گزیده ها قسمت هفتم

گزیده ها  قسمت هفتم 11 مرداد - 96
خبر ويژه 
تاجيك: اصلاح طلبان از نظر گفتماني بارها رنگ عوض كرده اند
مشاور رئيس دولت اصلاحات مي گويد دولت و اصلاح طلبان ديگر نمي توانند فرافکني کنند و بگويند نگذاشتند کار کنيم.
    
محمدرضا تاجيک که در دولت اصلاحات مشاور رئيس جمهور بود، در گفت وگو با جماران، پيروزي روحاني در انتخابات را به حرف مدونا (خواننده بدنام غربي) تشبيه کرد که «واقعيت مرا نخواهيد شناخت». وي همچنين ادعا کرد روحاني بخش عظيمي از راي خود را مديون اصلاح طلبان است.
    
وي در عين حال گفته است: لزوماً نبايد دست افشان و پاي کوبان باشيم. حتي پيروزي هاي پياپي اخير مي تواند تهديد هم باشد. چرا که توپ در زمين اصلاح طلبان است، ديگر نمي توان فرافکني کرد، ديگر نمي توان گفت نگذاشتند، ديگر نمي توان گفت مجلس شورا از ترکيب جناح هاي ديگر بود و تصميمات را عقيم مي گذاشتند.
    
تاجيک گفت: از طرف ديگر شوراي شهر تهران در اختيار اصلاح طلبان است. آنان بايد تلاش کنند تا طبق شعارها و مطابق دقايق گفتمان اصلاح طلبي شايسته ها را پاس بدارند. به جاي آنکه در پس پرده شوراي شهر جنگ جناح ها، منافع و قدرت به راه بيندازند و به دنبال اين باشند که چه کسي را شهردار کنند بايد به سمت و سويي که ملاک ها و ضوابط حکم مي کنند بروند تا فردي شايسته شهردار شود.
    
وي با بيان اينکه «متاسفانه منفعت طلبي و قدرت طلبي در برخي افراد و جريان هاي اصلاح طلبي ديده مي شود» خاطرنشان کرد: بايد بتوانيم اين حاشيه ها را کم کنيم و نقشي را که به لحاظ تاريخي برعهده مان قرار داده شده ايفا کنيم.
    
تاجيک گفت: اگر آقاي روحاني در دور دوم به وعده هايش عمل نکرد، اصلاح طلبان بايد بروند به مسجد و خانقاه و خلوت و دعا کنند؛ چرا که روحاني به لحاظ راي ديگر احتياجي به راي اصلاح طلبان ندارد.
    
وي ادامه داد: اين طور نشود که از حياط تا بام خانه قدرت و سياست از آن اصلاح طلبان و از بام تا ثريا براي برخي که بر دوش اصلاح طلبان سوار شدند و به پاستور رسيدند، منظور شود.
    
وي تاکيد کرد: به هر حال اين موضوع را نبايد فراموش کنيم که طرف مقابل 16 ميليون راي دارد. عمده راي او هم در طبقات پايين جامعه بوده است؛ همانجايي که اصلاح طلبان ضعف و خلا دارند. همانجايي که اصلاح طلبان زبان توده هاي مردم را خيلي نمي فهمند. بسياري از اصلاح طلباني که فقط زبان نخبگان را متوجه مي شوند و مي توانند با طبقات متوسط رو به بالا ارتباط برقرار کنند؛ نمي توانند با طبقات پايين ارتباط برقرار کنند. طبيعتاً بسياري از آن فضاي راي را از دست مي دهند.
    
