و ويژگي هاي خاصي دارد. اين اسيدهاي چرب را به اين دليل ضروري ناميده اند که براي ادامه حيات بدن کاملاضروري اند و توسط بدن خود انسان قابل توليد نيستند و حتما بايد از طريق رژيم غذايي و مکمل ها تامين شوند. در واقع بدن انسان براي برطرف کردن نيازهاي خود، به مواد تغذيه اي از جمله اسيدهاي چرب و پروتئين نياز دارد.
    
در زمينه شناسايي اسيدهاي چرب اولين تحقيق به سال 1950 برمي گردد و بررسي که روي اسکيموها انجام شد، مطالعه روي خون اسکيموها نشان داد، با وجود آن که اسکيموها غذاي اصلي خود را از گوشت حيوانات پرچرب شکاري تهيه مي کردند ولي اسيدهاي چرب موجود در خون آنها مانع از تجمع پلاکت و در نتيجه مانع از رسوب و گرفتگي رگ ها مي شد.
    
در آن سال ها امگا 3 را مترادف با روغن ماهي مي دانستند اما اسيدهاي چرب امگا 3 در 20 تا 40 سال اخير به خوبي شناخته شده اند و در دو دهه اخير در مورد نقش آنها در سلامت، مطالعات بيشتري انجام شده است.
    
چربي ها در ساختمان سلولي بدن و به خصوص سلول هاي مغزي شرکت دارند. اسيدهاي چرب امگا3 از اين نظر نقش هاي به خصوصي ايفا مي کنند، تحقيقات نشان داده اند امگا 3 تاثير مثبتي در روند درمان ميگرن، استرس، تنش هاي عصبي و افسردگي دارد، به طوري که اگر روزانه 2 گرم امگا 3 خالص به بيماران مبتلابه ميگرن داده شود، در برخي موارد موجب کنترل بيماري آنها مي شود.
    
طبق مطالعات اخير انجام شده، امگا 3 نه تنها در پيشگيري از برخي سرطان ها و بيماري هاي قلبي، بلکه در کاهش عوارض شيمي درماني نيز موثر هستند. مصرف امگا 3 در بيماران مبتلابه سرطان سينه به خصوص بيماراني که تحت شيمي درماني قرار مي گيرند و دچار اختلالات عصبي هستند و اعصاب دست و پاي آنها دچار گزگز و درد شديد مي شود، مفيد است.
    
بهترين منابع غذايي اسيد چرب امگا 3، انواع ماهي و آبزيان، تخم کدو، کتان و گردو است. در واقع منبع امگا 3 در ماهي هايي مانند ماهي آزاد، قزل آلا، تن، اسقومري و شاه ماهي وجود دارد. در گياهان نيز روغن هاي سويا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد حاوي امگا 3 هستند. علاوه بر اين، مواد غذايي غني شده با امگا 3 مانند برخي نان ها، آب ميوه ها، روغن ها و تخم مرغ مورد توصيه متخصصان تغذيه است.
    
پريسا قنبري کارشناس تغذيه درباره اينکه بايد ماهي بخوريد يا مکمل حاوي امگا 3 گفت: اگر در سبد غذايي خانوار به طور متوسط 3 تا 4 بار در هفته هر بار 80 تا 120 گرم ماهي مصرف شود، به هيچ وجه نيازي به امگا 3 نيست در غير اين صورت مصرف مکمل امگا 3 توصيه مي شود.
    
قنبري ادامه داد: مقدار مکمل مصرفي در دوز غيردرماني، يک گرم در روز و در دوز درماني 3 گرم در روز است. مکمل امگا 3 بايد زيرنظر پزشک و پس از انجام آزمايش هاي لازم و تشخيص وضعيت اکسيداسيون بدن، تجويز شود زيرا مصرف خود سرانه اين مکمل، عارضه در پي خواهد داشت.
    
از آنجا که مکمل امگا 3 يک نوع اسيد چرب است و بيش از مقدار مورد نياز مصرف شود، با اسيد چرب امگا 6 که براي عملکرد بينايي و مغزي لازم است رقابت مي کند و ميزان جذب آن را پايين مي آورد. از سوي ديگر وقتي امگا 3 به طور خاص در برنامه ريزي گنجانده مي شود، کلسترول که براي غشاي سلول هاي بدن مورد نياز است، کاهش يافته و يکپارچگي غشاهاي سلولي از بين مي رود.
    
در دوره هاي خاصي مانند بارداري يا شيردهي نيز مصرف مقادير بالاي امگا 3 مي تواند خطرساز باشد. افزايش بيش از حد امگا 3 در بدن پاسخ هاي سيستم اميني را کند و واکنش هاي دفاعي مانند پاسخ به ميکروب ها را ضعيف مي کند. افزايش بيش از حد امگا 3 در بدن همچنين مي تواند تري گليسريد خون را به عنوان تامين کننده انرژي بدن از حد طبيعي پايين تر آورد و فرد را دچار کمبود انرژي کند. همچنين اضافه دريافت آن در بدن اکسيد مي شود و پس از اکسيداسيون، به بافت هاي مختلف از جمله عروق و حتي کبد آسيب مي رساند و موجب ايجاد کبد چرب مي شود.
    
با تمام خواص مفيدي که مصرف امگا 3 دارد ولي براي برخي هم مضر است. افراد دچار اختلالات خوني، کساني که پوستشان به راحتي دچار کوفتگي و کبودي مي شود، افرادي که داروهاي رقيق کننده خون مانند آسپرين يا وارفارين مصرف مي کنند، افرادي که به غذاهاي دريايي حساسيت دارند و کساني که فشار خون خيلي بالاو کنترل نشده دارند، نبايد امگا3 مصرف کنند.
    
مصرف دوز بالاي امگا 3، سيستم ايمني بدن را سرکوب مي کند؛ بنابراين به کساني که سيستم بدنشان ضعيف است، مصرف آن توصيه نمي شود.
    
اين کارشناس تغذيه در توضيح نقش امگا 3 عليه بيماري ها گفت: مصرف امگا 3 مي تواند در جلوگيري از ابتلابه مجموعه اي از بيماري ها مفيد باشد. اولين و مهمترين تاثيري که امگا 3 به آن معروف شده، نقش آن در پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي است، همچنين رژيم غذايي سرشار از امگا 3، مانع خشکي و ريزش مو مي شود.
    
به گفته پزشکان، سالمندان براي پيشگيري از آلزايمر بايد غذاهاي حاوي امگا 3 مصرف کنند. همچنين امگا 3 موجب بهبود خلق و خو، رفتار و شخصيت افراد مي شود. نتايج تحقيقات نشان مي دهد افرادي که ميزان اسيدهاي چرب امگا 3 در خون آنها کم است، نسبت به ديگران رفتار متغيرتر و ديدگاه منفي تري دارند و نيز داراي علائم ضعيف افسردگي هستند، در عين حال افرادي که اسيدهاي امگا 3 بيشتري در خون دارند سازگارترند.
    
بهتر است مکمل امگا 3 را همراه با وعده غذاي اصلي مصرف کرد زيرا مکمل آن نوعي روغن است و همراه غذا بهتر جذب مي شود البته افرادي که پس از مصرف آن دچار ضعف در پا مي شوند، مي توانند مکمل را قبل از خواب مصرف کنند.