گزیده ها 3 دی - 96

گزیده ها 3 دی - 96
خبر ويژه 
لااقل نمايندگان را درباره افزايش حقوق توجيه كنيد
رئيس مجلس در حالي افزايش 70 درصدي حقوق نمايندگان را تکذيب مي کند که برخي نمايندگان آن را تاييد مي کنند يا حتي آنها نيز در جريان واقعيت نيستند.
    «تابناک» با انتشار اين مطلب نوشت: سخنان رئيس مجلس و تکذيب افزايش به ناگاه هفتاد درصدي حقوق نمايندگان جاي بسي اميدواري دارد؛ اما رئيس محترم مجلس بايد بداند که واقعاً همه ما از اين همه اظهارنظر ضد و نقيض، سرگيجه گرفته ايم؛ اظهارات ضد و نقيض درباره بودجه مجلس، البته فقط سرگيجه نمي آورد، بلکه اعتماد را هم از بين مي برد! کافي است، رئيس مجلس به چند اظهارنظر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نگاهي بيندازند.

    خانم پروانه معافي، نماينده همين مجلسي است که آقاي لاريجاني رياست آن را برعهده دارد؛ وي درباره افزايش 70 درصدي حقوق نمايندگان مي گويد: «من نمي دانم صحت دارد يا نه، چون وقتي معلوم مي شود که در حقوق ما اعمال شود و تا به امروز چيزي به دست ما نرسيده است. اما اگر بخواهيد واقعيت قضيه را نگاه کنيد براساس قانون خدمات کشوري هر نماينده در تراز وزير محسوب مي شود، چون در اين قانون حقوق وزرا و معاونان مبلغ ده ميليون تومان پيش بيني شده است، نمايندگان هم بايد برابر با آنان دريافتي داشته باشند. به همين جهت هيئت رئيسه مجلس کميته اي تشکيل داده است تا اين موضع را بررسي کنند و هم ترازي اعمال شود». اين نماينده مجلس هم از تشکيل کميته سخن مي گويد و هم وظيفه اش يعني اعمال هم ترازي و رساندن حقوق نمايندگان به وزرا به 10 ميليون تومان! يعني افزايش 50 تا 70 درصدي!

    آقاي لاريجاني مي فرمايند: بودجه مجلس تنها توسط هيئت رئيسه تصميم گيري نمي شود، بلکه براساس آيين نامه داخلي مجلس کميسيون بودجه و هيئت رئيسه مجلس مشترکاً تصميم مي گيرند بنابراين موضوع پنهاني وجود ندارد و در آنجا مي نشينند و بررسي مي کنند و مناسب با شرايط تصميم گيري مي کنند.

    اما در اين بين محمدرضا تابش عضو کميسيون برنامه و بودجه مي گويد: «مقرري نمايندگان و هزينه هاي مترتب بر کار نمايندگي و بودجه مجلس، پيش از اين در جلسه مشترک کميسيون برنامه و بودجه و هيئت رئيسه مصوب مي شد، اما امسال با اصلاح آيين نامه، کميسيون در اين رابطه نقش مشورتي داشت و اين امر راساً از سوي هيئت رئيسه مجلس انجام گرفته است. اينجا هم همان سرگيجه سراغ مردم مي آيد و البته بي اعتمادي!

    يا مي فرمايد: بودجه مجلس دو بخش بيشتر ندارد اولي مربوط به حقوق و مزاياي کارکنان مجلس است و دومي هزينه هاي مربوط به خدمات مرکز تحقيقات و مرکز پژوهش هاي مجلس است، از اين رو به جز اين دو مورد، موضوع بيشتري وجود ندارد و مجلس هزينه هاي بسيار اندکي دارد بنابراين من فکر مي کنم اينگونه فضاسازي ها درست نبوده و به مصلحت کشور نيست.

