گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 7 مرداد -96
نظرسنجي دانشگاه مريلند؛ ايراني ها از احياي كامل برنامه هسته اي متوقف شده خود حمايت مي كنند
نظرسنجي مرکز مطالعات بين المللي دانشگاه مريلند نشان مي دهد که اکثر مردم ايران از احياي برنامه هسته اي اين کشور حمايت مي کنند.
    
پايگاه خبري المانيتور در گزارشي نوشت: براساس نظرسنجي که مرکز مطالعات جهاني و امنيت مريلند انجام داده است، 67/1 درصد از مردم ايران از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمايت مي کنند. اين عدد اندکي پس از پيروزي ترامپ در انتخابات 55/4 درصد و يک سال قبل از آن 62/6 درصد بود.
    
همزمان، حدود 55/4 درصد از ايراني ها هم از اقدام دولتشان مبني بر از سر گيري برنامه هسته اي که در پي برجام محدود شده بود، حمايت مي کنند. اين اقدام با توجه به خروج آمريکا از توافق اهميت يافته است. پيش از انتخاب ترامپ، اين رقم 48/4 درصد بود.
    «
ابراهيم محسني» استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر در (CISSM) در اين مورد به المانيتور گفت: «در حالي که ايراني ها انتظار بهترين ها را مي کشيدند و به برجام خوشبين بودند، اطلاعات به دست آمده نشان مي دهد که آنها براي بدترين ها آماده هستند و اگر آمريکا توافق را نقض کند، از برخي از اقدامات تلافي جويانه حمايت مي کنند».
    
نظرسنجي مريلند در ژانويه گذشته نشان مي دهد که شمار زيادي از ايراني ها پيش بيني کرده بودند که دولت ترامپ توافق هسته اي را نقض مي کند.
    «
پل پيلار» يکي از مقامات اطلاعاتي پيشين آمريکا که در زمينه خاورنزديک و جنوب آسيا فعاليت داشت معتقد است: ايراني ها آمادگي دارند که به اقدامات نقض کننده آمريکايي ها پاسخ محکمي بدهند که از آن جمله مي توان به آغاز به کار مجدد بخش هايي از برنامه هسته اي که محدوديت هايي براي آن ايجاد شده، اشاره کرد. مقامات ايراني اعلام کرده اند که تمايلي به مذاکره مجدد درباره برجام ندارند و به نظر مي رسد که بسياري از ايراني ها هم همين عقيده را داشته باشند. در تازه ترين نظرسنجي در اين زمينه 62 درصد از ايراني ها با افزايش محدوديت هاي برنامه هسته اي کشورشان مخالفت کرده اند.
    
به گزارش فارس، در نظرسنجي جديد آمده است که ايران بايد با اعمال فشارهاي بيشتر مقابله کند. 55 درصد هم از تداوم آزمايش موشکي با وجود تحريم هاي جديد حمايت کرده اند و 31 درصد هم مذاکره را به منظور افزايش اعتماد پيشنهاد داده اند.
    
همچنين در پي حملات تروريستي گروه داعش در تهران، 67/9 درصد از ايراني ها از اقدام عليه اين گروه تروريستي حمايت مي کنند که 59/8 درصد در مقايسه با سال گذشته بيشتر است. 64/9 درصد هم از اعزام نظاميان ايراني به سوريه براي همراهي با دولت «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه حمايت کرده اند که در مقايسه با رقم 62/7 درصد سال گذشته، اندکي افزايش داشته است.

    
خبر ويژه 
بزك كنندگان ديروز آمريكا حالا مي گويند عصباني نشويد
روزنامه هاي زنجيره اي بزک کننده توافق با آمريکا طي دو سال گذشته، اين بار در مقابل نقض پياپي و گسترده برجام از سوي آمريکا و اعمال تحريم هاي گسترده مي گويند نبايد واکنش جدي به نقض برجام نشان دهيم چون آمريکا مي خواهد ما عصباني شويم و برجام را به هم بزنيم.
    
روزنامه هايي مانند بهار، وقايع اتفاقيه، ابتکار و... در تحليل هاي مشابهي ادعا کرده تحريم هاي جديد آمريکا «دامي براي برجام» و «دام آمريکا براي خروج ايران از توافق هسته اي» است. روزنامه بهار نيز با توجيه تحريم هاي آمريکا نوشت: «تحريم هاي جديد در حوزه هايي است که به دلايل گوناگوني مذاکره و گفت وگو درباره آنها از سوي مقامات ايراني ممنوع اعلام شده و اساسا دستگاه ديپلماسي کشور امکان مانور کافي در آن حيطه ها را نداشته است
    
اين ادعاها در حالي است که آمريکا در برجام متعهد شده از اقداماتي که موجب هراس سرمايه گذاران خارجي شده، اجتناب کند.
    
