گزیده ها مرداد -96

گزیده ها مرداد -96
خبر ويژه 
قانون مقابله با نقض برجام قبلا تصويب شده؛ وقت كشي نكنيد!

اين خطاست که مجلس در مقابل نقض پياپي برجام و اعمال تحريم هاي جديد، به جاي تاکيد بر اجراي «قانون اقدام متناسب و متقابل»، دنبال بررسي و تصويب طرحي جديد باشد.
    به گزارش رجانيوز، در مقابل تحريم هاي جديد کنگره آمريکا، طرحي با عنوان « طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمريکا در منطقه» توسط مرکز پژوهش هاي مجلس تهيه شده است و قرار است روز شنبه در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به بحث و بررسي گذاشته شود.

     تاکنون دولت تنها در يک مورد اقدام آمريکا را نقض برجام دانسته است و آن تمديد قانون تحريم ايران (ايسا) به مدت ده سال ديگر بود. در آن مورد اقدام متقابل ايران محدود به چند اقدام بود که متاسفانه اقدام متناسب نبود. در ساير اقدامات هم که دولت اقدام متقابلي انجام نداد و اولين نکته اي که در بررسي طرح جاري در مجلس بايد به آن توجه کرد اين است که آيا خلا قانوني براي مقابله با اقدامات خلاف برجام آمريکا وجود داشته است؟ مجلس شوراي اسلامي در زمان بررسي توافق جامع هسته اي «برجام» قانوني با عنوان «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» تصويب کرد. در اين قانون پيش بيني لازم را براي زماني که برجام از سوي طرف هاي توافق نقض شود، کرده است. در بند 3 اين قانون آمده است: «دولت موظف است هرگونه عدم پايبندي طرف مقابل در زمينه لغو موثر تحريم ها يا بازگرداندن تحريم هاي لغو شده يا وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام دهد و همکاري داوطلبانه را متوقف نمايد و توسعه سريع برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران را سامان دهد به طوري که ظرف مدت 2 سال ظرفيت غني سازي کشور به 190 هزار سو افزايش يابد

     بر اساس اين قانون هرگاه يکي از حالت هاي سه گانه زير تحقق يابد دولت موظف به توقف همکاري هاي داوطلبانه و توسعه سريع برنامه هسته اي صلح آميز است. حالت هاي سه گانه عبارتند از:1- عدم پايبندي طرف مقابل در زمينه لغو موثر تحريم ها 2- بازگرداندن تحريم هاي لغو شده 3- وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر.

     در صورت تصويب قانون جديد شروط دو و سه محقق خواهد شد و لذا دولت موظف خواهد بود تا دو وظيفه مشخص شده در قانون را اجرايي کند.

     مشاهده مي شود که خلا قانوني براي مقابله با اقدامات خصمانه طرف هاي توافق وجود ندارد. در نتيجه تهيه و تصويب طرح جديد نياز نيست. بلکه اولويت با پيگيري براي اجراي تکاليف مشخص شده در قانون موجود است. اگر تصويب طرح جديد بدون پيگيري براي اجراي قانون قبلي باشد به معناي ناديده گرفتن آن قانون توسط مجلس شوراي اسلامي است. اين چشم پوشي حاوي دو پيام مهم است.

     - از منظر حقوقي مجلس شوراي اسلامي معتقد نيست تصويب قانون جديد توسط سناي آمريکا نقض برجام است. به همين دليل به قانون موجود درباره اجراي برجام ارجاع نشده است.

     - از منظر سياسي مجلس شوراي اسلامي برجام را يک توافق خوب مي داند و تمايلي ندارد تا مشکلي در مسير اجراي برجام ايجاد کند.

     اين پيام ها در کنار کيفيت طرح موجب تشديد و تثبيت ادراک غلط آمريکايي ها مبني بر وابستگي ايران به برجام خواهد شد.

    خبر ويژه 
رايان: گسترده ترين تحريم هاي تاريخ را عليه ايران تصويب كرديم
رئيس مجلس نمايندگان آمريکا طرح تصويب شده بر عليه ايران را گسترده ترين تحريم در تاريخ توصيف کرد.
    «پل رايان» در صفحه توئيتر خود نوشت: مجلس يکي از گسترده ترين تحريم هاي تاريخ را عليه ايران، روسيه و کره شمالي تصويب کرد.

    وي با بيان اينکه «تهديدهاي فراواني که ايران، روسيه و کره شمالي عليه امنيت ملي آمريکا ايجاد مي کنند، نبايد دست کم گرفته شود»، افزود: اين بازيگران زماني طولاني است که ايالات متحده را تضعيف و در ثبات جهاني اختلال ايجاد مي کنند.

    وي در ادامه هدف اين تحريم ها را که به توصيف او «گسترده ترين تحريم هاي تاريخ» است، تحت فشار قرار دادن «خطرناک ترين دشمنان آمريکا» عنوان کرد.

