گزیده ها قسمت سوم


گزیده ها قسمت سوم 6 خرداد - 97
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: از پلیس خواسته‌ایم کامیون‌هایی که با توقف کنار جاده اعتراض کرده‌اند را جریمه و در صورت تمکین نکردن پلاک خودرو کنده شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: از پلیس خواسته‌ایم کامیون‌هایی که با توقف کنار جاده اعتراض کرده‌اند را جریمه و در صورت تمکین نکردن پلاک خودرو کنده شود.
به گزارش تسنیم، اقبال عباسی عصر امروز در ستاد تنظیم بازار استان اظهار داشت: مشکلاتی در رابطه با حمل و نقل و کامیون داران به وجود آمده است در خصوص اینکه چرا قیمت کرایه افزایش داده نمی‌شود دولت هم نمی‌خواهد به این موضوع بپردازد چون افزایش کرایه، افزایش قیمت کالا و رکود بازار و ایجاد دو اعتراض دیگر در خصوص گرانی و رکود را در پی دارد.
وی افزود: دیروز صنف رانندگان در چند استان به اعتراض مدنی اقدام کردند در این میان شخصی که این تنش‌ها را ایجاد می‌کند کامیون‌داران و رانندگان نیستند بلکه کسی دیگر این موضوع را هدایت می‌کند.
استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در 2 تا 3 نقطه از استان جلوی ماشین‌ها را می‌گرفتند و نمی‌گذاشتند کامیون حرکت و برای بارگیری اقدام کند و البته این موضوع بیشتر خودش را در حوزه سوخت نشان داد.
عباسی تصریح کرد: اکنون دولت اعلام کرد که مشکل بیمه را حل و کرایه قدری افزایش داده است و سایت‌های ثبت بار نیز جز یکی که مشکل دارد بقیه باز شده است.
وی گفت: از پلیس خواسته‌ایم کامیون‌هایی که با توقف کنار جاده اعتراض کرده‌اند را جریمه و در صورت تمکین نکردن پلاک خودرو کنده شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اگر رانندگان اعتراض دارند اشکالی ندارد اما اعتراض خود را در پایانه بیان کنند.
عباسی تاکید کرد: تعدادی از عوامل جانبی که نه راننده هستند و نه کامیون دار و رانندگان را تحریک یا تهدید می‌کردند شناسایی شده‌اند.
التهابات و اتعراضات کامیون‌دارها ادامه دارد
احمد جمشیدی در ادامه جلسه با اشاره به اتفاقات اخیر در خصوص کامیون داران اظهار داشت: التهابات هنوز تمام نشده است و فضای مجازی سبب شده بعضی شرکت‌ها متاثر از استان‌های بزرگ باشند ضمن اینکه مشکل بارگیری در اصفهان نیز هنوز حل نشده به گونه‌ای که اجازه بارگیری به کامیون‌ها داده نمی‌شود اما تلاش می‌کنیم امشب آن را حل کنیم.
وی افزود: دیشب جلوی کامیون‌هایی که قصد ورود به استان در دهاقان، مبارکه، رامهرمز و سپیدان استان فارس را داشتند گرفته شد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های چهارمحال و بختیاری بیان کرد: عمده شرکت‌ها در شهرکرد در پایانه بار متمرکز هستند که همه امروز باز بودند جز یک دفتر که خود ما بنا به مشکلاتی که وجود داشت اجازه فعالیت به آن ندادیم.
جمشیدی با بیان اینکه ممکن است تکان‌ها و تنش‌هایی نیز در بخشی از صنایع داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در خصوص حمل درون داستانی مشکلی نداریم ولی بحث برون استان تا برگشت به وضعیت نرمال قدری زمان نیاز دارد.
