گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 8 مرداد - 96
وزير نفت جاي متهم و شاكي را در پرونده كرسنت عوض كرد!
روزنامه ايران در شماره ديروز خود گفت وگويي با زنگنه وزير نفت منتشر کرد که در نوع خود خاص و بي شباهت به يک رپرتاژ آگهي نبود!
    
اين مصاحبه بخش هاي مختلفي داشت اما يکي از خاص ترين قسمت هاي آن، بخش مرتبط به کرسنت بود.
    
اين بخش با يک جمله جالب آغاز مي شود که گوياي حقيقي بودن مصاحبه و پايبندي حرفه اي مصاحبه کننده با وزير نفت است آن جمله اين است: «شخصيت ضدفساد شما مورد قبول افکار عمومي است»!! و بعد از اين جمله بي طرفانه و بدون منظور(!) از ماجراي کرسنت سوال پرسيده مي شود تا وزير مجال يابد از پرونده خود در آن ماجراي پرحاشيه سخن بگويد.
    
اما سخنان زنگنه از آن سوال هم جالب تر است. او طبق معمول از پله دوم شروع مي کند! يعني نمي گويد سال ها قبل، در زمان وزارت او و حضور تيم همکارانش در وزارت نفت چه بلايي بر سر منافع ملي آوردند و چگونه چوب حراج به گاز ايران زدند! بلکه مي گويد دولت احمدي نژاد براي کشور دردسر درست کرد!!
    
يعني اصلاً انگار نه انگار که قرارداد فاسد و مفت فروشي گاز در کار بود که دولت دهم نسبت به آن موضع گرفت (حتي اگر از ديدگاه زنگنه آن موضع گيري غلط باشد).
    
بعد هم ژست ناجي گرفته که 4 سال است تلاش مي کنيم تا ضرر و زيان را به حداقل برسانيم!
    
او به ياد نمي آورد اصل حضور او و تيمش، عامل اصلي ضرر و زيان چند ده ميليارد دلاري به ايران است و تظاهر به دلسوزي براي بيت المال در حالي که نفس وزير شدن زنگنه عامل اصلي آن زيان هنگفت و بي سابقه است، حتي در حد شوخي هم خوب نيست!
    
زنگنه سپس از «کارهاي خلاف زياد» در دولت قبل سخن مي گويد و از منظر يک متخصص قرارداد و دعاوي بين المللي مي گويد: «طبق قرارداد شرکت ملي نفت مي توانست برود و درخواست تجديدنظر در قرارداد بدهد... کاري که ترکيه انجام داد... حالا ببينيد چه بلايي سرش آمد»!
    
آقاي زنگنه تعمداً از جهل و بي اطلاعي احتمالي خبرنگار حداکثر استفاده را کرده است. چون اگر خبرنگار مطلع و مصاحبه واقعي بود، حتماً مي پرسيد: «قيمت قراردادي چقدر بود و چند بار و به چه فاصله اي براي ايران حق تجديد نظر در قيمت وجود داشت» آن وقت بود که آقاي وزير نفت مجبور بود بگويد که قيمت قراردادي که معاون ايشان در دوره وزارت وي امضا کرده، 5 درصد قيمت حقيقي گاز بوده است! تا مردم متوجه بشوند که با 10 بار اعتراض کردن هم امکان نداشت به قيمت حقيقي دست يابيم.
    
سخن آقاي وزير در يک تمثيل عاميانه و البته از منظر معکوس مثل آن است که کسي يک کالا با برچسب فروش يک ميليون توماني را از فروشنده به قيمت 200 هزار تومان مطالبه کند! و بعد هم بگويد چانه زني حتماً جواب مي دهد و من موفق مي شوم آن کالا را به 200 هزار تومان خريداري کنم!
    
