گزیده هاقسمت دوم


گزیده هاقسمت دوم 15 اردیبهشت - 97
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: عملیات جستجوی پیکر جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت و پس از آن با بررسی شرایط در مورد توقف یا ادامه آن تصمیم گیری می‌شود.
محمود محمدی نسب در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد بازدید از محل حضور امدادگران هلال احمر در منطقه سقوط هواپیمای تهران یاسوج اظهار کرد: ما سه شنبه گذشته بازدید مفصلی از منطقه سقوط هواپیمای تهران یاسوج داشتیم و همچنین نشست مفصلی با مدیرانی که عملیات را مدیریت می‌کنند و امدادگران برگزار شد.
دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: عملیات همچنان ادامه دارد تا بتوانیم بقایای پیکرها را پیدا کنیم و به خانواده‌هایشان برسانیم. البته هفته گذشته به خاطر بارش زیاد و شرایط جوی چهره میدان تغییر کرد و شرایط عملیات را مشکل‌تر کرد. به خاطر بارندگی خیلی از مناطقی که علامتگذاری و پرچم کوبی شدند و حتی کانال‌ها و تونل‌هایی که امدادگران حفر کرده بودند با برف پوشانده شد. مشکل دیگری که در ادامه می‌تواند بر عملیات تاثیر بگذارد این است که با گرم شدن هوا برف‌ها شروع به آب شدن می‌کنند و همین مسئله خطر ریزش بهمن را هم افزایش می‌دهد.
وی افزود: با این حال تصمیم بر این شد تا عملیات یک ماه دیگر ادامه پیدا کند و آن زمان به خاطر گرم شدن هوا و آب شدن برف‌ها می‌توان جستجوی بهتری را هم انجام داد و فضا برای تصمیم گیری در مورد اینکه عملیات را پایان بدهیم یا تداوم داشته باشد شفاف‌تر می‌شود.
محمدی نسب در مورد گلایه‌های خانواده‌های مسافران هواپیما، گفت: امروز هم با این خانواده‌ها نشست داشتیم و صحبت کردیم. به هر حال ما باید شرایط آنها را درک کنیم و برخی از اعتراض‌های آنها به جاست. بخش دیگر نیز ناشی از فضای احساسی است که باز هم باید تلاش کنیم تا کنارشان باشیم و از این دوران راحت‌تر گذر کنند. یکی از خواسته‌های آنها مشارکت نیروهای محلی در عملیات بود.
دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه حضور افراد محلی موافقان و مخالفانی دارد،‌ تصریح کرد: ما از هر کمکی از سوی مردم استقبال می‌کنیم اما طبیعتا در چنین میدانی داشتن تخصص و مهارت برای کسی که وارد می‌شود بسیار مهم است. اگرنه ممکن است خود آنها نیز دچار حادثه شوند که پیش از این هم مواردی را داشتیم و امدادگران مجبور بودند به آنها رسیدگی کنند. با این حال در میان این نیروهای محلی کوهنوردان قابلی هم حضور دارند و ما وعده دادیم که از آنهایی که تخصص دارند با مهیا کردن شرایط استفاده کنیم.
محمدی نسب با اشاره به استقرار شبانه کوهنوردان در ارتفاعات دنا، گفت: برای اینکه عملیات با سرعت بیشتری انجام شود امدادگران شب‌هایی را در ارتفاعات می‌گذرانند. از آنجایی که محل سقوط در ارتفاع بالایی قرار دارد و تا بخشی از ارتفاع را می‌توان با بالگرد رفت، کوهنوردان باقی مسیر را باید کوهپیمایی کنند. اینکه بخواهیم امدادگران را به پایین منتقل کنیم و هر صبح دوباره آنها را به ارتفاعات منتقل کنیم زمانبر می‌شد.
وی ادامه داد: با ایجاد کمپ‌هایی امدادگران در ارتفاعات مستقر می‌شوند و شب را به صبح می‌رسانند که البته آنهایی که از کوهنوردی آگاهی دارند می‌دانند شب مانی در دمای 20- درجه و شیب حدود 70 درجه و وزش بادهای تند چندان ساده نیست ولی خود امدادگران نیز با از خودگذشتگی اصرار دارند که برای تسریع عملیات این اتفاق بیفتد. البته ما با دستگاه‌هایی هم صحبت کرده‌ایم و وعده داده‌اند تا بتوانیم پایگاه‌های مستحکم‌تری را ایجاد کنیم که با این شرایط حتی نیروهای بیشتری هم می‌توانند آنجا بمانند
یکی از جوان‌هایی که در طرح دستگیری اراذل و اوباش و مزاحمین محلات تهران دستگیر شده بود، درباره جرم خود گفت: خانه دوست خیابانی‌ام را آتش زدم.
طرح دستگیری اراذل و اوباش و مزاحمان محلات تهران با حضور رئیس پلیس پایتخت اجرا شد.
