مجلس آمريكا مشغول تحريم ها؛ مجلس ما سرگرم حاشيه ها

 اوین نامه ی کیهان 7 آبان - 96
گزارش خبري – تحليلي اوین نامه ی كيهان 
مجلس آمريكا مشغول تحريم ها؛ مجلس ما سرگرم حاشيه ها

اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری بدون آنکه کوچکترین اشاره ای به عملکرد پاسداران ودلواپسان نگران کند که چگونه با حمایت از خامنه ای مخالفت با برجام می کنند و با تهدید نابودی اسراییل با موشک های دور برد پاسداران بهانه لازم به آمریکا داده شد تا نه تحریم ها را لغو نکند که تحریم های جدید تصویب کند . بنابراین سربازجو شریعت نداری شاکی شده است که مجلس آمریکا مشغول تحریم ها می باشد ولی مجلس ارتجاع سرگرم حاشیه ها شده وتبدیل به اوین نامه ی کیهان وی علیه آمریکا نشده است.
سرويس سياسي- جمهوري خواهان و دموکرات ها با همه اختلافات ريز و درشت در مسائل مختلف، وقتي پاي مسئله منافع ملي و کلان - که در اينجا دشمني با انقلاب اسلامي است- به ميان مي آيد، همه اختلاف ها را کنار گذاشته و وحدت کلمه را البته در راه باطل، اينگونه به نمايش مي گذارند! اين موضوع بايد براي همه جناح ها و نهادهاي سياسي کشور به خصوص مجلس شوراي اسلامي يک درس باشد.
    به اين آمارها توجه کنيد:

    - تصويب «قانون موشک هاي بالستيک ايران و اجراي تحريم هاي بين المللي» در مجلس نمايندگان آمريکا با 423 راي موافق و 2 راي مخالف.(آبان 96)

    - تصويب تحريم S722 (مادر تحريم ها و يا همان سياه چاله تحريم) در مجلس نمايندگان آمريکا با ۴۱۹ راي موافق و ۳ راي مخالف (که هر ۳ نفر هم جمهوري خواه بودند). (مرداد 96)

    - تصويب تحريم S722 (مادر تحريم ها و يا همان سياه چاله تحريم) در سناي آمريکا با 98 راي موافق و 3 راي مخالف.

    - تصويب طرح تمديد 10 ساله قانون تحريم هاي ايران(قانون آيسا) در مجلس نمايندگان آمريکا با 419 راي موافق و يک راي مخالف.(آذر 95)

    - تصويب طرح تمديد 10 ساله قانون تحريم هاي ايران(قانون آيسا) در سناي آمريکا با 99 راي مثبت و بدون هيچ راي مخالف.

    درخصوص اين آمارها دو نکته اساسي قابل ذکر است.

    اول اينکه عليرغم ادعاي دو گروه سهل انديش و ماموريت دار مبني بر وجود اختلاف ميان دموکرات ها و جمهوري خواهان در موضوع ايران، مقايسه تعداد موافقين و مخالفين طرح هاي ضدايراني در مجالس آمريکا نشان مي دهد که جمهوري خواهان و دموکرات ها در هر مسئله اي اختلاف داشته باشند، در دشمني با جمهوري اسلامي ايران هيچ اختلاف نظري با هم ندارند.

    دوم اينکه جمهوري خواهان و دموکرات ها با همه اختلافات ريز و درشت در مسائل مختلف، وقتي پاي مسئله منافع ملي و کلان - که در اينجا دشمني با انقلاب اسلامي است- به ميان مي آيد، همه اختلاف ها را کنار گذاشته و وحدت کلمه را البته در راه باطل، اينگونه به نمايش مي گذارند! اين موضوع بايد براي همه جناح ها و نهادهاي سياسي کشور به خصوص مجلس شوراي اسلامي يک درس باشد.

    
    
سرگرم حاشيه ها!
    در سوي مقابل با مرور کوتاهي بر مواضع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي بينيم که حاشيه ها بر متن غلبه کرده و متاسفانه امور اساسي مغفول مانده است.

