گزیده ها قسمت چهارم


 گزیده ها قسمت  چهارم  13 مرداد - 97
خبر ويژه 
آقاي رئيس جمهور! شما را به سوگندي كه خورده ايد ارجاع مي دهم
به دنبال تغييرات صورت گرفته در دولت که طي گزارشي کيهان به آن پرداخته و اعلام کرده بود« مسئله اصلي تغيير سيف و نوبخت نيست رويکرد اقتصادي دولت بايد عوض شود» حاميان دولت نيز به اين تغييرات واکنش نشان داده و آن را نمايشي خواندند.
    
سيده حميده زرآبادي نماينده اصلاح طلب قزوين طي يادداشتي در صفحه شخصي خود نوشت : الحمدلله(!) مشکل فقط سخنگوي دولت بود که آن هم تغيير کرد!!! با اين تدبير هوشمندانه از فردا شاهد کاهش قيمت ارز، خودرو، طلا و...هستيم!!! آقاي رئيس جمهور شما را به سوگندي که در پيشگاه ملت خورده ايد ارجاع مي دهم.
    
گفتني است در هفته هاي گذشته روزنامه ها و چهره هاي متعدد حامي دولت خواستار تغيير در تيم اقتصادي دولت شده بودند بي آنکه به مشي اقتصادي آن بپردازند و از ضرورت تغيير اين مشي اقتصادي سخن بگويند.
    
کيهان پس از تغيير سيف، رئيس بانک مرکزي در گزارشي نوشت: «آنچه که در ميانه اعلام استعفا و يا برکناري برخي مقامات دولتي از جمله روساي بانک مرکزي و سازمان برنامه و بودجه به آن پرداخته نمي شود آن است که مسئله اصلي سيف و يا نوبخت نيستند که با کناره گيري يا برکناري آنان مشکلات حل شود، رويکرد اقتصادي دولت بايد عوض شود و طبيعي است که افراد تنها مهره هايي هستند که اين رويکرد اقتصادي را اجرايي مي سازند
    
به نظر مي رسد امروز نمايشي بودن تغييرات در دولت صداي حاميان رئيس جمهور را نيز درآورده و نسبت به آن معترض ساخته است.
خبر ويژه 
«
جماران » كمي هم به فكر انديشه هاي امام باشد!
سايت جماران وابسته به موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) که طبيعتا بايستي نگهبان اميني براي انديشه هاي حضرت امام خميني(ره) باشد در رويدادهاي متعدد تاريخي که به بازخواني آنها مي پردازد به فکر دفاع از جريان و شيوه خاصي است.
    
جماران به عنوان نمونه اخيرا مصاحبه اي را منتشر کرده که در آن به بازداشت فرزندان آيت الله طالقاني در روزهاي پاياني فروردين 1358 پرداخته شده است، در اين مصاحبه به عملکرد کميته هاي انقلاب در سال 1358 اشاره و به آن حمله شده بود.
    
روزنامه شرق در شماره پنجشنبه خود بخش هايي از اين گفت و گو را به نقل از جماران بازنشر کرده و نوشته است : « مسئولين کميته وقت به سرپرستي آقاي غرضي، در يک حرکت نسنجيده و عجولانه، تصميم به بازداشت مجتبي طالقاني به اتهام فعاليت هاي گذشته وي مي گيرند، اين کار بدون مشورت و مراجعه به آقاي طالقاني اتفاق مي افتد. طبيعتا مرحوم آيت الله طالقاني به حق گله مند مي شود که چرا نسبت به بستگان و خانواده اش بدون مشورت و کسب اطلاع ايشان، اقدامي صورت گرفته است و براي آنکه در معرض سوال و جواب هاي بعدي قرار نگيرد و به نوعي آزردگي خود را نشان دهد، تصميم به دوري از انظار مي گيرد و مدتي را در نقطه اي که کسي از آن خبر ندارد، مي گذراند
    
اين همه در حالي است که امام خميني(ره) 29 فروردين 1358 طي سخناني با حمايت شديد از کميته هاي انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تاکيد کردند
    «
همه ميدانند آن وقتي كه اين نابساماني ها پيدا شد، از قواي انتظامي هم خبري نبود، و پاسدارها اين كار را كردند و جلو همۀ اين مفاسد را تا آن حدودي كه امكان داشت [گرفتند] در همۀ بلاد كميتهها و پاسداران انقلاب اين كارهاي مفيد را انجام دادند.» 
    
