دو گزیده


دو گزیده 13  مرداد - 97
همزمان با پيشنهاد مذاكره بدون شرط با ايران: آمريكا نهادهاي اروپايي مرتبط با ايران را به تحريم تهديد كرد!
همزمان با پيشنهاد مزورانه رئيس جمهور آمريکا براي مذاکره بدون پيش شرط با ايران اين کشور نهادهاي اروپايي مرتبط با ايران را به تحريم تهديد کرد!
    
در ادامه فشارهاي واشنگتن به اروپايي ها براي همراه شدن با تحريم ها عليه ايران، يک رسانه آمريکايي از هشدار جدي دو قوه قانونگذاري و اجرايي آمريکا به اروپا درباره تداوم تجارت با تهران خبر داد.
    
طبق گزارش «واشنگتن فري بيکن»، چندين مقام ارشد آمريکايي خبر از هشدار جدي کاخ سفيد و کنگره اروپا به شرکاي اروپايي واشنگتن با اين مضمون خبر داده اند : «يا به همه پيوندهاي تجاري با ايران پايان دهيد يا با تحريم هاي سخت و جديد آمريکا طي ماه هاي پيش رو مواجه شويد».
    
طبق اين گزارش، دولت «دونالد ترامپ» و بسياري در کنگره آمريکا در حال همکاري براي فشار بر شرکاي اروپايي درباره تعاملات مالي و تجاري آنها با ايران هستند تا تحريم هاي شديدي عليه ايران در بخش هاي نفتي و بانکداري اعمال کنند.
    
در گزارش اين رسانه آمده که شرکاي اروپايي واشنگتن از زمان اعلام خروج آمريکا از برجام در تاريخ 18 ارديبهشت، با تحريم هاي اين کشور عليه ايران مخالفت کرده و در حال مذاکره با ايران براي صحبت درباره راه هاي دور زدن تحريم هاي واشنگتن هستند.
    
در گزارش فري بيکن آمده است: «مقام هاي ارشد آمريکايي که مسئول تلاش ها براي فشار بر شرکاي اروپايي به دليل تعاملات آنها با ايران هستند گفتند که دولت ترامپ در اعمال تحريم ها عليه کساني که تحريم هاي جديد ايران را نقض کنند، ترديد نخواهد کرد و امکان هدف قرار گرفتن نهادهاي بانکي بين المللي و حتي بانک هاي مهم آمريکايي هم در صورت عدم پايبندي آنها به تحريم هاي ايران وجود دارد».
    
اين رسانه همچنين خبر داد که آمريکا به اعضاي سامانه «سوئيفت» درباره ارتباطات و تعاملات بانکي با ايران هشدار داده است.
    
انتشار اين خبر در حالي صورت گرفته که پيش از اين 10 سناتور ارشد جمهوري خواه آمريکايي در نامه اي به سفراي آلمان، فرانسه و انگليس به اروپايي ها درباره تلاش براي دور زدن تحريم هاي آتي ايران هشدار دادند.
    
    «
دويچه بانک» قانوني براي ممانعت از انتقال پول به ايران تصويب کرد
    
خبر ديگر اينکه بانک مرکزي آلمان (دويچه بانک) روز چهارشنبه سياست مالي جديدي را تصويب کرد که مانع انتقال مبلغ حدود 400 ميليون دلار به ايران مي شود.
    
روزنامه آلماني «بيلد» گزارش داد دويچه بانک شرايط تجاري خودش را به نحوي توسعه داده که شامل بخش «انتقال پرداخت نقدي» نيز شود. بدين ترتيب انتقال مالي به شرکاي اين بانک، متوقف خواهد شد.
    
دويچه بانک عضو سيستم بانک هاي مرکزي اروپا است و به خاطر اينکه آلمان موتور اصلي اقتصاد اين قاره است، نفوذ گسترده اي در اتحاديه اروپا دارد.
    
بيلد ماه گذشته مدعي شده بود که دولت ايران در تلاش است تا با استفاده بانک تجارت ايران-اروپا (EIH) در شهر هامبورگ و تاييديه دولت آلمان، مبلغي حدود 400 ميليون دلار را براي دور زدن تحريم هاي آمريکا، به صورت نقد به اين کشور منتقل کند. (جزئيات بيشتر)
    
عليرغم اينکه دولت آلمان هنوز درباره انتقال اين مبلغ به ايران اظهار نظر نکرده ولي روزنامه «جروزالم پست» مدعي است «آنگلا مرکل» صدراعظم اين کشور تمايل دارد به ايران اجازه دهد تا با استفاده از بانک EIH اين 400 ميليون دلار را از بانک مرکزي آلمان انتقال دهد.
    
