گزیده ها قسمت دوم 5 خرداد -95

گزیده ها قسمت دوم 5 خرداد -95
افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (سه شنبه) به ریاست آیت الله ابوالفضل میرمحمدی و با حضور تمامی اعضا در محل مجلس قدیم، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ساعت 9 صبح امروز(سه شنبه) و با قرائت قسمت‌هایی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شروع چهارمین دوره انتخابات خبرگان توسط حجت‌الاسلام سید روح‌الله صدر الساداتی آغاز و سپس با استماع سرود جمهوری اسلامی ، اسقرار هیات رئیسه سنی مجلس خبرگان در جایگاه و قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، آغاز شد.
در ردیف نخست از صندلی های مجلس خبرگان، آیت‌الله محمد یزدی که از نمایندگی در دوره پنجم مجلس خبرگان باز مانده ، در کنار آیت‌الله احمد جنتی نشسته بود و دیگر صندلی‌های ردیف نخست را آیت‌الله محمدی گلپایگانی، آیت‌الله صادق لاریجانی ، حجت‌الاسلام حسن روحانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی و در نهایت آیت‌الله موحدی کرمانی پرکرده بودند، در این میان نام سید حسن خمینی نیز بر صندلی شماره 10 خودنمایی می‌کرد اما تا پایان جلسه خبری از حضور وی در مراسم افتتاحیه نشد.
از دیگر مدعوان جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان اسحاق جهانگیری و سرلشگر فیروزآبادی بودند که بر صندلی‌های شماره 31 و 32 تکیه زده و در ردیف متناظرشان هم سعید جلیلی در کنار آیت‌الله علم الهدی و محمود احمدی‌نژاد نیز در کنار محسنی اژه‌ای و بر صندلی‌های شماره 22 و 23 نشسته بودند.
اما محمدباقر قالیباف شهردار تهران در فاصله‌ی قابل توجه از دیگر میهمانان بر صندلی شماره 96 تکیه زده بود و در سمت چپ او نیز با چند صندلی فاصله حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی و علی اکبر صالحی در کنار یکدیگر نشسته بودند.
قرائت قرآن که پایان یافت، سردار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران هم وارد جلسه شد و در کنار سرلشگر فیروزآبادی نشست.
مراسم افتتاحیه خبرگان با دعوت منشی هیات رئیسه از آیت‌الله محمدی گلپایگانی، برای حضور در جایگاه و قرائت پیام رهبری به مناسبت آغاز به کار پنجمین دوره مجلس خبرگان ادامه یافت که در بخشی از این پیام بر «حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ی این نظام به سمت هدفهای والا و عالیقدر آن» به عنوان یکی از مهمترین مسئولیت‌های خبرگان تاکید و «ادای این مسئولیت سنگین نیازمند صلاحیت‌هائی که در قانون اساسی به آن اشاره شده» دانسته شده بود.
در ساعت 9:25 دقیقه صبح و پس از پایان قرائت پیام رهبری، آیت‌الله احمد جنتی برای ارائه گزارش خود از انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به این که انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در حالی برگزار شد که حساسیت‌ها و شرایط خاصی آن را احاطه کرده بود اظهار کرد: ما خدا را شاکریم که در کمال صحت و سلامت این انتخابات برگزار شد و رضایت مردم ور هبری را در پی داشت.
به محض پایان ارائه گزارش آیت‌الله جنتی از روند انتخابات مجلس خبرگان که با اظهار امیدواری وی از انجام دقیق وظایف اعضای این مجلس خاتمه یافت، مراسم تحلیف و قرائت سوگند نامه اعضای مجلس خبرگان در ساعت9:40 دقیقه آغاز شد و طی آن حجت‌الاسلام و المسلمین سید روح‌الله صدرالساداتی به عنوان منشی هیات رئیسه سنی در جایگاه حضور یافت و با قرائت متن سوگند نامه از اعضای خبرگان درخواست کرد که بایستند و جملات سوگند نامه را تکرار کند.
