گزیده ها قسمت- 3

گزیده ها قسمت-  3 . 8 بهمن- 94 .
کتابی در نقد دیدگاه‌های محسن کدیور در زمینه مرجعیت رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «ارتقای مرجعیت شیعه»به قلم حسن علی‌پور وحید منتشر شد.
به گزارش فارس، کتاب «ارتقای مرجعیت شیعه» (بررسی انتقادی کتاب ابتذال مرجعیت شیعه اثر محسن کدیور) نوشته حسن علی پور وحید از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
پژوهش پیشِ رو، نقد و بررسی کتاب «ابتذال مرجعیت شیعه»، اثر محسن کدیور است. این نوشتار نخست در قالب سلسله مقالات در «جرس» انتشار یافت و بعداً در قالب کتاب الکترونیکی در فضای مجازی از سوی وب‏‌سایت رسمی نویسنده منتشر شد.
نویسنده در این نوشتار می‌کوشد تا با ارائه برخی استنادها و استدلال‌ها، اجتهاد و مرجعیت آیت الله العظمی خامنه‌ای را نقد و نفی کند.
«
ارتقای مرجعیت شیعه» در چهار بخش و سه پیوست سامان یافته است: بخش اول به کلیات و بیوگرافی کدیور می‏‌پردازد. بخش دوم، انگیزه‏‌های آفرینش «ابتذال مرجعیت شیعه» و عواملِ مؤثر بر متن را به اختصار می‏‌کاود. بخش سوم، مهم‏ترین اصول و شبهات حاکم بر نوشتار کدیور را گزارش و پاسخ می‏‌دهد. بخش چهارم نیز تراز کنونی فقاهت آیت‏‌الله العظمی سیدعلی خامنه‏‌ای و بُرد جهانی و ابعاد فرامذهبیِ مرجعیت ایشان را روایت می‏‌کند.
روانشناسی ریزش در حوزه‌های علمیه، زخم‌هایی مثل خوره و تکرار تاریخ با دو نامه عناوین سه پیوست این کتاب هستند.
حسن علی پور وحید در بخشی از کتاب می‌نویسد: «نویسنده محترم «ابتذال» [محسن کدیور] هدف نوشتار را انتقاد از مرجعیت رهبر انقلاب اسلامی معرفی می‌کند؛ ولی بارها عدالت و صلاحیت بسیاری از مراجع و مجتهدان معاصر شیعه را نیز زیر سؤال می‌بَرد.
 
هرچند کدیور رویکرد خود را تحقیق و تفقّه می‌خواند؛ ولی خواننده به راحتی انگیزه سیاسی نیرومند و مسلّطی را می‌یابد که در پسِ واژگان، سطرسطر و صفحه صفحه کتاب را مدیریت می‌کند و جریانی مصمم و خستگی ناپذیر می‌آفریند تا وثاقت و صلاحیت فقهی همه مراجع و فقهایی را که همراه و حامیِ نظام اسلامی هستند، مخدوش جلوه دهد
وی در ادامه می‌افزاید: «دیالکتیک ذهنیِ مسلط بر «ابتذال مرجعیت شیعه» و نوشتار مکمّل و همزاد آن یعنی «استیضاح رهبری» در تعامل با عواملی چون «دشمنی» با نظام اسلامی به شدت تأثیر پذیرفته، تغییر و تحولات درونی آن، متأثر از مؤلفه‌هایی این چنین تعریف و تحلیل می‌شود. منطق، ذهن و زبانِ غالب بر متن «ابتذال مرجعیت شیعه» اتهام و انتقام نسبت به مرجعیت و مجتهدان شیعه را پی می‌گیرد.
دشمنی آشکار با نظام اسلامی، پرده‌ای میان ذهن نویسنده و واقعیت می‌کشد و مانع از درک و دیدن حقایق می‌شود. از این رو، «ابتذال مرجعیت شیعه» به شدت فضای فیلترینگ را گذرانده و لجاجت و انکار واقعیت در شمار فیلترهای قدرتمندی است که بر سر راه یک یک گزاره‌ها نشسته و مانع از ورود و خروج آزاد اطلاعات و داده‌ها می‌شود
نویسنده بیان می‌کند: «منطق حاکم بر «ابتذال مرجعیت» محتوا را به گونه‌ای سامان می‌بخشد که خواننده باید از مفاهیم نهفته و لایه‌های میانی متن، به تفکر جهت دار و مدیریت شده از سوی محافل خاص برای مرجعیت شیعی هدایت شود. کتاب در فرجام خویش مدلی از مرجعیت را الگوسازی و به جامعه شیعی ارائه می‌دهد که قلّه آن آقای منتظری و برخی از منتقدان و معارضان نظام اسلامی است.

