گزیده ها 12 خرداد -95

گزیده ها 12 خرداد -95
معاون اول رییس جمهور از منتقدانی که برای کامل‌تر شدن چارچوب قراردادهای جدید نفتی تلاش کرده و نظرات خود را به صورت مکتوب یا حضوری و یا طرح در رسانه ها اعلام کرده‌اند، قدردانی کرد.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در پی‌نوشت نامه احمد توکلی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش و نتیجه مباحثات جمعی از منتقدان با مسئولان وزارت نفت پیرامون قراردادهای جدید نفتی و قدردانی وی از معاون اول رییس جمهور به جهت حسن استقبال از این انتقادها، خطاب به مهندس زنگنه وزیر نفت و آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، از زحمات گسترده‌ای که برای شنیدن نظرات منتقدان انجام شده است، تقدیر کرد و از ایشان خواست پیشنهادات اصلاحی را در اسرع وقت جهت تصویب دولت ارسال نمایند.
پیش از این و به دنبال گردآوری نظرات برخی از منتقدان نسبت به قراردادهای جدید نفتی که از سوی وزارت نفت، معاون اول رییس جمهور از وزیر نفت و مسئولین ذیربط خواسته بود در جلساتی با حضور منتقدین و صاحب نظران، دیدگاه ها و نظرات ایشان را در خصوص قراردادهای نفتی دریافت و مطالب مفید را در این قراردادها لحاظ کنند.
متن کامل نامه احمد توکلی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی خطاب به معاون اول رییس جمهور و پی‌نوشت دکتر جهانگیری خطاب به زنگنه وزیر نفت و آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بدین شرح است:
برادر ارجمند جناب آقای جهانگیری
معاون اول محترم رییس جمهور و رییس ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی
سلام علیکم
آنچه به پیوست تقدیم می‌گردد، نتیجه مباحثات طولانی جمعی از منتقدان با مقامات مسئول ذیربط وزارت نفت، کارشناسان مستقل، اساتید برجسته و جوانان متخصص نفت و گاز است. نتایج مذکور در سه نشست طولانی که به ابتکار شما با گردهمایی این منتقدان برگزار گردید مجدداً به شور و نقادی گذاشته شد و حاصل آن همین گزارش است که آن را به عنوان «چرا دولت در جذب سرمایه خارجی باید به طور استراتژیک تغییر رویکرد دهد؟» در پیوست مشاهده می فرمایید. بر خود لازم می دانم که از جانب دوستان شریک در این خیرخواهی، از جناب عالی و برادر ارجمند جناب آقای مهندس زنگنه به خاطر حسن استقبال از انتقادها تشکر کنم. امیدوارم این کوشش که به مصداق «خیرخواهی برای رهبران مسلمان» جزئی از وظایف ترک نشدنی مومنان است، به ثمر برسد.
احمد توکلی
نماینده مجلس شورای اسلامی
و رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد
«
دیده بان شفافیت و عدالت»
متن پی نوشت معاون اول رییس جمهور نیز به شرح ذیل است:
جناب آقای مهندس زنگنه
جناب آقای دکتر آقامحمدی
با تشکر از زحمات گسترده‌ای که برای شنیدن نظرات منتقدان انجام شده است. لطفاً پیشنهادات اصلاحی را در اسرع وقت جهت تصویب دولت ارسال نمایید.
از منتقدانی که برای کامل‌تر شدن چارچوب قراردادها تلاش کرده و نظرات خود را به صورت مکتوب یا حضوری و یا طرح در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، سپاسگزارم.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه برج میلاد به عنوان نماد شهر تهران در مجاورت یکی از گسل‌های بسیار مهم قرار گرفته است، گفت: مطالعات مربوط به پیوستهای مختلفی که برای پروژه‌های عمرانی و شهرسازی وجود دارد مانند پایان نامه‌های دانشگاهی است و از بنیه علمی لازم برخوردار نیست.