اما نکته جالب ديگري در همين بخش از مصاحبه وجود دارد و آن اينکه وزير به اعتراض ترکيه اشاره مي کند. اعتراضي که به «مفت فروشي» گاز ايران منجر شد. اگر وزير اين روند را قبول دارد، چرا به مردم نمي گويد به چه دليل اعتراض ايران را که قبل از اعتراض ترکيه بود پيگيري نکرده است!؟ چرا اکنون که قيمت گاز ايران به ترکيه پايين ترين قيمت گازهاي خريداري شده توسط ترکيه است و به لحاظ قانوني هم سه سال فرجه قراردادي طي شده، اعتراضي نمي کنند، تا قيمت گاز را به بهاي حقيقي آن برسانند!؟ اين فرمول ها فقط براي دولت قبل خوب است!؟
    
زنگنه در بخش ديگري، بدون اشاره به فسادهاي انجام شده در مسير انعقاد قرارداد، خيلي راحت مي گويد: «راهي باز شد براي صادرات گاز، شما به همان قيمت که ارزان هم هست بدهيد و بعد برويد به داوري...» به همين راحتي!؟ بدهيد برود!؟ مال چه کسي را؟! از کيسه خليفه بخشيدن معنايي جز اين دارد؟! آقاي زنگنه از کيسه ملت ايران گاز مفت به امارات و دلال هاي آلوده داخلي و خارجي مي دهد!؟ نام اين کار دکترين ديپلماسي نفتي زنگنه است!؟ 
    
زنگنه سپس در طنزي تلخ و گزنده مي گويد: «اگر ما به هر خريدار ديگري در امارات گاز را به قيمت بالاتري مي فروختيم، آن قيمت جديد اعمال مي شد» و نمي گويد وقتي کشوري براي 25 سال گاز مفت از ايران به دست آورده، چه بيماري دارد که بيايد و گاز را به قيمت بالاتري بخرد!؟ اين يک امتياز قراردادي است!؟ او در بخش هاي پاياني اين مصاحبه جملاتي بيان مي کند که ناخواسته رئيس جمهور را متهم به فساد مي کند! او که فراموش کرده حسن روحاني در زمان تصدي سمت دبيري شوراي عالي امنيت ملي، در نامه اي به رئيس دولت اصلاحات چه چيزها درباره قرارداد کرسنت گفته بود مي گويد: «کساني که امروز پرونده کرسنت را محکوم مي کنند، خودشان متهم اصلي پرونده هستند، آنها بايد پاسخگو باشند»! اين سخن زنگنه در حالي است که روحاني سال ها قبل در نامه اي به خاتمي نوشته بود «عقد قرارداد طولاني گاز با شرکتي غيرمعتبر که بنا بر گزارشات دريافتي از وزارت نفت طي سال هاي گذشته عملکردي ضعيف و توام با ناديده گرفتن حقوق ايران در ارتباط با ميدان نفتي مبارک داشته، تکرار تجربه تلخي است که ساليان دراز گرفتار آن خواهيم بود... قيمت و شرايط قراردادي مذاکره شده در مقايسه با منطقه بسيار پايين و غير مطلوب است. قرارداد کرسنت احتمالاً آثار منفي اقتصادي درازمدت بر بازار گاز کشور خواهد گذاشت و هيچ منفعت سياسي نيز در پي نخواهد داشت. از حدود يک سال قبل سوالاتي از وزير نفت درباره قرارداد کرسنت مطرح کرده ام که با وجود دستور شما (رئيس دولت اصلاحات) پاسخي دريافت نشده است... قرارداد مذکور که از طريق واسطه ها و عدم ارتباط مستقيم دولتي با يک شرکت غيرمعتبر به امضا رسيده است
    
ظاهراً قرار است در سکوت و بي عملي دستگاه قضايي و دستگاه هاي نظارتي تاريخ وارونه نوشته شود! زنگنه بشود قهرمان و ناجي و افشاء کنندگان فساد چند ده هزار ميلياردي بشوند متهم! کساني که روزي از قول کميته فرعي شوراي امنيت، مصوبه غيرقانوني ابلاغ کردند «هيچکس حق ندارد چيزي درباره کرسنت بنويسد»! و روزنامه ها را به همين خاطر به محکمه کشيدند، حالا مدعي بشوند که «دهان ما را بسته اند و دهان يک عده ديگر را باز گذاشته اند»! آقاي زنگنه! آن مصوبه خلاف قانون را به ياد مي آوريد!
    
