جان كلام گزارش آمانو سندسازي براي دروغ بزرگ آمريكا

خبر ويژه 
جان كلام گزارش آمانو سندسازي براي دروغ بزرگ آمريكا  15 آذر- 94
گویا سربازجو شریعت نداری فراموش کرده است که در یک یادداشت خوددردوران خاتمی اخطار کرده بود کارشناسان هسته ای ما آنقدر ساده باور نیستند  تاهمه اطلاعات  تأسیسات هسته ای ر ا به بازررسان آژانس  نشان ندهند . از سوی دیگردریادداشتی دیگر  تأکید کرده بود که ماهواره های جاسوسی آمریکا  متمرکز بر ایران شده اند تاهمه تردد وحرکات  تأسیسات هسته ای راچک وجاسوسی کنند غافل ازآنکه ایران کشور بزرگی هست و اگر چنانچه تأسیسات هسته ای شناسایی ومورد تهاجم نظامی قرار گیرند ولی هم دانش بومی هسته ای فراگیر شده است. هم مناطق زیادی برای ا ستتار امکانات هسته ای درا یران وجوددارد که شناسایی کردن شان از طریق ماهواره های جاسوسی آمریکایی امکان  نیست و افزود در صورت جنگ  آنگاه رژیم بدون محدودیت ودغدغه  باشتاب تلاش برای ساختن بمب اتم می کند .اما اکنون مدعی شده گزارش آمانو سندسازی برای دروغ بزرگ آمریکاست .
يک روزنامه آمريکايي جان کلام گزارش آژانس را پيگيري ساخت بمب اتمي از سوي ايران در سال هاي گذشته عنوان کرد.
    نيويورک تايمز با استناد اخير يوکيا آمانو نوشت: با انتشار گزارش آژانس روشن شد که ايران تا سال 2009 فعالانه مشغول طراحي ساخت يک قبضه سلاح هسته اي بوده است. اين گزارش بر مبناي پاسخ هاي جزيي ايران راجع به فعاليت هاي گذشته هسته اي اش تنظيم شده است که بعد از توافق هسته اي ايران ارائه شده است. جان کلام گزارش آژانس اين اصل است که «تهران تا قبل از سال 2004 مدل کامپيوتري ساخت يک وسيله انفجار هسته اي را به انجام رسانده و اين مساعي را در دومين دوره رياست جمهوري «جورج بوش» و سال اول رياست جمهوري «اوباما» هم ادامه داده است».

    اين روزنامه در ادامه نوشت: هدف از تحقيقات آژانس اين بود که مشخص شود ايران تا چه حد در زمينه کسب مهارت و فناوري مورد نياز براي طراحي کلاهک اتمي قابل حمل بر روي يک موشک هسته اي پيشرفت داشته است. اينک مکمل اين گزارش، گامي است که ايران مي بايست با انهدام سانتريفيوژهايش و انتقال محموله هسته اي به خارج از کشور بردارد تا به دنبال آن تحريم هاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران هم برچيده شود.

    ديويد سانجر و ويليام جي برود در اين تحليل نوشتند: جان کلام ارزيابي آژانس اين است که ايران تا قبل از سال 2003 «در يک تلاش هماهنگ» دست به انجام آزمايش هايي برروي ترکيبات سلاح هسته اي 3 انجام داده است. اين موضوع بر تمام ارزيابي هاي «اداره اطلاعات ملي آمريکا» که در سال 2007 منتشر شده بود صحه مي گذارد. اين تلاش ها در سال 2009 با روي کار آمدن اوباما بر مسند رياست جمهوري آمريکا که به دنبال آن يک سري تحريم ها عليه ايران وضع شد و خرابکاري سايبري عليه تاسيسات هسته اي ايران صورت گرفت، متوقف شد. همين تحريم ها و خرابکاري سايبري بود که ايران را به پاي ميز مذاکره ترغيب کرد.

    نيويورک تايمز مي افزايد: اين گزارش، تصويري از کشوري را ترسيم مي کند که فعالانه در جست وجوي دست يابي به فناوري هاي لازم و انجام آزمايشات و ترکيباتي بوده است که مي توانسته روزي براي توليد يک سلاح هسته اي لازم باشد. هيچ چيز در گزارش آژانس اشاره به اين ندارد که ايران براي يک دهه و نيم بعد، مانع از بازرسي آژانس از روند توليد سوخت هسته اي اش مي شود. اين نکته عنصر حياتي و مهم مندرج در توافق هسته اي ايران است. اما درعين حال طفره رفتن ايران از پاسخ دادن به پاره اي از سوال ها نشان دهنده عدم شفافيت ايران راجع به فعاليت هاي هسته اي گذشته اش است(!)

    روزنامه آمريکايي در ادامه به اظهارات بي پايه هاشمي رفسنجاني استناد کرد و نوشت: اکبر هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور سال ها قبل ايران در ماه اکتبر در سخناني به خبرنگاران گفت که ايران در دوران جنگ با عراق در دهه 1980 موضوع ساخت سلاح هسته اي را مورد مطالعه قرار داد اما بعدا از اين فکر صرف نظر کرد. رفسنجاني گفت «ما در فکر آن بوديم که اين ظرفيت را پيدا کنيم که چنانچه روزي دشمن عليه ما از سلاح هسته اي استفاده کرد ما هم اين امکان را داشته باشيم. اين فقط يک فکر بود و هرگز به واقعيت نپيوست.» اما رفسنجاني چيزي راجع به اينکه تا سال 2004 چه چيزي اتفاق افتاد و يا راجع به تلاش هاي پراکنده ايران بعد از آن تاريخ چيزي نگفت.