گزیده ها 5 آذر -96

رئیس بخش فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عدم توجه به دلیل استفاده از تلفن همراه را یکی از دلایل مهم بروز تصادفات دانست.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، رضا وفایی‌نژاد در یادواره قربانیان حوادث ترافیکی که در بیمارستان امدادی شهید کامیاب برگزار شد، عنوان کرد: تصادف مقوله‌ای چندارگانی است که سازمان بهداشت جهانی در گزارش سال 2015 خود سهم عمده آن را مربوط به خود مردم دانسته است.

وی ادامه داد: کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود و طی بررسی‌ها سهم صنعت خودروسازی، جاده و خطای انسانی بررسی می‌گردد. درکنار آن، در دادستانی آقای شریعت‌یار به بررسی علل بالای تصادفات رانندگی می‌پردازد.

وفایی‌نژاد اظهارکرد: نکته دوم بحث مردم است که دو بخش آموزش‌های عمومی و آموزش‌های رانندگی است که در بخش اول نقش صداوسیما و رسانه‌های جمعی پررنگ است و در بخش دوم سازمان‌های ذی‌ربط باید تلاش کنند.

رئیس بخش فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص گزارش سال 2015 سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد: در کنار همه مسائل عوامل خطر داریم که عمده‌ترین آن سرعت غیر مجاز است و پس از آن سبقت غیرمجاز مهم ترین عامل است.

وی از کاهش آمار قربانیان حوادث ترافیکی به علت کاهش میانگین سرعت خبرداد و افزود: در خراسان رضوی در سال 94 تعداد 1296 نفر و در سال 95 تعداد 1133 نفر فوت کرده‌اند که آمار کاهش آمار قربانیان حوادث رانندگی را نشان می‌دهد.

وفایی‌نژاد خاطرنشان کرد: در گزارش سال 2015 سازمان بهداشت جهانی به کمربند و صندلی کودک تاکید بسیاری شده است. استفاده از داروهای کاهش هوشیاری و خستگی سبب عدم توجه و تصادف می‌شود و تنها دو ثانیه غقلت برای یک تصادف کافی است.

رییس بخش فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حوزه سلامت نقش اورژانس و
ICU بسیار مهم است و به همین دلیل در چهار سال گذشته متخصصان اورژانس مستقر شده اند و تخت های ICU افزایش پیدا کرده اند. ناوگان اورژانس هم با 70 دستگاه آمبولانس جدید بازسازی شد.

وی از افزایش 13 درصدی ارائه خدمات توسط اورژانس در شش ماه سال جاری نسبت به گذشته خبرداد و افزود: این درحالی است که آمار تصادفات و فوتی‌ها کاهش پیدا کرده است.

وفایی نژاد مطرح کرد: بین 25 تا 33 درصد خدمات اورژانس در حوزه حوادث ترافیکی است و سهم حوادث ترافیکی در خدمات اورژانس بیشتر است.

محمدرضا دارابی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه اظهارکرد: ممکن است جاده ها و خودروهای ما ایراد داشته باشند و اورژانس ما هم با استاندارد فاصله داشته باشد اما اگر فرهنگ سازی صحیحی صورت بگیرد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی از ورود موبایل به همه شئونات زندگی انتقاد کرد و گفت: ما فرهنگ استفاده از موبایل را نیاموخته ایم. در کشورهای توسعه یافته به محض اینکه عابر پای خود را روی خط عابر پیاده میگذارد خودرو ها جفت راهنما زده و توقف میکنند اما در ایران این گونه نیست.
نایب رئیس اتاق بازرگانی گفت: به رغم اینکه ما با سوریه توافق‌نامه ترجیحی داریم و یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری در اختیار آنها قرار دادیم اما سوریه در صادرات محصولات ایرانی یک‌سری محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که عملا نتوانیم جنس خود را صادر کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص تهدیدات ترامپ و اثرگذاری آن بر روی تجارت ایران و اروپا گفت: هنوز بانک‌های بزرگ اروپایی در مورد کار کردن با ایران محتاط عمل می‌کنند ولی فضا تا حدود زیادی نسبت به گذشته بهتر شده و در نهایت تعیین این فضا به سهامداران اصلی این بانک‌ها بستگی دارد که بیشتر آنها آمریکایی هستند. البته رفته رفته در اتفاق نظری که روسیه و چین و اروپا در خصوص انتفاع جهانی در خصوص برجام دارند این امید به وجود آمده که بانک‌ها نیز در این مسیر حرکت کنند.

سلاح ورزی در خصوص استفاده از بازارهای منطقه برای صادرات گفت: بخش مهمی از صادرات به کشورهای منطقه به دیپلماسی اقتصادی و توافق نامه‌های دو جانبه بین دولت‌ها مربوط است به طور مثال در کشوری که تعرفه 20 درصدی برای سیب ما قائل می‌شوند عملا نمی‌توانیم در آن بازار رقابت کنیم.

وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته عراق یک شب تعرفه لبنیات را از 5 درصد به 25 درصد رساند. حل این مشکل نه در اختیار صادرکننده و نه در اختیار اتاق بازرگانی است. بلکه این وظیفه دولت است تا از ظرفیت دیپلماسی خود استفاده کند و این مشکل را برطرف سازد.

سلاح ورزی تصریح کرد: 75 درصد از ظرفیت صادرات ما به عراق، لبنیات است. چنین اتفاقی یک اثر غیرقابل جبرانی بر صنعت لبنیات خواهدگذاشت و در ادامه شاهد ورشکست شدن برخی از فعالان این حوزه خواهیم بود.

وی ادامه داد: به رغم اینکه ما با سوریه توافق‌نامه ترجیحی داریم و یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری در اختیار آنها قرار دادیم اما سوریه در صادرات محصولات ایرانی یک‌سری محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که عملا نتوانیم جنس خود را صادر کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بازار سوریه توسط کالای قاچاق ترکیه اشباع شده و سوری‌ها نیز تمایل به مصرف آن کالاها را دارند.
فرمانده انتظامی شهرستان همدان گفت: زن جوان 34 ساله در منزل شخصی خود در محله اسلام شهر همدان به قتل رسید.

سرهنگ پژمان قویمی، رئیس پلیس این شهرستان در گفتگو با خبرآنلاین در همدان با اعلام مطلب فوق افزود: ساعت 9/15 دقیقه صبح امروز از طریق سامانه پلیس 110، وقوع یک فقره قتل توسط یکی از شهروندان اطلاع رسانی شد.


وی ادامه داد: بلافاصله مامورین کلانتری 19 فرهنگیان در محله اسلام آباد همدان حاضر و سپس عوامل پلیس آگاهی، پزشکی قانونی و بازپرس و یژه قتل نیز در محل حضور یافتند که پس از بررسی های لازم، جسد مقتول جهت اعلام زمان و نحوه قتل به پزشکی قانونی انتقال یافت.

رئیس پلیس همدان اظهار داشت: مقتول خانم جوان و مجرد 34 ساله ای بوده که احتمالا شامگاه جمعه در منزل مسکونی خود به قتل رسیده است.

لازم به ذکر است بنابر اعلام اهالی محل، قتل به علت اختلاف خانوادگی رخ داده است.

طبق اظهارات افراد حاضر در محل جرم، این قتل توسط یکی از بستگان نزدیک مقتول گزارش شده است، گویا پس از تماس تلفنی مستمر وی با مقتول و پاسخ ندادن زن جوان، وی نگران شده و به منزل مسکونی مقتول مراجعه می کند.

این فرد پس از حضور در منزل مسکونی، با جسد خونین دختر جوان مواجه می شود که به وسیله چاقو به قتل رسیده و موضوع را به عوامل فوریت های پلیسی 110 گزارش می دهد.

لازم به یادآوری است، در حوزه انتظامی شهرستان همدان جمعیتی بیش از 700 هزار نفر زندگی می کنند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خطر ابتلا به اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) می‌تواند در ۱۲ هفته نخست بارداری ریشه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، متخصصان با بیان اینکه بیماری اسکیزوفرنی می‌تواند از دوران بارداری شروع شود اظهار داشتند: می‌توان پیش از تولد این اختلال را در رحم مادر درمان کرد.

متخصصان با پرورش مغزهای کوچک (
mini brains) در شرایط آزمایشگاهی توانستند اختلال در سلول‌های بنیادی اطراف حفره‌های مغزی را در سه ماه نخست بارداری تشخیص دهند.

به گفته متخصصان این یافته گام مهم و رو به جلویی در فهم اساس زیست شناختی این اختلال مغزی است.

با آغاز شکل گرفتن مدل‌های مغزی کوچک، متخصصان به وجود ناهنجاری‌هایی در ارگانوئیدهای رشد یافته از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی پی بردند.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: مطالعه ما نشان داد این بیماری می‌تواند از سه ماه نخست بارداری شوع شود و شامل تقسیم سلولی تسریع شده و تفکیک زودهنگام سلول‌های "نورواکتودرمال" در عصب‌هاست. نورون‌هایی که بخش‌های مختلف قشر مخ را متصل می‌کنند در قشر مخ یک بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی دچار اختلال شده و موجب می‌شود بخش‌هایی از قشر مخ ارتباط خود را از دست بدهند.

متخصصان معتقدند شاید بتوان با تشخیص خطر اسکیزوفرنی در دوره جنینی برای زنان باردار دارو یا مکمل تغذیه‌ای تجویز کرد هر چند اطمینان از این شیوه نیازمند جمع‌آوری اطلاعات بیشتری است.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، به گفته پزشکان اکنون می‌توان گفت که اسکیزوفرنی اختلال در ساختار مغز است و می‌تواند از سه ماه نخست بارداری آغاز شود.