تاجيک با اشاره به برخي تناقضات اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: اکنون بايد به اين پرسش پاسخ دهيم که وقتي به نام عقلانيت سياسي گاه بر سر هنجارها و ارزش ها کوتاه مي آييم و ايستارهايمان صيقل پيدا مي کنند، و گاه با گروه هاي غيرخودي هم پيمان مي شويم و گاه ديگر، سوپر اصلاح طلب مي شويم، زماني چپ و زمان ديگر راست و ميانه مي شويم، و در نتيجه اين همه تلون و عبور و مرور گفتماني به قدرتي دست مي يابيم، در مقابل چه و چه ها از دست مي دهيم؟ آيا به باورها و اعتقادها و اعتمادها شبيخون نمي زنيم و سرمايه انساني و اجتماعي خود را به پشيزي نمي فروشيم؟
    
او اين را هم گفته که «هيچ ترديدي نبايد داشته باشيم که اگر تدبير نکنيم چرخش و جايگزيني که در اين چند دهه تجربه کرديم حادث خواهد شد. اگر دولت، شوراي شهر، مجلس، شهردار و اصلاح طلبان نقش تاريخي خود را به خوبي و زيبايي انجام ندهند و با قدرت پيش نروند يا اسير حاشيه ها شوند و متن را فراموش بکنند حتماً در 4 سال آينده چرخش راديکال را خواهيم داشت. در آن زمان گناه به گردن کساني است که مي دانستند اما تمهيدي و تدبيري نکردند
    
تاجيک درباره شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان مي گويد: من به عنوان يک ناظر بيروني نمي پسندم برخي در يک شوراي دموکراتيک نقش برادر بزرگ را بازي کنند. نمي پسندم عده اي به عنوان حزب بزرگ يا برادر بزرگ تر يا ناظر بزرگ در اين شورا نقش آفريني کنند تا در بزنگاه هاي توزيع و تغيير قدرت، در پس پرده جنگ منافع و قدرت به راه بيندازند و تلاش کنند تا بيشترين نصيب و غنائم را از اين جنگ به دست آورند.
خبر ويژه 
كار چاق كني شرق براي ماندن زنگنه در وزارت
در حاليکه روزنامه شرق از استعفا و رفتن زنگنه از وزارت نفت خبر مي دهد ولي از سوي ديگر اعلام ماندن وي در اين وزارتخانه نمايان تر شده است.
    
به گزارش جهان نيوز، روزنامه شرق از روزنامه حامي دولت نوشته است: «حرف و حديث هاي غيررسمي حكايت از استعفاي وزير نفت دارد. هرچند «شرق» نمي تواند مستقلا اين خبر را تاييد كند، اما شنيده ها حاكي از آن است كه بيژن نامدارزنگنه، استعفا داده و نمي خواهد در دولت دوازدهم بماند. از حدود يك ماه پيش هم اخباري غيررسمي منتشر شده بود كه زنگنه تصميمي براي ماندن در دولت دوازدهم ندارد؛ حالا هم خبر استعفايش به گوش مي رسد. اين استعفا از آن رو مهم است كه از اين تكنوكرات، به عنوان دومين مرد ديپلماسي ايران ياد مي شود»
    
اما هدايت الله خادمي نائب رئيس کميسيون انرژي مجلس، در واکنش به ادعاهاي شرق در صفحه شخصي خود نوشت: «وزير نفت علاقه دارد باز هم در کابينه بماند و اين بحث ها به خاطر ماندن است نه رفتن، اگر قصد بر رفتن بود زحمت جمع کردن امضاي نمايندگان چرا؟»
    
در همين حال چند روز قبل با رايزني معاون پارلماني وزارت نفت و جمع کردن امضا از نمايندگان، بيانيه اي در حمايت از زنگنه و درخواست بکارگيري مجدد او در صحن علني مجلس قرائت شد.
    
در اين بيانيه ضمن تشکر از «اقدامات بي نظير زنگنه » در چهار سال گذشته ابراز اميدواري شده است که از توانمندي هاي وي در ۴ سال آينده نيز استفاده شود!
    
