رونمايي از مادر مذاكرات به جاي مقابله با مادر تحريم ها!

 اوین نامه ی کیهان 15 مرداد -96
رونمايي از مادر مذاكرات به جاي مقابله با مادر تحريم ها!
از سوي رئيس جمهور در مراسم تحليف صورت گرفت

رژیم بحران آفرین و معرکه گیر 39 سال است که برای انحراف اذهان عمومی وسرکار گذاشتن مردم تا  به جای پاسخ دادن به  مطالبات شان دور زده شود پیوسته با هربهانه ودستآویزی مانور تبلیغاتی داده است .حال این بهانه اشغال شفارت آمریکاو شعار مرگ برآمریکا باشد. یا سیاست جنگ خانمانسوز باپسوند موهبت الهی باشد و یا جنگ قدرتو ثروت و باندی و جناحی وکشف فتنه گرو نفوذی و انحرافی و.... خلاصه هسته ای وبرجام باشد .یا اینکه مادر بمب ها ومادر تحریم ها و اخیراً مادر مذاکرات باشد و....

مراسم تحليف رئيس جمهور روز گذشته با حضور مسئولين، نمايندگان مجلس و ميهمانان خارجي برگزار شد و روحاني طي سخناني در مجلس شوراي اسلامي به جاي مقابله با مادر تحريم ها از مذاکرات منتهي به برجام که دستاورد تقريبا هيچ آن امروز براي همگان آشکار شده است با عنوان مادر مذاکرات ياد کرد!
    
مراسم تحليف رئيس جمهور بعد از ظهر روز گذشته با حضور سران قوا، دبير شوراي نگهبان و رئيس مجلس خبرگان رهبري، نمايندگان مجلس و همچنين هيئت هاي خارجي برگزار شد.
    
به گزارش کيهان، مراسم تحليف رئيس جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در حضور جمعي از مقامات داخلي و خارجي برگزار شد تا حجت الاسلام دکتر حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور دوازدهم ، سکان اداره امور اجرايي کشور را به دست گيرد
    
مراسم تحليف رئيس جمهور دوازدهم که طبق قانون بايد در خانه ملت و در برابر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و رئيس قوه قضائيه برگزار مي شد، عصر روز شنبه چهاردهم مرداد با تلاوت آياتي از کلام الله مجيد و پخش سرود ملي، برگزار شد.
    
در مراسم تحليف رياست جمهوري دوازدهم جمعي از مقامات عاليرتبه از جمله سران قوا، آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان و رئيس مجلس خبرگان رهبري، حجت الاسلام محمدي گلپايگاني رئيس دفتر رهبرمعظم انقلاب، بيت معزز امام خميني (ره)، پيشوايان اقليت هاي ديني، رئيس ستاد کل و فرماندهان قرارگاه خاتم، ارتش، سپاه، نيروي انتظامي، اساتيد دانشگاه ها، هنرمندان، نخبگان، خانواده معزز شهدا و ايثارگران، ورزشکاران، وزرا، استانداران، سياستمداران و مقامات کشوري و لشگري و خبرنگاران و مديران رسانه ها حضور داشتند
    
همچنين مقاماتي از جمله روساي جمهور، روساي مجالس قانونگذاري، معاونان رئيس جمهور و نخست وزيران، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، رئيس کميسيون اطلاعات و توسعه چين، نواب روساي مجالس، وزراي امور خارجه ، معاونان وزير امور خارجه، روساي کميسيون سياست خارجي و روساي گروه دوستي پارلماني، رئيسان جمهور سابق و همچنين روساي سازمان هاي بين المللي و منطقه اي در اين مراسم حضور داشتند.
    
    
رئيس جمهور سوگند ياد کرد 
    
در ساعت 17 و 30 دقيقه بعد از ظهر ديروز حجت الاسلام روحاني در حضور رئيس قوه قضائيه سوگند ياد کرده و مراسم تحليف برگزار شد.
    