مراسم تحلیف که به اتمام رسید، آیت‌الله ابوالفضل میرمحمدی رئیس سنی مجلس خبرگان در سخنانی کوتاه با گرامی داشت یاد و خاطره اعضای درگذشته خبرگان و تشکر از حضور گسترده مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه، از تلاش‌ها و زحمات روسای گذشته این مجلس از جمله آیت‌الله مشکینی، هاشمی، یزدی و مهدوی کنی قدردانی کرد و پس از پایان سخنان وی و با اعلام زمان تنفس از سوی منشی، جلسه علنی در ساعت9:50 دقیقه صبح به اتمام رسید تا اعضای خبرگان پس از پایان زمان تنفس خود را برای نخستین انتخابشان که برگزیدن هیات رئیسه جدید این مجلس بود، آماده کنند.
در حاشیه مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان، محمود احمدی‌نژاد به محض اعلام زمان تنفس از مجلس خارج شد اما سایر اعضای خبرگان و مهمانان حاضردر جلسه به احوالپرسی و گفت و گو با یکدیگر پرداختند.
با آغاز مجدد جلسه، اعضای خبرگان در نخستین انتخاب شان با برگزیدن آیت‌الله احمد جنتی به عنوان پنجمین رئیس عمامه سفید این مجلس و نیز آیات موحدی کرمانی و هاشمی شاهرودی به عنوان نواب اول و دوم و در نهایت با رای به آیات خاتمی و دری نجف آبادی به عنوان دبیران اول و دوم، ترکیب کلی هیات رئیسه را تکمیل کردند.
نخستین نشست خبرگان پنجم در نوبت صبح در ساعت 11 و 45 دقیقه پایان یافت و قرار است بعد از ظهر امروزجلسه نوبت عصر از ساعت 5 آغاز شده واعضای کمیسیون‌های این مجلس با انتخاب خبرگان ملت مشخص شوند.
یادداشت دریافتیحمید نجف؛ با پیروزی لیست امید در دهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی و مسجل شدن موضوع ریاست دکتر عارف در مجلس؛باز هم تفکری که تا دیروز به دنبال سر لیستی یک اصولگرا برای لیست اصلاحات بود؛ حرکت جدیدی را برای انتخاب دکتر لاریجانی به عنوان رئیس مجلس آغاز کرده است.
البته موضوع این یادداشت به هیچ عنوان تاثیر گذاری و حمایت از یک کاندیدای خاص نیست؛ تنها بیان واقعیات سیاسی این ایام است و نشان دادن چهره نظریه پردازان حزب باد.
این تفکر معیوب که گاهی خود را تئوریسن و روشنفکر جریان اصلاح طلب هم تلقی میکند برای کسب قدرت؛ همواره روشهای نا متعارفی را پیش می گیرد؛ روشهایی که بعضا ضمن بازی با آبروی نداشته خود؛ می تواند ضربات جبران ناپذیری را هم به پیکره کل احزاب و جامعه وارد نماید.
اندیشمندان این تفکر پوسیده بر این باورند که برای رسیدن به قدرت می توان به هر ریسمانی چنگ زد و با هر ترفندی کار را به پیش برد.
در انتخابات اخیر؛ این تفکر بیمار با علم به ضریب بالای رای آوری اصلاح طلبان؛ ابتدا به آن سمت غش نمود و پس از انتخابات و اخذ نتیجه مطلوب؛ زیر بیرق گروه دیگری قرار گرفت؛ این بازی دو گانه و نخ نما شده که همان سوءاستفاده از رای مردم برای کسب منافع خاص گروهی است؛ اینقدر تکراری شده که خود عقلای هر دو جریان سیاسی کشور هم دیگر توجهی به آن ندارند و در محافل سر بسته از این اظهارات تحت عنوان طنز سیاسی یاد می کنند.
شاید با یک تحقیق ساده بتوان؛ بخش عمده نگاه بدبین مردم به موضوعات سیاسی را هم ناشی از رفتار و کردار دو گانه و حربه های این حضرات دانست؛ تفکر که همه چیز را در پس منافع خود جستجو می کند؛ این جماعت؛ نه اصلاح طلبند و نه اصولگرا این تفکر بیشتر تابع حزب باد است؛ حزبی که مشت آن سالهاست برای مردم و جریانات سیاسی کشور رو شده و خاصیت تاثیر گذاری خود را تا حدود زیادی از دست داده است.