    در حالي که سيد محمد ابطحي نماينده همان مجلس مي گويد: «ما يک پول زيادي در اختيار مجلس گذارده ايم که در آن بودجه تملک دارايي و بودجه هزينه هاي جاري آن مشخص است؛ اما اين بودجه در کجا هزينه مي شود، مشخص نيست. ما دوست داريم بدانيم هزينه اجلاسي که توسط مجلس برگزار شد- مانند تحليف و ساير موارد- چه ميزان بوده است. همچنين نمايندگان مي خواهند بدانند پيمانکارهاي اين اجلاس ها چه کساني بودند. آيا اين درست است که مقدار بسياري ميوه خريداري و بعد دور ريخته شود که البته مواردي از اين دست بسيار است! ايراد کار آنجاست که بودجه مجلس را از شمول ديوان محاسبات خارج کرده اند و متاسفانه هيچ مرجعي نيز نيست که بودجه مجلس را بررسي کند. به اعتقاد من، همه دستگاه ها بايد زيرنظر ديوان محاسبات باشد؛ حتي بودجه هاي خارج از شمول که مرجع رانت هستند بايد مورد بررسي ديوان محاسبات باشد»!

    صحبت اين نماينده بدين معنا است که حداقل تا زمان انجام اين مصاحبه، امکان رويت هزينه کرد بودجه براي اين نماينده مجلس، وجود نداشته است! اگر براساس صحبت اين نماينده بودجه مجلس خارج از شمول باشد که بايد گفت وامصيبتا! چرا که رئيس ديوان محاسبات در هفته گذشته در يک برنامه تلويزيوني گفت که يکي از مشکلات عمده حسابرسي بودجه کشور از همين بودجه هاي خارج از شمول است!
    پورمختار مطرح كرد: تعيين رقم حقوق هاي نجومي موضوع اختلاف مجلس و ديوان محاسبات بود
عضو کميسيون حقوقي و قضايي با اشاره به اينکه ديوان محاسبات تعداد زيادي پرونده براي نجومي بگيران تشکيل داده است گفت: تاکنون حدود 25 ميليارد تومان از حقوق هاي نامتعارف به بيت المال برگردانده شده است.
    
محمدعلي پورمختار عضو کميسيون حقوقي و قضايي با اشاره به اينکه چندي پيش جمعي از نمايندگان مجلس از ديوان محاسبات خواستند که گزارشي درباره حقوق هاي نجومي ارائه دهد، گفت: ما از ديوان محاسبات خواستيم که اسامي متخلفان و نجومي بگيران را ارائه دهد تا به صورت مشخص بدانيم اين افراد چه کساني هستند و در کجا کار مي کنند.
    
وي با بيان اينکه ديوان محاسبات تا مدتي طولاني اين گزارش را به ما ارائه نداد، ادامه داد: وقتي که انتقادات بالا گرفت، ديوان محاسبات مجبور به تهيه گزارش حقوق هاي نجومي شد.
    
عضو کميسيون حقوقي و قضايي با اشاره به اينکه اختلاف ما با ديوان محاسبات در تعيين رقم حقوق هاي نجومي بود، تصريح کرد: اعتقاد ما اين بود که حداکثر حقوق قابل دريافت 14 ميليون تومان است، اما ديوان محاسبات دلايلي آورد و در مرحله اي 20 ميليون تومان را مبنا گذاشته بود و بالاتر از آن را به عنوان حقوق نجومي قلمداد مي کرد.
    
پورمختار افزود: بعدها ديوان محاسبات گزارشي آورد و گفت که ديگر بحث 14 ميليون و يا 20 ميليون تومان مطرح نيست و کسي که حتي يک ريال بالاتر از حقوق متعارفش دريافت کرده باشد، به پرونده اش رسيدگي مي کنيم.
    
وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران خاطر نشان کرد: بر اين اساس ديوان محاسبات تعداد زيادي پرونده تشکيل داد و تاکنون حدود 25 ميليارد تومان از حقوق هاي نامتعارف به بيت المال برگردانده شده است.
خبر ويژه 
پاسخ رئيس دفتر روحاني به اصلاح طلبان/اعتدال، گفتماني مستقل است
رئيس دفتر رئيس جمهور در واکنش به زياده خواهي و مواضع از بالاي اصلاح طلبان گفت: حمايت عده اي از روحاني در انتخابات به اين معنا نيست که «اعتدال» به آنها الصاق شده است.
    