در همين حال رجانيوز با اشاره به مصاحبه زنگنه با روزنامه ايران نوشت؛ مصاحبه کننده در سوالي تملق گويانه با بيان اين ادعا که «شخصيت ضد فساد شما مورد قبول افکارعمومي است.» از وي مي پرسد: «بحث هايي مثل کرسنت مطرح شده و مدعي هستند که زنگنه هم به نوعي آلوده مسائل مالي است. چه پاسخي براي مدعيان داريد؟» 
    
زنگنه در ادعايي خارق العاده ضمن بيان اين موضوع که هيچ فسادي در پرونده کرسنت اثبات نشده است مي گويد: « خيلي داستان دارد که اگر بخواهم بازگو کنم، خيلي چيزها روشن مي شود. يک روزي هم شايد لازم باشد بازگو کنم. دهان ما را بسته اند و دهان يک عده ديگر را باز گذاشته اند!» اين اظهارات زنگنه در حالي است که جنتي وزير سابق ارشاد قبلا در سخناني در مجلس شوراي اسلامي از ممنوعيت پرداختن به مسئله کرسنت توسط مسئولان و مطبوعات پرده برداشته بود و فاش کرد که اجازه بحث در خصوص قرارداد کرسنت که در دولت اصلاحات و وزارت زنگنه امضا شده است منع قانوني دارد!
     
زنگنه در حالي که معاونان قبلي و افرادي را که در فساد کرسنت دست داشته اند را دوباره به مسئوليت هاي مهم رسانده است اين بار به ارزان فروشي گاز به طرف مقابل اعتراف کرد.
    
وي درحالي که خود مسببين و دست اندرکاران فساد کرسنت را در نقاط مختلف وزارتخانه منصوب کرده و همين باعث شده که دادگاه بين المللي عليه ايران حکم دهد و جريمه ميلياردي را به ايران تحميل کند در خصوص قيمت گاز در فساد نفتي کرسنت اينگونه گفته است: «آقايان معتقدند که قيمت اش پايين بوده است. خب قيمت پايين. اما طبق قرارداد، شرکت ملي نفت به عنوان طرف ايراني مي توانست برود و درخواست تجديدنظر در قرارداد بدهد و از نظر قراردادي محق بود. کاري که ترکيه انجام داد و ادعا کرد قيمت صادراتي ما بالاست و با داوري قيمت را از زمان تجديدنظر پايين آورد، نه حتي از زماني که داوري راي داد. ما مي توانستيم در داوري بگوييم قيمت کم است و حالا يک سال طول مي کشيد. بعد هم قيمت به عقب برگشت داده مي شد و ما گاز را صادر مي کرديم
    
سوال اصلي اينجاست که چرا زنگنه دوباره امضاءکننده قرارداد کرسنت را به سمت مديرعامل شرکت ملي نفت منصوب کرد؟
     
گفتني است به گفته نعمت زاده وزير صنعت دولت يازدهم، در مسئله کرسنت ديوان لاهه ايران را به مبلغ 18 ميليارد دلار غرامت محکوم کرده است که البته برخي از دو برابر بودن اين رقم نيز صحبت کرده اند.
خبر ويژه 
سود هنگفت واردات پهناي باند مانع انتقال سرورهاي تلگرام به داخل
سود کلان برخي محافل در دولت از انحصار واردات پهناي باند اينترنت يکي از موانع انتقال سرورهاي تلگرام به داخل است.
    
به گزارش رجانيوز، چند وقتي است که بحث انتقال سرورهاي تلگرام به داخل کشور مطرح شده است و شبهات بسياري حول آن وجود دارد. وزارت ارتباطات و دولت که گاهي مدعي مي شوند موافق انتقال سرورها به داخل کشور هستند هيچ گونه اقدام عملياتي و جدي در اين خصوص انجام نداده اند تا جايي که دوروف مدير تلگرام در مطلب اخير خود نوشت: «شايعه عجيبي در مورد انتقال سرورهاي تلگرام به ايران طرح شده است. اين ماجرا مضحک است و حتي ارزش اين را ندارد که در مورد آن اظهار نظر کنيم.» وي حتي پا را فراتر از اين گذاشت و حتي در قبال تن ندادن به خواسته هاي ايران حاضر است بازار ايران را از دست بدهد!
     