امام خميني همچنين در اين سخنراني با مثال زدن فرزند خود تصريح کردند: «مثلاً فرض كنيد كه يك كسي را ميگيرند، مثلاً احمد ما را ميگيرند ولو اينكه اگر احمد را بگيرند بكُشند هم من حرفي نميزنم اما ميخواهند اينها [غائله]درست بكنند يا مثلاً... از يكي از علماي ايران، پسرش را ميگيرند يك كاري سرش ميآورند، اين يك غائله پيدا ميشود. تا اين شد، خودشان شروع ميكنند قبل از اينكه صاحبكار مشغول بشود و اظهار تاثر بكند، آقايان [اظهار] تاثر ميكنند، «وامصيبت» آقايان ميگويند! خود صاحبكار هيچ حرفي نميزند اما آقايان سينه ميزنند!» (صحيفه امام ، جلد ۷، صفحه35)
    
جماران در بازخواني تاريخ بدون هيچ اشاره اي به اصل ماجرا و اينکه نظر امام در اين ميان چه بوده است تنها به گزارش ناقصي بسنده کرده است. انتظار مي رود جماران در کنار توجه به نظرات خاص برخي گروه ها و گروهک هاي سياسي کمي نيز به فکر انديشه هاي امام و بازخواني آن باشد.
    امام جمعه قم: اقتدار ايران موجب واكنش هاي عصبي و كور دشمن شده است
امام جمعه قم گفت: اقتدار ايران در منطقه خشم دشمن را در پي داشته و آنها را به واکنش هاي عصبي کشانده است.
    
قم- خبرنگار کيهان:
    
حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي در خطبه هاي نماز جمعه قم که با حضور پرشور و شعور مردم اين شهر در مصلاي قدس برگزار شد، افزود: در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي اقتدار ايران بيش از گذشته آشکار شده است و دشمن نيز به هر اقدامي دست مي زند تا به باور خود اين شکوفايي را سد کند.
    
وي اظهار داشت: جنگ اقتصادي و رواني را به اوج رسانده اند تا شايد ملت فهيم و رشيد ايران از ادامه راه خسته شوند، به همين دليل مسئولان سه قوه امروز بيش از هر زمان ديگري مسئوليتشان سنگين است، البته مردم نيز به ويژه جوانان بايد با هوشياري و آگاهي مراقب دروغ پراکني دشمنان باشند زيرا دشمن جز به سلطه گري به چيز ديگري نمي انديشد.
    
رئيس جامعه المصطفي(ص) العالميه با اشاره به لفاظي هاي آمريکايي ها در مورد دست يابي ايران به سلاح اتمي، گفت: بسيار عجيب است موجوداتي که خود سلاح اتمي ساخته و حتي عليه مردم ديگر کشورها استفاده کرده اند مدعي مقابله با سلاح هسته اي و صلح شده اند.
    
وي خطاب به آمريکايي ها گفت: اگر راست مي گوييد سلاح هاي اتمي خود را نابود کنيد اما آنها با آن همه جنايت و خباثت هرگز اين کار را نمي کنند زيرا با تکيه بر تهديد و ارعاب مشغول سلطه گري و غارت منابع و ثروت هاي ديگر ملت ها هستند.
    
خطيب جمعه قم خاطرنشان کرد: طبيعي است که هنوز فرياد مرگ بر آمريکا نه تنها در ايران بلکه در سرتاسر جهان طنين انداز است اين مرگ خواستن براي جنايتکاران واکنش نجيبانه ملت هاي ظلم ديده از آمريکا است.
    
وي در بخش ديگري از خطبه هاي نماز سالروز تاسيس جهاد دانشگاهي را مورد اشاره قرار داد و افزود: اين نهاد انقلابي از بدو تاسيس تاکنون منشا برکات و دستاوردهاي فراواني در مسير پيشرفت علمي کشور بوده است.
    