    
متن سوگندنامه رئيس جمهور به شرح زير است
    «
من به عنوان رئيس جمهور در پيشگاه قرآن کريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي کنم که پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي کشور باشم و همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسئوليت هايي که بر عهده گرفته ام به کار گيرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي کشور، ترويج دين و اخلاق ، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگي بپرهيزم و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي که قانون اساسي براي ملت شناخته است ، حمايت کنم . در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي کشور از هيچ اقدامي دريغ نورزم و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام و ائمه اطهار عليهم السلّام قدرتي را که ملت به عنوان امانتي مقدس به من سپرده است، همچون اميني پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم
    
    
مشارکت ۷۲ درصدي نشان از تعلق خاطر ملت به نظام است
    
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ابتداي مراسم تحليف دوازدهمين دوره رياست جمهوري گفت: دوازدهمين دوره رياست جمهوري با حضور چشمگير بيش از 42 ميليون نفر از ملت ايران و حدود 73 درصد واجدين شرايط شرکت در انتخابات نمايانگر آن است که در نظام جمهوري اسلامي مردم سالاري اصلي بي بديل در حکمراني است.
    
وي ادامه داد: برگزاري 12 انتخابات رياست جمهوري، 10 انتخابات مجلس شوراي اسلامي، 5 انتخابات خبرگان و 5 انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، نشانگر عمق نگاه نظام به مردم سالاري ديني در کشور است.
    
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: از سوي ديگر شرکت 73 درصدي در انتخابات اخير تعلق خاطر ملت به نظام اسلامي و دخالت در سرنوشت خويش را نشان مي دهد که از دورانديشي پيشواي کبير ملت ايران حضرت امام خميني (ره) حکايت دارد که با اين تدبير از استبداد جلوگيري و راه را براي چرخش نيروها فراهم کرد
    
لاريجاني ادامه داد: راهنمايي هاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در پويايي اقتصادي، همچنين همکاري و همراهي سه قوه کشور زمينه هاي مساعدي براي سرمايه گذاري داخلي و خارجي فراهم کرده است. مجلس شوراي اسلامي از اهتمام دولت در رفع موانع توليد و همچنين توسعه سرمايه گذاري داخلي و خارجي و توسعه صادرات حمايت خواهد کرد و اميدوار است دولت آينده در مواجهه با چالش هاي اصلي کشور ممهض و با نگاه واقع بينانه به حل آنان بپردازد.
    
وي همچنين گفت: اميدواريم رويکرد توسعه اي در همه بخش ها حتي در سياست خارجي تبلور عيني يابد. مجلس هم نظارت خواهد کرد که اقدامات دولت در چارچوب قوانين مخصوصاً قانون برنامه ششم سامان يابد.
    
    
حضور هميشه در صحنه مردم باعث حيات مقتدرانه نظام شده است
    
رئيس قوه قضائيه در مراسم تحليف دوازدهمين دوره رياست جمهوري اسلامي ايران نيز طي سخناني گفت: بر اساس بند هشتم اصل سوم قانون اساسي، دولت مکلف است همه امکانات خود را براي جلب مشارکت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به خوبي به کار گيرد.
    
آيت الله صادق آملي لاريجاني تصريح کرد: اينجانب به عنوان رئيس قوه قضائيه با افتخار اعلام مي کنم که جمهوري اسلامي ايران امروز با اتکا بر آموزه هاي بلند ديني و تمدن غني خود از جمله کشورهاي بزرگ جهان است که علي رغم تهديدات فراوان از سوي استکبار جهاني، توانسته سکاندار استقلال، آزادي و مظهر مردم سالاري ديني در منطقه و جهان باشد
    
رئيس قوه قضائيه کشورمان بيان کرد: با تحليف در اين مجلس باشکوه، دوره جديدي در حيات سياسي کشور گشوده مي شود. متن سوگندي که رئيس جمهور محترم ياد مي کند بسيار مهم و قابل توجه است و از جمله اموري که رئيس جمهور به وسيله سوگند به آن ملتزم مي شود آنکه پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي کشور باشد.
    