سردار رحیمی در این باره گفت: در 24 ساعت گذشته پلیس اطلاعات و امنیت با کارهای اطلاعاتی 108 ماموریت را در محل‌های مختلف مانند قهوه‌خانه‌ها، باشگاه‌های بدنسازی، پارک‌ها، تفرجگاه‌های عمومی و... انجام داده‌اند.
وی با بیان اینکه در این عملیات‌ها 198 نفر از اراذل و اوباش و مزاحمین نوامیس دستگیر شدند، افزود: برخی از این عملیات‌ها براساس کارهای اطلاعاتی و بخشی بر اساس تماس‌ها و درخواست‌های مردمی صورت گرفت.
یکی از این متهمان، پسر جوانی بود که به جرم مزاحمت برای نوامیس، عربده کشی و اوباش گری دستگیر شده بود.
این جوان 25ساله درباره دلایل دستگیری خود گفت: ما دو برادر هستیم و پدرم بازاری و فرد بسیار محترمی است، اما من به دلیل اشتباهات مختلف باعث خجالت خانواده‌ام شده ام.
او درباره جزئیات حادثه‌ای که باعث دستگیری‌اش شد توضیح داد: چند وقت پیش با دختری در خیابان دوست شدم. دوستی من با این دختر 19 ساله چند ماهی طول کشید، اما ما تفاهمی درباره برخی مسائل نداشتیم؛ از جمله اینکه من نسبت به رفت و آمدهای او خیلی حساس بودم.
چند روز قبل دختر مورد علاقه‌ام عنوان کرد که می‌خواهد به یک جشن کوچک برود، اما من بی‌دلیل با حضور او مخالفت کردم. چند روزی با هم قهر بودیم و حتی روز حادثه به او گفتم اگر به مهمانی بود، خانه شان را آتش می‌زنم.
این جوان اضافه کرد: متاسفانه او هم اصلا توجهی به حرف‌های من نکرد و به مهمانی رفت. رفتن او آن قدر به من فشار آورد که تمام مدت قرص‌های اعصاب خوردم، اما دیدم آرامم نمی‌کند.
این متهم جوان گفت: به خاطر قرص‌های اعصاب خواب آلود بودم و قدرت تصمیم گیری نداشتم، اما سرانجام از شدت خشم بلند شدم، 5 لیتر بنزین تهیه کردم و خودم را به آپارتمان آن‌ها در بلوار ابوذر رساندم.
وی با بیان اینکه ساختمان دختر مورد علاقه‌اش در طبقه سوم یک ساختمان 8 واحده بود افزود: در ورودی را با لگد شکاندم و بنزین را در تمام ساختمان پخش کردم و کبریت زدم.
این متهم پس از آتش زدن ساختمان، در محل ماند تا ماموران پلیس بیایند و او را دستگیر کنند.
رئیس پلیس پایتخت در پایان این عملیات تصریح کرد: عمده جرایم این افراد، زورگیری با سلاح گرم یا شِبه گرم، عربده‌کشی، تخریب اموال عمومی، تهیه مشروبات الکلی و مواد مخدر و مزاحمت برای نوامیس بوده است.
رحیمی گفت: از این دستگیرشدگان، 30 نفر جزو اراذل و اوباش سطح یک و دو بودند؛ یعنی سوابق بسیاری داشتند و تحت کنترل پلیس هستند.
وی ادامه داد: در این عملیات‌ها 8 قبضه سلاح جنگی و عمدتاً کمری، 5 قبضه سلاح شکاری، 1678 قطعه ادوات قمار، مقادیر بسیاری مشروبات الکلی و 20 هزار قلم داروهای تقلبی نیروزا کشف و ضبط شد.
رئیس پلیس پایتخت تاکید کرد: عملیات برقراری نظم و امنیت اجتماعی و برخورد با اراذل و اوباش به طور مستمر در سال 97 ادامه خواهد داشت و پلیس در مقابل این افراد حالت تهاجمی خواهد داشت. ما بر اساس رصد و اطلاعات به طور مرتب با این افراد برخورد خواهیم کرد.  
خبر ويژه 
بزك برجام با سفيري كه ارز قاچاق مي كرد
برخي کانال ها و شبکه هاي مجازي بزک کننده آمريکا، از قول سفير کره جنوبي به تمجيد از توافق برجام پرداختند.
    اين رسانه ها از قول کيم سئونگ هو که دوره سفارتش را به پايان رسانده، نوشته اند: «آخرين روزم در تهران با ديدار تاريخي رهبران دو کره مصادف شد. تنها يک سال قبل، دو کره براي نمايش توانمندي خود و اثبات عزمشان در نابودي يکديگر، مشغول پرتاب موشک بودند. عکسي که از ديدار رهبران دو کره ديدم، مرا ياد عکسي انداخت که فوراً بعد از انتصابم به عنوان سفير کره جنوبي در ايران ديدم؛ عکسي مربوط به مراسم امضاي برجام که در آن وزراي خارجه قدرتمندترين کشورها در کنار هم بودند در حالي که دکتر ظريف در وسط اين صف ايستاده بود. آن عکس مرا تکان داد. به عنوان يک ديپلمات، به خوبي مي دانم که چقدر براي يک کشور سخت است که حتي يک به يک با ابرقدرت ها مذاکره کند. به خودم گفتم اين ايرانياني که با موفقيت کشورهاي قدرتمند را متقاعد کردند، همتايان من خواهند بود. احساس ضعف کردم. همچنين با حسادت نه تنها آنچه به دست آورده بودند را، بلکه چگونگي رسيدن به آن را تحسين کردم. ايران از طريق تعامل به اين موفقيت دست پيدا کرد

