يادداشت روز اوین نامه ی کیهان "سناي آمريكا و آن دو سناتور باقي مانده! "

اوین نامه ی کیهان یکشنبه 8 مردادماه سال 1396
يادداشت روز  اوین نامه ی کیهان "سناي آمريكا و آن دو سناتور باقي مانده! "
  بافراموش کردن حداقل 20 ساله  یادداشت نویسی روزانه دردفاع از برنامه ی هسته ای به نیت دست یابی به سلاح هسته ای که موازی با سیاست شعاری ضدآمریکایی ومتهم ومحکوم کردن جناح رقیب بوده است .تاجاییکه بحران آفرینی های هر9 روز یک بحران دردوران خاتمی موجب شد تا احمدی نژاد جایگزین خاتمی شود و برای 8 سال شعار انرژی هسته ای حق مسلم سپاه ست سردهد که درنهایت منجر به تحریم ها وبحران اقتصادی ورئیس جمهور شدن حسن رضایی شد .
از سوی دیگر پاسداران که برنامه هسته ای رادنبال می کردند تا به سلاح هسته ای دست یابند به اتکای تز باید بیرون ازخانه به جای درون  خانه با دشمن جنگید . لذا دست پاسداران بازشد تا سیاست صدور تروریسم و بحران و جنگ افروزی رادربرون مرزا دامه دهند ودر امورد اخلی کشورهای عراق ولبنان وسوریه ویمن و .... مداخله جویی نظامی کند که باچاشنی تهدید موشکی اسراییل به نابودی ومخالفت باآمریکا بوده است  .
مجموعه این سیاست  پاسداران که با حمایت خامنه ای ورسانه های مدافع پاسداران ازجمله اوین نامه  ی کیهان بوده  است منتهی به مصوبه های تحریم های همراه با تهدید پاسداران از سوی آمریکا شده است که موجب جیغ بنفش کشی جارچیان یادداشت نویس اوین نامه کیهان شده است  .طوریکه نگرانی اش از مصوبه اخیر کنگره آمریکا رااین چنین ترسیم وبرجسته و تشریح کرده است:
   «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» مورد بعدي است. در اين بخش دونالد ترامپ از سوي کنگره آمريکا موظف شده تا سپاه، دفاتر، افراد و نهادهاي وابسته به اين نهاد را مشمول تحريم هاي دستور اجرايي ۱۳۲۲۴ که مربوط به گروه ها و سازمان هاي تروريستي است! کند. در اين بخش حتي اشاره شده که تا پيش از اين، سپاه ذيل دستور اجرايي ۱۳۳۸۲ تحريم شده و در قانون جامع تحريم ايران (سيسادا ۲۰۱۰) نيز مشمول تحريم هاي ثانويه بانکي قرار گرفته است. همچنين اشاره شده که سپاه قدس به عنوان گروه حامي تروريسم مرتبط با دستور اجرايي ۱۳۲۲۴ تحريم شده است. به عبارتي، آنچه در اين دور از تحريم هاي سپاه بي سابقه است، دايره وسيع افراد مرتبط با اين نهاد است که «حامي آنها»(سپاه) تلقي شده اند. در دستور اجرايي ۱۳۲۲۴ آمده «هر فردي به هر نحوي همکاري با نهاد تحريم شده داشته باشد تحريم خواهد شد» که اين مسئله تاکنون سابقه نداشته است. مَخلص کلام اينکه، افراد و مسئولين در کشور خودمان را هم اگر بخواهند با سپاه در تعامل باشند، هدف قرار مي دهد!
    
شايد عجيب ترين بخش اين تحريم ها، بخش مربوط به «حقوق بشر» آن باشد. در اين دور از تحريم ها، آمريکا به خود اجازه داده از هر جانوري که نام «مدافع حقوق بشر» را به يدک مي کشد حمايت و جمهوري اسلامي ايران را به خاطر ممانعت از فعاليت هاي آن، تحريم کند! اين نخستين بار است که آمريکايي ها از ابزار تحريم براي حمايت از مخالفان جمهوري اسلامي ايران (بخوانيد براندازان) استفاده مي کند.