وي با بيان اينکه پاسداري از مذهب رسمي کشور، نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي، لوازمي دارد، افزود: اصول قانون اساسي اصولي مهم، مترقي و جامع الاطراف است که با مداقه مجلس خبرگان قانون اساسي تدوين و با راي قاطع به تصويب ملت رسيد.
    
آيت الله آملي لاريجاني با تاکيد بر اينکه بنيادي ترين مبناي قانون اساسي نگاه توحيدي است، ادامه داد: نگاه توحيدي است که مي گويد عزت را بايد در نزد خدا يافت، نگاه توحيدي است که مي گويد هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوي خدا و نظام الهي است. اين نگاه توحيدي است که انسان را به عدالت فرا مي خواند و همين نگاه است که بندهاي گران را از جان آدمي باز مي کند و وي را به آزادي دعوت مي نمايد.
    
وي گفت: اينجانب به عنوان رئيس قوه قضائيه هر خدمتي در اين مسير ميسر باشد دريغ نخواهم کرد، امروز نظام اسلامي نيازمند مجاهدت ها و تلاش هاي خالصانه آحاد ملت و خصوصاً مسئولان متعهد کشور است. خداوند در اين طريق دشوار يار و مددکارتان باشد
    
    
برخورد يکپارچه دولت و ملت در صورت نقض برجام
    
حسن روحاني رئيس جمهور نيز در مراسم تحليف دوازدهمين دوره رياست جمهوري اسلامي ايران طي سخناني اظهار داشت: مردم آگاه و هوشيار ايران با خلق حماسه ارديبهشت و مشارکت کم نظير در انتخابات رياست جمهوري بار ديگر به روشني سخن گفته و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند. آنها با زبان راي خود گفتند چه مي خواهند و چه نمي خواهند و با راي اعتماد مجدد و معنادار خود رويکرد و راهي را انتخاب کردند که 4 سال در معرض آزمون و نقد و ارزيابي همگان قرار داشت.
    
رئيس جمهور همچنين گفت: از اين پس ما بايد پاسخگوي شور و شعور مردمي باشيم که به کشور، نظام و دولت اعتبار و حيثيت داده و اعتماد مجدد کردند. راي مردم حادثه نبود بلکه حاصل بلوغ اجتماعي بود و بايد در آن دامنه تغييرات و دايره خواسته هاي جامعه ايران را ديد و دستگاه اجرايي را به رنگ آن نيازها و خواسته ها درآورد.
    
    
بايد به وعده ها وفادار بمانم 
    
وي ادامه داد: منتخب ملت بايد به درستي بداند که از ميان چه خواسته هايي برآمده و چه عهدي با مردم دارد که بايد تا پايان به برنامه و وعده هاي خود وفادار بماند. گرچه مسئوليت من برخاسته از آراي اکثريت مردم است اما امروز به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران مکلف به استيفاي حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام اين تکليف بدون همراهي و همکاري همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت ميسر نخواهد بود.
    
روحاني خاطر نشان کرد: اين دولت مي خواهد دولتي معتدل باشد که نه با هر پرخاشي بترسد و نه با هر هيجاني برآشفته شده و بجنگد. ما دولتي مصلح هستيم که در سياست داخلي و خارجي که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجيح مي دهيم. ما همواره آماده دفاع از ملت خود بوده و دفاع را صرفا با سلاح ممکن نمي دانيم بلکه پشتيبان نيروهاي مسلح خود هستيم اما بزرگ ترين سلاح ما راي ملت ما است، ملتي که بيش از 41 ميليون راي در صندوق دارد هرگز در بن بست قرار نمي گيرد.
    
    
جمهوري اسلامي حاکميت دوگانه ندارد 
    
روحاني تصريح کرد: اين راي نه تنها پشتوانه دولت و مجلس بلکه پشتوانه ارتش و سپاه نيز هست و در کشور ما حاکميت دوگانه اي وجود ندارد، صلح ما به سلاح ما متکي است و برجام نمونه اي از وفاق ملي در ايران است و بي شک بدون پشتوانه راي ملت و حمايت مقام معظم رهبري و هماهنگي مجلس و دولت با مردم برجام به فرجامي نمي رسيد و ادامه نمي يافت.
    