    مجلس نمايندگان آمريکا عصر سه شنبه، (به وقت واشنگتن) طرح تحريم هاي ايران، روسيه و کره شمالي را با 419 راي موافق و 3 راي مخالف تصويب کرد.

    اين تحريم ها نسخه جديد طرحي است که پيش تر با عنوان «مقابله با اقدامات بي ثبات کننده ايران در سال 2017» نام گرفته بود.

    طرح پيشين که برنامه موشکي بالستيک ايران و فعاليت هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را هدف قرار مي داد، با 98 راي موافق برابر 2 راي مخالف در سنا تصويب شد. طرح تصويب شده سنا به دليل افزودن تحريم هاي روسيه به آن بايد مجددا در مجلس نمايندگان آمريکا به راي گذاشته مي شد.

    طرح جديد، قانون مقابله با دشمنان آمريکا از طريق تحريم ها ناميده مي شود.

    اين طرح به دليل تغييرات ايجاد شده بايد در سنا نيز به راي گذاشته شود.
استاندار خوزستان: ماهي هاي خورموسي آلوده به جيوه است
استاندار خوزستان، گفت: ماهي هاي صيد شده در منطقه خورموسي آلوده به جيوه هستند و مردم از اين ماهي ها تغذيه مي کنند.    غلامرضا شريعتي با اشاره به اينکه سازمان محيط زيست بايد براي جلوگيري از اين آلودگي راهکاري ارائه دهد، افزود: در خوزستان در مقطعي آن قدر بي مبالاتي صورت گرفته که جيوه، فاضلاب پتروشيمي و مواد سمي وارد منبع آبي اين استان شده که اکنون سواحل ما را با مشکلات جدي مواجه کرده است.وي با تاکيد بر اينکه نمي توان به دليل وجود شناورهاي مغروقه قسمتي از سواحل استان خوزستان را بدون استفاده رها کرد، اضافه کرد: بايد فکري به حال آلوده شدن خورموسي از شناورهاي مغروقه و ديگر مواد آلاينده کرد.    وي ادامه داد: استان خوزستان از سواحل رودخانه اي و دريايي بهره مند است و اميدواريم سازمان حفاظت محيط زيست کشور با وضع مقررات علمي همراه با راهکار عملي براي اصلاح وضعيت فعلي بکوشد تا بتوانيم از 400 کيلومتر سواحل گسترده اين استان بهره لازم را در جهت توسعه ببريم.استاندار خوزستان در ادامه، تصريح کرد: دولت دستور داده تا هيچ پروژه اي بدون پيوست زيست محيطي انجام نشود، از اين رو انتظار داريم طرح انتقال آب قبرستان بهشت آباد اجرا نشود.شريعتي همچنين اظهار داشت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه، بر اينکه سواحل، محور توسعه قرار بگيرند تاکيد شده و مسيرهاي گسترش اين توسعه در حوزه راه ها و جاده ها مورد توجه قرار گرفته، از اين رو سواحل خوزستان بايد موتور محرک رشد و توسعه کشور باشند.
يكي از مين روبان در سقز دست چپ و چشم راستش را از دست داد

بخشدار سرشيو سقز گفت: يکي از نيروهاي واحد پاکسازي گروه مين روبي در جريان فعاليت در پايگاه متروکه آلوده به مين زمان جنگ در روستاي «سرتکلتو» دست چپ و چشم راستش را از دست داد.
    محسن رجبي افزود: بر اثر اين حادثه يکي ديگر از مين روبان هم از ناحيه صورت دچار آسيب شد که هر 2 نفر در بيمارستان امام خميني(ره) بستري شده اند.وي اضافه کرد: روند پاکسازي پايگاه هاي متروکه آلوده به مين باقي مانده از دوران جنگ تحميلي هم اکنون در تعدادي از روستاها از جمله «سرتلکتو» و «جوشن» در حال انجام است.

    وي اظهار کرد: متاسفانه سالانه تعدادي از مين روبان و مردم منطقه بر اثر انفجار مين و اشياي باقي مانده از دوران جنگ تحميلي هشت ساله دچار حادثه مي شوند که بهار امسال انفجار مين در جاده سرشيو در مسير روستاي جوشن در نزديکي پايگاه «به رده قاورمه»، منجر به قطع پاي راست يک شهروند سقزي شد.رجبي ادامه داد: مين هايي که زير خاک کار گذاشته شده بر اثر فرسايش خاک ناشي از بارندگي، جابجا مي شود که با وجود پاکسازي مين هاي به جامانده، احتمال خطر انفجار وجود دارد که از اهالي روستا و مردم شهر خواستاريم از ورود به داخل پايگاه هاي متروکه خودداري کنند.روند مين روبي در سقز از سال 1369 شروع شده که تاکنون بيش از 360 پايگاه آلوده به مين در اين شهرستان پاکسازي شده است. بر اساس گزارش ها، چهار ميليون هکتار زمين آلوده به مين در کردستان، آذربايجان غربي، خوزستان و ايلام وجود دارد که از اين ميزان مين، سه درصد آن در کردستان قرار دارد.