گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 6 تیر -95
خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تصمیم به استعفای نخست وزیر این کشور تا ماه اکتبر، زمزمه‌هایی در جامعه انگلستان مبنی بر جانشینی وی توسط گزینه‌های احزاب محافظه کار و کارگر به راه انداخته است.
به گزارش تسنیم و به نقل از رسانه‌های انگلیس، با رای مثبت مردم بریتانیا به همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا، اکنون سئوالات و ابهامات زیادی در خصوص وضعیت آینده بریتانیا در قاره اروپا مطرح می‌شود.روز جمعه مشخص شد که 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای داده اند و 48.1 درصد نیز خواستار ادامه عضویت در این اتحادیه بوده‌اند.
پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که به برکسیت معروف است دیوید کامرون نخست وزیر این کشور اعلام کرد که تا پایان ماه اکتبر از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. این امر سبب شده است تا شایعاتی مبنی بر انتخاب جایگزین کامرون در رسانه‌های مختلف جهان مطرح شود. اطلاعات موجود حاکی از این است که از میان گزینه‌های موجود «بوریس جانسون» شهردار سابق لندن و «مایکل گاو» از شانس بیشتری برای جانشینی کامرون برخوردارند.
نخست وزیر انگستان چگونه انتخاب می‌شود؟
نخست وزیر انگستان معمولا توسط ملکه انتخاب می‌شود اما ملزم است تا در ابتدا رهبری حزب خود را بدست آورد تا از این طریق حمایت اکثریت نمایندگان مجلس عوام را به همراه داشته باشد.در زیر به معرفی این دو گزینه احتمالی برای تصاحب پست نخست وزیری انگلستان می‌پردازیم.
بوریس جانسون
جانسون علاقمندی خود را به پذیرش پست نخست وزیری انگلستان اعلام نموده و امیدوار است تا با وجود تعدادی زیادی از نمایندگان مجلس این کشور رهبری محافظه کاران را بدست آورد.
شهردار سابق لندن و رهبر حمایت از کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خیلی زود و تنها پس از گذشت یک سال از شروع شایعات خروج این کشور پیشتازی خود را برای جانشینی دیوید کامرون نمایان ساخت.
به احتمال زیاد جانسون در لیست اصلی نمایندگان حزب خود قرار می‌گیرد زیرا با توجه به نقشی که وی در پیاده سازی برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به نیابت 130 نماینده محافظه کار مجلس این کشور داشت نمی‌توان قدرت فعلی و نفوذ وی را نادیده گرفت.
جانسون همواره تمایل خود را برای کسب منصب نخست وزیری اعلام کرده است.
مایکل گاو
مایکل گاو وزیر دادگستری انگلستان گزینه دوم تصاحب پست نخست وزیری محسوب می‌شود. وی که با دیوید کامرون و جورج آزبورن وزیر دارایی انگستان رابطه بسیار صمیمی دارد همواره تمایل خود به پذیرش مقام نخست وزیری را تکدیب کرده است اما طی نظرسنجی که اخیرا توسط محافظه کاران صورت گرفته است در موقعیت مناسبی برای اشغال این سمت در ماه‌های اخیر قرار دارد.
گاو سیاستمدار شناخته شده‌ای است و موفق شده تا حملاتی را که نسبت به حزبش انجام شده خنثی ساخته یا فشار آن‌ها را کاهش دهد با این وجود برخی از هم حزبی‌هایش نگران این موضوع هستند که او به اندازه کافی، در سطح کشور شناخته شده نیست تا بتواند در انتخابات کشوری پیروز شود.
مرحله یک هشتم نهایی مسابقات فوتبال «یورو 2016» که از دیشب با انجام 3 بازی شروع شده امشب و فردا شب با برگزاری 5 دیدار دیگر پایان می‌گیرد تا تمامی 8 تیم حاضر در مرحله یکچهارم نهایی چهره نشان دهند.
به گزارش ایران، نگاهی ولو کوتاه به کیفیات و احتمالات مرتبط با این مسابقات، اهمیت آنها را بیشتر روشن می‌کند.
یکشنبه 6 تیر
فرانسه- ایرلند جنوبی (30/17)
فرانسه پس از اول شدن در گروه نخست مرحله گروهی امشب پذیرای تیمی است که در گروه پنجم با سوئد مساوی کرد و ایتالیا را در واپسین دقایق شکست داد و در نتیجه نمی‌تواند حریف آسانی باشد. میزبان مسابقات امسال جام ملت‌های اروپا درخشش مورد انتظار را در مرحله گروهی نداشت اما با دیمیتری پایت وستهامی بهترین بازیکن مرحله اول جام را معرفی کرد و با گریزمان یک گلزن زاتی دیگر را هم در اختیار دارد.