    
فشارهاي ترامپ ايراني ها را متحد کرده است
    
يک روزنامه آمريکايي در گزارشي به قلم «اسکات پترسون» به اشتباه محاسباتي کاخ سفيد در اعمال فشار بر ايران و تصريح اين که اين امر منجر به متحد شدن مردم ايران عليه بيگانگان مي شود، پرداخت.
    
روزنامه «کريستين ساينس مانيتور» روز چهارشنبه نوشت: «در بحبوحه اقدام هاي گسترده دولت آمريکا براي تقويت بي ثباتي سياسي و اجتماعي در ايران، نشانه هايي مبني بر اين وجود دارد که نشان مي دهد هدف قرار دادن ايران توسط «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا نتايج معکوس دارد زيرا ايرانيان برابر يک دشمن خارجي متحد مي شوند
    
به نوشته اين روزنامه، مقام هاي دولت آمريکا مي گويند که از مخالفان و ناآرامي هاي داخلي حمايت مي کنند، اما ايراني ها و تحليلگران بر اين باورند که رابطه مقام هاي آمريکايي با گروهک منافقين به جاي کسب نتيجه موردنظر واشنگتن، موجب اتحاد ايرانيان مي شود.
    
يک تحليلگر باسابقه ساکن تهران که مايل به افشاي نامش نبود، در اين زمينه گفت: «ترامپ درحال ارسال پيام اشتباه است. او مي گويد که مردم، شما به خيابان ها بياييد تا ما مجاهدين خلق [منافقين] را بر سر قدرت بياوريم
    
اين روزنامه در ادامه با اشاره به ژست تبليغاتي ترامپ براي ديدار با مقام هاي ارشد ايران نوشت: «تهران با اشاره به اين که آمريکا با اين سياست هاي کنوني اش کاملا غيرقابل اعتماد است، پيشنهاد روز دوشنبه ترامپ براي ديدار بدون «پيش شرط» را رد کرد. بعدا نيز کاخ سفيد تصريح کرد که در سياست هاي خود در قبال ايران و از نظر اعمال فشار و تحريم ها تغييري ايجاد نکرده است. اما ايرانيان نيز با راه اندازي هشتگ «آمريکا خفه شو» و «در امور ايران دخالت نکن» در توئيتر، اقدام هاي آمريکا را محکوم کردند
    
اين روزنامه در ادامه با اشاره به پيامدهاي محاسبات اشتباه دولت ترامپ نوشت: «درحالي که آمريکا در پي مهار فعاليت هاي ايران در سراسر خاورميانه است و در عين حال تلاش مي کند تا ايرانيان را عليه نظام بشوراند، ايراني ها و تحليلگران مي گويند که خصومت خاص دولت ترامپ با ايران نتيجه معکوس دارد
    
    
ايراني ها خوب مي دانند چطور با ترامپ برخورد کنند
    «
عبدالباري عطوان»، سردبير روزنامه فرامنطقه اي «راي اليوم» نيز در سرمقاله روز پنجشنبه خود با عنوان «دلايل تغيير موضع آمريکا در قبال ايران» به دلايل تهران در تحقير پيشنهاد رئيس جمهور آمريکا براي گفت وگو با ايران و آينده اعضاي پيمان ناتوي عربي پرداخت.
    