    شعبده بازي رسانه هاي طرفدار شيطان بزرگ در حالي است که همين جناب سفير، چندي پيش در کنفرانس بورس فاينکس، زيرآب برجام را زد و تصريح کرد برخلاف مفاد برجام، نمي تواند هزينه هاي سفارت کره جنوبي در تهران را از طريق سيستم مالي و بانکي بين المللي به تهران بياورد و مجبور به قاچاق است.

    او گفته بود: کساني که برجام را پذيرفتند بايد اکنون بانک هاي خود را مجاب کنند که پول هاي ايران را به اين کشور انتقال دهند و مانع شدن از اين موضوع اکنون غيرقانوني است اين تاسف آور است که سفارت کره جنوبي با وجود اجرايي شدن توافق برجام هنوز پول سفارت خود را از طريق قاچاق به ايران مي آورد.

    کناره گيري شرکت هاي خصوصي از اينکه نمي خواهند وارد تجارت شوند قابل تامل است. اين نگراني براي شرکت ها وجود دارد که به آنها حمله شود و منهدم شوند.

    يادآور مي شود بنابر تصريح دکتر ظريف، 2 سال بعد از اجراي برجام، هنوز امکان افتتاح يک حساب در انگليس وجود ندارد. به گزارش نيوزويک، اين مشکل مراودات مالي درباره کشورهاي ديگر اروپايي نيز صادق است.