آلمان- اسلواکی (30/20)
آلمان در میان بزرگان حاضر در یورو 2016 کمترین نوسان را داشته و حتی وقتی تیغش لهستان را نبرید و مساوی کرد، باز هم نظام مند ظاهر شد. ناآمادگی مردهایی مثل گوتزه، برنامه‌های یواخیم لو را دچار مشکل کرد، اما آلمان با مولر و گومز یک زوج گلزن خوب دارد و مانوئل نویر هم خیال گل خوردن ندارد. حریف امشب ژرمن‌ها اسلواکی است که در مرحله گروهی انگلیس را متوقف کرد و با طراحی مارک همسیک روسیه را بازنده و حذف کرد.
بلژیک- مجارستان (30/23)
بلژیک که پس از باخت برابر ایتالیا احیا شد و ایرلند جنوبی و سوئد را برد، با مجارستانی بازی می‌کند که از شگفتی‌سازان جام بوده و تساوی 3-3 آن با پرتغال زیبا‌ترین بازی جام را شکل داده‌است. برند اشتورک سرمربی مجارها تا این لحظه برای هر مشکلی یک راه‌حل داشته ولی مارک ویلموتس مربی بلژیک معترف است که تیمش ثبات و فرمی را بروز نداده که وی در پی آن بود. با این حال پیروزی تیم دوم جدول فیفا (بلژیک) به یک مجارستان ولو احیا شده نمی‌تواند نتیجه‌ای دور از دسترس در شهر لانس فرانسه باشد.
دوشنبه 7 تیر
اسپانیا- ایتالیا (30/20)
در مسابقه‌ای که بی‌گمان پرخواستارترین بازی مرحله یک هشتم نهایی است، تکراری از فینال دوره گذشته را شاهد خواهیم بود اما بسیار بعید است نتیجه‌ای را شاهد باشیم که چهار سال پیش به چشم دیدیم (برد صفر- 4 اسپانیا) اسپانیا بعد از بردن هر دو بازی اول خود در گروه چهارم رقابت‌های امسال، مقابل کرواسی 1-2 شکست خورد و همین مسأله امید مردان آنتونیو کونته را برای غلبه بر اسپانیا افزایش داده است، هر چند آتزوری هم در دیدار آخرش در گروه پنجم بازنده‌ای بیش برابر ایرلند جنوبی نبود.
انگلیس- ایسلند (30/23)
و دو تیم مرحله گروهی بی‌شکست ماندند ولی به رتبه‌ای بالاتر از دوم در گروهشان نرسیدند و در نتیجه دیدار امشب مکانی برای بازنگری در ساختارهای کاری و فنی‌شان است. جوانان مستعد اماکم تجربه انگلیس باید با تیمی مقابله کنند که جنگ‌های فیزیکی را نمی‌بازد و با دوندگی فراوان رقبا را مستأصل می‌سازد.  آیا استرلینگ، استاریج، واردی، کین و الی راهی برای عبور از میان صخره‌های یخی ایسلند می‌یابند؟
فرهیختگان نوشت: گرچه در این موضوع هم دولت و هم قوه قضاییه وارد شده‌اند و به دنبال پیگیری و جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی هستند؛ اما در عین حال دولت وعده برخورد با حقوق‌های نجومی را داده است.
اگر تا دیروز از تاکسی و مترو صحبت‌های درگوشی درباره وضع مالی خوب دولتی‌ها و بانکی‌ها شنیده می‌شد، حالا کار به انتشار فیش‌های حقوقی این افراد در رسانه‌ها و دست به دست شدن تصاویر کپی شده این فیش‌ها در فضای مجازی رسیده است. خیلی‌ها هم می‌گویند اگر این فضای مجازی 99 زیان داشته باشد، یک فایده دارد و آن هم پخش شدن کوچک‌ترین خبرها در میان همه اقشار مردم است.