توصیه این حقیر به اعضای این حزب و تفکر خاص؛ تنها یک چیز است؛ به حق رای نمایندگان و منتخبین مردم احترام بگذارید و بیش از این از اعتبار نداشته خود خرج نکنید.
چه عارف بیاید چه لاریجانی چیزی عاید شما نخواهد شد؛ این دو بزرگوار در مواقع مختلف ثابت کرده اند؛ که توجه به منافع ملی کشور را با هیچ چیزی عوض نخواهند کرد.
رای مردمی در هر انتخاباتی حاوی یک پیام است و در انتخابات اخیر هم پیام آن تغییر بود؛ حال اینکه نمایندگان تا چه اندازه به نظر موکلین خود عمل خواهند کرد به خودشان مربوط است و صلاح و مصلحت کشور؛ نه به نظر من و شما
معاملات بورس اوراق بهادار تهران امروز شاهد فراز و فرودهای زیادی بود به طوری که در ابتدای معاملات شاخص کل تا مقدار 76 هزار و 666 واحد رشد کرد. ولی در ادامه با نوسان‌هایی به رقم 76 هزار و 692 واحد رسید.
به گزارش ایسنا امروز –سه‌شنبه - شاخص تالار شیشه‌ای با 79 واحد افزایش نسبت به روز گذشته به مقدار76 هزار و 692 رسید. همچنین شاخص هم وزن نیز 32 واحد رشد کرد و در پایان تا رقم 13 هزار و 781 واحد افزایش یافت.
گروه مدیریت سرمایه گذاری امید ، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مپنا به ترتیب با 51، 47 و 45 واحد افزایش بیشترین تاثیر را در رشد شاخص و نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صنایع ملی مس ایران و ایران خودرو به ترتیب با 57، 45 و 37 واحد کاهش بیشترین تاثیر را در روند منفی شاخص کل داشتند.
بیشترین افزایش قیمت در معاملات امروز مربوط به پشم شیشه ایران، ماشین سازی نیروی محرکه و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید بود و در مقابل حمل و نقل بین المللی خلیج فارس، شهد ایران و کارتن ایران شاهد بیشترین کاهش قیمت در معاملات امروز تالار شیشه ای بودند.
بیشترین تقاضا در چهارمین روز از معاملات تالار شیشه ای مربوط به مشارکت ملی نفت ایران، گروه بهمن بود. همچنین فیبر ایران و حمل و نقل بین المللی خلیج فارس بیشترین عرضه را به خود اختصاص دادند.
نماد معاملاتی شرکتهای سرمایه گذاری خوارزمی، مدیریت سرمایه گذاری امید، ماشین سازی نیرو محرکه، گروه دارویی سبحان، چرخشگر،سیمان فارس نو، دوده صنعتی پارس، پشم شیشه ایران، صنایع خاک چینی ایران، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی و فیبر ایران امروز بازگشایی شدند.
از طرفی نیز نماد معاملاتی شرکت های صنایع کاشی و سرامیک الوند، داروسازی ابوریحان، کارتن ایران و سیمان اصفهان در پایان معاملات متوقف شدند.
ارزش معاملات امروز 266 میلیارد و 473 میلیون و 600 هزار تومان برآورد شد که این مقدار ناشی از دست به دست شدن 896 میلیون و 802 هزار سهام و اوراق مالی قابل معامله طی 79 هزار و 276 نوبت معامله بود.
گفتنی است در چهارمین روز از معاملات این هفته شاخص فرابورس ایران چندان حرکتی از خود نشان نداد و تنها با 0.1 واحد افزایش به مقدار 814.1 واحد رسید.
در روزهای اخیر بحث کاهش سود سپرده های بانکی یکی از موضوعاتی بوده که بازار سرمایه را نیز تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است. ولی الله سیف به تازگی اعلام کرده که "زمان مشخصی برای کاهش سود بانکی وجود ندارد. البته رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده که هدف بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی تا رسیدن به رقمی متناسب با نرخ تورم است و با توجه به این‌که تورم در مسیر کاهشی قرار داشته و تا تک‌رقمی شدن نیز پیش خواهد رفت، روند کاهش سود بانکی ادامه دارد." این اظهار نظر ها در باره کاهش سود بانکی می تواند در روزهای اخیر بازار سرمایه را حدودی تکان دهد هر چند که کارشناسانی معتقدند که کاهش دستوری نرخ سود بانکی نه به نفع بازار سرمایه و نه به نفع اقتصاد کشود است.