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي در پايان خواستار ارتباط بيشتر مسئولان با مردم شد و گفت: امروز همه به خوبي مي دانند گره حل مشکلات در تفکر و اقدام جهادي است لذا تکيه بر نيروي انقلابي و معتقد ضرورتي مهم است و در همين راستا بايد به اصلاح برخي مراکز از جمله بانک ها با فوريت پرداخته شود. خطيب جمعه قم با اشاره به فرصت همسايگان و برخي کشورهاي آسيايي و شرقي براي کمک به رفع مشکلات اقتصادي، بيان داشت: البته همسو با اين فعاليت ها بايد با برنامه ريزي دقيق مانع از فساد اقتصادي شد و همچنين بايد قاطعانه مفسدان را مجازات کرد.
به دليل گرما و سرماي زياد 80 درصد توليد پسته كرمان از بين رفته است
مديرعامل اتحاديه سراسري پسته با بيان اينکه امسال 8٠ درصد توليد پسته در کرمان از بين رفته است،گفت: ٥ هزار ميليارد تومان خسارت به توليد اين محصول وارد شده است.
    
محمود صادقي در گفت وگو با مهر با بيان اينکه امسال در توليد پسته با شرايط خاصي مواجه هستيم، افزود: ٨٠ تا ٩٠ درصد توليد اين محصول در استان کرمان از بين رفته ضمن اينکه عمده توليد پسته کشور در کرمان است.
    
وي با اشاره به اينکه در سال زراعي گذشته ٢٨٠ هزارتن پسته در کشور توليد شده بود، ادامه داد: ١٣٠ هزارتن از اين ميزان صادر و مقداري نيز مصرف داخل شد، بخشي نيز در انبارها ذخيره شده که از اين ميزان مي توانيم در سال جاري براي تنظيم بازار داخل و صادرات بهره ببريم.
    
صادقي اضافه کرد: درحال برآورد هستيم تا مشخص شود دقيقا چه ميزان پسته از سال گذشته باقي مانده تا با استفاده از آن هم شرايط بازار داخل را کنترل کنيم و هم اجازه ندهيم بازارهاي صادراتي از بين برود.
    
وي با بيان اينکه ميزان توليد در سالجاري هنوز قابل پيش بيني نيست، افزود: در شهريورماه اين مسئله قابل پيش بيني است تا ببينيم چه مقدار از محصول مغز مي کند و چه مقدار از آن به سرانجام نمي رسد.
    
صادقي با اشاره به اينکه بهرحال بخش بزرگي از محصول از بين رفته است،گفت: زمستان ٩٦ هوا بيش از حد گرم شد و گرماي زودتر از موعد داشتيم در فروردين ماه نيز با سرماي شديد مواجه بوديم که اين نوسانات هوا خسارت شديدي به محصول وارد کرد.
    
وي ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزي نيز در حال بررسي هستند تا مشخص شود عوامل ديگري نيز در اين زمينه تاثير داشته است يا خير.
    
اين فعال بخش خصوصي با بيان اينکه توليد پسته يکسال آور و يکسال ناآور است، افزود: امسال علاوه بر اينکه تغييرات اقليمي باعث خسارت شده سال ناآور پسته نيز هست.صادقي درباره صادرات پسته نيز افزود: قراردادهاي ما در اين زمينه با وقفه مواجه شده چراکه در حال بررسي هستيم ببينيم براي چه ميزان صادرات مي توانيم متعهد شويم.
    
مديرعامل اتحاديه سراسري پسته ايران تصريح کرد: هم اکنون کميته بحران در وزارت جهاد کشاورزي تشکيل شده و کارشناسان در حال بررسي شرايط هستند و پيگيري مي کنند بتوانند به هر طريقي به کشاورزان کمک کنند.صادقي گفت: نتايج اين بررسي ها طي چند روز آينده اعلام مي شود.
    
به گفته اين مقام مسئول، بين ٤ تا ٥ هزار ميليارد تومان به محصول پسته خسارت وارد شده که عمده آن نيز در کرمان است.