افزایش حق بیمه رانندگان جرقه حرکت اعتراضی کامیون داران بوده است
حمید ملک پور فرماندار شهرستان شهرکرد بیان کرد: عمده مطالبات رانندگان ناشی از تصمیماتی بود که در دولت گرفته شد افزایش حق بیمه از 170 هزار تومان به 430 هزار تومان جرقه این حرکت بود.
ملکپور با بیان اینکه مدیران واحدهای تولیدی از تصمیماتی که در سازمان حمل و نقل گرفته می‌شود تمکین نمی‌کنند، گفت: در استان ما 3 یا 4 کارخانه مانند برفاب، سیمان و فولاد که به شرکت‌های باربری بار می‌دهند مدیرانشان درصد می‌گیرند به عنوان مثال مدیر یکی از کارخانه‌ها گفته است که 4 درصد می‌گیرم تا بارم را به فلان شرکت دهم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: ۴ مولفه ارز، سکه، طلا و بورس در قیمت مسکن تاثیرگذار است و تنها نیازمندان واقعی اقدام به خرید کنند.
به گزارش تسنیم، مصطفی قلی خسروی گفت: اگر قیمت مسکن افزایش یابد توان مردم پایین می آید و‌ بازار مسکن کساد می شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه زمانی که کالایی گران می شود مردم خرید می کنند ادامه داد: کسانی که نیازمند مسکن هستند خرید کنند و برای سرمایه گذاری وارد بازار نشوند چون بازار قابل پیش بینی نیست.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: مولفه های چون ارز، بورس و سکه در بازار مسکن اثر گذار است و تمام تلاش مشاوران املاک بر افزایش نیافتن قیمت مسکن است.
خسروی تاکید کرد: هر ساله قیمت مسکن نسبت به تورم افزایش می یابد و اگر بیش از حد قیمت بالا برود باعث کسادی بازار اشتغال می شود.
وی ادامه داد: برای اینکه قیمت اجاره بها افزایش بیش از حد نداشته باشد باید عرضه و تقاضا را در حد تعادل نگه داریم ولی به دلیل افزایش مهاجرتها وازدواج ها این تعادل برقرار نشده است .
وی بیان کرد: هر کشوری برای کنترل بازار مسکن و اجاره اقدام به ساخت مسکن و اجاره دادن به خانه اولی ها می کند و‌ ما هم باید برنامه ای داشته باشیم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: مردم باید در زمان عقد قرار داد حواسشان را جمع کنند و هیچ مشاور املاکی بعد از عقد قرارداد حق نگه داشتن قرارداد را ندارد و باید قرارداد دست خریدار و فروشنده باشد.
وی افزود: باتوجه به اینکه نزدیک زمان نقل و انتقالات هستیم افرادی که از سایتها اقدام به خرید و یا اجاره ملک می کنند باید حواسشان را جمع کنند و حتما از مشاوران املاک مشاوره بخواهند.
وی افزود: در اردیبهشت 96 کل قراردادها در کشور 114 هزار و 469 و‌ تعداد مبایعه نامه 65 هزارو 991و اجاره نامه 55 هزارو 904 بود که در مدت مشابه امسال یعنی اردیبهشت 97 تعداد کل قراردادها در کشور 130 هزار و 278 ، مبایعه نامه 75 هزار و 945و اجاره نامه 52 هزار و 864 بود که قرارداد کل 14 دهم درصد و مبایعه نامه 33 درصد و اجاره 5 دهم درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.
وی بیان کرد: تعداد کل قرارداد در تهران در اردیبهشت 96 برابر 38 هزارو 260،مبایعه نامه 19 هزار و 985و اجاره 17 هزارو 901 بود که در مدت مشابه امسال در شهر تهران کل قراردادها 38 هزارو752، مبایعه نامه21 هزار و 412 و اجاره نامه 17 هزار و 19 عدد رسید.
