گزیده ها 5 مهر - 97


گزیده ها 5 مهر - 97
استعفای 110 عضو حزب اعتماد ملی
 در این نامه تاکید شده است: ما نویسندگان بر این باور هستیم که برگزاری کنگره‌ حزب اعتماد ملی، ناگزیر باید از سوی رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام قانونی این حزب انجام شود و برگزاری آن از سوی افراد دیگر، به جهت قانونی و عدم انطباق با اساسنامه فاقد وجه رسمی خواهد بود. عضو حزب اعتماد ملی در آستانه برگزاری کنگره روز جمعه - ششم مهرماه- این تشکل سیاسی استعفا کردند. به گزارش ایرنا از تارنمای حزب اعتماد ملی، 9 نفر از اعضای 21 نفره شورای تهران حزب اعتماد ملی جزو این 110 نفر هستند. در نامه اعضای مستعفی این تشکل سیاسی خطاب به دبیرکل حزب آمده است: روز ششم مهرماه، کنگره حزب اعتماد ملی برگزار خواهد شد، کنگره‌ ای که روند برگزاری آن با اساسنامه‌ حزب همخوانی نداشته و نتایج آن، پیشاپیش برای امضاءکنندگان این نامه مشخص است. در این نامه تاکید شده است: ما نویسندگان بر این باور هستیم که برگزاری کنگره‌ حزب اعتماد ملی، ناگزیر باید از سوی رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام قانونی این حزب انجام شود و برگزاری آن از سوی افراد دیگر، به جهت قانونی و عدم انطباق با اساسنامه فاقد وجه رسمی خواهد بود. امضاءکنندگان این نامه که بیشتر آنها 13 سال عضو این تشکل هستند، یادآور شدند: ما خود را ناگزیر می‌بینیم برای پایان گرفتن درگیری فرسایشی در مجموعه، از این فرزند عزیز خویش دل کنده تا مجموعه‌ یکدستی که بر جای می‌ماند، به شیوه‌ خودشان به هدایت این کشتی ادامه دهند. این 110 عضو حزب اعتماد ملی یادآور شدند: ما اصرار داریم که تغییرات قابل پیش‌بینی این کنگره که از جمله‌ آن، تفویض دبیر کلی حزب به برگزارکننده‌ کنگره خواهد بود، در مبانی نظری نیز، حزب را از الگوی اولیه فعالیت‌ها و شخصیت سیاسی آن، دور خواهد کرد و به یکی از اقمار مجموعه‌های «خودپدرخوانده‌پندار» در جبهه‌ اصلاحات تبدیل خواهد کرد. آنان خاطرنشان کردند: امضاءکنندگان این نامه صلاح آن می‌بینند از این ورطه زد و بندهای سیاسی برای قدرت‌گیری و نبرد بر سر پست‌های مدیریتی خارج شده و به رویکردی در جبهه اصلاحات متمایل شوند که به جای نگرانی جهت تصرف صندلی‌های تازه مدیریتی، دغدغه‌ اتخاذ مواضع اصولی همدلانه‌تری را با خواسته‌های واقعی مردم داشته باشند. اسامی امضاکنندگان این نامه در تارنمای حزب اعتماد ملی منتشر شده است. در نخستین واکنش به استعفای شماری از اعضای حزب اعتماد ملی، شورای تهران این تشکل سیاسی در بیانیه ای از از رفتارها و اقدامات استعفا کنندگان اعلام برائت کرد. شورای تهران حزب اعتماد ملی اعلام کرد: با توجه به این که ۹ نفر از اعضای ۲۱ نفره شورای تهران استعفای خود را اعلام کرده اند ضمن موافقت با استعفای آن عزیزان، مقرر شد در اسرع وقت براساس مقررات حزبی اعضای علی البدل جایگزین شده و فعالیت شورا با جدیت ادامه یابد.
