گزیده ها 16 اردیبهشت – 97


گزیده ها 16 اردیبهشت – 97
نماینده مردم مهاباد گفت: در صورتی که درخواست نمایندگان کردزبان شهرهای مرزی به نتیجه نرسد به طور حتم موضوع استیضاح رئیس جمهور را پیگیری خواهیم کرد.جلال محمودزاده امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بسته شدن چندین هفته‌ای مرزهای شهرهای کردنشین استان‌های آذربایجان غربی و کردستان و به خطر افتادن معیشت ساکنان این شهرها، اظهار داشت: این تصمیم توسط شورای امنیت ملی گرفته شده، شورایی که رئیس جمهور، ریاست آن را برعهده دارد، متأسفانه روحانی حافظه ضعیفی دارد، چراکه در زمان انتخابات بیش از 95 درصد از آرای اخذ شده مردم کُرد به نام ایشان بود.وی ادامه داد: بی‌شک با تصمیم این شورا نسبت به بستن مرزهای مناطق کردنشین، معیشت بیش از 7 میلیون نفر از مردم کردستان و شهرهای مرزی به خطر افتاده است.نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در هفته جاری موضوع سؤال از رئیس جمهور را پیگیری کرده و در صورتی که این درخواست نمایندگان کردزبان شهرهای مرزی به نتیجه نرسد به طور حتم موضوع استیضاح رئیس جمهور را پیگیری خواهیم کرد.محمودزاده مطرح کرد: بیش از 15 نماینده کردزبان شهرهای مرزی کشور تصمیم دارند، در صورتی که از هیچ یک از موارد ذکر شده بالا مردم کرد به نتیجه نرسند ضمن در جریان گذاشتن ریاست مجلس شورای اسلامی، استعفای خود را از مجلس اعلام کنند.
سخنگوی فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با انتقاد از حکم قضائی برای فیلترینگ تلگرام، خواستار تجدید نظر قوه قضاییه در این تصمیم شد و گفت قوه مجریه نیز باید تدبیری بیندیشد که حقوق شهروندی به این راحتی تضییع نشود.
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر از بین ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران تعداد کثیری نمی‌توانند از تلگرام استفاده کنند مثل جمعیت بی سوادها، کودکان، جمعیت بالای ٦٥ سال و تعدادی هم خود را درگیر فضای مجازی نمی‌کنند از کسر باقی مانده بیش از ۴۰ میلیون نفر از این پیام رسان استفاده می‌کنند که درصد بسیار چشمگیری است.
وی افزود: دسترسی به اطلاعات و دسترسی به تکنولوژی که کل دنیا از آن استفاده می‌کنند یکی از حقوق طبیعی مردم است و هیچ مرجعی نباید مردم را از حقوقشان محروم کند یا آن را محدود کند.
نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: مثلا اگر کسانی شکایتی را در مورد اینترنت در یک دادگاه مطرح کنند آیا قاضی می‌تواند اینترنت را قطع کند و سایر مردم را از دسترسی به آن محروم کند؟
پارسایی ادامه داد: من نمی‌خواهم ایران را با کشوری مثل عربستان مقایسه کنم اما آیا یک حکم قضائی می‌تواند به شکل سلیقه‌ای زنان که معادل نصف جمعیت کشورند را از حق رانندگی محروم کند؟
وی یادآور شد: تعریف مدعی العموم در قانون مشخص است و باید از حقوق ملت دفاع کند و انتظار از قوه قضاییه و مدعی العموم همین است که اجازه ندهند حقوق مردم نادیده گرفته شود. طبیعتا قاضی نمی‌تواند طبق سلیقه خودش حکم دهد و قوه قضاییه باید جلوی این کار را بگیرد چرا که این تصمیم گیری به نفع قوه قضاییه نیست.