وي افزود: جهان بداند هرگونه نقض تعهدات در معاهده بين المللي با واکنش يکپارچه ملت ايران مواجه مي شود لذا بايد بپذيريم نيازمند درک مشترک و توافق عملي بر سر مسائل، مصالح و فرصت هاي ملي هستيم و روي آوردن به تفاهم ملي ضرورتي تاريخي دارد و بايد بدانيم همه ما در اين درياي طوفاني يک کشتي و يک کشتيبان داريم و بايد با پشتيباني ملت و سربلندي ايران اسلامي با هم تلاش کنيم.
    
    
برجام نشان داد آمريکا شريک و طرف مذاکره مطمئني نيست
    
روحاني در ادامه با برشمردن برخي موفقيت هاي دولت يازدهم گفت: برنامه محوري دولت دوازدهم مبتني بر شعار آزادي، امنيت، آرامش و پيشرفت است و از ابتداي دولت يازدهم مسير 8 ساله را براي انجام اصلاحات طراحي کرديم تا در چهارسال ابتدايي به ثبات اقتصادي دست پيدا کرده و با کشورهاي ديگر تعامل پايدار داشته باشيم که به عنوان پيش نياز بوده است.
    
وي اضافه کرد: اگرچه تاکنون گره هاي زيادي از اقتصاد کشور در حوزه تحريمي گشوده شده، اما بدعهدي هاي آمريکا در اجراي برجام به دليل اعتياد حاکميت اين کشور به سياست غيرقانوني و ناکارآمد تحريم و تحقير، غيرقابل اعتماد بودن آمريکا به عنوان شريک و يا حتي طرف مذاکره را براي جهان و حتي متحدين ديرين آمريکا به اثبات رسانده است.
    
روحاني خاطر نشان کرد: امروز مردم شريف و صبور ما از همه ما انتظار دارند که نشان دهيم مي توانيم علي رغم اختلاف نظرها، حول تشخيص مسائل اصلي کشور و يافتن راه حل براي آنها همفکري کرده و با سازوکارهاي موجود و با هدايت رهبري معظم انقلاب به يک اتفاق نظر براي سياستگذاري و اقدام دست يافته و نشان دهيم که مسائل فرعي و جنجال هاي سياسي ما را از مسائل اصلي کشور باز نمي دارد.
    
وي ادامه داد: از سوي مردم و مسئولان کشور به صراحت اعلام مي کنم که جمهوري اسلامي ايران آغازگر نقض برجام نخواهد بود اما در مقابل بدعهدي هاي آمريکا نيز ساکت نمي نشينيم. ملت ايران احترام را با احترام و تهديد و تحريم را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ مي دهد.
    
    
تجربه برجام را به يک الگو در روابط بين الملل تبديل کنيم!
    
رئيس دولت دوازدهم تاکيد کرد: اعلام مي کنيم مي توانيم تجربه برجام را به يک الگو در روابط بين الملل تبديل کنيم و از اين استثنا قاعده اي بسازيم که آنها که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند با اين کار طومار عمر سياسي خود را پاره خواهند کرد و جهان اين بدعهدي آنها را فراموش نمي کنند.
    
روحاني تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران که اقتدار و پيشرفت خود را نه از قدرت هاي بزرگ بلکه از مردم فرهيخته، با ايمان و دلاور خود مي گيرد، آماده همکاري بر اساس منافع مشترک بوده و در حضور 105 هيئت نمايندگي کشورهاي خارجي که مفتخر به ميزباني آنها در کانون مردمسالاري هستيم، اعلام مي کنم دولت جمهوري اسلامي ايران براي همکاري با هر يک از اين کشورها هيچ محدوديتي ندارد.
    