ترامپ در شورای امنیت: از ایران و روسیه به خاطر ادلب تشکر می‌کنم
رئیس جمهور آمریکا در نشست سازمان ملل گفت که تحریم‌های ایران از ماه نوامبر با قدرت اجرا می‌شوند و هر نهادی که با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا همراه نشود با عواقب سختی مواجه می‌شود. فرارو- رئیس جمهور آمریکا در نشست شورای امنیت گفت که تحریم‌های ایران از ماه نوامبر با قدرت اجرا می‌شوند و هر نهادی که با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا همراه نشود با عواقب سختی مواجه می‌شود. نشست شورای امنیت درباره عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ایبه ریاست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شد. در این نشست آنتویو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ترزا می نخست وزیر بریتانیا و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز حضور دارند. ترامپ در ابتدای این جلسه گفت: موضوع امروز صحبت درباره بکارگیری سلاح‌های مخرب شیمیایی و هسته‌ای و راهه‌های استفاده از این سلاح‌ها است. وی در ادامه صحبت‌های ضدایرانی خود گفت: حکومت ایران به صدور هرج و مرج و خشونت دست زده است. حکومت ایران برنامه خود را به نحوی پیش می برد تا به سلاح هسته‌ای دست یابد. به همین دلیل اعلام کردم که آمریکا از برجام خارج خواهد شد. آنها در آن زمان بسیار مشکل داشتند و به پول نیاز داشتند و ما این پول را به آنها دادیم. آنها از این پول استفاده کردند تا تروریسم و هرج و مرج را گسترش دهد. ترامپ افزود: تحریم‌های ایران از 4 نوامبر (13 آبان) با شدت کامل اجرا خواهند شد. هر گروهی که با این تحریم‌ها همراه نباشد، با عواقب بسیار جدی مواجه خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به تحولات سوریه گفت: از ایران، روسیه و سوریه بخاطر اینکه حمله‌های خود را به ادلب، در پی درخواست من، کاهش دادند، تشکر می‌کنم. از ترکیه نیز تشکر می‌کنم که حاضر شد برای خویشتنداری مذاکره کنیم. ما آماده کمک هستیم. وی گفت: در صحبت‌های دیروز، من تعهد دولت خود را برای ایجاد صلح و امنیت پایدار اعلام کردم. اخیرا اطلاع پیدا کردم که چین می‌خواهد در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا دخالت کند. چین نمی‌خواهد که من در انتخابات پیروز شوم. ما نمی‌خواهیم آنها در انتخابات ما دخالت کنند.
ترزا می: فعالیت‌ ایران در منطقه باعث نگرانی است
 با برجام به بهترین راه رسیدیم تا ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداریم. نخست وزیر انگلیس در سخنان خود با اشاره به حصول توافق برجام در سال 2015 اظهار کرد: ایران به تعهدات خود پایبند بوده و ما در آن موقع به بهترین راه برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست پیدا کردیم. به گزارش ایسنا، ترزا می در سخنان خود در نشست شورای امنیت که با موضوع صلح و امنیت و منع بکارگیری سلاح‌های کشتار جمعی به ریاست ترامپ برگزار شده است با اشاره به اهمیت عزم جهانی جهت جلوگیری از استفاده از این گونه سلاح‌ها اظهار کرد: سرمایه‌گذاری زیادی در سازمان ملل انجام شد تا روش‌های چند جانبه‌ای را برای تحقق این موضوع ایجاد کنیم و این وظیفه جامعه جهانی است که به همکاری‌ها در این زمینه اهمیت دهد. وی با بیان اینکه در ارتباط با این موضوع وظیفه‌ای بر دوش همه ماست اظهار کرد: در حال حاضر زرادخانه‌های هسته‌ای به شدت کاهش پیدا کرده است و مقدار زیادی از سلاح‌های شیمیایی از بین رفته است و این یک موفقیت بزرگ برای ماست ولی باید به فعالیت‌ها در این زمینه ادامه داد. ما نیازمند رهبری در این زمینه هستیم. ترزا می در ادامه سخنان خود در این ارتباط خطاب به ترامپ گفت: ما نیازمند