سخنگوی فراکسیون حقوق شهروندی همچنین خاطرنشان کرد: بالغ بر ۴۰ میلیون نفر از صدور حکم دادگاه برای تلگرام ناراضی هستند و این گلایه‌مندی باعث خدشه به اعتماد عمومی نسبت به قوه قضاییه و کل نظام خواهد شد که باید جلوی آن را گرفت. لذا قوه قضاییه باید خودش فکری به حال این موضوع کند و قوه مجریه هم تدبیری بیندیشد که حقوق شهروندی به این راحتی تضییع نشود.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه برای گفت‌وگو درباره «تحولات منطقه» در مسکو با رئیس‌جمهور روسیه دیدار می‌کند.
به گزارش فارس، کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز شنبه از برنامه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم برای سفر به مسکو، پایتخت روسیه، خبر داد.
بنا بر این گزارش، وی قرار است در این سفر که روز چهارشنبه این هفته انجام می‌شود، با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار و درباره «تحولات خاورمیانه» گفت‌وگو کند.
این دیدار در حالی انجام می‌شود که روابط تل‌آویو-مسکو در هفته‌های گذشته تحت تأثیر حملات هوایی و موشکی چندباره رژیم صهیونیستی به مناطق مختلفی از سوریه، قرار گرفته است.
در یکی از آخرین نمونه‌های تنش در روابط رژیم صهیونیستی و روسیه، پس از حمله صهیونیست‌ها به پایگاه نظامی «تی-۴» سوریه که به شهادت چند ایرانی منجر شد، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از این اقدام انتقاد کرده، آن را عامل بی‌ثباتی خواند و گفت این حمله با پیشروی گروه‌های تروریستی در سوریه همزمان شده است.
در همین حال، رژیم صهیونیستی هم از احتمال فروش سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» به سوریه ابراز نگرانی کرده است. «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هفته گذشته گفت مسکو باید تضمین دهد که این سامانه «آزادی عمل اسرائیل در آسمان سوریه» را محدود نمی‌کند.
در دو سال گذشته نتانیاهو چندین بار به مسکو سفر و با پوتین گفت‌وگو کرده است. محور عمده این سفرها بحران سوریه و پرونده هسته‌ای ایران بوده است. سفر این هفته نتانیاهو نیز در آستانه تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج از توافق هسته‌ای با ایران یا ماندن در این توافق انجام می‌شود. نتانیاهو هفته گذشته در یک نمایش تلویزیونی ایران را به «دروغگویی» متهم کرد و گفت برجام «بر پایه دروغ بنا شده است.»
سارقی که با استفاده از خودرو یدک‌کشِ غیرمجاز اقدام به سرقت خودرو در سطح شهر تهران کرده بود، از سوی پلیس پایتخت بازداشت شد.
به گزارش شهروند، ساعت ٢٣ روز ١١ اردیبهشت‌ماه یکی از شهروندان منطقه حکیمیه تهران با مراجعه به گشت کلانتری ١٤٦حکیمیه به مأموران خبر داد که یک خودرو نیسان جرثقیل در حال بکسل‌کردن یک پراید است اما این خودرو فاقد هرگونه صندلی و چهار درِ خودرو است؛ به همین دلیل احتمال مسروقه‌بودن آن متصور است.
مأموران کلانتری ١٤٦ حکیمیه با اعزام به این محل برای بررسی موضوع مشاهده کردند که راننده خودرو نیسان یدک‌کش اقدام به رهاکردن خودرو پراید کرده و خودش نیز قصد ترک محل را دارد. راننده نیسان برای بررسی موضوع متوقف و در ادامه با بررسی ارکان هویتی پراید مشخص شد که این خودرو دارای سابقه سرقت بوده و در روز ٣٠ فروردین ماه در منطقه تهرانپارس سرقت شده است.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت خودرو» و ارجاع پرونده به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران، تحقیقات درباره این پرونده در دستور کار کارآگاهان تیم مبارزه با سرقت خودرو این پایگاه قرار گرفت.