محمود واعظي در گفت وگو با قدس در واکنش به برخي اظهارنظرهاي اصلاح طلبان مبني بر اينکه «اعتدال را يک گفتمان نمي دانيم و شرايط زماني ما را به مسيري برد که واژه اعتدال را به اصلاحات الصاق کرديم» اظهار داشت: اگر چنين حرفي گفته شده باشد، بايد عرض کنم که دولت آقاي روحاني از اول دولت اعتدال بود و در سال 92 با همين نام و شعار به ميدان آمد. اين كه در انتخابات 96 عده اي آمدند و از دولت آقاي روحاني اعلام حمايت كردند به اين معنا نيست كه اعتدال به آن ها الصاق شده است.
    
رئيس دفتر رئيس جمهور تاكيد كرد: اين كه گفته شود اعتدال يك گفتمان نيست، حرف نادرست و بي معنايي است. قطعاً اعتدال يك گفتمان سياسي است. اگر در دوران خود، سازندگي يك مشي و گفتمان بود، اگر اصول گرايي يك گفتمان است و اگر اصلاحات خودش را به عنوان يك گفتمان در دوره اي از مديريت كشور معرفي كرد، اعتدال به طريق اولي يك مشي و گفتمان است و در باره اين مفهوم كار زيادي شده و كتاب ها و مقالات متعددي منتشر شده است.
    
محمود واعظي گفت: اعتدال شيوه اي است كه آقاي هاشمي كشور را با آن اداره کرد و آقاي روحاني هم بيش از 4 سال است كشور را با همين گفتمان اداره كرده است. ما اعتقاد داريم اعتدال در كشور جايگاه خود را دارد و ما نيز به آن پايبنديم.
    
وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد برخي گمانه ها در مورد پيشنهاد به اسحاق جهانگيري براي استعفا گفت: كساني كه چنين حرف هايي را در جامعه مي زنند، نه خيرخواه آقاي جهانگيري هستند، نه خيرخواه دولت و نه مي خواهند به ما كمك كنند.
    
وي افزود: هيچ اختلافي ميان آقاي جهانگيري با دولت، وزرا يا شخص آقاي روحاني وجود ندارد. ما نه از ايشان و نه از ديگر اعضاي دولت چيزي كه مويد اختلاف باشد نشنيده ايم و به اين حرف ها هم اعتنا نميكنيم.
خبر ويژه 
از زنده باد روحاني تا «از راي به او پشيمانم»

آيا از انتخاب روحاني پشيمان هستيد يا خير؟ سايت تابناک اين پرسش را با مخاطبان خود به اشتراک و نظرسنجي گذاشت.
    
تابناک پرسيده است
    *
اگر شما از راي دهندگان به حسن روحاني بوديد، اکنون در کدام دسته جاي مي گيريد؟
    *
آيا از راي دادن به روحاني پشيمان هستيد؟ دليلتان چيست؟
    *
آيا همچنان از دولت روحاني و سياست هايش حمايت مي کنيد؟ دليلتان چيست؟ 
    
برخي پاسخ هاي مخاطبان به اين شرح است:
    -
حسن روحاني بهترين رئيس جمهور ايرانه به کوري چشم حسوداش و دشمناش و منتقداش با اين کارا نمي تونيد به آفتاب خاک بپاشيد.
    
