نوبخت: اعتبارات لازم را در كوتاه ترين فرصت به مناطق زلزله زده كرمان خواهيم رساند

نوبخت: اعتبارات لازم را در كوتاه ترين فرصت به مناطق زلزله زده كرمان خواهيم رساند 4 دی – 96
اگر الگوی واگذاری اعتبارات در کوتاه ترین فرصت به زلزله زدگان مناطق غرب کشور باشد  درخالی بند بودن این ادعا جای سئوال نیست.

معاون رئيس جمهور تصريح کرد: اعتبارات لازم را در کوتاه ترين فرصت به مناطق زلزله زده کرمان خواهيم رساند
    به گزارش خبرگزاري تسنيم، محمدباقر نوبخت در جلسه فوق العاده مديريت بحران استان کرمان که در محل سالن پيامبر اعظم (ص) استانداري کرمان برگزار شد با اشاره به اينکه اميدواريم تمام مشکلات با همدلي و همکاري حل شود اظهار داشت: آخرين مصوبه دولت در روز چهارشنبه مصوبه اي براي پرداخت بيش از 51 ميليارد تومان کمک بلاعوض و 210 ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت به زلزله زدگان بود.

    وي با بيان اينکه در جلسه روز يکشنبه هيئت دولت نيز مصوبه ديگري را براي مردم زلزله زده کرمان خواهيم گرفت گفت: به نمايندگي از رئيس جمهور به کرمان آمدم تا سلام و پيام او را به مردم زلزله زده برسانم.

    معاون رئيس جمهور با بيان اينکه بايد از همه مسئولان استاني و شهرستاني کرمان تشکر کنم که تلاش کردند تا قسمتي از آلام مردم در مناطق زلزله زده کاهش پيدا کند، افزود: من تحت تاثير ادب و فرهنگ مردم کرمان در اين بازديد قرار گرفتم.

    وي با بيان اينکه مردمي که هستي خود را از دست داده بودند درخواست خود را با ادب و فرهنگ بيان مي کردند گفت: اين فرهنگ و ادب مردم کرمان براي من جاي شرمندگي داشت.

    نوبخت با بيان اينکه بنياد مسکن بايد با فوريت وارد عمل شود تصريح کرد: اعتبارات لازم را در کوتاه ترين فرصت خواهيم رساند.

    وي با اشاره به اينکه آنچه در گذشته مقاوم سازي صورت گرفته امروز ايمن سازي و نتايج آن را ديديم تصريح کرد: ايمن سازي هميشه بايد مورد تاکيد باشد و اماکن تجاري و اداري نيز بايد ارزيابي خسارت شده و نسبت به بازسازي آنها اقدام شود.

    رئيس سازمان مديريت برنامه ريزي کشور افزود: اماکن دولتي زيادي خسارت ديدند که محل مراجعه مردم در بخشي از روز است و بايد حتما ايمن باشند.

    وي با بيان اينکه مصوبه اخير مجلس در ارتباط با کرمانشاه قطعا به کرمان هم تعميم داده مي شود گفت: خواست دولت هم اين هست که استان کرمان هم در کنار کرمانشاه ديده شود.

    نوبخت با بيان اينکه استان کرمان يک تفاوت با استان هاي زلزله زده ديگر دارد خاطر نشان کرد: اين تفاوت در وجود معادن کرمان است که آثار رنج معدن را در چهره مردمان اين شهرها ديديم و ديديم که شغل آنها با مشکل روبه رو شده است و ايمني کارگران بايد حتما لحاظ شود.

    وي با تاکيد بر اينکه جمع بندي خسارات به ما ارسال شود تا تصميم نهايي در دولت گرفته شود افزود: در آينده نزديک به کرمان خواهم آمد و از پيشرفت کار ارزيابي خواهم کرد.

    
    
بازسازي خانه هاي روستايي در استان کرمان ضروري است 
    همچنين رئيس سازمان مديريت بحران کشور با اشاره به اينکه کرمان استاني زلزله خيز است گفت: بازسازي خانه هاي روستايي در اين استان ضروري است

    اسماعيل نجار در اين جلسه با اشاره به عملکرد ستاد مديريت بحران استان کرمان اظهار داشت: ستاد مديريت بحران استان کرمان در اولين لحظات پس از زلزله تشکيل شده و مردم آسيب ديده احساس رضايت داشتند.