کاش آقاي زنگنه کمي هم درباره تاثير وزير نفت شدنش در دولت يازدهم بر روي پرونده کرسنت براي مردم مي گفت! کاش شرح مي داد که پرونده؛ به دليل تباني در انعقاد قرارداد، در آستانه مختومه شدن به نفع ايران بود ولي حضور دوباره زنگنه و تيمش، زياني چند ده ميليارد دلاري به همراه صدور 25 سال گاز مفت را رقم زد!

خبر ويژه 
من هم كه شومن ساختم بايد از سوي دولت دادگاهي شوم؟!
دولت در اقدامي بي سابقه سازنده فيلم تبليغاتي و نويسنده برخي نطق هاي روحاني را دادگاهي کرد!
    
حسين دهباشي سازنده مستند انتخاباتي حسن روحاني در انتخابات 92 طي مطلبي در صفحه اجتماعي خود، نوشت: 4 سال قبل دقيقاً در همين ايام و در متن سخنراني تحليف رئيس جمهور نوشتم « پناه بر خدا از بستن دهان منتقدان»؛ امروز همان دولت بابت نقدهايم شکايت کرد!
    
گفتني است روحاني در مراسم تنفيذ دور اول رياست جمهوري خود در سال 92 جملاتي را بيان کرد که بارها طرفداران دولت از آن فيلم و کليپ هاي مختلف تبليغاتي ساختند.وي گفته بود: «خداوندا، به تو پناه مي برم از استبداد راي، عجله در تصميم، تقدّم نفع شخصي و گروهي بر مصالح عمومي و بستن دهان رقيبان و منتقدان
    
دهباشي ارديبهشت گذشته با اين بيان که متن هاي سخنراني حجت الاسلام روحاني را در سال 92 مي نوشته خاطرنشان کرد: 27-28 جمله طراحي شده بود که قرار بود آقاي روحاني بگويد. مثلاً جمله «هم چرخ سانتريفيوژها بايد بچرخد هم چرخ زندگي مردم» را من طراحي کرده بودم و مي خواستيم به هر صورت که شده آقاي روحاني بگويد. همچنين من جمله «من سردار نيستم، وکيلم» را طراحي کرده بودم که آقاي روحاني کمي آن را اصلاح کرد و گفت: «من سرهنگ نيستم، حقوقدانم» اين جملات براي من بود.
    
دهباشي همچنين به روز حضور روحاني در گفت وگوي ويژه خبري شبکه دو اشاره کرده و گفته بود: در اين برنامه بنايمان اين بود که وقتي مقابل آقاي عابديني(مجري) قرار گرفت، هرچه عابديني مي گويد رها کنيم و به تلويزيون حمله کنيم!
    
سازنده فيلم تبليغاتي روحاني در سال 92 همچنين تاکيد مي کند که برخي موارد به نظر او ابتدا ضدتبليغ مي آمده ولي بعدا فهميده اشتباه کرده است
    
دهباشي تصور مي کرده که اصرار بر «کليد» خوب نباشد
    
مسئول تبليغات ستاد روحاني در سال 92 در ادامه راجع به جملاتي که روحاني در فيلمي که در ماشين نشسته و جملاتي راجع به جامعه مي گويد، بيان کرده است. او مي گويد روحاني پيشنهاد من در اين زمينه را قبول کرد، ابتدا مي خواستيم خودش پشت فرمان بنشيند ولي گفت که خيلي وقت است پشت فرمان ننشسته لذا من پشت فرمان نشستم.
    
دهباشي درباره اين جمله روحاني در آن فيلم که مي گفت «من سالهاست که وقتي بين منزل و اداره تردد مي کنم و مردم را مي بينم و چهره ها را مطالعه مي کنم مي بينم چقدر گرفته و چقدر عبوس است و خنده در چهره ها نيست»؛ تاکيد مي کند که اين جمله هم متعلق به روحاني و واقعي نبوده بلکه اين جمله را خودش (دهباشي) به او ياد داده است تا بگويد!
    
