گزیده ها 8 مرداد - 96

گزیده ها  8 مرداد - 96
مدير مسئول اوین نامه  كيهان در گفت و گو با فارس: آقاي زنگنه چرا رئيس جمهور را متهم اصلي پرونده كرسنت معرفي مي كنيد؟
کاش آقاي زنگنه به جاي کلي گويي هاي يکسويه براي اظهارات خود دليل و سند ارائه مي کرد و يا اينکه اجازه مي داد يکي از منتقدان در مقابل ايشان بنشيند و پرسش هايي را که تاکنون بي جواب مانده است بپرسد.
    
حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه کيهان در گفت و گو با خبرگزاري فارس، درباره مصاحبه ديروز وزير نفت با روزنامه ايران، اظهار داشت: کاش آقاي زنگنه به جاي کلي گويي هاي يکسويه براي اظهارات خود دليل و سند ارائه مي کرد و يا اينکه اجازه مي داد يکي از منتقدان در مقابل ايشان بنشيند و پرسش هايي را که تاکنون بي جواب مانده است بپرسد.
    
وي افزود: به عنوان مثال ايشان درباره فساد قرارداد کرسنت مي گويد «کساني که امروز پرونده کرسنت را محکوم مي کنند، خودشان متهم اصلي پرونده هستند. آنها بايد پاسخگو باشند که به کشور ضرر زده اند!» اين اظهار نظر آقاي زنگنه در حالي است که آقاي دکتر روحاني در دوران دبيري خود در شوراي عالي امنيت ملي با ارسال نامه اي براي آقاي خاتمي، رئيس جمهور وقت، شديدا به قرارداد کرسنت اعتراض کرده و نوشته بود اين قرارداد آثار منفي فراواني براي جمهوري اسلامي ايران در پي دارد و به خاتمي گله کرده بود که زنگنه اعتراض وي را بي پاسخ گذاشته و به سوالاتي که از ايشان کرده است پاسخ نداده است و روحاني اين قرارداد را غير قانوني و دستپخت واسطه ها معرفي کرده بود.
    
شريعتمداري گفت: نامه اعتراضي روحاني موجود است و در کيهان نيز منتشر شده است و حالا بايد از آقاي زنگنه پرسيد: اگر اظهارات خود در مصاحبه با روزنامه ايران را تاييد مي کنيد که قبل از همه آقاي رئيس جمهور را به سوء استفاده از کرسنت و ضرر و زيان فراوان به کشور متهم کرده ايد و اگر اظهارات اخير خود در مصاحبه با ايران را قبول نداريد چه انتظاري داريد که ديگران سخن شما را در اين باره و در خصوص ساير بخش هاي مصاحبه تان باور کنند؟!
خبر ويژه 
نگراني اقتصاددانان از ادامه ناكارآمدي در تيم اقتصادي دولت جديد
يک کارشناس اقتصادي گفت: متاسفانه اسامي اي که تا امروز براي وزارت اقتصاد، بانک مرکزي و سازمان مديريت اعلام شده است، هيچ کدام توانايي کافي براي حضور در اين سمت ها را در شرايط کنوني ندارند و همين مسئله نشان مي دهد که مسئولان دولت درک درستي از وضعيت فعلي ندارند.
    
به گزارش سايت فرارو (از سايت هاي حامي دولت) علي سرزعيم، استاد دانشگاه علامه طباطبايي درخصوص نامه اخير اقتصاددان ها به رئيس جمهور گفت: نامه اخير اقتصاددان ها با توجه به نيازهاي موجود نوشته شد. زيرا در شرايط فعلي نکته مهم اين است که اگر رئيس جمهور درک درستي از مشکلات و ميزان شدت بحران داشته باشند قاعدتا بايد به دنبال يک کابينه تحول خواه باشند. کابينه اي که شرط حضور در آن سواد کافي و دانش براي ايجاد تغيير باشد. يعني افرادي در اين کابينه حضور داشته باشند که جسارت و توانايي ايجاد تغيير را داشته باشند.
    