    به اين نمونه ها توجه کنيد:

    - سلفي با موگريني: در مردادماه سال جاري تلاش هاي حقارت آميز تعدادي از نمايندگان مجلس- که اکثريت مطلق آنان عضو ليست اميد بودند- براي گرفتن عکس يادگاري با «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بازخورد بسيار وسيعي در افکار عمومي داشت. اين اتفاق علاوه بر اينکه اصل موضوع تحليف رياست جمهوري را به حاشيه برد، نمايندگان ليست اميد مجلس را در برابر انتقادهاي شديدي مبني بر زير سوال بردن عزت ملي و تنزل شان نمايندگان ملت قرار داد.

    - روز کوروش: در روزهاي گذشته و همزمان با هياهوي رسانه هاي معاند نظام درخصوص روز کوروش، «بهرام پارسايي» نماينده مردم شيراز در مجلس از رئيس جمهور درخواست کرد تا روز کوروش در تقويم ملي کشور ثبت شود!

    - عضويت در شوراي شهر: مسئله «منتخب زرتشتي شوراي شهر يزد» چند وقتي است که دستاويزي براي هجمه به شوراي نگهبان شده است. متاسفانه برخي از نمايندگان مجلس در روزهاي گذشته با هجمه به شوراي نگهبان و با گردن فرازي در مقابل قانون، ادعاهاي رسانه هاي ضدانقلاب را تکرار کردند. در همين رابطه علي مطهري- که يد طولايي در حاشيه سازي دارد- نامه نوشته و درباره«سپنتا نيکنام» آسمان ريسمان به هم بافته و به شوراي نگهبان تاخته. لازم به ذکر است که وي پيش از اين گفته بود«براي تصويب برجام، [با آن ميزان از حساسيت] بيست دقيقه هم زياد بود»! اظهارات مطهري درباره اينکه حتي 20 دقيقه وقت هم براي تصويب برجام نياز نبود، از فقدان صلاحيت نمايندگي در وي و عدم آشنايي او با مباني مسئوليت نمايندگي و تکاليف حقوقي نمايندگان حکايت مي کند؛ اگر نه چگونه مي شود تعهدات 10-15 ساله براي کشور پذيرفت اما تصور کرد که تصميم گيري براي 15 سال کشور حتي نياز به 15-20 دقيقه زمان ندارد؟!

    - کنسرت: به گفته وزير کشور دولت يازدهم، در سال هاي اخير کمتر از يک درصد از کنسرت ها در کشور لغو شده اند. اما برخي نمايندگان با برجسته سازي اين مسئله حاشيه اي، به بزرگنمايي آن پرداختند. براي نمونه در تيرماه 94 «غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي» نماينده رشت گفت: «موسيقي ايراني در خارج از کشور با اقبال روبه رو شده است لذا اگر اجازه برگزاري کنسرتي که فارغ از فضاي لهو و لعب است داده نشده و سخت گيري شود براي آنها سوال پيش خواهد آمد و ايران را با فضايي بسته خواهند شناخت و هنرمندان اين هنر نيز دلزده مي شوند».

    - مخالفت با محدوديت فروش و عرضه قليان در اماکن عمومي: در هفته هاي گذشته، محمدجواد حشمتي معاون دادستان کل کشور در حقوق عامه گفت: برخي نمايندگان مجلس به ما مراجعه کرده اند که چرا مانع عرضه قليان مي شويد.

    - حريم خصوصي در خودرو: يحيي کمالي پور نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد در مجلس- تير 96- گفت:«داخل خودرو حريم خصوصي محسوب مي شود».

    - همصدايي با معاندين نظام عليه دستگاه قضا: محمود صادقي، نماينده تهران و عضو فراکسيون اميد که درخصوص توئيترها و سخنان جنجالي اش درباره قوه قضائيه مورد توجه رسانه هاي ضدانقلاب است، چندي پيش مورد حمايت شبکه ضدانقلاب صداي آمريکا قرار گرفت، تا جايي که مجري اين برنامه بيان داشت که اي کاش همه نمايندگان به مانند محمود صادقي مي بودند. وي اخيرا در مصاحبه اي با خبرگزاري ايلنا به پيگيري دروغ و تهمتي که يکي از رسانه هاي ضدانقلاب درباره رئيس قوه قضائيه منتشر کرده بود، پرداخت که در همين زمينه مورد توجه و حمايت صداي آمريکا قرار گرفت.

