تحريم هاي قبلي لغو نشده تحريم هاي جديد هم اضافه شد!

اوین نامه ی کیهان 30 آذر -94
اوباما طرح تحريم تجاري ايران را امضاء كرد
تحريم هاي قبلي لغو نشده تحريم هاي جديد هم اضافه شد!
سربازجو شریعت نداری و اوین نامه اش نه بدش نمی آید که خوشش می آید تا تحریم های جدیدبیشتری ازسوی آمریکا  تصویب شود. چون همه روضه خوانی های ضد آمریکایی ومخالفت بابرجامی که سربازجو شریعت نداری کرده است به خاطرهمین بوده است که موجب شود آمریکا نه تحریم ها را لغو نکند که تحریم های جدید تصویب کند تاوی وپاسداران و دلواپسان نگران هسته ای با حمایت خامنه ای بهانه برای تبلیغات مخالفت با برجام ودولت روحانی ورفسنجانی وموافقان برجام حامی شان داشته باشند.

رئيس جمهور آمريکا قانون «محدوديت تردد سفرکنندگان به کشورهايي خاص» را امضا کرد. واشنگتن با ايجاد محدوديت براي شرکاي تجاري جديد ايران، درصدد دور زدن لغو تحريم هايي است که مذاکره بر سر لغوشان ماه ها زمان برد و هنوز هم به سرانجام نرسيده است.
    
سرويس سياسي-«باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا روز جمعه تنها ساعتي پس از تصويب لايحه بودجه سال 2016 در سناي آمريکا، اين مصوبه را امضا کرد.
    
در بين انبوه بندها و تبصره هاي اين لايحه 2009 صفحه اي، دستکم يک بند براي ايران از اهميت ويژه اي برخوردار است؛ بندي که آشکارا ناقض توافقي است که تير ماه امسال در وين بين ايران و 1+5 به دست آمد.
    
در بند 203 از لايحه بودجه آمريکا تحت عنوان «محدوديت تردد سفرکنندگان به کشورهايي خاص»، چهار کشور ايران، عراق، سوريه و سودان به عنوان کشورهايي معرفي شده اند که اتباع کشورهايي که با آمريکا تفاهمنامه لغو رواديد امضا کرده اند، در صورت حضور در آن ها، براي سفر به آمريکا رواديد دريافت کنند.
    
گفتني است پيش از اين، مجلس نمايندگان آمريکا طرح محدوديت تردد به کشورهاي خاص را با 407 راي مثبت در برابر تنها 19 راي منفي به تصويب رساند.
    
بر اساس اين قانون، شهروندان 38 کشور جهان که براي تجارت يا گردشگري مي توانستند مدت 90 روز را بدون داشتن رواديد در آمريکا سر کنند، حال اگر طي 5 سال گذشته به اين 4 کشور سفر کرده باشند، بايد براي سفر به آمريکا در صف دريافت رواديد قرار بگيرند.
    
با نگاهي به اين 38 کشور درمي يابيم که شرکاي بزرگ اقتصادي ايران در اين فهرست قرار دارند. تاجراني که براي سرمايه گذاري در ايران پس از لغو تحريم ها ابراز تمايل کردند، آنهايي هستند که به آمريکا رفت و آمد تجاري زيادي دارند و در زمره اين 38 کشور جاي مي گيرند.
         
شليک اوباما به برجام
    
در حقيقت قانون فوق نقض صريح برجام است و مي توان آن را «تحريم هاي اقتصادي جديد و مکارانه» واشنگتن عليه ايران نام برد. قانوني که به منزله بازگشت و اجراي غيرمستقيم تحريم ها عليه ايران و در حکم «نقض برجام» است.
    
در بند 29 برجام که هدف از آن جلوگيري از ايجاد مانع براي تجارت با ايران با روش هايي به جز تحريم است، آمده است: اتحاديه اروپايي و دولت هاي عضو و همچنين ايالات متحده، منطبق با قوانين خود، از هرگونه سياست با هدف خاص تاثيرگذاري منفي و مستقيم بر عادي سازي تجارت و روابط اقتصادي با ايران، در تعارض با تعهداتشان مبني بر عدم اخلال در اجراي موفقيت آميز اين برجام، خودداري خواهند کرد.
    