خواننده با مرور متن، بارها این یافته را در ذهن و بر زبان خویش جاری می‌بیند که «عناصر و انگیزه های غیرمعرفتی، روزنه‌ها را بر ورود و خروج عوامل معرفت و فقاهت مسدود ساخته‌اند و سرنوشت استدلال‌ها و استنتاج‌ها را عواملی جز علم و معرفت تعیین می‌کند». «ابتذال مرجعیت شیعه» معرکه ای است برای تقویتِ نظریه معرفت شناسیِ «تأثیر ساحات غیرمعرفتی بر ساحت معرفت» و دست یازیدن مؤلفه‌های غیرمعرفت بر معرفت در یک متن به ظاهر علمی.
کتاب «ارتقای مرجعیت شیعه» در 208 صفحه و تیراژ 1000 نسخه و قیمت 7500 تومان از سوی دفتر نشر معارف عرضه شده است. این ناشر پیش از این کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» (نقد دیدگاه‌های دکتر محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی) را از همین نویسنده منتشر کرده است و تا پایان سال جاری کتاب «اسلام  رحمانی» را نیز منتشر می‌کند.
خرازی گفت: مهم‌ترین هزینه در راه حفظ دستاورد هسته‌ای شهادت عزیزان و دانشمندان ما در این راه بود.
کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی عصر روز چهارشنبه در نشستی با حضور علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در طول سال‌های گذشته گرچه با دشواری‌های زیادی به ویژه در بحث تحریم‌ها رو به رو بودیم اما با مقاومت مردم توانستیم از این مرحله عبور کنیم و این مقاومت ملت بود که طرف مقابل را به پذیرش دانش هسته‌ای ایران وادار کرد.
او ادامه داد: ۱+5 امروز فهمیده است با کشوری که فرزندانش توانایی دانش هسته‌ای دارد نمی‌توانند بیش از این کلنجار روند.
خرازی علت مذاکره جدی در این دوره را مقاومت مردم در برابر فشارها عنوان کرد و افزود: آن‌ها در گذشته آمادگی مذاکره نداشتند چرا که فکر می‌کردند ایران در برابر فشارها کوتاه می‌آید.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی مذاکرات هسته‌ای را دشوار خواند و گفت همان طور که مقام معظم رهبری همواره گفته‌اند ایمان و اعتقاد تیم مذاکره کننده در کنار توانمندی‌های حرفه‌یی آنان کارگشا بوده است.
وی با اشاره به نقش دکتر صالحی در مذاکرات تصریح کرد: نقش آقای صالحی بسیار برجسته بود به ویژه در بعد فنی اقداماتی صورت دادند به طوری که نه تنها مشکلی ایجاد نکرد بلکه توانمندی جدیدی را برای ایران به دست اورد.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر فراجناحی بودن تصمیمات در حوزه هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری یک زمان تصمیم به برداشتن تعلیق‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای گرفتند و در زمانی دیگر تصمیم به مذاکره مستقیم آمریکا. وقتی این سیر تاریخی را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که زمانی لازم بوده است مقاومت کنیم تا توانمندی خود را اثبات کنیم و بتوانیم در مقابل دشمن مذاکره کرده و به نوعی دشمن ناچار شود خواسته ما را بپذیرد. یک زمان به سوخت 20 درصد نیاز داشتیم آن را به ما ندادند و خودمان تولید کردیم در حالی که برای‌مان تولید صفحات سوخت مشکل بود.