رهبری کشورهایی چون آمریکا هستیم شما در مورد کره شمالی اقدام مهمی را انجام دادید. دیدارتان با رهبر کره شمالی و تاکیدتان بر راستای آزمایی در این زمینه بسیار مهم بود قطعا تحریم‌ها بر روی کره شمالی تاثیر گذاشته و بدون فشار آمریکا و شما نمی‌توانستید که به کره شمالی بقبولانید که در فعالیت‌های خود تجدید نظر کند. البته ما باید همچنان هوشیاری خود را در این زمینه حفظ کنیم و از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی جلوگیری کنیم. ترزا می در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ما در سال 2015 به برجام رسیدیم ایران و ما فکر می‌کنیم در روند نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به بهترین راه حل رسیدیم. جمهوری اسلامی ایران همچنان به برجام پایبند مانده است به تعهدات خود عمل کرده و اجازه می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی نظارت لازم را داشته باشد و تست‌های لازم را انجام دهد. ایران باید از اجرای برجام مطمئن باشد تا تلاش‌های خود را در این راستا ادامه دهد. وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود در مورد ایران به فعالیت‌های موشکی کشورمان اشاره و ادعا کرد: فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه باعث نگرانی در جامعه جهانی است. سازمان ملل باید نسبت به این گونه رفتارها عکس‌العمل نشان دهد. وی با انتقاد از برنامه موشکی ایران و آن‌چه کمک‌های ایران به حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن خواند و با بیان اینکه این اقدامات نگران کننده است در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از سوریه پرداخت و گفت: ما دیدیم که رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی علیه غیر نظامیان استفاده کرد. باید جلوی آن را بگیریم. در موارد بسیاری دولت روسیه با اعمال حق وتو جلوی محکوم شدن دولت سوریه در این زمینه را گرفته است.
قدردانی نتانیاهو از مواضع ضد ایرانی ترامپ
 نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس جمهور آمریکا ضمن طرح ادعاهای بی اساس علیه ایران از مواضع ضدایرانی ترامپ تقدیر کرد.  نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس جمهور آمریکا ضمن طرح ادعاهای بی اساس علیه ایران از مواضع ضدایرانی ترامپ تقدیر کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه الحره، دونالد ترامپ ،رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. نتانیاهو در این دیدار از دونالد ترامپ به دلیل مواضع ضد ایرانی‌اش تشکر و قدردانی کرد و مدعی شد که بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران موجب قطع حمایت‌های مالی ایران و تروریست‌ها و پایان دادن به کشتارهایی است که در خاورمیانه مرتکب می‌شوند.
داعش: حمله اهواز آخرین عملیات تروریستی نخواهد بود
سخنگوی داعش با انتشار پیامی صوتی مدعی شد: «حمله اهواز، آخرین حمله نخواهد بود. سخنگوی داعش با انتشار پیامی صوتی مدعی شد: «حمله اهواز، آخرین حمله نخواهد بود.» به گزارش ایلنا، سخنگوی داعش امروز-چهارشنبه- مدعی شد حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح کشورمان در اهواز، آخرین حمله این گروه تروریستی در ایران نخواهد بود. سخنگوی داعش با انتشار پیامی صوتی مدعی شد: «حمله اهواز، آخرین حمله نخواهد بود.» در حمله تروریستی روز شنبه به رژه نیرو‌های مسلح کشورمان در اهواز ابتدا گروه الاحوازیه مسئولیت ایرن حمله را بر عهده گرفت و داعش نیز همزمان مدعی شد این حمله کار آنها بوده است. در این حمله تروریستی ۲۵ تن شهید و ده‌ها تن زخمی شدند. سخنگوی داعش اضافه کرد: «فرزندان خلیفه اثبات کردند که چقدر امنیت ایران شکننده است