در عين حال بايد از اين رسانه هاي بزک کننده آمريکا پرسيد که آمريکا، کدام تحريم را اعمال کند نقض برجام محسوب مي شود؟ اگر محدوديت صدور ويزاي آمريکا براي کساني که به ايران مسافرت کنند و تمديد قانون ايسا و سپس اعلام انواعي از تحريم ها عليه شرکت ها و اتباع ايراني و مصادره 2 ميليارد دلاري اموال ايران در اروپا و نهايتا تصويب گسترده ترين تحريم هاي تاريخ به بهانه برنامه موشکي و حقوق بشر و تروريسم، عملا برجام را از خاصيت مي اندازد يا خير؟ به عبارت ديگر اگر قرار باشد، تحريم ها لغو نشده، با حجم بيشتري بازگردد، پس ارزش توافق به چيست و چرا انواع امتيازهاي هسته اي واگذار شده است.
    
ادعاي اينکه نبايد در مقابل نقض برجام و تحريم هاي آمريکا عصباني شويم، مانند اين است که دزدها اموال خانه کسي را سرقت کنند اما برخي اعضاي خانواده بگويند دزدها مي خواهند ما را عصباني کنند و ما هم عصباني نمي شويم؛ بگذار هر چه مي خواهند ببرند!
خبر ويژه 
در بيمارستان سيناي تبريز چه مي گذرد؟!
فيلمي از ضرب و شتم يک بيمار توسط کادر پزشکي بيمارستان «سينا»ي تبريز در فضاي مجازي و برخي از خبرگزاري ها منتشر شده است که در آن به وضوح ديده مي شود يکي از اعضاي کادر پزشکي بيمار مفلوک را به شدت زير ضربات مشت مي گيرد و اين ضرب و شتم براي مدتي طولاني ادامه مي يابد. در فاصله ضرب و شتم بيمار توسط کادر پزشکي بيمارستان سيناي تبريز، دو تن از پرستاران نيز به اتاق مراجعه مي کنند ولي هيچ عکس العملي نشان نمي دهند و ضارب با خيال راحت به ضرب و شتم بيمار مشغول است! هنوز هيچ خبري از برخورد مراکز مسئول با ضارب گزارش نشده است و معلوم نيست با اين ضرب و شتم وحشيانه بر سر بيمار بي پناه چه آمده است؟ و آيا از اين ضربات جان سالم به در برده است يا نه؟
    
انتشار فيلم ياد شده موجي از خشم و نفرت مردم را به دنبال داشت که در اينجا به چند نمونه از واکنش کاربران نسبت به اين اقدام غيرانساني در بيمارستان سيناي تبريز که در چند خبرگزاري آمده است اشاره مي شود.
    * 
اگر اين بيمار کسي را ندارد، خدا را دارد.
    * 
بايد پزشک از بنگلادش و هند و پاکستان وارد کنيم تا اين آقايان به اصطلاح متمدن عقب نشيني کنند.
    * 
اگر آنجا بودم، اين کادر پزشکي و پدرش را به گاري مي بستم.
    * 
پرستارهاي زن چرا هيچ عکس العملي نشان نمي دادند؟ چون براي آنها هم عادي شده!
    * 
پرستار مگه جرات داره به پزشک اعتراض کنه، فردا اخراجش مي کنند.
    * 
مثل اينکه بيمار پرخاشگري کرده و پزشک مي خواهد به او آرامبخش تزريق کند!
    * 
تزريق آرامبخش با ضرب و شتم و مشت بر سر و روي مريض؟!
    * 
يک دوره درمان در تيمارستان براي همچين پزشکان لازم است.
    * 
چه کسي جرات مي کند بيمارش را به پزشکان اين بيمارستان بسپارد.
    * 
حراست کجائي؟ نظارت کجائي؟ دادستان تبريز کجائي؟
خبر ويژه 
ركورد دولت روحاني در سقوط 5 شاخص سرمايه گذاري خارجي
گزارش ها و آمارهاي اقتصادي نشان مي دهد دولت روحاني در جذب سرمايه گذاري خارجي با ناکامي مطلق مواجه شده است.
    
به گزارش مشرق، وزارت اقتصاد در گزارش جديد خود، به طور ناخواسته حقايقي از عملکرد فاجعه بار دولت يازدهم در حوزه سرمايه گذاري خارجي را افشا کرد.
    