    وي با اشاره به اينکه کرمان استاني زلزله خيز است تصريح کرد: بازسازي خانه هاي روستايي در اين استان ضروري است.

    رئيس سازمان مديريت بحران کشور با بيان اينکه زلزله هجدک خوشبختانه هيچ جان باخته اي نداشت خاطر نشان کرد: دليل اصلي آن بازسازي منازل مسکوني در گذشته بوده است.

    نجار با بيان اينکه ظرفيت بازسازي در کشور هست گفت: ساخت 200 هزار واحد مسکوني در سال بايد افزايش پيدا کند تا در يک بازه زماني کوتاه تمام کشور بازسازي انجام شود.

    
    
زلزله کوهبنان به روستاهاي راور در نزديکي کانون زلزله نيز خسارت وارد کرده است 
    نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي گفت: روستاهاي راور تا کانون زلزله حدود ۲۰ کيلومتر فاصله دارند و ميزان خسارت ها همانند کوهبنان جدي است

    محمدرضا پورابراهيمي در اين جلسه اظهار داشت: زلزله در کانون معادن کرمان اتفاق افتاد که ظرف 20 روز گذشته معادن تعطيل شدند و عملا امکان کارکردن در معدن وجود ندارد.

    نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه در قوانين و مقررات قانون نوشته ايم که حق استان کرمان از خزانه در بحث معادن پرداخت شود اما اين کار انجام نشده است گفت: حقوق معادن در استان کرمان بايد بر اساس قانون پرداخت شود.

    وي بيان کرد: درخواست داريم بر اساس حکم صريح قانون سهم استان کرمان از حقوق دولتي معادن که به خزانه دولت واريز شده پرداخت شود تا نسبت به ايمن سازي معادن که هزاران کارگر مظلوم در آنها کار مي کنند، هزينه شود.

    پورابراهيمي افزود: در قانون برنامه ششم مصوب شد که از فروش مواد معدني يک درصد به حوزه زيرساختي کشور اختصاص پيدا کند اماهيچ اقدامي انجام نشده و اين نگراني وجود دارد که اين پول پرداخت شود اما در استان هزينه نشود.

    نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در حال حاضر شرکت هاي معدني در استان کرمان آمادگي کامل دارند که يک درصد خود را پرداخت کنند اما از اين بابت نگران هستند که اين پول به استان بر نگردد.

    وي با اشاره به مصوبه مجلس در مورد کمک به زلزله زدگان در کشور گفت: در مورد مصوبه اخير مجلس در طرح کمک به منطقه زلزله زده مصوبه با رويکرد زلزله کرمانشاه تنظيم شده بود اما با وقوع زلزله در کرمان و پيگيري مجمع نمايندگان استان کرمان در نهايت اين مصوبه براي استان کرمان و کرمانشاه گرفته شد.

    رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه بر اساس اين مصوبه که با تصويب شوراي نگهبان عملياتي مي شود سهم استان کرمان لحاظ شود افزود: مقرر شد که 200 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي بازسازي مناطق زلزله زده و 100 ميليون دلار نيز به عنوان کمک به بازسازي مراکز عمومي در نظر گرفته شود.

    
    
۱۰۰ هزار خانه خشت و گلي در هفت شهر جنوبي کرمان وجود دارد 
    نماينده مردم شهرستان هاي کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فارياب و رودبار جنوب در مجلس شوراي اسلامي گفت: بالغ بر ۱۰۰ هزار خانه خشت و گلي در هفت شهر جنوبي کرمان وجود دارد که با وقوع يک زلزله ۶ ريشتري فاجعه ملي ايجاد خواهد شد

    احمد حمزه در جلسه ستاد مديريت بحران استان کرمان اظهار داشت: از حدود 20 روز قبل تاکنون حدود هزار و 400 زمين لرزه در استان کرمان به وقوع پيوسته که 36 مورد آن مربوط به شهرستان فارياب است.