اين درحالي است که بزرگترين کاربر اين پيام رسان ايراني ها هستند و اين شرکت در صورت از دست دادن کاربران ايراني ورشکست خواهد شد. اما تجربه کشور اندونزي در مورد اختلاف خود با تلگرام نشان مي دهد که تلگرام در مواردي که منفعت کمتري نيز داشته حاضر به کوتاه آمدن شده است
    
دولت اندونزي اعتقاد دارد که تروريست ها از تلگرام به عنوان پلتفرمي امن و غير قابل نفوذ براي هماهنگي اقدامات شرورانه خود استفاده مي کنند. دولت اين کشور که از تلگرام انتظار داشت در اين خصوص همکاري کند ولي با بي توجهي مديران اين شبکه اجتماعي مواجه شد و به سرعت به مسدود کردن اين پيام رسان براي شهروندان خود دست زد. مسدودشدن اين شبکه اجتماعي همان و هراس مدير تلگرام از کاهش سود خود نيز همان
     
با اينکه کشور اندونزي بازار پرسودي براي تلگرام نيست و اصلا اين شبکه اجتماعي نقش اول در ميان پيام رسان هاي اين کشور را بازي نمي کند به سرعت حاضر شد امتيازاتي را براي رفع نگراني هاي دولت اندونزي لحاظ کند تا جايي که حتي تلگرام يک گروه اندونزيايي را به استخدام خود درآورد تا بوسيله آنها گروه ها و کانال هايي که عليه امنيت ملي اندونزي فعاليت مي کنند را مسدود نمايد
    
در ايران با اين وجود که تلگرام به عنوان محبوب ترين پيام رسان برخلاف ساير کشورها مورد استفاده قرار مي گيرد و بيش از 45 ميليون نفر از آن استفاده مي کنند و در نتيجه بيشترين سود را هم به جيب مديران تلگرامي مي ريزد اوضاع به شکل عجيبي متفاوت است.
    
تلگرام در ايران حتي کانال هاي منافقين به عنوان يکي از بزرگترين گروه هاي تروريستي با کارنامه اي مشخص را نيز پشتيباني مي کند. حتي تروريست هاي داعش با استفاده از همين پيام رسان در ايران فيلم حادثه تروريستي مجلس را منتشر کردند و در ارتباطات خود از آن استفاده کردند
    
رجانيوز مي افزايد: شرکت ارتباطات زيرساخت، يکي از شرکت هاي زيرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوري مي باشد که در زمينه تامين زيرساخت هاي ارتباطي مخابرات فعاليت مي کند که بر اساس قانون شرکت ارتباطات زيرساخت مجري انحصاري واردات و توزيع پهناي باند اينترنت به کشور است. واردات انحصاري پهناي باند باعث شده است تا دولت، فروشنده انحصاري اين خدمت به مردم باشد و هر قيمتي نيز براي آن مشخص کند متقاضي مجبور به خريد از همين بازار انحصاري باشد.
     