تیم ملی فوتبال ایران یک بازی دوستانه با لیتوانی در روز 8 ژوئن (18 خرداد) قطعی کرده که آخرین بازی پیش از آغاز جام جهانی 2018 روسیه محسوب خواهد شد. یونان نیز به‌دنبال حریف دیگری در زمان مشخص‌شده به‌جای بازی دوستانه با ایران است.
خبر لغو بازی ایران و یونان در حالی شب گذشته اعلام شد که دلیل این لغو بازی عنوان نشده بود.
به گزارش تسنیم و به نقل از سایت اسپورت تایم یونان، طبق گزارش رسانه‌های خارجی از جمله خبرگزاری EPA بازی‌های دوستانه یونان برابر ایران و نیجریه لغو شد. مدتی قبل فدراسیون فوتبال یونان از همتای ایرانی خود پاسخ منفی برای برگزاری بازی دوستانه در تاریخ 12 خرداد را دریافت کرد. طبق گزارش برخی رسانه‌های یونانی این بازی‌ها باید در استانبول و نه در آتن برگزار می‌شدند و به همین دلیل لغو شده است. یونانی‌ها تمایل داشتند که در کشور خودشان میزبان بازی باشند.
این در شرایطی است که شب گذشته خبرگزاری DPA آلمان نوشته بود که سرمربی تیم ملی یونان بازی دوستانه تیمش مقابل تیم ملی کشورمان را لغو کرده است.
در همین حال سایت اینسایدر اسلوونی درباره لغو ناگهانی بازی دوستانه تیم‌های ملی فوتبال یونان و ایران نوشت: خبر لغو این بازی توسط میخائیل اسکیبه، سرمربی آلمانی تیم ملی فوتبال یونان تأیید شده است. دلایل رسمی برای لغو این بازی اعلام نشده‌ اما رسانه‌های یونانی گمانه‌زنی‌هایی دارند که به‌خاطر مسائل سیاسی میان کشورهای یونان و ترکیه و بازداشت 2 عضو ارتش یونان به‌دلیل عبور از مرز دریایی 2 کشور در 2 ماه قبل چنین تصمیمی اتخاذ شده است.
تیم ملی فوتبال ایران یک بازی دوستانه با لیتوانی در روز 8 ژوئن (18 خرداد) قطعی کرده که آخرین بازی پیش از آغاز جام جهانی 2018 روسیه محسوب خواهد شد. یونان نیز به‌دنبال حریف دیگری در زمان مشخص‌شده به‌جای بازی دوستانه با ایران است.
ایران هم‌اکنون اردوی آماده‌سازی خود را در ترکیه برپا کرده و دوشنبه هفته جاری با تیم ملی این کشور بازی دوستانه برگزار می‌کند.
رانندگان که علت این اقدام خود را ثابت بودن نرخ کرایه‌ها، افزایش قیمت بیمه‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودروها بیان کرده‌اند مجدد امروز اقدام به اعتراض و تحصن کردند که از این افراد خواسته شد برای پیگیری مشکلات به فرمانداری مراجعه کنند.
در چند روز اخیر شاهد اعتراض و اعتصاب کامیون‌داران در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ کشور نسبت به «گران شدن عوارض و لوازم یدکی» در عین «ثابت ماندن کرایه بار» بودیم.
 به گزارش ایسنا، این اعتراضات در برخی شهرها سبب شد تا شاهد صف‌های طولانی معترضین باشیم در کاشمر هم تجمعاتی در برخی نقاط شهر به وقوع پیوست که با حضور نیروی انتظامی و نمایندگانی از فرمانداری معترضین متفرق شدند.
رانندگان که علت این اقدام خود را ثابت بودن نرخ کرایه‌ها، افزایش قیمت بیمه‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودروها بیان کرده‌اند مجدد امروز اقدام به اعتراض و تحصن کردند که از این افراد خواسته شد برای پیگیری مشکلات به فرمانداری مراجعه کنند.