در اين يادداشت آمده است: «هيچ کسي بيش تر از ايراني ها دونالد ترامپ را نفهميده و شيوه برخورد با غرور و خودخواهي او را بلد نيست و پاسخ محکم و قاطع ايراني ها به پيشنهاد غيرمنتظره ترامپ که در آن از آمادگي خود براي گفت وگو با آنها سخن گفته بود، به جرات و آشکارا، منعکس کننده اين واقعيت است
    
نويسنده آورده است: « اکثر واکنش هاي ايران نسبت به اين پيشنهاد تاکتيکي بزرگ آمريکا تنها به مقامات سطح پايين تهران محدود مي شود که ترامپ و پيشنهادش را به سخره گرفتند و شرط گذاشتند ترامپ بايد از تصميم خود مبني بر خروج از توافق هسته اي عقب نشيني کرده و همه تحريم هاي اقتصادي تحميلي عليه ايران را متوقف کند
    
عطوان گفت: «استراتژي ترامپ براي مبتدي ترين افراد در دنياي سياست رسوا شده است، او تهديدهايش را شدت بخشيده تا دشمن خود را ترسانده و پاي ميز مذاکره بکشاند، اين مرد شير بي دندان است و جرات جنگيدن ندارد. وقتي او چيزي جز معاملات تجاري بلد نيست، چگونه مي تواند به عرصه نبرد نظامي ورود کند
    
راي اليوم آورده است: «ما بايد هميشه به ياد داشته باشيم که زير و رو شدن موضع ترامپ و دولت وي پس از درک درست آنها از اين قضيه صورت گرفت که تهديدهايشان درباره محاصره اقتصادي و اشاره به جنگ عليه ايران و تاسيس پيمان ناتوي عربي با مشارکت اسرائيل به عنوان عضو نهم در آن براي آمادگي حمله به ايران هيچ کدام اصلا ايراني ها را نترسانده است
    
نويسنده آورده است: «شليک موشک انصار الله در مقام متحدان ايران به ناوهاي جنگي عربستان در نزديکي باب المندب اين هشدار را به آمريکا و متحدانش داد که بيش تر خطوط دريايي بين المللي و نصف صادرات نفت دنيا در تيررس موشک هاي ائتلاف تحت رهبري ايران قرار دارد. شايد امروز در باب المندب و فردا در تنگه هرمز باشد
    
بر اساس اين گزارش ترامپ پس از آنکه «حسن روحاني»، رئيس جمهور ايران او را تهديد کرد که در صورت حمله به ايران با «مادر جنگ ها» روبرو مي شود، از موضع خود عقب نشست، بخصوص که سردار «قاسم سليماني»، فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي ايران هم به رئيس جمهور آمريکا هشدار داد، اگر جنگ را آغاز کند، اين ايران است که پايان آن را مشخص خواهد کرد و بستن تنگه هرگز بخش اندکي از پاسخ ايران خواهد بود.
    
    
ترامپ با خروج از برجام کانال هاي محدود گفت وگو با ايران را نابود کرد
    
يک نشريه آمريکايي نيز تاکيد کرد که رئيس جمهور آمريکا از سازش بيزار بوده و عاشق ملاقات هاي بدون نتيجه است؛ او در روابط بين الملل رويکردي دارد که معتقد است طرف مقابل نبايد کوچکترين دستاوردي داشته باشد.
    
نشريه آمريکايي «امريکن کانزروتيو» در يادداشتي با اشاره به اظهارات اخير «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا درباره مطرح کردن موضوع گفت وگو با ايران نوشت: «عهدشکني درخصوص توافق هسته اي با ايران به خوبي نشان داد که طي سال هاي پيش رو هيچ مذاکره اي ميان آمريکا و ايران صورت نخواهد گرفت».
    
اين مقاله مي افزايد: «دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا حسن نيت و کانال هاي ديپلماتيک محدودي که مذاکرات هسته اي ميان واشنگتن و تهران ايجاد شده بود را نابود کرد طوري که به هيچ عنوان به صورت ناگهاني نيز احيا نخواهند شد».
    
در ادامه اين گزارش آمده است: «ترامپ مدت ها وقت صرف کرد تا از اين توافق به شدت انتقاد کند و سپس آن را زير پا گذاشت و در تمام اين مدت به دنبال اين بود تا آن را به صورت کامل از بين ببرد. نمي توان يک توافق مهم ديپلماتيک را کنار گذاشت و تمام تعهدات را زير پا گذاشت و بعد هم انتظار داشت که تمام طرف ها در آينده وارد مذاکره    شوند 
خبر ويژه 
روزه سكوت رئيس جمهور صداي حاميان دولت را هم درآورد!
سکوت رئيس جمهور و جواب ندادن او به سوالات مردم و دغدغه هاي معيشتي آنان برخي از روزنامه هاي زنجيره اي حامي دولت را نيز به تکاپو انداخته و نسبت به آن منتقد ساخته است.
    