تحريم هاي رنگارنگ با بهانه هاي گوناگون از راه مي رسند و روح و متن «برجام» را توامان، نقض مي کنند و دولت محترم با کمي حملات ديپلماتيک و توييتري، طوري که دشمن تصور نکند، مشي صلح طلب! آن دچار خلل شده، عليه آن موضعي مي گيرد و از کنار آن به راحتي مي گذرد. گويي تحريم ها «حديقف» ندارند و هر قدر هم که اضافه شوند، «تازه» نيستند! همان تحريم هاي کهنه اند که فقط، پياز داغشان زياد شده!
    قرار بود با برجام، کن فيکون کنند! رونق را به اقتصاد آورده و کلک تحريم ها را از ريشه بکنند اما، نه از شکوفايي اقتصادي خبري شد، نه تحريم ها فرو ريخت و نه چرخ سانتريفيوژها چرخيد. در مقابل اما روز جمعه خبر رسيد «مادر تحريم ها» از سوي 98 سناتور از 100 سناتور مجلس سناي آمريکا عليه ايران و از سوي همان کدخدا، تصويب شده است. 2 سناتوري که به اين طرح راي منفي داده اند مي گويند، به دليل نگراني از خروج ايران از توافق هسته اي، با اين تحريم ها مخالفت کرده اند. اين «تحريم هاي بي سابقه» که به بهانه هاي حقوق بشري و با هدف تضعيف توانمندي هاي موشکي کشورمان تهيه و تنظيم شده، هر شخص، کشور، يا شرکتي را که با ايران در حوزه هاي مشخص شده وارد معامله شوند، به شکل مصادره اموال، محروميت از تجارت با آمريکا و اعمال تحريم و ... تحت فشار قرار مي دهد.
    
به جزئيات «مادر تحريم ها» اگر دقت کنيم، «بي سابقه بودن» و«تازه بودن» در آنها موج مي زند. تحريم ها 4 بخش را هدف گرفته اند. «برنامه موشک هاي بالستيک» نخستين بخش اين تحريم هاست. در اين بخش «همه» فعاليت هاي مرتبط با موشک هاي بالستيک ايران تحريم شده که امري بي سابقه است. تا پيش از اين، تنها دو نهاد وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران متهم به توسعه سلاح هاي کشتار جمعي شده و ذيل دستور اجرايي ۱۳۳۸۲ شناسايي شده و تحت تحريم قرار گرفته بودند. اما اين بار تمامي فعاليت هاي کشورمان در زمينه موشک هاي بالستيک، تحريم شده و هر فردي که با اين برنامه ارتباط داشته باشد نيز تحريم و در SDN List آمريکا قرار مي گيرد
    «
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» مورد بعدي است. در اين بخش دونالد ترامپ از سوي کنگره آمريکا موظف شده تا سپاه، دفاتر، افراد و نهادهاي وابسته به اين نهاد را مشمول تحريم هاي دستور اجرايي ۱۳۲۲۴ که مربوط به گروه ها و سازمان هاي تروريستي است! کند. در اين بخش حتي اشاره شده که تا پيش از اين، سپاه ذيل دستور اجرايي ۱۳۳۸۲ تحريم شده و در قانون جامع تحريم ايران (سيسادا ۲۰۱۰) نيز مشمول تحريم هاي ثانويه بانکي قرار گرفته است. همچنين اشاره شده که سپاه قدس به عنوان گروه حامي تروريسم مرتبط با دستور اجرايي ۱۳۲۲۴ تحريم شده است. به عبارتي، آنچه در اين دور از تحريم هاي سپاه بي سابقه است، دايره وسيع افراد مرتبط با اين نهاد است که «حامي آنها»(سپاه) تلقي شده اند. در دستور اجرايي ۱۳۲۲۴ آمده «هر فردي به هر نحوي همکاري با نهاد تحريم شده داشته باشد تحريم خواهد شد» که اين مسئله تاکنون سابقه نداشته است. مَخلص کلام اينکه، افراد و مسئولين در کشور خودمان را هم اگر بخواهند با سپاه در تعامل باشند، هدف قرار مي دهد!
    