طبق اعلام شوراي فضاي مجازي کشور 60 درصد از پهناي باند مصرف شده در کشور توسط کاربران تلگرام استفاده مي شود. مهندس محمدحسن انتظاري عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي در اين خصوص مي گويد: «۶۰ درصد پهناي باند کشور در اختيار تلگرام قرار دارد که اين رقم بالايي است و وقتي چنين پهناي باندي در اختيار تلگرام قرار مي گيرد، بايد توجه مسئولان به اين عرصه بيشتر شود.» اين يعني سود حاصل از خارج بودن اين سرورها به جيب وزارت ارتباطات مي رود در نتيجه هزينه فايده اين نهاد دولتي او را به اين نتيجه مي رساند ولو به قيمت کاهش سرعت و افزايش هزينه هاي مردم سرورها در خارج از کشورها باشد تا سود حاصل از پهناي باند را از دست ندهد.
آقاي نوبخت ! فتنه آمريكايي - اسرائيلي 88 كودتا بود نه كدورت!
محمدباقر نوبخت در آخرين نشست خبري خود در دولت يازدهم فتنه 88 را به يک کدورت تقليل داد ، اظهارات سخنگوي دولت در اين نشست در حالي است که در جريان انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري سران و اصحاب فتنه به بهانه انتخابات اصل نظام را نشانه گرفته و کودتاي ناکام آمريکايي-اسرائيلي، کشور را با خسارت هاي فراواني روبرو ساخت.
    
سرويس سياسي- محمدباقر نوبخت در آخرين نشست خبري خود در دولت يازدهم در پاسخ به سوالي درباره پيگيري وضعيت سلامت سران فتنه در شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: در هفت هشت روز اخير جلسه اي در شوراي عالي امنيت نداشتيم. موضوع جلسه پيشين اين شورا هم در مورد اين مسئله اي که شما اشاره کرديد نبوده است
    
وي در ادامه ضمن آرزوي سلامتي براي سران فتنه اظهار اميدواري کرد «شرايط به گونه اي پيش آيد که دغدغه اي براي خانواده آنها و مردم پيش نيايد. بايد براي دفاع از منافع ملي و برقراري آرامش در جامعه تلاش کنيم.» 
    
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه وزير بهداشت اعلام کرده شخصا پيگير مسئله درمان يکي از سران فتنه است و از طرف دولت ماموريتي ندارد، گفت: وزير بهداشت پزشک آزاد نيست بلکه عضو کابينه است و اگر اقدامي در اين زمينه انجام مي دهد در راستاي ايفاي تعهدات خود است. ما موظفيم که براي هر شهروندي که کسالت داشته باشد اقدام کنيم چه برسد به اين افراد که ما خود را مسئول سلامتي آنها مي دانيم
    
نوبخت در ادامه و در اظهاراتي عجيب و تاسف بار فتنه 88 را به کدورت هاي رخ داده تقليل داد و گفت: در اين رابطه با وزير بهداشت صحبت مي کنيم و ان شاءالله سلامتي عاجل براي اين شخصيت ها ايجاد و کدورت ها رفع شود. باب مفتوح است و رهبري هم در اين خصوص هيچ چيزي را غير قابل حل نداسته اند.
    
پيش از هرچيز بايد گفت کسي با رسيدگي پزشکي به سران فتنه مشکلي نداشته و ندارد و آنها از بهترين امکانات و تسهيلات در اين زمينه برخوردارند، اما تقليل ماجرا به «کدورت» قابل تامل است.
    
سخنگوي دولت در حالي فتنه 88 را به کدورت هاي رخ داده تقليل مي دهد که اين افراد در جريان انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري در فتنه اي آمريکايي – انگليسي – صهيونيستي به بهانه انتخابات اصل نظام اسلامي را نشانه گرفته و در اردوکشي هاي خياباني که به مدت نزديک به هشت ماه طول کشيد کشور را با خسارت هاي سنگيني مواجه ساختند.
    
هنوز شعارهاي اصحاب فتنه در خيابان ها از يادها نرفته است که جمهوري اسلامي و اصل مترقي ولايت فقيه را هدف گرفته بودند، در 16 آذر همين سال به بهانه روز دانشجو به امام خميني (ره) هتاکي شد و عاشوراي 88 نيز فتنه گران اصل نيت و هدف خود را در دين ستيزي نشان داده و با هتک حرمت به سيدالشهدا (ع) زمينه ساز قيام ميليوني 9 دي شدند.
    