آمارهاي معاونت امور اقتصادي وزارت اقتصاد که به تازگي منتشر شده، بيانگر ناکامي مطلق دولت يازدهم در جذب تمامي انواع سرمايه گذاري خارجي است.
    
گزارش وزارت اقتصاد که شامل آمار قطعي جذب سرمايه گذاري خارجي از سال ۱۳۸۰ بدين سو است، نشان مي دهد در سال ۱۳۹۴ سرمايه گذاري خارجي جذب شده به کشور به کمترين رقم ساليان اخير رسيده است.
    
جالب آن که بنابر اعلام وزارت اقتصاد دولت يازدهم، رکورد جذب سرمايه گذاري خارجي را دولت دهم و در سال ۱۳۹۱ به دست آورده که بيش از 4/4 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب کرد.
    
وزارت اقتصاد، آمار سرمايه گذاري خارجي جذب شده در کشور را بر مبناي روش هاي سرمايه گذاري در قالب ۵ روش، اعلام کرده است:۱- ساخت، بهره برداري و واگذاري (B.O.T) ۲بيع متقابل (Buy-Back) بيع متقابل شامل پروژه هاي نفت و گاز و ساير پروژه ها مي شود. ۳- مشارکت مدني (CP) ۴سرمايه گذاري خارجي در سبد سهام (FPI) ۵سرمايه گذاري مستقيم (FDI)
    
وزارت اقتصاد در گزارش خود از سقوط فاحش جذب سرمايه گذاري خارجي براي پروژه هاي نفت و گاز (وزارت نفت) در دولت يازدهم خبر داده است.
    
در حالي که دولت دهم رکورد حدودا 3/5 ميليارد دلار جذب سرمايه خارجي نفتي در سال ۱۳۹۱ را به ارث گذاشته بود، دولت يازدهم رکورد کمترين جذب سرمايه خارجي نفتي را برجاي گذاشته است.
    
آمار وزارت اقتصاد که از سال ۱۳۸۰به بعد را شامل مي شود، نشان مي دهد سال ۱۳۹۴ بدترين عملکرد را در جذب سرمايه خارجي نفتي داشتيم به طوري که در اين سال فقط ۶۱۸ هزار دلار سرمايه خارجي براي پروژه هاي نفتي جذب شد که کمتر از يک پنجم رکورد دولت دهم است.
    
آمار وزارت اقتصاد همچنين نشان مي دهد جذب سرمايه خارجي از نوع مشارکت مدني در دولت يازدهم صفر شده است.
    
مطابق آمار وزارت اقتصاد، در سال هاي ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ ايران موفق به جذب هيچ نوع پروژه مشارکت مدني نشده است. رقم سرمايه خارجي از نوع مشارکت مدني در سال ۱۳۹۲ هم فقط ۲۳۷ هزار دلار بوده که نسبت به رکورد دولت دهم (2/2 ميليارد دلار در سال ۱۳۹۰) و رکورد دولت نهم (3/4 ميليارد دلار در سال ۱۳۸۶) نزول فاحشي نشان مي دهد.
    
گزارش وزارت اقتصاد همچنين از صفر شدن جذب سرمايه خارجي در قالب پروژه هاي ساخت، بهره برداري و واگذاري (B.O.T) در سال هاي ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در دولت يازدهم خبر مي دهد.
    
وزارت اقتصاد همچنين از روند نزولي جذب سرمايه خارجي در قالب پروژه هاي بيع متقابل در سال هاي اخير خبر داده است.
    
مطابق گزارش وزارت اقتصاد، سرمايه خارجي جذب شده در قالب قراردادهاي بيع متقابل در سال ۱۳۹۴ به کمترين رقم از سال ۱۳۸۰ کاهش يافت. رکورد بيشترين سرمايه خارجي جذب شده در قالب قراردادهاي بيع متقابل هم به دولت دهم مربوط است که در سال ۱۳۹۱ توانست 3/5 ميليارد دلار در قالب اين نوع قراردادها، سرمايه خارجي جذب کند.
    
سرمايه گذاري مستقيم خارجي از نوع FDI هم از سقوط دولت يازدهم در امان نمانده است.
    
بالاترين رکورد جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي مربوط به سال ۱۳۹۰ با 1/5 ميليارد دلار است که در سال هاي ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به يک ششم تقليل پيدا کرده است.
    
در سال ۱۳۹۴ فقط ۲۵۶ هزار دلار سرمايه گذاري مستقيم خارجي در کشور جذب شد و رکورد منفي ديگري بر جاي گذاشت.