روحاني خاطر نشان کرد: قدرت هاي خارجي که تنها به فکر منافع کوته بينانه خود هستند و با فروش ميلياردها دلار تسليحات باعث تشنج در منطقه شده اند، تنها بذر اختلاف را افشانده تا از آب گل آلود ماهي بگيرند اما ما به دنبال منطقه اي باثبات و پيشرفته هستيم و مي خواهيم صداي اعتدال و منطق را به صداي غالب در منطقه تبديل کنيم که از اين منطقه که مهد اديان الهي است صداي افراط و خشونت هرگز به گوش نرسد.
    
وي تصريح کرد: آنها که خود را جزو بازندگان برجام مي دانند مي توانند در صف بهره برداران قرار گرفته و به اشتباهات پايان دهند. بياييد از مادر مذاکرات رونمايي کنيم. مذاکراتي بزرگ بر سر جهاني که در آن کشوري مثل ايران برج بلند دموکراسي است.
    
رئيس جمهور در حالي در مراسم تحليف از مادر مذاکرات رونمايي مي کند و از آن سخن مي گويد که آمريکا بزرگترين و بي سابقه ترين تحريم ها عليه ايران را در دوران پسابرجام با عنوان مادر تحريم ها اعمال کرده است.
    
در حال حاضر نه تنها تحريم هاي قبلي (حتي هسته اي؛ مانند تحريم U-turn) سر جاي خود باقي مانده بلکه تحريم هاي بي سابقه؛ شديد و جديدي در عصر پسابرجام عليه ايران تصويب شد، با اين تفاوت که ديگر بخش زيادي از توان هسته اي را از دست داده ايم و همزمان تحريم هم مي شويم!
    
رئيس جمهور امروز و به جاي اينکه از مقابله دولت با مادر تحريم ها سخن بگويد و اقدامات دولت را در اين زمينه تشريح کند از مذاکرات منتهي به برجام با عنوان مادر مذاکرات ياد کرده و آرزو مي کند که تجربه برجام به يک الگو در روابط بين الملل تبديل شود.
    
    
عکس يادگاري نمايندگان با حامي تحريم ها
    
ديروز تصاويري از عکس يادگاري برخي نمايندگان با موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا منتشر شد که نشان مي داد اين نمايندگان براي گرفتن عکس يادگاري با موگريني صف بسته اند، در اين زمينه تذکر دو نکته ضروري به نظر مي رسد.
    
آمريکا و سه کشور متحد اروپايي آن هفته گذشته در نامه اي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، اقدام ايران در پرتاب ماهواره بر سيمرغ به فضا را محکوم کردند. از سوي ديگر موگريني بدون در نظر گرفتن تحريم هاي آمريکا عليه ايران در دوران پسا برجام از عمل کردن طرفين به تعهداتشان سخن گفته و اين تحريم ها را ناديده گرفته است.
    
موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اي است که اعضاي آن پرتاب ماهواره بر سيمرغ را در حالي که هيچ تضادي با برجام ندارد محکوم مي کنند و از سوي ديگر نيز با چشم بستن بر تحريم هاي شديد عليه ايران که برجام را کاملا نقض کرده است از عملي شدن آن از سوي طرفين سخن مي گويد، برخي نمايندگان مجلس بدون در نظر گرفتن اين رويه خصومت آميز و در اقدامي قابل تامل براي گرفتن عکس يادگاري با وي صف مي بندند.
    
    
در حاشيه 
    
در يکصد و بيست و ششمين جلسه رسمي علني مجلس شوراي اسلامي که به منظور آئين تحليف روحاني رئيس جمهور آغاز شد، از ميان 290 نماينده مجلس، 254 نفر از وکلاي ملت در صحن علني حضور داشتند که بر اين اساس 36 نماينده مجلس غايب بودند.
    
حسين فريدون برادر رئيس جمهور درحالي در مراسم تحليف حضور يافت که به جاي استقرار در صندلي مهمانان، بر صندلي نمايندگان نشسته بود. برخي نمايندگان معتقد بودند اين اقدام فريدون طبق آيين نامه داخلي مجلس غيرقانوني است.