توتال خسارت زد و رفت قرارگاه خاتم ساخت و تحويل داد


اوین نامه ی کیهان  10 تیر -97
توتال خسارت زد و رفت قرارگاه خاتم ساخت و تحويل داد
گزارش  اوین نامه كيهان از سرانجام دو قرارداد با شركت هاي داخلي و خارجي
دفاع و تبلیغ اوین نامه  کیهان برای قرارگاه خاتمی پاسداران که تسلط بر 60% اقتصاد کشور دارد ودر خدمت سیاست پولشویی وقاچاق و جنگ افروزی برون مرزی پاسداران می باشد . در حالی که تمام پروژه هایی که تا حال اجرا کرده است غیراستاندارد بوده است  .همچون جاده های مرگ آفرین کشور و سدهای غیر استاندارد وغیر کارشناسانه که موجب خشک شدن رودخانه ها وتالاب ها ودریاچه های کشور شده است .همچنین احداث پالایشگاه ها وپتروشیمی ها وانتقال لوله های گاز ونفت که مدام خبرهای آتش سوزی های شان گزارش می شود. فراموش نشود یکی از دلایل عمده مخالفت پاسداران با برجام برای عدم تضمین سرمایه گذاری های خارجی وواگذاری پروژه های نفتی وگازی و... دولتی به قرارگاه خاتم پاسداران بوده است. 

    
در شرايطي که توتال فرانسه بدون هيچ پيشرفتي در توسعه فاز 11 پارس جنوبي باز هم وزارت نفت را سر کار گذاشت، جوانان توانمند قرارگاه خاتم سپاه فاز دوم پالايشگاه خليج فارس را تحويل دولت دادند.
    
روز پنجشنبه هفته گذشته فاز دوم پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس به عنوان بزرگترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان که با همت متخصصان ايراني قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء سپاه به بهره برداري رسيده بود، با حضور رئيس جمهور و وزير نفت افتتاح شد.
    
اين پالايشگاه از سه فاز تشکيل شده که هر کدام ظرفيت توليد روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين را دارند. فاز اول اين مجتمع عظيم در سال گذشته افتتاح شده بود. با راه اندازي فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس، ميزان توليد بنزين يورو 5 از 12 به 24 ميليون ليتر در روز و توليد نفت گاز نيز از 4 به 8 ميليون ليتر در روز مي رسد.
    
همزمان با بهره برداري از فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس و افزايش ظرفيت توليد بنزين، براي نخستين بار در تاريخ صنعت نفت، سازندگان ايراني به دانش فني طراحي و ساخت کاتاليست هاي توليد بنزين يورو 4 و 5 هم دست يافتند.
    
    
سانسور غرور ملي
    
اما اين خبر غرورآفرين با اقدام هماهنگ رسانه هاي دولتي و زنجيره اي به گونه اي وارونه منعکس گرديد.
    
روزنامه ايران، ارگان رسانه اي دولت در صفحه اول خود با سانسور عکس فرمانده قرارگاه خاتم الانبياء به عنوان مجري اين طرح، تصويري از روحاني و وزير ضعيف نفت منتشر کرد و تيتر خود را هم به يک موضوع حاشيه اي اختصاص داد.
    
روزنامه اطلاعات هم که اين روزها به علت اقدام مشکوک اختصاص ستوني به مهاجراني، وزير فراري دولت اصلاحات تحت فشار افکار عمومي است، تصوير سردار عبداللهي را از صفحه يک خود حذف و تلاش کرد اين موفقيت را به اسم روحاني سند بزند.
    
روزنامه هاي شرق، اعتماد، ابتکار، قانون، دنياي اقتصاد، آفتاب يزد و... هم موفقيت جوانان ايراني را تاب نياوردند و اين خبر را از صفحه نخست خود سانسور کردند.
    
اين اقدام هماهنگ روزنامه هاي زنجيره اي از آن جهت قابل تامل است که اگر آنها خبر توانمندي جوانان ايراني در حوزه انرژي را منعکس مي کردند، ناچار مي شدند در برابر تضعيف توان داخلي در سال هاي گذشته و اميد بستن بي نتيجه به شرکتهاي غربي همچون توتال پاسخگو باشند و همين تناقض باعث شد بر اين موفقيت سرپوش بگذارند.
    
علاوه بر اين برخي رسانه هاي وابسته که تحمل انتشار خبر موفقيت کارشناسان ايراني قرارگاه خاتم الانبياء را نداشتند، همزمان با افتتاح فاز دوم پالايشگاه، در اقدامي هدفمند تلاش کردند با انتشار تصويري در فضاي مجازي و انتساب آن به خانواده سردار عبداللهي، موفقيت فرمانده قرارگاه خاتم الانبياء در هدايت اين پروژه را با دروغ و تهمت آلوده کنند که وقتي بي ربط بودن اين عکس با عبداللهي آشکار شد، اين حربه نيز بي اثر گرديد.
    