به گزارش ایسنا، محمد سالاری در واکنش به گزارش رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات زمین در خصوص مخاطرات زمین شناسی و تدقیق پهنه‌های گسلی شهر تهران در صحن علنی گفت: من معقدم تا زمانیکه مردم نگران نباشند، مسئولین هم نگران نمی شوند و مشکلات رفع نمی‌شود.این گزارشات بارها در جلسات کارگروه‌های تخصصی ارائه شده ولی تا زمانی که نظارت اجتماعی شکل نگرفته ، مشکلات هم حل نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به گزارش ارائه شده، تمام پروژه‌های بزرگ مقیاس شهرتهران روی گسل‌های بزرگ قرار گرفته و این واقعا جای نگرانی دارد. رود دره‌هایی که در سالهای اخیر سرمایه‌گذاریها و اقدامات خوبی برایشان انجام گرفته امروز گفته می‌شود که این مصنوع سازیها جوابگو نیست و بزرگراه‌هایی مانند بزرگراه امام علی (ع) با توجه به هزینه‌های بالا و ملی بودن این پروژه، بنابر این گزارش و دیگر گزارشهای منتشر شده می‌تواند در زمان بحران سیلاب، نقش یک رود دره را ایفا کند و تمام خودروهای در حال تردد در این بزرگراه در معرض خطر قرار می گیرند. همچنین برج میلاد به عنوان نماد شهر تهران در مجاورت یکی از گسل‌های بسیار مهم قرار گرفته است.
سالاری افزود: حال سوال اینجاست مگر شهر تهران طرح جامع ندارد و برای طرح جامع متخصصین گزارش نداده اند؟ مگر متخصصین طرح جامع را مطالعه نکرده اند؟ مهندسین مشاور که قطعا در حوزه موضوعات مربوط به گسل ها و... بوده اند ، باید جوابگو باشند.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در گذشته دو طرح جامع داشتیم که اجرایی نشد و نهایتا در سال 86 طرح جامع شهر تهران ابلاغ گردید و سپس در سال 91 ذیل آن طرح تفصیلی ابلاغ شد، اظهار داشت: در طرح‌های موضعی و موضوعی که ذیل طرح تفصیلی قرار دارند و بخشی از آن مختص بررسی رود دره ها می باشد، مطالعاتی برای تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها انجام شده که اشکالات راهبردی داشته و این مساله بیانگر این است که مطالعات مربوط به پیوست های مختلفی که برای پروژه‌های عمرانی و شهرسازی وجود دارد مانند برخی از پایان نامه‌های دانشگاهی، از بنیه علمی لازم برخوردار نیست و یک نوع مطالعات کتابخانه ای هستند.
وی گفت: عملا سرمایه‌های کشور و عوارضی را که از شهروندان دریافت و در این پروژه‌های بزرگ مقیاس مصرف می‌کنیم برپایه مطالعاتی است که مشکلات اساسی دارد و متاسفانه هیچوقت آنها را محاکمه نمی کنیم در حالیکه می بایست همانطور که در حوادثی مانند حادثه بوستان کوهساران مقصران محاکمه شدند آنهایی که برای مطالعه برخی پروژه‌های بزرگ مقیاس با این مخاطراتی که برای مردم ایجاد می کنند، نیز محاکمه شوند.
وی در پایان درخواست کرد تا کارگروه‌هایی برای برگزاری جلساتی با شورای عالی شهرسازی و مسئولین مرتبط برای بررسی تصمیماتی که در کمیسیون ماده 5 یا شورای عالی شهرسازی ومعماری گرفته می شود، تشکیل شود و گفت: باید تصمیمات گرفته شده تعهد آور باشد.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری مردی که در جریان نزاع اقدام به قتل کارمند یکی از بانک‌ها کرده بود، خبر داد.
به گزارش ایسنا، در تاریخ دوم خرداد ماه امسال فردی با مراجعه به کلانتری 136 فرجام به مأموران اعلام کرد که دخترش به‌نام زهرا . ح متولد 1366 طبق روال هر روز کاری برای رفتن به محل کارش از خانه خارج اما پس از پایان ساعت کاری خود دیگر به منزل بازنگشته و تلفن همراهش نیز خاموش شده است.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع فقدان افراد و به دستور قاضی کشیک دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار تیم فقدان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و پدر فقدانی پس از حضور در پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: دخترم کارمند بانک و در حال حاضر در یکی از شعبات بانکی در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان مشغول به کار است. او یک خرداد ماه طبق روال هر روز برای رفتن به محل کارش از منزل خارج شد اما پس از آن دیگر خبری از وی نشده است. غیبت زهرا در حالی طولانی شده که او هروز در ساعت 16 به منزل باز می گشت اما از وی هیچ خبری نشده، تلفن همراهش نیز خاموش است و پاسخگوی تماس‌های مکرر ما نبود.
کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ با حضور در محل کار فقدانی به تحقیق از مدیر شعبه و دیگر همکاران وی پرداخته و اطلاع پیدا کردند که وی در ساعت 11 روز اول خرداد ماه با گرفتن مرخصی از محل کارش خارج شده و پس از آن هیچ تماسی با همکاران و یا اعضای خانواده‌اش نداشته است.
در ادامه رسیدگی به پرونده، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که زهرا . ح چندی پیش قسمتی از پول حاصل از پس انداز کاری خودش به مبلغ 15 میلیون تومان را در فروردین سال جاری (1395)، به پیشنهاد یکی از مشتریان بانک به‌نام غفورالدین . ن متولد 1357 در اختیار این شخص گذاشته است و قرار بوده تا این شخص این مبلغ را به‌همراه سود حاصل از کارکرد سرمایه گذری ظرف دو ماه به فقدانی بازپرداخت کند که تاکنون اقدامی در این خصوص از سوی غفورالدین انجام نشده است.
با توجه به اطلاعات به‌دست آمده در خصوص هویت غفورالدین . ن و شناسایی محل کار وی در یک شرکت دامپروری در محدوده سیدخندان، کارآگاهان به این شرکت مراجعه و در خصوص فقدان زهرا . ح به تحقیق از غفورالدین پرداختند.
غفورالدین در اظهارات اولیه ضمن تأیید دریافت مبلغ 15 میلیون تومان پول نقد از فقدانی مدعی شد که هیچگونه اختلافی در خصوص نحوه بازپرداخت این پول به فقدانی نداشته و قرار بر آن بوده تا به زودی این مبلغ را بازپرداخت کند.
با بررسی اظهارات غفورالدین و دیگر اطلاعات به‌دست آمده در خصوص فقدانی، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که فقدانی قصد داشته تا برای پیگیری نحوه دریافت پول خود به محل سکونت غفورالدین در منطقه فردیس کرج مراجعه کند و در این خصوص با وی قرار ملاقات داشته است لذا با به‌دست آمدن اطلاعات جدید و مشخص شدن کذب بودن اظهارات غفورالدین، وی در تاریخ نهم خرداد ماه دستگیر و برای انجام تحقیقات به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.
همزمان با دستگیری غفورالدین و انتقال وی به پایگاه چهارم پلیس آگاهی، کارآگاهان تیم فقدان این پایگاه از طریق بررسی مشخصات افراد فقدانی درج شده در سیستم جامع پلیس آگاهی موفق به شناسایی جسد زهرا . ح شدند که در تاریخ ششم خردادماه، در بیابانهای اطراف شهریار و در نزدیکی محل سکونت غفورالدین به صورت ناشناس کشف شده و پرونده آن در پلیس آگاهی شهریار در حال رسیدگی است. در بررسی نظریه پزشکی قانونی علت مرگ ، شکستگی شدید قسمت پشت سر ناشی از اصابت جسم سخت عنوان شده بود.
غفورالدین که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت، صراحتا به ارتکاب جنایت و قتل مقتوله اعتراف کرد و گفت: طی یک نزاع و درگیری، زهرا . ح را به عقب هل دادم که بر اثر آن از ناحیه پشت سر به زمین برخورد و در همانجا فوت کرد.
متهم در خصوص نحوه انتقال جسد به بیابان های اطراف شهریار نیز به کارآگاهان گفت: جسد را در داخل یک پتو پیچیده، آن را با ماشین پراید متعلق به یکی از دوستانم به بیابانهای اطراف شهریار منتقل و رها کردم.
بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه حمید مکرم، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ ، با اعلام این خبر گفت : با توجه به اعتراف صریح متهم به ارتکاب جنایت در پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ، متهم به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل و پرونده قتل عمد در این خصوص تشکیل و متهم صبح امروز سه‌شنبه برای صدور دستور مقام قضایی به دادسرای ویژه جنایی تهران اعزام شد.
'گازانبر' کلمه ای که امروز در صحن شورای اسلامی شهر تهران از سوی اعضا و معاون شهردار چندین بار بیان شد به نحوی که تکرار این واژه به سوژه اصلی جلسه علنی امروز(سه شنبه) شورا برای انتقاد از محمدباقر قالیباف تبدیل شد.
به گزارش ایرنا دویست و شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران امروز (سه شنبه) با نطق پیش از دستور غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران وارد دستور جلسه شد.
نطقی که به گفته تعدادی از اعضای شورای شهر، صحن شورا را به سمت و سوی سیاسی شدن کشاند.
انصاری در نطق خود نسبت به مواضع سیاسی شهردار تهران انتقاد کرد و با اشاره به سخنان وی در برنامه طنز دکتر سلام گفت: در این برنامه شهردار تهران به عدم کارآیی کلید رئیس جمهوری اشاره کرده و گویا قصد تخریب قفل ها را با گازانبر دارد.
انصاری در نطق خود انتقادات جدی دیگری به شهردار تهران در خصوص اظهارات وی و استفاده از عبارت های باج بگیر و باج دهنده در جلسه هفته گذشته شورای عالی استان ها داشت.
نطق این عضو شورای شهر با پاسخ جدی مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران روبرو شد.
شاکری نطق غلامرضا انصاری را سیاسی و خطای راهبردی توصیف کرد و گفت: با این خطای راهبردی شما باب سیاسی شدن شورای شهر را باز می کنید و تصور نمی کنم مجموعه جریان سیاسی شما این سمت و سو را داشته باشد.
وی افزود: نقدهایی که به رئیس جمهوری در اقتصاد وارد است، از نقدی که به قالیباف به عنوان شهردار وارد است، صدها برابر سنگین تر است.
ناصر امانی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نیز با انتقاد از سخنان عضو شورای شهر تهران، این نطق را کیفرخواست سیاسی دانست و گفت: اتهامات زیادی در این نطق به شهردار تهران وارد شده است.
وی با بیان اینکه دولت های نهم، دهم و یازدهم هیچ یک با شهرداری همکاری نکرده و به وظایف خود در شهر عمل نکرده اند، افزود: دولت های نهم و دهم با جسارت بیان می کردند که کمک نمی کنند اما دولت یازدهم با لبخند می گوید اعتبار برای کمک به تهران ندارد.
وی گفت: با این حال هیچ پروژه ای در شهر تهران به دلیل عدم کمک دولتها بر زمین نمانده است.
امانی با بیان اینکه قالیباف کار سیاسی انجام نمی دهد افزود: شهر تهران با 11 میلیون جمعیت بطور جهادی اداره می شود.
معاون شهردار تهران با اشاره به حضور شهردار تهران در برنامه دکتر سلام خاطر نشان کرد: این برنامه طنز است و نباید از آن برداشت دیگری شود.
وی گفت: گازانبر قالیباف در عملیات کربلای چهار و والفجر یگان های زرهی صدام را قیچی می کرد.
امانی با بیان اینکه مشخص است که چه کسانی پیشنهاد حمله گازانبری به مردم را داشته اند، گفت: اسناد این پیشنهاد در شورای عالی امنیت ملی موجود است.
امانی در ادامه با اشاره به حادثه مرگ فاطمه دختر بچه پنج ساله در محله کوهسار خاطر نشان کرد: 18 هزار فاطمه در جاده های کشور فوت می کنند و صدای کسی در نمی آید.
وی گفت: شهر تهران دو هزار و 500 بوستان دارد که کسی در آنها آسیب نمی بیند.

وی با اشاره به برگزاری دادگاه خاطیان مرگ این دختر بچه افزود: فرضیه جدیدی در دادگاه مشخص شده و هنوز هیچ نتیجه ای مشخص نیست اما عده ای از این موضوع برای تخریب مدیریت شهری استفاده می کنند.