شايد عجيب ترين بخش اين تحريم ها، بخش مربوط به «حقوق بشر» آن باشد. در اين دور از تحريم ها، آمريکا به خود اجازه داده از هر جانوري که نام «مدافع حقوق بشر» را به يدک مي کشد حمايت و جمهوري اسلامي ايران را به خاطر ممانعت از فعاليت هاي آن، تحريم کند! اين نخستين بار است که آمريکايي ها از ابزار تحريم براي حمايت از مخالفان جمهوري اسلامي ايران (بخوانيد براندازان) استفاده مي کند.
    
بخش آخر اما، مربوط به «سلاح هاي متعارف» است که اين بخش نيز با توجه به اينکه، طيف وسيع و نامحدودي از افراد را دربر مي گيرد، در نوع خود بي سابقه است. در اين بخش، «هرگونه» ارتباط با فعاليت هاي مربوط به ساخت سلاح هاي متعارف ايران، سبب تحريم شدن آن فرد، شرکت، کشور و... خواهد شد
    
«طرح جامع تحريم هاي ايران» حدود يک هفته پيش در قالب «طرح واحد» و باز هم با اکثريت قاطع در مجلس نمايندگان آمريکا به تصويب رسيده بود (419 راي موافق در برابر 3 راي مخالف). پيش از اين، هم آقاي روحاني و هم آقاي ظريف نسبت به تبعات تصويب چنين طرحي به آمريکا هشدار داده بودند و حتي وزير خارجه محترم، از روي ميز بودن گزينه خروج از برجام گفته بود. اما موضع گيري هاي تازه اين دو بزرگوار نشان مي دهد، آن تهديدها يا «تعارفات سياسي» بوده اند يا «دلخوشکنک هاي خالي از محتوا»!
    
اکنون اين طرح به تصويب سنا هم رسيده و فقط يک گام کوچک براي اجرايي شدن در پيش دارد، يعني امضاي ترامپ؛ که سخنگوي کاخ سفيد از تصميم «قطعي» رئيس جمهور آمريکا براي امضاي آن خبر داده است
    
عقل سليم مي گويد، بايد واکنش مناسبي به اين همه بدعهدي و دشمني نشان داد. مثل روسيه که وقتي، درکنار ايران، از سوي کنگره آمريکا تحريم شد گفت، پاسخ شايسته و محکمي به آمريکايي ها خواهد داد. کرملين اين را هم گفت که، بسياري از ديپلمات هاي آمريکايي را اخراج و اجازه استفاده از برخي اماکن و اموال آمريکايي ها را در روسيه به ديپلمات هاي اين کشور نخواهد داد. تحريم شخصيت هاي آمريکايي يکي ديگر از گزينه هاي روي ميز پوتين اعلام شد. اما دريغ از يک موضع قاطع و باورپذير از سوي دولتمردان ما. «اين تحريم ها جديد نيست و برجام هم هنوز نقض نشده است» خلاصه تمام موضع گيري هاي ما در برابر بدعهدي هاي ناتمام آنها بوده است!
    
برجام، «همه» داشته دولت يازدهم بود. فراموش نمي کنيم که، «تمام» دولت يازدهم، خلاصه شده بود در سياست خارجي و سياست خارجي هم خلاصه شده بود در آقاي ظريف و مذاکرات هسته اي و مذاکرات هسته اي هم گره زده شده بود به اقتصاد و معيشت مردم! بنابر اين شايد دليل اصرار عجيب دولت بر «رويين تن بودن برجام» و «مرگ نداشتن» آن، همين نکته باشد. تاييد مرگ برجام از سوي دولت يعني، تاييد شکست کامل تمام استراتژي و سياست دولت يازدهم. پذيرش اين حقيقت، حقيقتا سخت است و چرايي مقاومت دولت در برابر خودي ها، و انفعالش برابر دشمن، کمي قابل درک است.
    نگاه از زاويه ديد دولت به موضوع، فهمِ علت اصرار عجيب دولت، رسانه ها و شخصيت هاي نزديک به آن براي القاي زنده بودن برجام را کمي راحت تر مي کند. دولت چاره اي ندارد جز اينکه بگويد، برجام نقض ناشدني است يا اعلام کند اين تحريم ها- که در آينده تاثيرات آن را خواهيم ديد- حداکثر، با روح برجام در تضاد است
    