متهم پرونده که خودش را ابتدا به نام محمد احمدی به مأموران معرفی کرده بود، پس از انتقال به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران به‌ عنوان یکی از مجرمان سابقه‌دار و با هویت واقعی «محسن» ٣٢ساله شناسایی شد و مشخص شد که در حال حاضر به اتهام سرقت و فروش خودرو به شیوه سند نمره تحت‌ تعقیب پلیس آگاهی قرار دارد.
با شناسایی «محسن» به‌ عنوان یکی از مجرمان حرفه‌ای در زمینه سرقت خودرو و سند نمره‌کار، تحقیقات از وی آغاز شد؛ اما او اساسا منکر هرگونه انجام سرقت و حتی سرقت پراید کشف‌شده در زمان دستگیری شد. بنابراین به منظور شناسایی دیگر سرقت‌ها، کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران با انجام اقدامات پلیسی موفق به شناسایی خودرو پژو ٢٠٦ سفیدرنگی شدند که متهم پس از سرقت آن در مهرماه‌ سال گذشته و سند نمره‌کردن، در اختیار خواهرش گذاشته بود. در ادامه با کشف قطعات مسروقه متعلق به یک خودرو تیبای دارای سابقه سرقت در داخل مخفیگاه متهم، کارآگاهان موفق به شناسایی دومین شیوه و شگرد انجام سرقت خودرو توسط متهم شدند.
مالک خودرو تیبا در زمان تشکیل پرونده سرقت عنوان کرده بود که فردی در پوشش خریدار اقدام به سرقت خودرو وی کرده است. بنابراین مالک خودرو تیبا به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ دعوت شد و پس از مواجهه حضوری با متهم به نام محسن وی را شناسایی کرد. وی در توضیح نحوه سرقت خودرو به کارآگاهان گفت: «خودرو شخصی‌ام را برای فروش در سایت دیوار و شیپور آگهی کرده بودم تا این‌که مردی با من تماس گرفت و ضمن معرفی خودش به‌ عنوان خریدار و نهایتا توافق بر سر قیمت خرید خودرو، برای بازدید خودرو با من قرار ملاقات گذاشت. روز سرقت متهم برای انجام تست فنی خودرو پشت فرمان ماشین نشست. هنوز چند دقیقه‌ای از حرکت ما نگذشته بود که ناگهان ماشین شروع به ریپ‌زدن کرد و خاموش شد. متهم مدعی شد که ماشین دارای نقص فنی است و به این ترفند مرا از ماشین پیاده کرد تا نگاهی به موتور ماشین بیندازم؛ اما به محض پیاده‌شدن از ماشین بود که وی مجددا ماشین را روشن کرد و به سرعت از محل متواری شد. پس از گذشت چند روز از زمان سرقت به من اطلاع دادند که خودروی من به ‌صورت رهاشده در جاده دماوند کشف شده اما تعداد قابل‌ توجهی از قطعات آن را سرقت کرده بودند.»
سرهنگ فخرالدین افراسیابی در توضیح شیوه و شگرد سرقت خودرو توسط متهم گفت: «متهم علاوه بر انجام سرقت خودرو در پوشش خریدار خودرو و شناسایی مالباختگان از طریق سایت‌های ویژه خرید و فروش کالا (دیوار و شیپور) با خرید یک خودرو نیسان و تجهیز آن به جرثقیل، بدون داشتن هر گونه مجوز قانونی در خصوص فعالیت در این زمان و درواقع در پوشش فوق اقدام به سرقت خودروهای پارک‌شده در سطح شهر تهران به‌ویژه در مناطق شرق تهران کرده است.»
رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران در پایان این خبر گفت: «با توجه به حرفه‌ای‌بودن متهم در سرقت خودرو به شیوه و شگرد‌های مختلف و به‌ویژه با توجه به فعالیت متهم در زمینه سند نمره‌کردن خودروهای مسروقه، هماهنگی لازم با بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه ٤ تهران انجام شده و متهم برای ادامه تحقیقات تخصصی در این زمینه در اختیار اداره دوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفته است.»