وي تاکيد کرد: سياست گذار اقتصادي بايد اهل ريسک کردن و ايجاد تغيير باشد و در عين حال، سواد کافي داشته باشد که تشخيص دهد هر تغييري چه الزاماتي دارد و چه کارهايي بايد انجام دهد. متاسفانه اسامي که تا امروز براي وزارت اقتصاد، بانک مرکزي و سازمان مديريت اعلام شده است، هيچ کدام توانايي کافي براي حضور در اين سمت ها را در شرايط کنوني ندارند و همين مسئله نشان مي دهد که مسئولان دولت درک درستي از وضعيت فعلي ندارند.
    
او در پاسخ به اين سوال که چرا در نامه گزينه مناسب براي حضور در تيم اقتصادي دولت را معرفي نکرديد، گفت: ما گزينه هايي در نظر داريم اما اگر قرار بود وارد مصاديق و معرفي افراد بشويم ميان امضاکنندگان اختلاف نظر به وجود مي آمد. برخلاف نظر برخي که معتقدند قصد و غرض ما از امضاي اين نامه، معرفي آقاي نيلي براي حضور در کابينه است، ما هيچ هدفي براي معرفي فرد خاصي نداشتيم و صرفا معيارها را بيان کرديم.
    
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي درخصوص سازمان مديريت و برنامه و بودجه اظهار کرد: بايد در راس سازمان برنامه و بودجه فردي حضور داشته باشد که اهل تغيير باشد و اين جسارت را داشته باشد که بتواند تغييرات لازم را ايجاد کنند. اما متاسفانه در چهار سال گذشته فردي در اين سمت حضور داشته که خودش در برابر تغيير مقاومت کرده است.
    
او افزود: بايد فردي که براي اين سازمان انتخاب مي شود دانش و فهم و دانش و درک لازم را داشته باشد اما برخلاف آن طي اين چهار سال يک سازمان مديريت بسيار ضعيف داشتيم. اگر در اين سازمان مديريت خوب داشتيم مي توانست نواقص و ضعف هاي وزارتخانه ها را هم رفع کند. در يک کلام بايد بگويم که اگر سازمان مديريت خوب و قوي نداشته باشيم، هيچ رئيس جمهوري نمي تواند موفق عمل کند.
    
اين استاد دانشگاه به شرايط بد نظام بانکي اشاره کرد و گفت: متاسفانه آقاي سيف درخصوص مشکلات بانک ها بسيار ضعيف عمل کردند و آنقدر رفع و رجوع کردند که زمان را از دست داديم. ما بايد از سال 93 براي حل مشکلات بانک ها اقدام مي کرديم. حالا در چنين وضعيتي بايد آقاي رئيس جمهور يک گزينه مناسب و شجاع براي بانک مرکزي انتخاب کنند تا اين وضعيت را سر و سامان دهد. حوزه بانکي را بايد شخصي اداره کند که اصلاح نظام بانکي را عملياتي کند، چرا که مدارا با وضعيت موجود بانک ها صحيح نيست.
خبر ويژه 
گزارش آفتاب يزد از عوام فريبي اصلاح طلبان در شوراي شهر
الهه کولايي مي گويد نامزدي وي براي شهردار شدن، يک تصميم براي نمايش در شوراي شهر بوده است.
    
به گزارش روزنامه آفتاب يزد، اين عضو شوراي هماهنگي مجمع زنان اصلاح طلب درنشست خبري با بيان اينکه برنامه هايم براي اداره شهر در حال نهايي شدن است و در حال رايزني با افراد مختلف براي چيدن معاونين و. .. هستم، در خصوص برخي اظهارنظرها و شائبات مبني بر کانديداي پوششي بودن، تصريح کرد: «وقتي که به من پيشنهاد شد که نامزد شهرداري تهران شوم اصلا در اين مورد فکر نکرده و برنامه اي نيز در اين خصوص نداشتم اما به عنوان فعال اصلاح طلب هر زماني که کمکي از من خواسته شد دريغ نکرده و سعي کردم سهم خود را براي تسهيل جريان اصلاحات ادا کنم و در اين موقعيت نيز بر خود تکليف دانستم که به عنوان يک استاد دانشگاه زن و فعال سياسي که به برابري انسان ها اعتقاد دارد پا به ميدان گذاشته و سعي دارم در کنار نگاه سخت افزاري به شهر به جنبه هاي اجتماعي شهر نيز توجه شود.» 
    