او ادامه داد: آن موقع صحبت از مبادله سوخت 20 درصد با صفحات سوخت برای راکتور تهران بود و ترکیه و برزیل با هماهنگی آمریکا برای این کار واسطه شده‌اند. آن موقع رهبری با اکراه این موضوع را پذیرفتند چراکه خوش بین نبودند. آن‌ها به تهران آمدند و جشن هم گرفتند اما آمریکایی‌ها زیرش زدند و مشخص شد بدبینی رهبری حقیقت دارد. همان موقع اعلام شد که خودمان می‌سازیم اما برخی کشورهای خارجی ما را به تمسخر گرفتند در حالی که یک سال بعد ما صفحات سوخت را ساختیم و آن‌ها دیدند وقتی ایرانی‌ها تصمیم می‌گیرند کاری را انجام دهند موفق می‌شوند.
خرازی گفت: بنابراین تصمیم‌گیری‌ها در لحظات حساس تاریخی می‌تواند تعیین کننده یا نابودکننده باشد. دقیقا مثل صحنه جنگ است. یک جا نرمش به کار می‌برید و یک جا با وجود همه فشارها و محدودیت‌ها باید خط مقدم را جلو ببریم.
وی ادامه داد: اگر در دوره اصلاحات رهبری تعلیق را نمی‌شکست نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتاد. ممکن بود صحنه‌های متفاوتی را پیش بیاورد از این رو تدبیر و شناخت موضوع و تصمیم دقیق که لازمه رهبری یک جامعه است در حالی که دشمنی‌های بسیاری با آن کشور وجود دارد بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه ما از این نعمت برخورداریم.
او ادامه داد: مادامی مقاومت ملت بر سر آرمان‌های‌مان وجود دارد بی ‌ردید آینده شکوفایی قابل تصور است و امیدواریم نتیجه فداکاری‌ها و جانبازی‌ها در طول حیات جمهوری اسلامی ایران بتواند به موقعیت ایران هر چه بیش‌تر کمک کند.
رییس سازمان انرژی اتمی عصر امروز چهارشنبه از افزایش ظرفیت مواد اولیه هسته ای (اورانیوم) کشور به میزان 220 تن در نتیجه اجرای برجام خبر داد.
به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی در نشست بررسی نتایج برجام در شورای راهبردی روابط خارجی در تهران گفت: میزان مواد اولیه سوخت هسته ای ما از قبل از انقلاب تاکنون 550 تن بود اما در قضایای اخیر 220 تن به ظرفیت اورانیوم ما اضافه شد.بنابر این، ما در بعد ظرفیت سازی سرعت گرفته ایم.
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما از هیچ حقی در زمینه هسته ای به طور ابدی صرف نظر نکرده ایم، تصریح کرد: ما برخی محدودیت ها را در این زمینه برای مدت محدود پذیرفته ایم.
وی گفت: اینکه پذیرفته ایم برای مدت 15 سال از سوخت مصرف شده ، پلوتونیوم استخراج نکنیم ظاهرا یک محدودیت است اما در واقع، ما اکنون سوختی نداریم که بخواهیم آن را بازفرآوری پلوتونیم کنیم.
صالحی توضیح داد: ما در نیروگاه بوشهر سوخت مصرفی را به روس ها پس می دهیم. بنابر این، چیزی به نام سوخت مصرف شده هسته ای نداریم اما اگر این محدودیت را هم نمی پذیرفتیم عملا در این فاصله زمانی نمی توانستیم پلوتونیم استخراج کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است، خاطرنشان ساخت: ما در مذاکرات با گروه 1 + 5 برخی مسوولیت ها را پذیرفتیم چون آنها می گفتند ما نگرانیم ایران به سمت مقاصد غیرصلح آمیز و ساخت سلاح هسته ای برود و مذاکرات ما هم بر این مبنا بود که اعلام کنیم آماده ایم نگرانی شما را در چارچوب مقررات موجود مرتفع سازیم.
صالحی تصریح کرد: مهمترین اصل و مدرکی که بر عدم انحراف ما بسوی مقاصد غیرصلح آمیز صراحت دارد، فتوای شرعی و حکومتی مقام معظم رهبری است و ما چاره ای جز اطاعت از آن نداریم.