وي در بخش ديگري از اين گفت وگوي خود رسما تاکيد مي کند که روز به روز و با سيطره رسانه ها آدم هايي انتخاب مي شوند که به شومن و بازيگر نزديک ترند تا يک سياستمدار!
    
و اين نکته نيز گفتني است که آيا آقاي حسين دهباشي تصور نمي کند به خاطر ساخت آن جملات و فريب افکارعمومي، يک عذرخواهي تمام و کمال به ملت بدهکار است؟!
خبر ويژه 
پيروي انگليس از آمريكا در سخت گيري ويزايي براي اتباع ايران
پس از سخت گيري هاي ويزايي آمريکا عليه ايران، دولت انگليس هم سخت گيري ها در اين زمينه را تشديد کرد.
    
روزنامه گاردين در گزارشي نوشت: به رغم بهبود روابط دوجانبه ميان لندن و تهران، انگليس به طور چشمگيري صدور ويزا براي ايرانيان را دشوار کرده است؛ اقدامي که از ديد ناظران مشابه قوانين ضد مهاجرتي ترامپ است.
    
گاردين افزود: سفارت انگليس در تهران تعداد محدودي وقت ملاقات براي صدور ويزا اعلام مي کند. همين مسئله سبب شده است تا اين نشريه، طي ماه هاي اخير شکايت هاي متعددي را از سوي متقاضيان ايراني نسبت به فساد در سيستم وقت دهي از سوي سفارت انگليس در تهران دريافت کند.
    
اين روزنامه انگليسي اضافه کرد: متقاضيان ويزاي انگليس در ايران، اقدام سفارت اين کشور مبني بر واکاوي صورتحساب بانکي افراد در حالي که تمام مدارک مورد نياز ارائه شده است را، بهانه اي براي رد درخواست ويزاي متقاضيان توصيف مي کنند.
    
گاردين نوشت: يک تصويرگر ايراني که براي شرکت در فستيوال بين المللي کتاب «ادينبرو» درخواست ويزا کرده بود، مي گويد که سفارت انگليس در ابوظبي درخواست وي را رد کرده است. در نامه سفارت انگليس، که از سوي گاردين مشاهده شده، آمده که او حتي حق درخواست تجديدنظر در رابطه با تصميم سفارت را هم ندارد.
    
گاردين با اشاره به فرازهايي از نامه ياد شده خطاب به اين هنرمند ايراني نوشت: شما يک صورتحساب بانکي ارائه داده ايد که در آن مبلغ 679 ميليون و 529 هزار ريال موجودي دارد؛ اما مشخص نيست که منبع اين هزينه کجاست؛ بدين ترتيب من قانع نيستم که اين دارايي متعلق به شما و هزينه سفرتان است. اين در حالي است که احسان عبداللهي مي گويد: تمام مدارک، فيش حقوق و قرارداد کاري ام را ضميمه کرده بودم؛ طبيعي است که من مقداري پس انداز هم داشته باشم چون از 18 سالگي در کار تصويرگري فعاليت داشته ام.
    
گاردين نوشت: در همين حال «نيک برلي» مدير فستيوال بين المللي ادينبرو با انتشار پيامي در صفحه توييتري اش تصميم سفارت انگليس را به باد انتقاد گرفت و نوشت: چرا بايستي دولت انگليس براي سومين سال متوالي براي نويسندگان ايراني ويزا صادر نکند.
    
تشديد سخت گيري هاي ويزايي آمريکا و انگليس در حالي است که آقاي روحاني در تبليغات انتخاباتي سال پيش با ادعاي اينکه اعتبار پاسپورت ايران پايين است، گفته بود اين اعتبار را بالا خواهد برد.
جليلي با اشاره به تحريم هاي جديد آمريكا: عدم پاسخ قاطع به تحريم هاي آمريكا مشروعيت بخشي به نقض برجام است

عضو هيئت نظارت بر اجراي برجام گفت: اينکه امروز دلخوش ترين افراد به آمريکا به واقع بيني و دلواپسي در برابر دشمني هاي آمريکا رسيده اند، فرصتي براي همبستگي ملي در دفاع از حقوق ملت است.
    