روزنامه آفتاب يزد در شماره چهارشنبه گذشته خود به دلايل لغو سخنراني تلويزيوني روحاني در هفته اخير پرداخته و بر نقش حسام الدين آشنا در اين زمينه تاکيد کرده بود.
    
اين روزنامه در گزارش تيتر يک خود نوشته بود: «در بحبوحه شرايط بد اقتصادي، مردم منتظر پاسخ قانع کننده اي از سوي مسئولان بودند که سرانجام اعلام شد سه شنبه دوم مردادماه قرار است رئيس جمهور با مردم سخن بگويد اما در حالي که همه منتظر بودند مواضع حسن روحاني را بشنوند، اعلام شد که اين گفت وگو به زمان ديگري موکول شده است
    
در بخش ديگري از اين گزارش آمده بود : «تصميم روحاني براي لغو اين گفت وگوي تلويزيوني در لحظات آخر گرفته شده و حسام الدين آشنا مشاور فرهنگي دولت حسن روحاني از مخالفان اصلي اين گفت وگوي تلويزيوني بوده است.آشنا به روحاني گفته تنها بايد زماني در اين شرايط با مردم رودررو سخن بگويد که اطلاعات و داده هايش کامل بوده و براي انتقادها و حل مشکلات پيش روي دولت راه حلي ارائه دهد».
    
آفتاب يزد در بخش ديگري از اين گزارش نوشت:«شنيده ها حاکي از آن است که اظهارات آن روز روحاني(نشست خبري دوم بهمن 96) و اطمينان خاطر او (درباره قيمت دلار) و آينده اقتصاد ايران، به واسطه اطلاعات غلطي بود که اطرافيان به او دادند».
    
در اين رابطه حسام الدين آشنا مشاور رئيس جمهور در صفحه شخصي اش نوشت: «مطالب اخير روزنامه آفتاب يزد در مورد خود را تکذيب مي کنم
    
اما، فارغ از تائيد و تکذيب هاي صورت گرفته، روزنامه قانون در شماره پنجشنبه اخير خود به دلايل سکوت روحاني پرداخته و نسبت به روزه سکوت رئيس جمهور که با ورود نمايندگان و سوال از روحاني شکسته شده است واکنش نشان داد.
    
در گزارش روزنامه قانون آمده است : « حسن روحاني كه خود دست پرورده دوران سخت اداره كشور در دهه 60 و زمان جنگ است بايد به بهترين شكل ممكن بتواند وضعيت شبه جنگي اين روزهاي كشور را كنترل و اداره كند ولي ما شاهد آن هستيم كه نه تنها وضعيت اين گونه نيست بلكه اوضاع را شايد بتوانيم از زمان جنگ نيز آشفته تر ببينيم زيرا در آن بازه اگر دشمن تمام سعي خود را براي ضربه زدن به كشور به كار مي گرفت اما مردمي بودند كه پشت دولت بايستند ولي امروز وضعيت به گونه اي ديگر است و ملت نيز از دولت شكايت دارند و مي دانند كه تلاش خود را نمي كند. در آن زمان هر كاستي بود ولي مردم اطمينان داشتند كه بيشتر مسئولان نيز با ملت در يك راستا حركت مي كنند و براي همين تاب مي آورند. در آن زمان شايد برخي افراد نق مي زدند ولي بيشتر مسئولان همگام با ملت بودند و از مشكلات كشور براي مردم سخن مي گفتند و اين روزها حتي شاهد آن هستيم كه روحاني اين سخن گفتن را نيز از مردم دريغ مي كند. اين رويه دولت و شخص حسن روحاني به حدي ادامه دار شد تا نمايندگان كه ديدند از دست مردم كاري برنمي آيد، كمر همت بستند و سوال از رئيس دولت را اعلام وصول كردند
    
فارغ از اينکه شبه جنگي خواندن شرايط امروز کشور تلاش زنجيره اي ها براي توجيه مذاکره با آمريکا را پوشش مي دهد مي توان به اين نکته بسنده کرد که روش و مشي دولت در بي توجهي به مشکلات جامعه، تا آنجاست که روزنامه هاي حامي رئيس جمهور را نيز به تکاپو انداخته و در زمره منتقدان قرار داده است.