    موارد ذکر شده تنها بخشي از حاشيه هايي است که نمايندگان مجلس به بزرگنمايي آن پرداخته اند.

    
    
انفعال در برابر نقض برجام
    در تابستان سال 94 در حالي که «باراک اوباما» رئيس جمهور سابق آمريکا در تلاش بود تا نمايندگان آمريکا را براي تصويب برجام قانع کند، مجلس شوراي اسلامي با نهايت تاسف در طول 3 ماه بارها به مدت طولاني و به عناوين مختلف از جمله تعطيلي تابستاني نمايندگان و نيز سرکشي به حوزه هاي انتخابيه تعطيل شد.

    در همان برهه بيش از 50 نماينده از هيئت رئيسه مجلس درخواست کردند با تغيير در زمان تعطيلات تابستاني، فرصت رسيدگي به برجام را از بهارستان نگيرند اما هيئت رئيسه با اين قضيه مخالفت کرد. اين تعطيلات طولاني در حالي بود که دولت با ارائه برخي دلايل و توجيهات غيرقابل قبول از ارائه لايحه برجام به مجلس خودداري کرده و معتقد بود که چيزي در مذاکرات هسته اي امضا نشده که نياز به تصويب مجلس داشته باشد!

    در نهايت در مهرماه سال 94 و در حالي که نمايندگان مجلس حدود 200 پيشنهاد براي اصلاح طرح اجراي برجام داشتند، در اقدامي غيرقانوني بدون بررسي اين پيشنهادات، مهم ترين پرونده سياست خارجي کشور در کمتر از 15 دقيقه توسط مجلس بسته شد!

    مجلس شوراي اسلامي- مهرماه 94- در زمان بررسي توافق جامع هسته اي «برجام» قانوني با عنوان «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» تصويب کرد. در بند 3 اين قانون آمده است: «دولت موظف است هرگونه عدم پايبندي طرف مقابل در زمينه لغو موثر تحريم ها يا بازگرداندن تحريم هاي لغو شده يا وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام دهد و همکاري داوطلبانه را متوقف نمايد و توسعه سريع برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران را سامان دهد به طوري که ظرف مدت 2 سال ظرفيت غني سازي کشور به 190 هزار سو افزايش يابد.» اين ماده قانوني به وضوح تکليف دولت در برابر هرگونه نقض برجام را مشخص کرد و نياز به هيچ قانون گذاري تازه اي وجود نداشت.

    اما متاسفانه در تابستان سال جاري همزمان با تصويب قانون مقابله با اقدامات بي ثبات ساز ايران (سيدا 2017) در مجلس سناي آمريکا، واکنش هاي مختلفي در ايران نسبت به اين قانون شکل گرفت. با توجه به ابعاد گسترده تحريمي اين قانون و آثار مهم اقتصادي آن و مسئله نقض مجدد برجام از سوي آمريکا، انتظار اين بود که دولت، هيئت نظارت بر برجام و ديگر دستگاه هاي ذيربط، با اجراي قاطع و فوري قانون« اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» راه را بر زياده خواهي ها و نقض عهدهاي مکرر آمريکا ببندند. اما لاريجاني رئيس مجلس به جاي مطالبه اجراي قانون پيشين،از کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خواست تا با پشتوانه کار کارشناسي مرکز پژوهش هاي مجلس، اقدام به تهيه طرح اقدام متقابل نمايد. يعني تکرار مکررات! سرانجام اين طرح با عنوان «طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمريکا در منطقه» روز يکشنبه 11 تيرماه در صحن مجلس با قيد دو فوريت اعلام وصول شد.