وقتي بدون اينکه اجازه دهيم نمايندگان مخالف در مجلس، نظراتشان را درباره چرايي خطرناک بودن برجام بگويند و برجام را با راه هايي که بلديم!-و نه راه هاي مشخص شده در قانون- ظرف 20 دقيقه به تصويب مي رسانيم، وقتي به گريه هاي منتقدان آگاه در صحن مجلس مي خنديم، نتيجه اش همين مي شود که در برابر مادر تحريم ها و پاره شدن برجام از سوي آمريکا بگوييم «تحريم ها تازه نبود، همان تحريم هاي قبلي بود... سپاه قدس قبلا هم تحريم بود... صدا و سيما و رسانه ها نبايد اضطراب ايجاد کنند.» 
    
واکنش هاي ما به تحريم ها، از سوي تحريم کنندگان رصد مي شود. وقتي واکنش ما جدي نباشد، آن دو سناتوري هم که از ترس بر هم خوردن برجام از سوي ايران، به آن راي منفي داده اند، در تحريم بعدي با 98 سناتور ديگر همراه خواهند شد. ارسال پيام ضعف، آن هم وقتي دشمن قداره کشان در حال حمله است حتما، نتيجه عکس مي دهد. با اين روش، دشمن گستاخ تر و تحريم ها سنگين تر و بيشتر خواهد شد. اينکه آسوشيتدپرس و بي بي سي گزارش داده اند، آمريکايي ها قصد دارند به هر نقطه اي از کشورمان که دلشان خواست سرک بکشند(حتي مراکز نظامي و حساس کشور) تا از اجرايي شدن برجام از سوي کشورمان مطمئن شوند، نتيجه انتقاد توييتري ما و ارسال پيام محبت! به حريف در وسط ميدان جنگ است. گستاخي از اين بالاتر که، آمريکا از يک طرف، برجام را پاره کند و از طرف ديگر بگويد، مي خواهد با سرکشي به مراکز نظامي ما، از متعهد بودن ايران به اجراي برجام مطمئن شود؟
    از قديم گفته اند، سگ زرد برادر شغال است. انگليس، فرانسه و آلمان لااقل در مواجهه با ايران، هيچ اختلافي با آمريکا ندارند. محکوميت فوري پرتاب موشک ماهواره بر ايراني به فضا از سوي اين کشورها آن هم وقتي هنوز موشک از زمين کنده نشده! يک نشانه کوچک از برادري اين سگ هاي زرد و شغال است. در دنياي سياست، کشورها روابط خود را بر اساس مرام و معرفت و عهد و پيمان تنظيم نمي کنند، بر اساس منافع سياسي و اقتصادي و... است که روابط بين کشورها تنظيم مي گردد. اينکه مي گويند، اين سه کشور به خاطر برجام و ايران آمريکا را منزوي خواهند کرد، طنزي است که مرغ پخته را هم مي خنداند.
    
شايد هنوز دير نشده باشد. آقايان ديگر بايد فهميده باشند که برجام نه يک راه حل، که يک تله بود. به جاي بزک کردن تحريم ها و برجام و آمريکا که پيام «باز هم ما را تحريم کنيد» را به آمريکا مخابره مي کند، راهي براي خروج از اين تله پيدا کنند. اگر نمي توانند، پس از يک عذرخواهي از مردم، پرونده هسته اي را به کساني بسپارند که سياست را بلدند.
نويسنده: جعفر بلوري