آفتاب يزد مي افزايد: کولايي البته جملات دقيق تري نيز به زبان آورد که مي تواند تاسف آور باشد. وي خاطر نشان کرد که در ابتدا صرفا قرار بود نقشي ويتريني براي روند انتخاب شهردار در شوراي شهر ايفا کند و نمايندگان شوراي 21نفره فکر نمي کردند او اين اندازه ماجراي شهردار شدن را جدي بگيرد و برنامه ها ي کلان مديريت شهري ارائه کند. نکته اي که مي تواند و بايد تکليف مردم راي دهنده را با منتخبين شان روشن کند.
    
کولايي بنا به سوابق، تجارب و حوزه ها ي عملکردي پيشينش شايد نتواند مديريت پرفشارترين و بحراني ترين دوره شهرداري تهران را تاب بياورد. هنوز هم بدون شک براي تصدي شهرداري تهران نام گزينه ها ي جدي تري مانند مهرعليزاده در ميان است. مسئله اما از اساس چيز ديگري است. رئيس جمهوري در ايام انتخابات از لزوم کنار گذاشته شدن تبعيض ها ي جنسيتي و توجه به شايسته سالاري سخن گفت.
    
پس از پشت سر گذاشتن آن اندازه حاشيه در مورد ليست شورا، پذيرفته شد که منتخبين شوراي شهر جديد بر مبناي فاکتورهايي خاص امروز در آستانه تشکيل رسمي شوراي پنجم قرار گرفته اند. فاکتورهايي که روح اصلاح طلبي آن در تضاد با عوام فريبي، شعارزدگي و استفاده ابزاري از مفاهيم و اشخاص حقيقي يا حقوقي است.
    
بدون شک اگر مشخص شود که نمايندگان شوراي شهر با رفتاري عوام فريبانه نام الهه کولايي را در ليست گزينه ها ي نهايي شورا قرار داده اند، بي هيچ اغماضي بايد مورد مواخذه قرار گيرند؛ امروز اگر بتوانند با دستمايه قرار دادن شعارگونه مسئله توجه به حقوق نيمي از افراد جامعه امور خود را پيش ببرند، فردا روز مي توانند حقوق تمام ملت را زير پا بگذارند و اين خشت تا ثريا کج خواهد رفت بي آن که مهار شود.
خبر ويژه 
صداي پيرسالاري از كابينه دوم روحاني به گوش مي رسد
دبيرکل حزب نداي ايرانيان مي گويد صداي پيرسالاري از کابينه روحاني به گوش مي رسد.
    
مجيد فراهاني در سومين نشست سراسري اين حزب گفت: امروز متاسفيم که اخباري مي شنويم که با وجود ضرورت تحول و جوان گرايي، صداي پيرسالاري در کابينه جديد دولت روحاني به گوش مي رسد.
    
وي افزود: گويا بازنشستگان همچنان قصدي براي ترک صحنه دولت از خودشان نشان نمي دهند.
    
وي ادامه داد: نمي توانيم بپذيريم که با پرچم دولت برآمده از جريان تحول خواه، مطالبات اکثر 24 ميليون نفري، در چيدمان دولت و کابينه ناديده گرفته شود.
    
فراهاني با بيان اينکه حمايت ما از دولت، هدايت، پشتيباني و ارائه راهنمايي به دولت است، اضافه کرد: اين حزب اصلاح طلب مدافع روحاني، تمام تلاش خود را براي حمايت از دولت انجام داده و مي دهد.