اگر نوبخت حماسه 9 دي 88 را از ياد برده است ، کافي است نگاهي به شعارهاي ده ها ميليون ايراني در خيابان ها بيندازد که خواستار محاکمه و اعدام سران فتنه شده بودند ، فتنه گراني که در راه رسيدن به قدرت و اهداف دنيوي خود و علي رغم برگزاري انتخابات و مشخص بودن راي مردم از هتاکي به عاشوراي حسيني (ع) نيز ابا نداشتند.
    
سخنگوي دولت اين واقعيت و حقيقت غيرقابل انکار را نبايستي از ياد ببرد که اگر فتنه گران در سال 88 و در رسيدن به اهداف خود موفق شده بودند امروز ديگر دولت يازدهمي نبود که نوبخت سخنگوي آن باشد
    
تنها راه پيش روي سران فتنه اعتراف به وطن فروشي خود و در ادامه نيز محاکمه است.
    
    
تاييد قراردادهاي نفتي توسط هيئت نظارت 
    
نوبخت در ادامه نشست ديروز خود با خبرنگاران گفت: گزارش نهايي هيئت عالي نظارت بر قراردادهاي نفتي نشان مي دهد قرارداد نفتي با توتال و شرکت چيني مورد تاييد نهايي قرارگرفته است
    
وي با اشاره به اينکه کل قرارداد توتال با همه جزييات و تفاسير در اختيار هيئت قرار داده شد بيان کرد: کارشناسان متعدد قرارداد را بررسي کردند. بررسي اين هيئت عالي درباره دارا بودن مصوبه شوراي اقتصاد بود. همچنين بررسي شد قرارداد توتال با چهارچوب هاي نوين مورد قبول است. بحث هاي مالي، فني و... هم مورد بررسي قرار گرفت و همه روز دوشنبه به اتفاق آرا اين قرارداد را تصويب کردند.
    
سخنگوي دولت همچنين با اشاره به اينکه رئيس جمهور نظرات مختلف در مورد کابينه را شنيده و خود تصميم نهايي را مي گيرد، اظهار داشت: رئيس جمهور نسبت به مطالبات مردم متعهد بوده و از بهترين ها، هماهنگ ترين ها و مناسب ترين چهره ها دعوت مي کند. ملاحظات و فاکتورهاي مختلف در گزينش وزرا توسط رئيس جمهور لحاظ مي شود که قابل درک است.
    
هيئت نظارت 
    
    
بايد تصميم نهايي را بگيرد 
    
سخنگوي دولت درباره اقدام هيئت نظارت بر برجام براي مقابله با اقدامات اخير آمريکا، تصريح کرد: در اين زمينه دولت به تنهايي اظهار نظر نمي کند و اين هيئت است که بايد تصميم نهايي را بگيرد اما مطمئن باشيد ما از منافع مردم و مصالح کشور به هيچ وجه کوتاه نمي آييم و متناسب با کنش طرف مقابل واکنش نشان مي دهيم.
    
نوبخت در پاسخ به اين پرسش که با توجه به کارشکني آمريکا چه برنامه اي براي جذب سرمايه خارجي داريد؟، گفت: برجام يک دستاورد براي ملت ايران است که خالي از نوسانات و هجمه ها نيست. تندروها و رژيم صهيونيستي دشمن برجام اند و ترامپ هم مخالف اين توافق است، اما آمريکا فقط يک کشور از شش کشور طرف مقابل ماست و 5 کشور ديگر بر اجراي برجام تاکيد دارند
    
سخنگوي دولت به اين مسئله هيچ اشاره اي نکرد که پيش از انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري برخي افراد آمريکا را کدخدايي مي دانستند که براي پايان دادن به پرونده هسته اي بايستي مسئله را با او مطرح کرده و خاتمه داد ولي امروز چرا تحريم هاي ضد ايراني جديد و فزاينده آمريکا را ناقض برجام نمي دانند و مي گويند آمريکا تنها يکي از طرفين برجام است؟!