به تازگی هم در این فضا کارزار انتشار فیش‌های حقوقی راه افتاده است. نخستین فیش حقوقی‌ای که البته به‌طور قطع برخلاف خواسته صاحب فیش منتشر شد مربوط به یکی از مدیران سازمان بیمه مرکزی و پس از آن مربوط به علی صدقی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران بود که آخرین دریافتی‌اش چیزی نزدیک به 240 میلیون تومان بوده است. چند روز پس از این ماجرا هم فیش حقوقی دیگری رو شد که مربوط به صفدر حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی با دریافتی 57 میلیون تومان بود.

گرچه در این موضوع هم دولت و هم قوه قضاییه وارد شده‌اند و به دنبال پیگیری و جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی هستند؛ اما در عین حال که دولت وعده برخورد با حقوق‌های نجومی را داده، این موضوع را هم یادآور شده است که برخی از این دست مسائل بیشتر رنگ و بوی بازی‌های سیاسی دارد. برخی کارشناسان هم صحبت از به اجرا درآمدن قوانینی می‌کنند که در دولت گذشته تصویب شده و راه را برای دریافت حقوق‌های نجومی هموار کرده است. اما بیانات چهارشنبه شب رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب تمام این گفته‌هاست. ایشان در جمع اعضای هیات دولت بیان کرده‌اند که «حقوق‌های بالای مدیران دولتی در واقع هجوم به ارزش‌ها است.» البته رهبر معظم انقلاب این نکته را هم گفته‌اند که «این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند
 
احتمال فرار الیت‌ها از کشور
اما حالا که کار از کار گذشته، راهکار چیست و آیا برکناری یا استعفای این افراد کمک به بازگشت آرامش به جامعه می‌کند؟ حمیدرضا برادران شرکاء، رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید دارد که «اکثر قریب به اتفاق این پرداخت‌هایی که صورت می‌گیرد مجوز داشته و در جایی از سوی ارگان یا نهادی به تصویب رسیده است. در واقع براساس این مجوزهاست که پرداخت‌ها صورت می‌گیرد
این اقتصاددان با طرح این پرسش که باید دید این پرداخت‌ها تخلف است یا نیست یا اینکه خارج از عرف بوده یا نه؟ می‌گوید: «در این شرایط هیجانی باید یک اصل بسیار مهم را درنظر بگیریم و آن، این است که باید پرداخت‌های خوب صورت بگیرد تا افراد خوب هم سرکار بیایند. درواقع بهره‌وری در کار به‌خصوص در بخش‌های کلان و مهم کشور رابطه مستقیمی با حقوق و دستمزد خوب دارد.» به گفته مدیرگروه پژوهشی اقتصاد کلان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، «در یک سیستم دولتی تصمیم‌های مدیران بلندپایه در اقتصاد و کل کشور تاثیر کلان دارد، بنابراین باید حواس‌مان باشد که اصل شایسته‌سالاری را فدای این جو و شرایط روانی نکنیم
برادران شرکاء در پاسخ به این پرسش که آیا مدیرانی که تاکنون فیش حقوقی‌اش منتشر شده، شایستگی دریافت این میزان را داشته‌اند‌؟ می‌گوید: «اینکه بررسی شود افراد شایسته‌ سر کار هستند، مربوط به انتخاب مسئولان دولت است. اما در این میان ممکن است حقوق‌ها در عرف پذیرفته نباشد و نامتعارف باشد. به‌خصوص آنکه در حال حاضر با اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم که مشکلات زیادی مانند بیکاری دارد که در این شرایط پرداخت‌های بالا به‌طور طبیعی آثار نامطلوبی بر جای می‌گذارد.» این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید می‌کند که «برخی شرکت‌ها هم هستند که با وجود زیان‌ده بودن؛ مدیران آنها پاداش‌های کلان دریافت می‌کنند و این موضوع هم جای بحث و بررسی دارد
او درباره واکنش ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی هم که انتشار این فیش‌های حقوقی را سیاسی خوانده بود گفته است «وقتی آقایان می‌گویند سیاسی بوده، لابد بوده است. اما توصیه من به مسئولان این است که تصمیم‌گیری‌های درست را نمی‌توان در شرایط ناآرام گرفت.»  این اقتصاددان یادآور شد که «در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی هم همین جو هیجان درباره حقوق برخی افراد در جامعه به وجود آمد و به دنبال آن تمام متخصصان به کشورهای همسایه مهاجرت کردند و حقوق چندبرابر بیشتر هم دریافت می‌کردند.