    آخرين بار رئيس جمهور تصريح کرد: در 4 سال گذشته، ارز کاغذي را با هواپيما و با مشکل مي آورديم؛ عده اي ماشين مسلح مي برديم، ارز را تحويل مي گرفتيم، چند کارمند، ارزها را با گوني مي بردند، تقسيم مي کردند بين صرافي ها. من از اين سيستم راضي و خشنود نيستم.
خبر ويژه 
مرعشي: تعجب مي كنم گلايه هاي روحاني، متوجه خود اوست
رئيس شوراي مرکزي حزب کارگزاران با ابراز تعجب از گلايه هاي گاه به گاه روحاني نسبت به کابينه خود مي گويد اين گونه صحبت ها از حد فهم من بالاتر است.
    حسين مرعشي سخنگوي کارگزاران به روزنامه اعتماد گفت: در 5 سال گذشته آقاي روحاني ما و هوادارانش را به سخنراني هاي خوب خود عادت داده است. زماني مواضع انتقادي ايشان متوجه نهادهاي خارج از دولت بود. آن سخنراني ها نشان مي داد رئيس جمهور از طرف افرادي خارج از دولت تحت فشار قرار دارند. اما وقتي رئيس دولت درباره وزرايي که خود انتخاب کرده منتقد است کمي تعجب برانگيز است زيرا رئيس جمهور در عزل و نصب وزرا بنابر قانون اختيار تام دارد.

    وي در پاسخ اين سوال که به نظر شما مخاطب سخنان روز گذشته رئيس جمهور چه کساني هستند؟ گفت: با توجه به شناخت و اطلاعاتي که من در اختيار دارم، بخش عمده گلايه مندي بيشتر وزرا مربوط به سازمان برنامه و بودجه است زيرا معتقدند اين سازمان از وزارتخانه هاي متبوع هر وزير پشتيباني لازم را انجام نمي دهد. به ترتيب اولويت پس از سازمان برنامه و بودجه، بيشتر انتقادها و گلايه ها متوجه بانک مرکزي است. مردم از هر تغييري که توسط رئيس جمهور انجام شود استقبال مي کنند. دست رئيس جمهور براي تغيير کابينه باز است و اين مهم موضوع پيچيده اي نيست.

    اجازه دهيد خاطره اي جالب در اين باره تعريف کنم. زماني که من در کرمان استاندار بودم، يکي از وزرا به اين استان آمد. در جلسه پيرامون مسائل مختلف صحبت شد و در انتها وزير گفتند که من اين موضوعات را منعکس مي کنم. در همان لحظه معاون من به شوخي به ايشان گفت: شما خودتان وزير هستيد؛ به چه کسي مي خواهيد اين موضوعات را منعکس کنيد؟ حکايت اين روزهاي رئيس جمهور حکايت همين خاطره اي است که برايتان تعريف کردم. رئيس جمهور طبق قانون اساسي هر اختياري را دارا نباشد، اختيار تغيير وزرا را دارد.

    مرعشي تصريح کرد: من فکر نمي کنم تغييراتي در راه باشد زيرا اگر نياز به تغييرات باشد رئيس جمهور با استفاده از اختيارات قانوني خود اين کار را انجام مي دهد و ديگر نيازي به سخنراني هايي از اين دست نيست. در صورت بروز تغييرات، رئيس جمهور بايد علت تغيير را به مردم گزارش دهد. من خيلي دلم مي خواهد آقاي روحاني همين جديتي که در بيان مطالب دارند را در عمل هم داشته باشند و از اين مهم استقبال مي کنم.

    وي در پاسخ اين سوال که به نظر شما صحبت هاي اخير رئيس جمهور چه پيام سياسي دارد؟، مي گويد: اينگونه صحبت ها از حد فهم من بالاتر بوده و نمي توانم درباره آن اظهارنظر کنم. من نمي توانم درک کنم که فردي از خود انتقاد داشته باشد. وزراي دولت دوازدهم توسط شخص رئيس جمهور انتخاب شدند و کسي اين افراد را به آقاي روحاني تحميل نکرده است. اگر فردي نا اميد يا ناتوان است، رئيس جمهور بايد او را برکنار کند.