علاوه بر اين، در بند 26 از برجام آمده است: «ايالات متحده، با حسن نيت، نهايت تلاش خود را براي دوام اين برجام و پيشگيري از ايجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ايران از لغو تحريم هاي مشخص شده در پيوست 2 به عمل خواهد آورد.
    
تصويب تحريم جديد عليه ايران در حالي است که هنوز هيچکدام از تحريم هاي ضد ايراني لغو نشده است.
    
دلسوزان نظام پيش از اين بارها بر بدعهدي آمريکا و غيرقابل اعتماد بودن آن تاکيد داشته اند وليکن دولتمردان با اين رويکرد مخالف بوده و اقتصاد نيازمند جهاد را معطل نقطه هاي خيالي رابطه با کدخدا نگه داشتند.
        
موضع گيري اتحاديه اروپا قوي تر از وزارت خارجه ايران! 
    
نکته قابل تامل اينجاست که اعضاي اتحاديه اروپا با توجه به اهميت اين طرح در ممانعت از افزايش روابط تجاري با ايران و تحت تاثير قرارگرفتن موضوع رفع تحريم ها به صورت جدي به مسئله ورود کرده و 29 سفير اروپايي در آمريکا با انتشار نامه سرگشاده خطاب به مقامات آمريکايي، به طرح کنگره اين کشور مبني بر ايجاد محدوديت سفر بدون ويزا به آمريکا اعتراض کردند.
    
اما متاسفانه دستگاه ديپلماسي ايران با رويکردي کاملامنفعلانه با موضوع برخورد کرد و با صدور پيامي تکراري اعلام کرد که طرح کنگره خلاف روح برجام است! 
         
تا چه زماني بايد منتظر نقطه هاي خيالي ماند؟
    
چند روز پس از تصويب طرح مذکور در کنگره آمريکا و پيش از امضا شدن آن توسط اوباما، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه در گفتگو با المانيتور گفت: خوب، بايد منتظر ماند و ديد. متاسفانه پيام هاي متناقضي از سوي واشنگتن مي بينيم که اغلب آنها هم منفي هستند، نمونه آن نيز همين محدوديت برنامه لغو رواديد که از نظر ما با تعهدات ايالات متحده ذيل برجام هم راستا نيست. اکنون منتظر تصميم دولت (آمريکا) هستيم تا ببينيم که چطور مي خواهد خود را با تعهداتش در برجام، همخوان کند.
    
حال اوباماي مودب! -به زعم آقاي روحاني- مصوبه را امضا کرده است و بار ديگر مهر تاييدي بر غيرقابل اعتماد بودن آمريکا زده است. سوال اينجاست که آيا هنوز هم بايد خوش خيال و منتظر غرب بود؟! آيا وقت آن نرسيده است که دولتمردان از نقطه هاي خيالي دست بردارند و با جديت اقتصاد مقاومتي را عملياتي کنند؟ 
       
قلب راکتور اراک باز شد، قفل تحريم ها همچنان بسته است
    
به گزارش فارس، «علي اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما با بيان اينکه سانتريفيوژهاي غيرفعال به دستور رئيس جمهور جمع آوري شد، گفت: بعد از تصويب قطعنامه شوراي حکام اقدام به جمع آوري سانتريفيوژهاي فعال کرديم و ظرف هفته آينده سانتريفيوژهاي فعال جمع آوري مي شود.
    
صالحي پيش از اين نيز گفت: در هفته جاري يک تفاهمنامه يا موافقتنامه پايه اي به امضاي ايران و طرف هاي مقابل مي رسد و پس از آن، مقدمات خروج مخزن يا قلب رآکتور اراک را آغاز خواهيم کرد.
    
خارج کردن قلب راکتور اراک و سانتريفيوژهاي فعال از سوي دولت ايران آغاز شده است وليکن هنوز هيچ خبري از رفع تحريم ها نيست و حتي تحريم هاي جديد نيز وضع شده است.
    
تعهدات ايران هنوز به اتمام نرسيده و آمريکا برجام را نقض کرده است، حال با اين وجود با چه منطقي مي توان ثابت کرد که پس از اينکه امتيازات برجام را تمام و کمال داديم، آمريکا به تعهدات خود پايبند بماند؟
    
آيا آقاي روحاني همچنان معتقد است که « نقد و انتقاد ديگر جايي در زمينه برجام ندارد»- نطق تلويزيوني رئيس جمهور پس از صدور قطعنامه شوراي حکام- و همچنان بايد دهان منتقدان را بست؟!
         