بنابراین نکند در این شرایط کار شتاب‌زدهای انجام دهیم و مجموعه دولت را از افراد کارآمد تهی کنیم.» برادران شرکاء در پاسخ این پرسشم درباره اینکه عامه مردم مشکلاتی همچون فقر و بیکاری را در مقابل این فیش‌های حقوقی قرار می‌دهند این‌گونه پاسخ داد که «مشکل بیکاری و فقر و شکاف طبقاتی با رفتن این افراد از دولت حل نمی‌شود.
 
ارتباط دادن این مسائل با هم زیان کشور است. راهکار این است که دستگاه‌های نظارتی زیادی در کشور وجود دارد که بهتر است کارشان را به درستی انجام دهند؛ اما اینکه جامعه دچار التهاب و تشویش شود، درست نیست.» به هر حال انتشار فیش‌های حقوقی نجومی با هر واکنشی چه مثبت و چه منفی، شاید سبب خیر شود؛ خیری شبیه به نظارت بیشتر بر سازمان‌ها و نهادهایی که حاشیه‌ای امن برای خود ساخته‌اند.

«مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و غربی در اردیبهشت و فرودین امسال ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.» رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور در حالی روز گذشته این اظهار نظر تکان دهنده را انجام داده است که نظام بهداشت و درمان ایران از کمبود پرستار رنج می برد، چنانکه تعداد پرستاران در بیمارستان‌های ایران بسیار کمتر از استاندارد‌های جهانی است.
افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و غربی در دو ماه اردیبهشت و فرودین امسال یعنی تقریبا همه پرستاران در حال ترک کشور هستند. با وجود اینکه صحت چنین ادعایی تا کنون تایید نشده، کمبود پرسنل بیمارستانی و درمانی از قبیل پرستاران در کنار کمبود تجهیزات پزشکی و بیمارستانی یکی از معضلات اصلی بخش بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود. سال گذشته محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار که عنوان کرده بود کشور با معضل جدی کمبود پرستار مواجه است از تعداد زیاد دانش‌آموختگان رشته پرستاری خبر داد که چون در تخصص خودشان به کار گرفته نمی‌شوند از کشور مهاجرت می‌کنند یا به مشاغلی غیر از پرستاری روی می‌آورند. بنابراین باید گفت کشور با کمبود پرستار مواجه نیست، بلکه با کمبود ساختاری برای به‌کارگیری همه فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری مواجه است.
در عین حال که عنوان می‌شود بیمارستان‌ها پرستار کم دارند، اما پرستاران بیکار زیادی وجود دارند. این بیکاری یا شرایط بد کاری باعث مهاجرت پرستاران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کانادا و استرلیا می‌شود. بر اساس آخرین آمار سال گذشته در مورد مهاجرت دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف ، کانادا و بعد استرالیا دو مقصد اصلی مهاجرت پزشکان و پرستاران ایرانی بوده است که موفق به یافتن شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود در داخل کشور نشده یا از حقوق و شرایط کاری خود رضایت نداشته‌اند.
آیا این واقعا عادلانه است؟
سال ۹۳ قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت گفت: «به ازای هر تخت در کشورهای مجاور حداقل ۵/۲ پرستار وجود دارد، در حالی که در ایران این عدد زیر یک است.» با وجود این، سالانه تعداد قابل توجهی از پرستار ایران را ترک می‌کنند. در حال حاضر بیشتر پرستاران ایرانی که به کانادا و استرالیا رفته اند، در آنجا حقوقی به مراتب بالاتر از ایران دریافت می‌کنند. بر اساس آماری که در سال ۸۹ ارائه شد، کمترین حقوق پرستاران با کمترین میزان تحصیلات در آمریکا، ۵۲ تا ۵۵ هزار دلار در سال است و بالاترین آن ۱۸۶ هزار دلار در سال است. همچنین بنا به اعتقاد برخی از پزشکان، در ایران کارانه پزشکان در اجرا همیشه بالاتر از پرستاران بوده است و طبیعی است با افزایش تعداد بیماران، کارانه آنها نیز افزایش پیدا می‌کند، ولی چون کارانه پرستاران مقداری حداقلی است، افزایش بیماران نیز تغییر چندانی در حقوق آنها ایجاد نمی‌کند. در این میان طرح تحول سلامت هم که همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم و از سوی وزارت بهداشت به عنوان طرحی ملی به اجرا در آمد نه تنها نتوانست شکاف درآمدی بین پزشکان و پرستاران را کم کند، بلکه در موارد زیادی به آن دامن زد.
