جليلي: مهم ترين نقص برنامه هاي دولت دوازدهم بي توجهي به عدالت است

جليلي: مهم ترين نقص برنامه هاي دولت دوازدهم بي توجهي به عدالت است  6 شهریور -96
خیلی جالب وخنده دار است که سعید جلیلی بسیجی که مرید مصباح یزدی وجبهه پایداری مدافع پاسداران غارتگر وجنگ افروز است  که نقش کلیدی درتولید فقرو اعتیاد و... درجامعه داشته است مدافع عدالت شده است. درصورتی که وی سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای دوران احمدی نژاد بود که دستآوردش تحریم ها وتورم 40% همراه بارشد گرانی وفقر وبیکاری  واختلاس 3 هزارمیلیاردتومان بانکی وپرونده چند میلیاردیورویی نفتی بابک زنجانی است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: مهم ترين نقص رويکردي برنامه هاي دولت دوازدهم، بي توجهي به «عدالت» است. اگر دولت به دنبال تحقق واقعي آزادي، آرامش، امنيت و پيشرفت است راه وصول به اين اهداف از جاده عدالت مي گذرد.
    نشست «سايه تمدن اسلامي براي تاييد، تصحيح و تکميل برنامه دولت دوازدهم» با سخنراني دکتر سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي برگزار شد.

    در اين برنامه که عصر يکشنبه با حضور جمعي از کارشناسان در حسينيه هنر برگزار شد، جليلي گفت: سايه تمدن اسلامي براي دولت دوازدهم سايه پربار و برکتي خواهد بود. در هفته دولت نيز هديه اي به دولت مي دهد و آن تاييد، تصحيح و تکميل برنامه هاي دولت است که قرار است چهار سال آينده اساس اداره کشور باشد.

    وي افزود: بر اساس انديشه سياسي اسلام، حکومت و مردم کار ويژه هاي مشترک دارند و اگر مثلا بحث عدالت مطرح مي شود، اين فقط کار ويژه حکومت نيست بلکه آحاد جامعه نيز وظيفه دارند.

    نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي تاکيد کرد: بر اساس فرمايش اميرالمومنين عليه السلام، جامعه وقتي به مدينه فاضله تبديل مي شود که مردم و حکومت، حقوق و تکاليف خود را به طور کامل انجام دهند در غير اين صورت، جامعه به سعادت نخواهد رسيد.

    جليلي ادامه داد: دولت با ارائه حدود 600 صفحه برنامه گام مثبتي برداشته است اما ما وظيفه داريم که به دولت کمک کنيم تا اين گام مستحکم تر برداشته شود چرا که چالش هاي زيادي پيش روي کشور است.

    وي خاطرنشان کرد: چالش ديگر به ضعف ماشين دولت و ساختار اجرايي مربوط است. مثل سهم بالاي هزينه هاي جاري. آقاي روحاني در روز راي اعتماد به وزرا گفتند از بودجه 300 هزار ميليارد توماني دولت در سال آينده، 40 هزار ميليارد تومان آن سهم صندوق ها، 40هزار ميليارد تومان آن سهم يارانه ها و 60 هزار ميليارد تومان آن نيز سهم صندوق توسعه خواهد بود و نيمي ديگر از پول باقي مانده نيز بدهکاري دولت به بخش خصوصي، پيمانکاران، بانک ها و بانک مرکزي است، لذا ديگر هيچ چيزي از بودجه باقي نمي ماند!

    جليلي گفت: مقابله با چالش ها نيازمند برنامه ريزي جامع و دقيق و همکاري و همفکري همه صاحبان انديشه است که در منطق تمدن اسلامي وظيفه دارند به دولت کمک کنند. برنامه دولت با وجود نکات مثبتي که دارد داراي کاستي هاي جدي است که بخشي از آن متوجه رويکرد کلان آن است. مهم ترين نقص رويکردي اين برنامه بي توجهي به «عدالت» است. اگر دولت به دنبال تحقق واقعي آزادي، آرامش، امنيت و پيشرفت است راه وصول به اين اهداف از جاده عدالت مي گذرد.

    عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در جاي جاي برنامه هاي پيشنهادي دولت دوازدهم از تعابيري مانند «توسعه»، «ارتقا» و «افزايش» استفاده شده اما اين مفاهيم لزوما به معناي برقراري «عدالت» نمي شوند زيرا ممکن است در بسياري از حوزه ها توسعه و افزايش صورت بگيرد اما اين رشد منجر به افزايش بي عدالتي و عدم توازن شود.

    وي خاطرنشان کرد: بر اساس فرمايش حضرت علي عليه السلام «ان في العدل سعه» يعني در عدالت است که گشايش و پيشرفت صورت مي گيرد.

    جليلي ادامه داد: افزايش، ارتقا، توسعه و گسترش که به فراواني در برنامه دولت بکار رفته است اگر در چارچوب عدالت قرار نگيرد، نه آزادي حاصل مي شود و نه امنيت و نه پيشرفت. فقط مردم شاهد يک سري تغييرات در عدد و رقم هستند ولي هيچ تغييري در زندگي شان احساس نخواهند کرد.

    نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنانش تاکيد کرد: همچنين فرهنگ نيز در برنامه هاي دولت دوازدهم مورد کم توجهي و بي مهري قرار گرفته است در حالي که اجراي موفق بسياري از برنامه هاي اقتصادي زيربناي فرهنگي صحيح مي طلبد و نمي توان خودباوري، استقلال نفساني و اعتماد به نفس ملي نداشت اما انتظار رونق گرفتن توليد ملي و ايجاداشتغال داشت