تذکر 101 نماينده به رئيس جمهور
    
واکنش منفعلانه دولت موجب شد تا 101 نماينده مجلس شوراي اسلامي طي تذکري به حسن روحاني رئيس جمهور نسبت به محدوديت ايجاد شده براي کساني که به ايران سفر کردند انتقاد کرده و خواستار واکنش قاطعانه دولت به اين موضوع شوند.
    
در همين زمينه، ابراهيم کارخانه اي نماينده مردم همدان و رئيس کميته هسته اي مجلس اعلام کرد که نمايندگان از عدم واکنش قاطعانه دولت به اين موضوع انتقاد دارند و علت نگارش تذکر هم همين موضوع است.
    
به گزارش فارس، در متن اين تذکر آمده است: محدوديت مطرح شده در مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا مبني بر تحريم اشخاصي که از 5 سال گذشته به ايران سفر کردند و يا سفر خواهند کرد، لغو صريح برجام است که اقدام قاطع دولت ايران را در اجراي ماده 3 قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام مي طلبد.
    
دولت يازدهم همواره انتقادات به برجام را به نتايج آن بعد از لغو تحريم ها ارجاع مي داد و سخنان وزراي اقتصادي دولت تماما به لغو تحريم ها گره خورده بود. حال که دولت اينقدر به لغو تحريم ها و آمدن سرمايه گذاران خارجي و کارشناسان خارجي به ويژه در بخش نفت اميد دارد و حتي وزير صنعت معتقد است که بايد مدير خارجي به کشور بياوريم، انتظار مي رفت حداقل در برابر اقدامي که براي آرزوها و تدابيرش سد ايجاد کرده واکنش درخور نشان دهد.
         
نامه جان کري به ظريف، پس از تصويب قانون جديد! 
    
در حاليکه طرح «محدوديت تردد سفرکنندگان به کشورهايي خاص» تمام مراحل قانوني در آمريکا را طي کرده و در آخرين مرحله توسط رئيس جمهور اين کشور امضا شده و رسما به قانون تبديل شده است، «جان کري» وزير خارجه آمريکا در نامه اي فريبکارانه به همتاي ايراني اش به وي اطمينان داد که تغييرات جديد براي کسب رواديد به هيچ وجه مانع اجراي تعهدات براساس برجام نمي شود و ما اين تغييرات را به گونه اي اجرا مي کنيم که هيچ مانعي براي منافع اقتصادي مشروع ايران ايجاد نکند!
    
بر همين اساس، حسين جابرانصاري سخنگوي وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پي قريب به ده روز مذاکره سخت و فشرده وزير امور خارجه و تيم هسته اي با طرف هاي آمريکايي و اروپايي، در نيويورک، وين، بروکسل و تهران، در خصوص قانون جديد ويزا در کنگره آمريکا که با تلاش لابي صهيونيستي به عنوان قسمتي از لايحه بودجه تصويب شده بود و تقريبا امکان وتو را از رييس جمهور گرفته بود، نهايتا امروز آقاي جان کري وزير امور خارجه آمريکا با ارسال نامه رسمي خطاب به جناب آقاي دکتر ظريف وزير امور خارجه کشورمان به صراحت اطمينان داد که دولت آمريکا با استفاده از همه ابزارهاي در اختيار خود اجازه نخواهد داد که اين قانون هيچ مانعي براي منافع اقتصادي ايران ايجاد کند.
    
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: کري در نامه خود تاکيد کرده است که ايالات متحده آمريکا به رفع تحريم ها بر طبق برجام و اجراي کامل تعهدات آن کشور بر اساس توافقات به عمل آمده در برجام کاملامتعهد است. کري همچنين تاکيد کرده است که دولت آمريکا تغييرات مربوط به قانون رواديد آن کشور را با توجه به اختيارات خود به گونه اي اجرا خواهد کرد که دخالتي در همکاري هاي اقتصادي و تجاري کشورهاي ديگر با ايران به عمل نيايد!