تا جایی که سال گذشته شریفی مقدم توقف هر چه سریع‌تر اجرای تعرفه‌های جدید پزشکان را خواستار شد و گفت: «با اجرای فاز سوم طرح تحول سلامت کارانه ۳۰۰ هزار تومانی یک پرستار در مقابل کارانه ۶۰ میلیون تومانی پزشک قرار می گیرد و فاصله دریافتی‌ها باز هم افزایش می‌دهد. مسئولان وزارت بهداشت یک‌شبه ۱۶۰۰ میلیارد تومان را روانه جیب پزشکان کردند.» دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: «آیا این واقعا عادلانه است که یک پرستار ۳۰۰ هزار تومان کارانه بگیرد و یک پزشک دیگر که همکار اوست ۶۰ میلیون تومان؟ کجای دنیا چنین تبعیض ناعادلانه‌ای وجود دارد؟»
پرستار ماهر در ایران نمی‌ماند
روز گذشته رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و غربی در اردیبهشت و فرودین ماه امسال ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، از بابت خالی شدن کشور از پرستاران حرفه ای و ماهر ابراز نگرانی کرد.علی محمد آدابی با اشاره به اینکه آمریکا، کانادا، آلمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر و عربستان مشتری‌های دست به نقد برای جذب پرستاران ایرانی هستند، اظهار داشت: تاکنون و با وجود آنکه آمار دقیقی از مهاجرت پرستاران کشورمان نیست ولی تخمین زده می‌شود حدود ۱۰ هزار پرستار تاکنون به کشورهای مختلف برای کار با شرایط بهتر رفاهی و معیشتی مهاجرت کردند. او گفت: متاسفانه بهترین پرستاران از ایران مهاجرت می‌کنند. به گزارش تسنیم، آدابی در پاسخ به نقدی درباره بدخُلقی پرستاران در بیمارستان‌های کشور پاسخ داد: اگر حق پرستاران را براساس قانون ارتقای بهره‌وری و کاهش ساعت کار ارائه کنند و پرستار احتیاج نداشته باشد برای معیشت خود چند شیفت کار کند مسلما پرستاران نیز وضعیت روحی و اخلاقی بهتری پیدا می‌کنند.
برانگیختن جامعه پرستاری درست نیست
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با تایید دریافتی کم پرستاران کشور به «آرمان» می‌گوید: با وجود این، افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران نمی‌تواند صحت داشته باشد. ایرج خسرو نیا ادامه می‌دهد: مظلوم‌ترین و زحمتکش‌ترین قشر کشور پرستاران هستند که با وجود دریافتی ناچیزشان بیشتر از سایر کارکنان دولت و کارمندان کار می کنند و تقریبا در همه ساعات های کاری مشغول فعالیت هستند. او با اشاره به حقوق کم پرستاران می گوید: حقوق همه کارمندان دولت و حتی برخی از پزشکان کم است و باید برای پرستاران با توجه به سختی شغلشان شرایط خاصی در نظر گرفته شود. با این وجود این ادعا را که پرستاران بدخلق هستند به هیچ وجه قبول ندارم، زیرا بر عکس آن چیزی که عنوان می شود من به عنوان یک پزشک بهترین و انسانی‌ترین برخورد ها در محیط کاری را از پرستاران شاهد بوده‌ام. البته سختی کار و بی حوصلگی برای هر فردی در هر شغلی ممکن است ایجاد شود و حتی من پزشک هم بسیاری از مواقع به دلیل زیادی و سختی کار حوصله و صبر کافی ندارم.
خسرونیا اظهارات تحریک آمیز و برانگیختن جامعه پرستاری بر ضد جامعه پزشکی را به صلاح کشور نمی داند و می گوید: چند وقتی است برخی افراد با مقایسه درآمد پزشکان و پرستاران و اظهارات جنجالی سعی در ایجاد تضاد و خصومت بین پزشکان و پرستاران می کنند که این اقدام اصلا شایسته نیست. رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور در مورد موج مهاجرت پرستاران از کشور عنوان کرد: هرچند آمار ۳۰۰ درصد مهاجرت را چندان قبول ندارم، اما پرستاران و پزشکان و همچنین متخصصان دیگری از سایر رشته‌ها هر ساله از کشور مهاجرت می‌کنند به این امید که شرایط بهتری در آن سوی مرزها نصیبشان شود، اما در اکثر موارد این اتفاق نمی افتد.