خطرات پخت و پز با فويل آلومينيومي


خطرات پخت و پز با فويل آلومينيومي  11اردیبهشت-97
سال هاست مردم براي پخت و پز از فويل آلومينيومي استفاده مي کنند، اما طي سال هاي اخير خطرات سلامت مرتبط با آن کشف شدهاند.
    به گزارش «ليو لاو فروت»، آلومينيوم يکي از پر مصرف ترين فلزات جهان است که در توليد محصولات بسياري مورد استفاده قرار ميگيرد. آلومينيوم در ابزار و لوازم پخت و پز، قوطي هاي کنسرو، و فويلها يافت مي شود. همچنين اين فلز در واکسنها، دئودورانتها، آسپرين، ضداسيدها، بکينگ پودر و حتي آرد نيز وجود دارد.

    مقدار آلومينيومي که روزانه در معرض آن قرار مي گيريم شگفتانگيز است و بدترين بخش ماجرا اين است که براي بقا به اين ماده نياز نداريم. در حقيقت، آلومينيوم مي تواند بيش از آنکه مفيد باشد، به ضرر شما تمام شود.

    بنا بر گزارش سازمان جهاني بهداشت، بدن انسان توانايي حذف کارآمد مقادير اندک آلومينيوم را دارد، از اين رو مصرف حدود 40 ميلي گرم به ازاي هر کيلوگرم از وزن بدن انسان بي خطر در نظر گرفته ميشود. بر همين اساس، براي فردي که 60 کيلو وزن دارد، ميزان مصرف مجاز برابر با 2/400 ميليگرم است اما متاسفانه، بيشتر افراد با توجه به سطوح بالاي مواجهه با آلومينيوم، بسيار بيشتر از اين ميزان دريافت مي کنند.

        
پخت و پز با فويل آلومينيومي
    فويل آلومينيومي جاي خود را براي پخت و پز در آشپزخانه ها باز کرده است. چه براي پختن سيبزميني در فر يا پختن ذرت روي گريل، فويل آلومينيومي گزينهاي راحت و ساده براي کمک به پخت و پز محسوب ميشود.

    طي يک مطالعه به رهبري غنا باسيوني، استاديار و رئيس بخش شيمي در دانشگاه عينالشمس مصر، استفاده از فويل آلومينيومي براي پخت و پز و آماده کردن غذا در دماهاي بالا مورد بررسي قرار گرفت. وي دريافت که نفوذ آلومينيوم به غذا طي فرآيند پخت غذاي پيچيده شده در فويل آلومينيومي بيشتر از حد مجاز تعيين شده از سوي سازمان جهاني بهداشت بوده است.

    اينکه آلومينيوم چگونه به بدن شما آسيب ميرساند به عوامل بسياري مانند سلامت کلي و اينکه بدن تا چه اندازه ميتواند تجمع اين ماده را در بدن مديريت کند، بستگي دارد.

    با اين وجود، پژوهشگران سطوح بسيار زياد و خطرناک آلومينيوم در غذاها را پس از پختن، گرم شدن مجدد، و حتي سرد شدن در فويل آلومينيومي مشاهده کردند.

    زماني که برخي انواع ترکيب اسيد و مايع در فويل آلومينومي وجود داشته باشند، احتمال نفوذ آلومينيوم به غذا به طور قابل توجهي افزايش مي‎‎يابد. به عنوان مثال، اگر يک تکه مرغ را با آبليمو و گوجه فرنگي مي پزيد، سطوح بالايي از آلومينيوم را در غذاي خود خواهيد داشت. اسيديته اين ترکيبات فرآيندي تهاجمي را شکل مي دهد که لايههاي آلومينيوم را حل کرده و وارد غذا مي کند. زماني که ادويه به غذا اضافه شده باشد، سطوح نفوذ آلومينيوم به غذا هرچه بيشتر افزايش مييابد.

    به گفته پژوهشگران، هرچه دما بيشتر باشد، ميزان نفوذ آلومينيوم به غذا نيز بيشتر ميشود. در همين راستا، فويل آلومينيومي گزينه خوبي براي پخت و پز نبوده و براي استفاده به همراه سبزيجاتي مانند گوجه فرنگي، آب مرکبات يا ادويه ها اصلا مناسب نيست.

    در شرايطي که استفاده از فويل آلومينيومي براي پخت و پز توصيه نميشود، شما همچنان ميتوانيد از آن براي بسته بندي غذاي سرد استفاده کنيد. با اين وجود، اين بستهبندي نبايد براي نگهداري طولاني مدت غذا باشد، زيرا با گذشت زمان امکان تجزيه آلومينيوم به ويژه اگر غذا حاوي ادويه باشد و نفوذ آن به غذا وجود دارد.