با روحاني تا 1400 و بعدش
    -
هزار درصد پشيمانم
    -
خرش که از پل گذشت نقاب از چهره برداشت!
    -
مثل ... پشيمونم!!!
    -
نه صد درصد بلکه هزار درصد پشيمانم! روحاني به هيچ کدام از وعده هايش عمل نکرد و بعد از برگزاري انتخابات چهارساله دوم نقاب از چهره برداشت و ماهيت واقعي خود را نمايان کرد.
    -
بنده و خانواده ام به آقاي روحاني راي داديم ولي واقعاً پشيمانم چرا راي دادم چون به هيچ کدام از وعده هايي که داده بود عمل نکرد چون حتماً فراموش کردند. فرمودند وضعيت مردم اين قدر خوب مي شود که مردم فکر 45 هزار تومان يارانه نباشند. با چي دلمان را خوش کنيم دلار 4200 تومان يا اوضاع اقتصادي خراب مردم.
    -
به عنوان يک توليدکننده بدبخت شده وعده هاي پوچ ايشون هستم.
    -
فقط 92 به روحاني راي دادم. من نصف زندگيمو در پديده شانديز مجوزدار و افتخار گردشگري خاورميانه از دست دادم نصف ديگر حق زن و بچه ام را توي موسسه مجوزدار کاسپين غارت کردند. هر دو در دوره حسن روحاني انجام شد. بيکاري، رکود، شعار، توهين، متلک، تمسخر، غرور، حقوق نجومي حسين فريدون و... من از روحاني...
    -
سلام
    
من متاسفانه به آقاي روحاني راي دادم، روز راي خبرنگار 24 فرانسه آمد و با من مصاحبه کرد و پرسيد به چه کسي راي دادي گفتم به آقاي روحاني. علتش را گفتم کارمند بازنشسته هستم. طي 4 سال گذشته حقوقم 80 درصد اضافه شده با توجه به تورم و ثابت ماندن قيمت دلار وضع من بهتر شده حالا که کار از کار گذشته آقاي روحاني شمشير را از رو کشيده و درست به آنان که به او راي داده اند از پشت خنجر مي زند و مي خواهد از جيب حقوق بگيران به گردشگري رونق دهد. مردم از دروغ بدشان مي آيد و اعتمادشان کم مي شود.
    -
البته پشيماني به معناي آن نيست که طرفدار اصولگرايان باشيم.
    -
روحاني در دولت قبل هم ريخت و پاش بي اندازه و گران کردن خدمات عمومي کار خاصي نکرده بود. الان هم تمام برنامش گرون کردن خدمات و تقديم به سرمايه دارانه. به هر حال با روحاني تا 1400 خوش بگذره.
    -
بلهههه. واقعاً پشيمونم از راي دادنم.
    -
بدون شرح واقعي!!
    «
آن چنان رونق اقتصادي ايجاد بکنيم!!!!!!!! و آنچنان مردم رو از لحاظ درآمد سرشار بتونه در اختيارشون قرار بگيره!!!!، اصلاً به اين 45 هزار تومن خودشون نياز نداشته باشن...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!»
    -
بزرگترين اشتباه عمرم راي دادن به روحاني بود. سال ديگه با بودجه بعديش فقر بي داد ميکنه.
    -
واقعاً پشيمانم.
    -
از انتخاب ايشان هرگز پشيمان نيستيم. ايشان بار خرابکاري هاي دولت قبل را به دوش مي کشد. ما صبور خواهيم بود.
    -
اين ضرب المثل رو کلاً بايد به اين صورت تغيير بدن «آدم از يک سوراخ تا ابد گزيده ميشه»
    
اين دفعه هم به نوعي گول خوردم و به ايشون راي دادم...
    -
زنده باد دکتر حسن روحاني به هيچ عنوان پشيمان نيستم.
    -
پشيمان مثل...! ولي وعده ما در 1400 به جهانگيري يا عارف يا ظريف و... چون در ملک ايران، به دليل حافظه تاريخي ملت ايران، از ارزش هاي هيچکس هيچي کم نمي شود.
    -
يه جورايي مجبور شديم راي داديم به ايشون. راي سلبي بود نه ايجابي...
    -
روحاني= تورم+ حقوق هاي نجومي + فقر + رکود اقتصادي و...
    -
اشتغال زدايي
    -
ما خيلي قبل از لايحه از ايشون نااميد شده بوديم!
    -
فقط يک کلمه «بله»
    -
نکته اش اينه که مخاطب هاي تابناک عمدتاً طرفداران آقاي روحاني بودند، حداقل مخالفان جدي طرف مقابل آقاي روحاني بودند... اين که اينجا ناراضي ها بيشتر از راضي ها هستند نشون ميده که کف جامعه اوضاع خيلي بدتر هست.