احتیاجی نداریم فلز اورانیوم بسازیم ولی روند ساخت آن را می دانیم
معاون رییس جمهوری گفت: مساله دیگر، ساخت فلز پلوتونیم و اورانیوم است. ما پلوتونیم نداریم که فلز آن را بسازیم. یک بار فلز اورانیوم را ساختیم و اعلام کردیم که دیگر احتیاجی نداریم فلز اورانیوم بسازیم ولی روند ساخت آن را می دانیم و در عین حال، نیازی به ساخت آن نداریم.
صالحی خاطرنشان کرد: خواسته دیگر آنها این بود که گفتند کیک زرد تولیدی در اردکان را تحت نظارت آژانس 25 سال به اصفهان ببریم و ما تنها جایی که کیک زرد را به آن می فرستیم اصفهان است و از آنجا به نطنز می رود.
وی با اشاره به محدودیت هایی که در زمینه تعداد سانتریفیوژها پذیرفته ایم، اظهار داشت: گفته می شود ما پذیرفته ایم که تعداد سانتریفیوژها از 20 هزار به 6 هزار رسیده است و این یک محدودیت بزرگ است.
رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: ما حدود 20 هزار سانتریفیوژ داشتیم که فقط 10 هزار تای آن غنی سازی می کرد و اینها به 6 هزار تا تبدیل شده است.
به گفته صالحی، 10 هزار ماشین سانتریفیوژ یادشده سالانه 2 هزار و 200 کیلوگرم اورانیوم غنی سازی می کرد ولی پنج هزار تای فعلی هزار و 500 کیلو اورانیوم غنی شده به ما می دهد.
وی با بیان اینکه تمام غنی سازی ایران برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر است که نیاز آن سالانه 30 هزار کیلو است، افزود: ما قبل از برجام 2 هزار و 400 کیلو می توانستیم تولید کنیم و برای رسیدن به سوخت بوشهر 15 سال زمان لازم بود.
رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: در شرایط موجود، ما بین 25 تا 30 درصد از کارافتادگی سانتریفیوژها را داشتیم و اگر این ماشین ها حتی به صورت عادی کار کند سالی 12 درصد از کارافتادگی دارند در حالی که میانگین جهانی آن، زیر یک درصد است . پس، در این شرایط غنی سازی تجاری به مصلحت ما نیست.
صالحی گفت: به همین دلیل، ما به سمت سانتریفیوژهایی می رویم که شاخصه های سانتریفیوژ صنعتی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما سانتریفیوژها را با مهندسی معکوس ساختیم، اظهار داشت: کارایی این سانتریفیوژها نسبت به ماشین های وارداتی کمتر بود، اما ما با ساخت این ماشین توانستیم از این آستانه عبور و سانتریفیوژها را طراحی کنیم.
صالحی ادامه داد: تاکنون هشت نوع سانتریفیوژ ساخته ایم که آخرین آن آی آر 8 (IR8)است در حالی که ظرفیت ماشین های آی آر یک(IR1)، یک سو بود ظرفیت ماشین های جدید 24 سو است.
ما در نطنز فقط برای 50 هزار ماشین قدیمی جا داریم
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: حتی اگر برجام نبود و می خواستیم به 190 هزار سو برسیم آیا می توانستیم با ماشین های قبلی به آن برسیم.
صالحی گفت: ما در نطنز فقط برای 50 هزار ماشین قدیمی جا داریم. بنابر این ،باید برای 140 هزار تای مشابه دیگر جا پیدا می کردیم در حالی که با ماشین های 24 سو می توان یک میلیون سو در نطنز سوخت هسته ای تولید کرد.
وی با بیان اینکه از زمان طراحی مفهومی تا تولید صنعتی سانتریفیوژها هشت سال زمان لازم است، افزود: در شرایط عادی هم هفت تا هشت سال زمان لازم است که سانتریفیوژها را به تولید انبوه برسانیم.