    از آنجايي که بدن شما نيازي به فويل آلومينيومي ندارد، زماني که اين ماده وارد بدن ميشود، اينکه چه کاري بايد با آن انجام داد نامشخص است. در شرايطي که بدن ما توانايي سمزدايي مقادير اندک آلومينيوم را دارد، اما آمادگي رسيدگي به ميزان زياد آلومينيوم دريافتي روزانه را ندارد. در نتيجه، آلومينيوم اضافي جمع شده و در کليهها، مغز، ريهها، کبد، و تيروئيد ذخيره ميشود. اين ماده ميتواند در جذب کلسيم اختلال ايجاد کرده و کاني سازي اسکلتي را تحت تاثير قرار دهد.

    
    
آلومينيوم و مغز
    آلومينيوم تاثيرگذاري بالايي بر بافتهاي مغز دارد که آن را به يک عامل خطرآفرين جدي براي بيماري آلزايمر و ديگر اختلالات انحطاطي تبديل ميکند. مطالعات نشان دادهاند که آلومينيوم توانايي کاهش نرخ رشد سلولهاي مغز انسان را دارد. همچنين تراکم بالاي آلومينيوم در بافت مغز بيماران مبتلا به بيماري آلزايمر مشاهده شده است.

    مطالعات نشان دادهاند که آلومينيوم موجب استرس اکسيداتيو در مغز ميشود و آثار آن ممکن است تا زماني که وارد دهههاي 70 و 80 زندگي خود شويد، نمايان نشوند. طي يک مطالعه، کالبدشکافي مغز افراد پير نشان داد که سطوح آلومينيوم در آنها 20 برابر بيشتر از افراد ميانسال بوده است.

    آلومينيوم به عنوان يکي از فلزاتي که اثر منفي بر سيستم عصبي انسان دارند نيز شناخته مي شود.

    
    
آلومينيوم و استخوان ها
    آلومينيوم تنها در اطراف مغز انسان جمع نمي شود، بلکه ميتواند در اطراف بافت استخواني نيز تجمع کند. مطالعات نشان دادهاند که آلومينيوم در فرايند کانيسازي دوباره استخوان با کلسيم رقابت ميکند و سطوح بالاي اين فلز در بدن با شکنندگي استخوانها و پوکي استخوان پيوند خورده است.

    
    
آلومينيوم و جذب مواد مغذي
    زماني که مغز در معرض سطوح بالاي آلومينيوم قرار ميگيرد، اين فلز از مانع خوني-مغزي عبور کرده و اطراف هيپوکامپ، کورتکس و ديگر بخش هاي مرتبط با بيماري آلزايمر تجمع ميکند.

    با تجمع آلومينيوم در مغز، اين فلز با مواد مغذي ضروري ديگر براي مغز و بدن مانند منيزيم، کلسيم و آهن وارد رقابت ميشود.

    
    
آلومينيوم و کبد و کليهها
    اگر بيش از اندازه آلومينيوم مصرف کنيد، اندامهاي سم زدا در بدن با افزايش حجم کار خود براي دفع اين ماده مواجه مي شوند. اگر کليهها و کبد انسان به واسطه استرس بيش از اندازه ناشي از اضافه بار سمي مداوم امکان ارائه عملکرد درست خود را نداشته باشند، آلومينيوم به جاي آنکه دفع شود، در بدن باقي مانده و در بافت هاي بدن تجمع ميکند.

    
    
آلومينيوم و تيروئيد
    در شرايطي که پرسش درباره اينکه آلومينيوم اثر مستقيم بر سلامت تيروئيد دارد يا خير مطرح است، شواهد زيادي وجود دارند که نشان مي دهند قرار گرفتن در معرض آلومينيوم بر غدد پاراتيروئيد اثرگذار است و ممکن است ترشح هورمون پاراتيروئيد را سرکوب کند.

    
    
چي استفاده کنيم؟
    به جاي پخت و پز با فويل آلومينيومي توانيد لوازم شيشه اي را انتخاب کنيد و به جاي نگهداي غذا در آلومينيوم از ظروف شيشه اي با قابليت استفاده مجدد استفاده کنيد. اگر چارهاي جز استفاده از آلومينيوم نداريد، به همراه آن از ادويه ها يا مواد اسيدي استفاده نکنيد.

    همچنين به خاطر داشته باشيد که فويل آلومينيومي تنها گزينه اي نيست که ما را در معرض اين فلز قرار مي دهد. تا حد امکان از محصولات بهداشتي حاوي آلومينيوم مانند ضداسيدها و دئودورانت ها پرهيز و غذاهاي منجمد و فرآوري شده را محدود کنيد، زيرا ظروف آنها به طور معمول حاوي آلومينيوم است.