    کارشناسان تاکيد کردند که اين طرح ارزش افزوده جديدي ايجاد نکرد و احکام پيشنهادي فاقد کيفيت لازم براي بهبود وضع موجود بود. به عبارت ديگر اين مواد نه اقتصاد داخل را مقاوم تر کرد و نه براي آمريکا مزاحمتي ايجاد کرد!

    
    
نامه 13 نماينده به نيکي هيلي
    به گزارش فارس، 13 قانونگذار آمريکايي با ارسال نامه اي به «نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل خواستار تشديد بازرسي ها از برنامه هسته اي ايران شدند.

    اين 13 نماينده مجلس سناي آمريکا در اين نامه از «کمبودها در بازرسي و راستي آزمايي هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي» از برنامه هسته اي ايران به موجب برجام ابراز نگراني کرده اند.

    آنها با يادآوري سخنان باراک اوباما، رئيس جمهور سابق آمريکا که گفته بود آژانس به موجب اختياراتش در برجام از حق بازرسي «در هر زمان لازم و از هر مکان ضروري» برخوردار خواهد بود نوشته اند:«ظاهراً در عمل اين طور نيست».

    
    
پاي منافع ملي در ميان است!
    برخي دولتمردان در کنار روزنامه هاي زنجيره اي مدعي اصلاحات تاکيد داشتند که «امضاي کري تضمين است» و «آمريکا به واسطه يک توافق اعتبار بين المللي خود را خدشه دار نمي کند» و «اروپايي ها آقا اجازه هستند و آمريکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت تر است» و «ما به مذاکره با آمريکا خوش بين هستيم». همان جماعت اکنون اعتراف مي کند که آمريکا قابل اعتماد نيست و تقريبا هيچ دستاوردي از برجام عايد ايران نشده است.

    با مروري کوتاه بر رفتار آمريکا در پسابرجام- چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ- به سادگي پي مي بريم که بندهاي برجام به صورت فاحش نقض شده است. اقداماتي همچون غارت 2 ميليارد دلاري اموال ايران، تمديد قانون تحريمي آيسا، تمديد وضعيت اضطراري عليه ايران، استمرار تحريم سوئيفت، قانون محدودي ويزا و قانون سياه چاله تحريم و... از مصاديق نقض فاحش برجام از سوي آمريکاست.

    در شرايط فعلي آمريکا - با هماهنگي کامل کاخ سفيد و کنگره- با همراهي اروپا و همصدا با مقامات رژيم صهيونيستي در پي آن است تا به خيال خام خود «اقدامات نقد دولت ايران در مقابل وعده هاي نسيه آمريکا» را در موضوعاتي همچون توان موشکي و قدرت منطقه اي جمهوري اسلامي ايران پياده سازي کرده و محدوديت هاي برجام را نيز دائمي کند و اين يعني پاي منافع ملي در ميان است.

    با توجه به قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» مصوب مجلس، خلا قانوني براي مقابله با اقدامات خصمانه طرف مقابل وجود ندارد. در حال حاضر وظيفه اصلي مجلس پيگيري براي اجراي تکاليف مشخص شده در قانون موجود توسط دولت است

    کوتاهي در انجام اين مسئوليت، حاوي اين پيام مهم براي طرف مقابل است که مجلس شوراي اسلامي معتقد نيست که اقدامات خصمانه آمريکا نقض برجام است.

     ارسال اين پالس به دشمن، موجب تشديد و تثبيت ادراک غلط آمريکايي ها مبني بر وابستگي ايران به برجام خواهد شد. انفعال مجلس در کنار رويکرد غلط دولت درخصوص «حفظ برجام به هر قيمت»، موجب افزايش اشتهاي تحريمي دشمن و گسترش دامنه گستاخي ها خواهد شد.

    اين روند منفعلانه در نهايت دشمن را ترغيب مي کند تا سياست «تحريم مي کنيم تا امتياز بگيريم» را در پيش بگيرد.

    بنابراين در حال حاضر وظيفه اصلي مجلس پيگيري اجراي تکاليف مشخص شده در قانون «اقدام متناسب و متقابل در اجراي برجام» از سوي دولت است.
.