سودهاي بانكي علت ركود بازار سرمايه است

مشاور ارشد رئيس جمهور: سودهاي بانكي علت ركود بازار سرمايه است 16 خرداد -95
نتیجه اقتصاد خری و حرام بودن ربای بانکی خمینی شیاد پس از 37 سال به جایی رسیده که موجب رکود وبحران کنونی اقتصادی شده است .چون بهره های بانکی 28% است . درحالیکه در بخش بازرگانی وتجارت گفته شده سودآوری 12% می باشد.  سئوال است درکدام کشور جهان بهره بانکی 28%  بدون دریافت مالیات داده می شود؟

مشاور ارشد رئيس جمهور گفت: با توجه به رقابت دو بازار پول و سرمايه، سودهاي بانکي باعث شده بازار سرمايه از رونق بيفتد.
    «اکبر ترکان» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در مشهد افزود: تنها فعاليت هاي آلوده اقتصادي مي توانند با سودهاي 28 درصد زنده مانده و تداوم يابند وگرنه کسب و کار تجاري يا صنعتي حداکثر 12 درصد سودآوري دارد.

    وي بهره هاي بالاي بانکي را علت شکست توليد خواند و گفت: اکنون کم خطر ترين راه حفظ سرمايه همين سودهاي بانکي است که ماليات نيز به آن تعلق نمي گيرد.

    وي با اشاره به تاکيد مسئولان کشور بر موضوع اشتغال و کارآفريني تاکيد کرد: راه حل اشتغالزايي اين است که ظرفيت هاي خالي صنايعي که زير توان واقعي توليد، فعاليت مي کنند افزايش يابد.

    ترکان گفت: عده اي از توليد کنندگان زير 70 درصد توان خود و برخي نيز زير 50 درصد ظرفيتشان فعاليت دارند که اگر اينها به ظرفيت واقعي توليد خود برسند نزديکترين فضا براي اشتغال ايجاد مي شود.

    وي افزود: با توجه به اينکه ساختمان، فضا، آب و برق، زيرساخت ها و نيروهاي متخصص در اين واحدها موجود است بنابراين با رونق گرفتن توليد آنها، قدرت خريد مردم نيز بالامي رود.

    دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به برنامه دولت براي افزايش مناطق آزاد تجاري گفت: پيشنهادهايي در مجلس براي افزايش مناطق آزاد تجاري وجود دارد و منتظر هستيم مجلس جديد آن را بررسي و اعلام نظر کند.

        
اجراي اقتصاد مقاومتي نيازمند سياست هاي بازرگاني 
    مشاور ارشد رئيس جمهور گفت: اقتصاد مقاومتي اصلي ترين حرکتي است که اقتصاد ايران بعد از برجام بايد طي کند و در اين مسير مهم ترين نياز براي اجراي اقتصاد مقاومتي سياست هاي بازرگاني است.

    اکبر ترکان در همايش «رهروان روح ا لله» در مشهد، افزود: براي اينکه از توليدات داخلي در زمينه هاي گوناگون مانند فولاد، پوشاک، نساجي، کفش و... حمايت کنيم بايد سياست هاي بازرگاني متناسب با اقتصاد مقاومتي اتخاذ شود و راهکارهايي را جست و جو کنيم که واردات منجر به آسيب به توليد داخلي نشود.

    دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اظهار کرد: کشورهاي با اقتصاد درون زا، متکي به ظرفيت دروني خود بوده و در حوادث برنده هستند.

    وي با بيان اينکه اقتصاد ايران بايد فضاي جديدي را تجربه کند، گفت: بايد بنيه اي ساخته شود تا در صورت تداوم تهديدها اقتصاد از آسيب در امان باشد.

    ترکان افزود: بايد با هوشياري مقاوم سازي اقتصاد را با تکيه بر اقتصاد دروني به پيش ببريم.