    وي با اشاره به اينکه اين زمين لرزه ها يک هشدار جدي براي علاج واقعه قبل از وقوع آن است گفت: يکي از گسل هاي فعال استان کرمان در جنوب کرمان و در منطقه فارياب است که مردم در جنوب کرمان را تهديد مي کند.

    وي افزود: اگر يکي از زلزله هاي شديدي که در شمال استان کرمان اتفاق افتاده در جنوب کرمان انجام شود، يک فاجعه بزرگ ايجاد خواهد شد.

    وي تصريح کرد: تمام اين ساختمان ها بدون هيچ اسکلتي ساخته شده اند و با وقوع يک زلزله 6 ريشتري تمام مردم زير آوار مي مانند.

    حمزه با اشاره به اينکه بايد با تسهيلات مناسب بحث بازسازي اين خانه ها در دستور کار ويژه قرار گيرد تاکيد کرد: تمام خانواده ها در اين منطقه پرجمعيت هستند و در صورت بحران و زلزله در شب يک فاجعه ملي ايجاد خواهد شد.

    وي گفت: يکي از مطالبات موکلين ما اين است که چرا با کوچکترين برف و باراني در شما کشور همه امکانات به آن سمت ارسال مي شود اما در جنوب کرمان با همه بلايايي که به وقوع مي پيوندد هيچ حضوري از مسئولان را نداشتيم.

    وي با بيان اينکه وضع بيمارستان هاي ما خوب نيست و در بازديد از ساختمان انتقال خون کرمان ديدم که تمام ديوارهاي اين ساختمان ترک خورده است افزود: اين ساختمان محل مراجعات مردمي است و کارکنان در اين ساختمان نيز ايمن نيستند.

    
    
وزراي دولت از مناطق زلزله زده کرمان بازديد کنند 
    نماينده مردم سيرجان و بردسير در مجلس شوراي اسلامي گفت: انتظار داريم وزراي دولت از مناطق زلزله زده کرمان بازديد کنند

    شهباز حسن پور نيز در اين جلسه اظهار داشت: هنگام وقوع زلزله آمادگي بسيار بالايي در مجموعه دولت در کرمان وجود داشت و ستاد بحران در اولين لحظات وقوع زلزله تشکيل شد.

    وي با اشاره به اينکه در 200 سال گذشته بيشترين زلزله در استان کرمان بوده و بيشترين تلفات جاني را در کرمان داشتيم گفت: 10 هزار نفر بعد از زلزله در دو شهرستان بردسير و سيرجان براي بازسازي منازل مسکوني ثبت نام کردند اما تسهيلات وجود ندارد.

    وي با بيان اينکه در بحث بودجه مشکل اساسي کرمان پايه بودجه اي ضعيف استان است افزود: مشکلات دولت را مي دانيم اما لازم است که استان کرمان که استاني زلزله خيز است به صورت ويژه ديده شود.

    
    
۱۴ مدرسه کوهبنان در زلزله آسيب جدي ديده اند؛ ۵ مدرسه تخليه شد 
    مديرکل آموزش وپرورش استان کرمان با اشاره به اينکه ۱۴ مدرسه در کوهبنان آسيب جدي ديده اند گفت: پنج مدرسه به صورت اضطراري تخليه شده است

    محمد محسن بيگي گفت: به واسطه شدت زلزله 14 مدرسه در شهرستان کوهبنان آسيب جدي ديده اند.

    وي با بيان اينکه از اين تعداد مدارس، 5 مدرسه به صورت اضطراري تخليه شده اند گفت: از بقيه مدارس آسيب ديده هم مجبوريم که با احتياط استفاده کنيم.

    مديرکل آموزش وپرورش استان کرمان با بيان اينکه از اين 5 مدرسه، دو مدرسه در کيانشهر و سه مدرسه در روستاي جور و شهر کوهبنان است افزود: دانش آموزان اين مدارس به شيفت دوم ديگر مدارس انتقال داده مي شوند.

    وي با اشاره به وجود 54 مدرسه در شهرستان کوهبنان تصريح کرد: در بررسي هاي انجام شده 30 مدرسه در اين شهرستان نيازمند بازسازي و مقاوم سازي هستند.