پسر نوجوان زمانی که نتوانست نقشه شیطانی خود را اجرا کند، دست به انتقام‌گیری زده و عکس‌های خصوصی دختر 12 ساله را در تلگرام منتشر کرد.
 
به گزارش جام جم آنلاین، روزهای پایانی هفته گذشته مردی همراه دختر 12 ساله‌اش با حضوردر پلیس فتای شهرستان سبزوار با طرح شکایتی گفت، نمی‌داند چه کسی عکس‌های خصوصی دخترش را در تلگرام و واتس‌آپ منتشر کرده و آبروی خانواده‌شان را به خطر انداخته و هر روز افراد مختلفی با خانه‌شان تماس می‌گیرند و خواهان ارتباط دوستی با فرزند وی هستند و مزاحمشان می‌شوند.
 
در این مرحله ماموران فتا به تحقیق از دختر 12 ساله شاکی پرداختند که او نیز گفته‌های پدرش را تائید و با تاکید بر این‌که نمی‌داند چه کسی این کار را کرده است، گفت بعد از این مزاحمت‌های اینترنتی، دیگر نمی‌خواهم به مدرسه بروم؛ چون دوستان و همکلاسی‌‌هایم نگاهشان به من تغییر کرده است. دیگر نمی‌خواهم به این زندگی ادامه دهم.
 
همزمان با تشکیل پرونده قضایی، جستجوی پلیس فتا برای شناسایی و دستگیری متهم اینترنتی آغاز شد تا این که ماموران به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد، یک پسر دست به این کار زده است. با به دست آمدن مشخصات وی او تحت‌تعقیب پلیس فتا قرار گرفت و دو روز پیش در خانه‌اش در یکی از محله‌های شهرستان سبزوار دستگیر شد.
 
متهم که پسر 14 ساله‌ای بود با انتقال به پلیس فتا در بازجویی اظهارات ضدونقیضی بیان و ادعا کرد دختر 12 ساله را نمی‌شناسد. این در حالی بود که ماموران در بازرسی از گوشی تلفن همراه متهم، عکس‌های خصوصی دختر دانش‌آموز را کشف کردند.
در این مرحله متهم نوجوان به ناچار سکوت خود را شکست و به انتشار عکس‌های خصوصی دختر 12 ساله اعتراف کرد.
پسر نوجوان در اظهاراتش گفت: دو ماه پیش به‌طور اتفاقی با دختر 12 ساله در یکی از بوستان‌های شهر سبزوار آشنا شدم و ارتباطمان شکل گرفت.
 
در جریان دیدارهایمان در بوستان‌های شهر او را اغفال کرده و پس از جلب اعتمادش، از او عکس‌های خصوصی گرفتم. او هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد روزی این عکس‌ها را منتشر کنم. یک روز از او خواستم به خانه‌مان بیاید که خواسته‌ام را نپذیرفت و بعد از دعوا با من دوستی‌اش را قطع کرد و حتی تماس‌های تلفنی‌ام را نیز بی‌پاسخ گذاشت. برای این‌که از او انتقام بگیرم، عکس‌هایی را که از او تهیه کرده بودم، در تلگرام و واتس‌آپ منتشر کردم.
سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی با هشدار به خانواده‌ها ازآنها خواست اجازه ندهند فرزندانشان با هر فرد غریبه‌ای ارتباط دوستی برقرار کنند و به راحتی فریب این افراد را بخورند و در دام آنها گرفتار شوند. از دختران نوجوان نیز می‌خواهیم براحتی به غریبه‌ها اطمینان نکنند و عکس‌های خصوصی خود را در اختیار آنها قرار ندهند تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.