در همین خصوص یکی از کامیونداران کاشمری که به سمت خاش در حرکت بود اما به دلیل جلوگیری از تردد و ادامه مسیر وی توسط رانندگان معترض از خضری، دشت پیاز مجبور به برگشت می‌شود گفت: متاسفانه در بسیاری از مسیرها رانندگان معترض جلوی کامیونداران را می‌گیرند و اجازه تردد نمی‌دهند.
م-س با اشاره به اینکه اگر اصرار بر ادامه مسیر داشته باشیم با سنگ اقدام به شکستن شیشه کامیون‌ها و ضرب و شتم می‌کنند، افزود: اعتراض کامیونداران به خاطر ثابت ماندن کرایه‌ها است.
وی با اعلام اینکه در خضری، دهدشت، اسلام آباد، قاین و بیرجند و بسیاری شهرهای دیگر از تردد کامیونداران تا زمانی که کرایه‌ها افزایش پیدا نکند جلوگیری می‌کنند، گفت: در پی این مشکلات در سه روز گذشته هم رانندگان کاشمری اعتراضاتی را داشته‌اند.
این کامیوندار کاشمری با اشاره به اینکه در هر روز که اعتراض کرده بودند توسط نیروی انتظامی متفرق شدند و کسی به مشکلات ما گوش نکرد، بیان کرد: متاسفانه از زمانی که سندیکای کامیونداران در کاشمر منحل شد هیچ کس به فکر رفع مشکلات کامیونداران نیست.
وی با بیان اینکه اکنون کاشمر، خلیل آباد و بردسکن فاقد سندیکا و مسئول اتحادیه هستند، عنوان کرد: به رغم اینکه 35 تا 40 درصد قیمت لوازم افزایش یافته اما در 6 سال گذشته نرخ کرایه‌ها هیچ تغییری نداشته است.
م-س از افزایش 750 هزار تومانی قیمت لاستیک از ابتدای امسال خبر داد و گفت: در تمامی کشور اعتراضاتی نسبت به افزایش نیافتن نرخ کرایهها شده است حال آن که لاستیکی که به قیمت دو میلیون تومان خریداری میشد از ابتدای امسال به قیمت دو میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه اگر کرایهها افزایش یابد بسیاری از مشکلات کامیونداران رفع خواهد شد، افزود: در سال 92 با گازوئیل قیمت هر لیتر 150 تومان تا ایرانشهر با 900 هزار تومان میرفتیم اما اکنون که قیمت گازوئیل به 300 تومان رسیده بازهم قیمت کرایه بار تا ایرانشهر همان 900 هزار تومان است، البته استان نسبت به نرخ کرایه ها تصمیم گیری می کند.
در ادامه یکی دیگر از رانندگان کامیون با انتقاد از وضعیت فعلی کرایه‌های کامیونداران گفت: به رغم اینکه برای رفع مشکلات چندین بار به فرمانداری مراجعه کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته است.
در ادامه یکی از رانندگان که به نمایندگی از دیگر کامیونداران به همراه چند نفر ار رانندگان برای بررسی مشکلات در محل فرمانداری حضور یافته بود، گفت: در این جلسه معاون فرماندار و چند نفر از مسئولان و نمایندگان اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای حضور داشتند.
ج-غ با اشاره به اینکه در این جلسه موضوعاتی در خصوص کم بودن گازوئیل، گران بودن لوازم و لاستیک و کمیسیون‌های بسیار باربری‌ها، کرایه‌های پائین و به خصوص فعالیت بیشتر کامیون‌های غیر بومی در این شهر مطرح شد، افزود: در این جلسه معاونت عمرانی فرمانداری خواستند تا رانندگان نسبت به تشکیل انجمن صنفی اقدام و مسئولان هم موضوع سندیکا را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه مسئولان در این جلسه قول باز شدن سندیکای رانندگان کاشمر را دادند، بیان کرد: هنوز نمی‌دانیم تا چه اندازه مسئولان به قول خود عمل خواهند کرد.