سعيد جليلي، عضو هيئت نظارت بر اجراي برجام در نشست تخصصي بررسي «ابعاد قانون 3364 H.Rآمريکا؛ تحريم هاي جديد و تهديدهاي پيش رو» که با حضور جمعي از مسئولان و نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي در دفتر وي برگزار شد، اظهار داشت: اينکه امروز دلخوش ترين افراد به آمريکا به واقع بيني و دلواپسي در برابر دشمني هاي آمريکا رسيده اند، فرصتي براي همبستگي ملي در دفاع از حقوق ملت است.وي گفت: اينکه برخي مي گويند «اين تحريم جديد محسوب نمي شود»، «غيرهسته اي است» و يا «فقط تجميع تحريم هاي قبلي است» غلط است زيرا طبق اين تحريم، دستور اجرايي 13382 رئيس جمهور آمريکا در سال 2005 که به بهانه «مقابله با سلاح هاي کشتار جمعي» از جمله سلاح هاي «هسته اي» اعمال شده بود، امروز به يک «قانون» جديد تبديل شده و علاوه بر آن تحريم هاي وسيع و جديد ديگري نيز عليه ايران وضع شده است.
    
جليلي تصريح کرد: از سوي ديگر، در بخش 4 قانون 3364 H.R موشک هاي بالستيک جمهوري اسلامي مورد تحريم واقع شده و اين در حالي است که پيش از اين، تحريم هاي موشکي ايران مانند بند 9 قطعنامه 1929 به بهانه «هسته اي» وضع شده بود و همگان اذعان داشتند که بهانه تحريم هاي موشکي «هسته اي» بوده است از اين رو تحريم هاي موشکي در قانون جديد آمريکا ادامه تحريم هاي هسته اي است. وي بيان داشت: قانون H.R3364 علاوه بر آنکه نقض بند «ح» مقدمه برجام است، بندهاي 26، 28 و 29 و همچنين بند 4.8.1 ضميمه برجام را نيز به طور آشکار نقض کرده و از طرف ديگر بندهاي 3 و 5 پيوست B قطعنامه 2231 را نيز نقض مي کند.
    
به گزارش فارس، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه «هدف دشمن خالي کردن منابع قدرت ايران است»، گفت: فايده برجام، ابطال نظريه تعامل با آمريکا بود و امروز خوشبختانه همگان به ابطال نظريه کدخدامحوري در روابط بين الملل رسيده اند و مي گويند علي رغم خواست آمريکا بايد با ديگران کار کرد که رسيدن به فهم اين اشتباه خسارت بار و خطرناک را به آنها تبريک مي گويم.
    
مسئول سابق تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان تاکيد کرد: برخي مي گويند دشمن منتظر نقض برجام از سوي ماست و نبايد به او بهانه داد! پس چرا الان که او نقض برجام مي کند و بهانه اي ندارد، رفتار دشمن آنگونه که هست بيان نمي شود و واقعيت رفتار او تحريف مي شود؟ وي تصريح کرد: بازي در زمين آمريکا آن است که به موارد نقض برجام از سوي دشمن نپردازيم تا موارد نقض او مشروعيت پيدا کند و هرگونه پاسخ ما در دفاع از حقوق مان را نقض تلقي کند!جليلي خاطرنشان کرد: بايد مثل زمان دفاع مقدس سر خط همه بخش هاي خبري گزارش جهادگران عرصه نبرد اقتصادي باشد چرا که امروز به والفجر8ها، بيت المقدس ها و فتح المبين ها در نبرد اقتصادي نياز داريم. عضو هيئت نظارت بر اجراي برجام با بيان اينکه ده ها هزار پايگاه بسيج هنوز به معني واقعي و فراگير در جنگ اقتصادي بسيج نشده اند، گفت: در زمان دفاع مقدس والفجر8 در اوج تحريم ها اتفاق افتاد و با اتکا به شجاعت و ابتکار جوانان مومن ما بود که جهان مبهوت شد.