    
سرنوشت متفاوت دو قرارداد
    
وزارت نفت دولت روحاني دو قرارداد بست؛ يکي با توتال يکي با داخلي ها. توتال فرانسه شرکتي بود که يکبار حدود 20 سال قبل ايران را سر کار گذاشت و کشور را ترک کرد، اما در اين دولت دوباره به فاز 11 پارس جنوبي بازگشت.دولت روحاني که اميدش به کدخدا و برجام بود، با آب و تاب از اين قرارداد 5 ميليارد دلاري رونمايي کرد و همين روزنامه هايي که ديروز خبر موفقيت جوانان ايراني را سانسور کردند، با تعابيري عجيب و غريب از آن قرارداد گفتند و نوشتند.
    
اما بعد از آنکه آمريکايي ها از برجام خارج شدند و دست دولت روحاني را خالي گذاشتند، شرکت فرانسوي توتال اعلام کرده برخلاف توافق، براي بار دوم زير تعهد خود مي زند و از ايران مي رود. جالب اينکه توتال روي مخازن مشترک ايران و قطر در قطر کار مي کند و حالا که رفته، اطلاعات طرف ايراني را هم با خود برده است!
    
در اين بين متاسفانه براساس قراردادي که وزارت نفت منعقد کرده، توتال بعد از 5 سال معطل نگه داشتن يکي از بزرگترين پروژه هاي صنعت نفت ايران، غرامتي نمي پردازد و براساس اظهارات وزير نفت، بدون هيچ هزينه اي ايران را ترک مي کند.
    
    
متهمان طلبکار!
    
در اين بين بيژن زنگنه که زماني خود را ژنرال مي انگاشت، همزمان با افتتاح فاز دوم ستاره خليج فارس يک جريان خبري انحرافي راه انداخته و گفته است «اگر در کار وزارت نفت تاخير نينداخته بودند و مي گذاشتند ۵ قرارداد مثل توتال منعقد کنيم، ديگر وضعيت کشور مثل امروز نبود»!
    
از قضا برخي از همان روزنامه هايي که از قرارداد با توتال به بزرگي ياد مي کردند و مانند زنگنه، بايد امروز پاسخگوي رفتن بدون جريمه توتال و معطل ماندن پنجساله کشور باشند، به جاي پرداختن به خبر مهم راه اندازي ستاره خليج فارس، به اين اظهارات زنگنه پرداخته اند.
    
از سوي ديگر وزارت نفت زنگنه که مانند ساير بخشهاي دولت قراردادهاي مهم را محرمانه نگه داشته اند توضيح بدهند که منتقدان چگونه توانسته اند در مسير قراردادهاي محرمانه تاخير ايجاد کنند؟!
    
    
غيرت جوان ايراني
    
به موازات قرارداد با خارجي ها، دولت دهم براي ساخت پالايشگاه عظيم ستاره خليج فارس با قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء قرارداد بست و دولت روحاني هم اين قرارداد را ادامه داد.
    
با همه بي مهري ها، فاز نخست اين پروژه در آستانه انتخابات رياست جمهوري به کمک دولت آمد و با حضور روحاني افتتاح شد(!) و حالا افتتاح فاز ديگري از اين پروژه، ايران را به مرز خودکفايي در توليد بنزين رسانده و کشور را در برابر تحريم بنزين بيمه کرده است.
    
با همه مشکلات داخلي که در دولت براي اين قرارداد پيش آمد در کنار موانع تحريم خارجي، مراحل اين پروژه بزرگ يکي بعد از ديگري انجام شد و حتي در شرايطي که طلب قرارگاه از دولت، از حدود 13 هزار ميليارد تومان در ابتداي دولت روحاني به 30 هزار ميليارد تومان در سال گذشته رسيد، اين طرح ملي از نفس نيافتاد.
    
    
اين کجا و آن کجا؟!
    
اعتماد يکطرفه و خسارت بار به توتال را مي توان با کارنامه درخشان قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء سپاه مقايسه کرد که با وجود همه اتهام افکني ها و تخريب گري هاي برخي دولتمردان، فاز دوم «بزرگترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان» را با وجود سخت ترين شرايط تحريم راه اندازي کرد.
    
بنا بر اعلام آقاي روحاني، فاز اول اين پروژه در آغاز سال 96 به بهره برداري رسيد و پس از يک سال و چند هفته، فاز دوم آن به ثمر نشست. اين يک سال با برکت را که گامي بزرگ براي خودکفايي در مقابل تحريم بنزين است، مي توان با يک سال فرصت سوزي و دزدي اطلاعات از سوي توتال مقايسه کرد.قرارگاه خاتم الانبياء (ص) تنها يکي از ظرفيت هاي بزرگ داخلي است. صاحب نظران مي گويند 80 تا 90 درصد قرارداد با توتال (توسعه فاز 11 پارس جنوبي) قابليت اجرا توسط شرکت هاي ايراني را دارد. چرا از اين ظرفيت هاي بي دريغ ملي غفلت کنيم؟ همان گونه که ديپلماسي التماسي به خسارت ختم شد، التماس اقتصادي نيز آورده اي جز زيان و ضرر براي ما به همراه نخواهد داشت.