مدیرکل تعزیرات استان البرز با بیان اینکه بیش از یک‌میلیارد تومان جریمه نقدی برای برخی از آرایشگاه‌های متخلف صادر شده است، گفت: ۴ نفر از خانم‌های آرایشگر در این زمینه دستگیر شدند.
علی‌اکبر مختاری در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال 94 طرح مرحله اول بازرسی از آرایشگاه‌های زنانه در استان البرز اجرا شده است، اظهار داشت: بازرسی مرحله دوم آرایشگاه‌های زنانه در هفته جاری آغاز می‌شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز با بیان اینکه در مرحله اول طرح بازرسی میزان تخلفات آرایشگاه‌های زنانه باورکردنی نبود، افزود: برخی از آرایشگاه‌های زنانه دارای تخلف گران‌فروشی که به‌خلاف مقررات و نرخهای مصوب کمیسیون نظارت بوده است، شده‌اند.
فروش داروی لاغری در برخی آرایشگاه‌های زنانه
 مختاری با اعلام اینکه برخی از واحدهای صنفی با توجه به تخلف گران‌فروشی تا میزان 210 میلیون تومان جریمه نقدی شدند، گفت: در برخی از آرایشگاه‌های زنانه داروهای لاغری فروخته می‌شده است.
وی با ابراز اینکه در برخی از آرایشگاه‌های زنانه تجهیزات پزشکی وجود داشته است، گفت: دستگاه‌های میکرودرم، ایزودرم و دستگاه‌های برداشتن خال از جمله این تجهیزات بوده است.
فروش البسه قاچاق در آرایشگاه‌های متخلف زنانه
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز با اظهار اینکه کارهای متخصصین پوست و مو و تغذیه در برخی آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌شده است، گفت: ماساژدرمانی، استفاده از سنگ‌های حرارتی، رمالی و فالگیری و فروش کالای قاچاق به‌ویژه البسه در آرایشگاه‌های متخلف زنانه وجود داشته است.
وی با ذکر اینکه از 120 واحد بازرسی شده آرایشگاه‌های زنانه 100 پرونده تخلف تشکیل شده است، افزود: 22 واحد آرایشگاه زنانه در مرحله اول پلمب شده است.
4
آرایشگر زن دستگیر شدند/ جریمه یک‌میلیارد تومانی برای برخی متخلفان
مختاری با اشاره به اینکه 4 نفر از خانم‌های آرایشگر در این زمینه دستگیر شدند، گفت: در برخی از آرایشگاه‌های زنانه، آرایشگرهای مرد حضور داشته‌اند.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیارد تومان جریمه نقدی برای برخی از آرایشگاه‌های متخلف صادر شده است، ادامه داد: بخش اعظمی از این جریمه وصول و به خزانه دولت واریز شده است.
مختاری با اعلام اینکه اکثر تخلفات در حوزه گران‌فروشی در زمینه پیرایش عروس بوده است، گفت: دستمزدهای 2 الی 2.5 میلیون تومان از عروس‌ها دریافت شده است که نرخ تعرفه، یک‌چهارم این مبلغ است.
وی با ابراز اینکه بعد از بازرسی اول از آرایشگاه‌های زنانه، اعضای هیئت رئیسه اتحادیه دوره آموزشی ویژه برای خانم‌های آرایشگر برگزار کردند، اضافه کرد: این دوره در سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و قوانین و مقررات را آموزش دیدند.
مختاری با یادآوری اینکه اتحادیه بر آرایشگاه‌ها نظارت دارد، گفت: گروه‌های اجتماعی در بین خود آرایشگرها برای اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات تشکیل شده است.
وی با اظهار اینکه در دوره آموزشی اداره صنعت و معدن، اتاق اصناف، پلیس اماکن، پلیس امنیت و دانشگاه علوم پزشکی حضور داشته‌اند، خاطرنشان کرد: در این دوره آموزش در مورد وجود دستگاه‌های ممنوعه در آرایشگاه‌ها، نرخ متعارف و تداخل صنفی توضیح داده شده است.