گزیده ها قسمت سوم


گزیده ها قسمت سوم 13 شهریور - 97
طوفان خاک و بادهای 120 روزه با سرعت گاها بیش از 100 کیلومتر در ساعت زابلی‌ها را غرق در خاک کرده، نفس شان را بریده و خلقشان را تنگ کرده است.
53
روز است که غلظت ذرات معلق چندین برابر حد مجاز بوده و زابلی‌ها شدیدترین بادها را در 55 سال اخیر تجربه کرده‌اند و معلوم نیست که این طوفانهای شن 70 تا 120 کیلومتری در ساعت می‌خواهد این بندگان خدا را به کدام ناکجا آباد ببرد. تا همین الان هم یعنی از 8 شهریور تاکنون 134 نفر از 787 خاک خورده به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گرد و خاک در مراکز درمانی این منطقه بستری شدند.
زنگ هشدار مدتی است که برای ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان به صدا درآمده و با توجه به هشدارهای اعلام شده ازسوی هواشناسی، نیروهای دستگاه‌های اجرایی تا پایان هفته جاری درحال آماده باش قرار دارند.
نیروهای راهداری نیز برای ماسه روبی در منطقه سیستان حضور دارند و نیروهای جمعیت هلال احمر استان و سیستان نیز به توزیع اقلام مورد نیاز در مناطقی که نیاز به ماسک یا سبد غذایی دارند اقدام می‌کنند. بیمارستان‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت در سیستان نیز به حالت آماده باش کامل درآمده و توصیه شده مردم در این هوای ناسالم از منازل خود خارج نشوند و به رانندگان هم تاکید شده برای حفظ سلامتی خود از تردد غیر ضروری پرهیز کنند.
به گفته رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان، غلظت ذرات معلق در هوای زابل در شرایط ناسالم قرار داشته و به اندازه 10 میکرون در هوای زابل رسیده و گاهی به 60 برابر حد مجاز نیز رسیده است.
محمود دیانتی به ایسنا گفته، امسال به لحاظ سرعت وزش بادهای 120 روزه، یکی از شدیدترین بادها در نیم قرن اخیر را داشته‌ایم که پیامد آن افزایش تعداد روزهای ناسالم هوا بوده است. از این مدت 53 روزه حدود 30 روز غلظت ذرات معلق بین 1000 تا بیش از 9000 میکروگرم بر مترمکعب معادل 7 تا 60 برابر حد مجاز بوده است. هشت روز نیز غلظت ذرات معلق تا بیش از 20 برابر و 3 روز متوالی نیز تا بیش از 50 برابر حد مجاز افزایش یافته است.
او همچنین اضافه کرده در این روزها حدود 18 روز بیشینه سرعت وزش باد بیش از 100 کیلومتر بر ساعت بوده که دید افقی را تا 150 متر کاهش داده و چندین روز نیز سرعت باد به 115 تا 122 کیلومتر بر ساعت رسیده است.
دیانتی پیش‌بینی کرده همچنان وزش باد شدید و گردوخاک در زابل ادامه داشته باشد و براساس نقشه‌های پیش‌یابی امروز بر شدت وزش باد در شمال استان افزوده می‌شود بطوریکه سرعت وزش باد گاهی به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در این مدت به سبب شدت وزش باد در برخی نواحی شمال استان، طوفان و گردوخاک و افزایش شدید غلظت ذرات غبار انتظار می‌رود که سبب بروز اختلال در وضعیت عمومی محورهای مواصلاتی و مسیرهای هوایی می‌شود.
دید در جاده‌های مواصلاتی زابل-نهبندان، زاهدان-نهبندان، زاهدان-زابل بیشترین کاهش دید را خواهند داشت و طی این مدت علاوه بر نفوذ گرد و غبار به نواحی مرکزی، مرز شرقی و نواحی غربی استان، باد و گرد و خاک با شدت کمتر منجر به خیزش گردوخاک در این مناطق می‌شود. همچنان روند کاهش دما در نیمه شمالی استان ادامه داشته و سبب خنک‌تر شدن هوا به‌ویژه در طول شب‌ها می‌شود.
حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است ولی غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در چهار روز گذشته 6 هزار و 668 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.
ملاشاهی پیش‌بینی کرده که امروز شدت وزش باد در منطقه سیستان افزایش یابد که کاهش شدید دید و کیفیت هوا را به دنبال خواهد داشت.
عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفته 134 نفر از 787 مراجعه‌کننده به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گرد و خاک سیستان از هشتم شهریور تاکنون در مراکز درمانی این منطقه بستری شدند. این افراد به سبب عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کرده بودند که 653 نفر آنان به صورت سرپایی درمان شدند.
رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفته 1335 سبد غذایی و 44 هزار و 942 ماسک در 11 روز اخیر میان مردم طوفان زده منطقه سیستان در شمال این استان توزیع شده و در این مدت به 6010 نفر در 58 روستای سیستان خدمات ارائه کردند. همچنین در این مدت علاوه بر توزیع سبدهای غذایی و ماسک، 7852عدد بطری آب میان مردم طوفان زده منطقه توزیع شده است. 253 امدادگر با 48 دستگاه خودرو در این مدت به خدمات رسانی به مردم پرداختند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از احتمال کاهش سرعت وزش باد و گرد وغبار در منطقه زابل خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگویی افزود در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده و برخی مناطق شمالی آذربایجان شرقی و غربی رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود، وی ادامه داد: در روز چهارشنبه (14 شهریور) در ارتفاعات البرز مرکزی در مازندران، غرب گلستان، شرق مازندران و ارتفاعات سمنان همچنین مناطقی از غرب و مرکز استان کرمان در شرق فارس رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی افزود: امروز و فردا (13 و 14 شهریور) در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در ارتفاعات زاگرس جنوبی به ویژه در برخی نقاط استان فارس افزایش ابر، وزش باد و احتمال رگبار باران پیش‌بینی می‌شود.
به گفته وی در منطقه زابل تا ظهر امروز (13 شهریور) وزش باد شدید و گرد و غبار را خواهیم داشت اما بعد از آن از میزان سرعت وزش باد در این منطقه کاسته می‌شود.
وی تاکید کرد: در سایر مناطق کشور در سه روز آینده آسمان صاف و آفتابی خواهد بود.
این کارشناس سازمان هواشناسی در پایان درمورد شرایط جوی تهران طی دو روز آینده اعلام کرد: آسمان تهران امروز و فردا (13 و 14 شهریور) صاف، در بعدازظهر کمی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای تهران در این دو روز 32 و 20 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.
*
افزایش موقتی غلظت ذرات معلق در تهران
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: وزش باد در برخی ساعات به طور موقت افزایش غلظت ذرات معلق را به دنبال دارد.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان دهنده افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی است، اظهار کرد: در این روز برای برخی ساعات به ویژه بعد ازظهر وزش باد به بزرگی بالاتر از 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوب‌ شرقی - جنوبی انتظار می‌رود.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه این شرایط جوی کم و بیش ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: وزش باد با جهت غالب جنوبی - جنوب‌ شرقی برای برخی ساعات پیش‌بینی می‌شود.
به گفته شهبازی بر این اساس انتظار می‌رود طی امروز (13 شهریور) از غلظت ذرات معلق به طور نسبی کاسته شود، همچنین دما هوا در پایتخت تا روز آینده روند افزایشی خواهد داشت.
وی در پایان با بیان اینکه کیفیت هوای 24 ساعت گذشته تهران منتهی به 8 صبح با شاخص میانگین 86 در شرایط سالم قرار داشت، گفت: کیفیت هوای هم‌اکنون نیز با شاخص میانگین 71 همچنان در شرایط سالم است.
*
جو آرام در محورهای مواصلاتی
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از ترافیک نیمه سنگین در محور تهران-کرج خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی در گفتگو با مهر، افزود: باند جنوبی آزادراه کرج قزوین(از پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس) و باند جنوبی آزادراه تهران-کرج (از پل فردیس تا پل کلاک و گرمدره) با ترافیک نیمه سنگین همراه شده است.
وی با اشاره به اینکه جاده‌های شرق کشور مشکل خاصی در زمینه گرد و خاک ندارند، گفت: دیگر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار است.
طرح شفافيت فعاليت نمايندگان با ۱۹۰ امضا تدوين شد
مجتبي ذوالنوري از تدوين طرح ۲ فوريتي شفافيت فعاليت نمايندگان مجلس با ۱۹۰ امضا خبر داد و اعلام کرد که اين طرح تقديم هيئت رئيسه مجلس شده است.
    
حجت الاسلام مجتبي ذوالنوري نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه يکي از مشکلات جدي کشور عدم شفافيت فعاليت ها و راي نمايندگان مردم در خانه ملت است، گفت: امروز مردم نمي دانند نماينده ها در مجلس هستند يا نيستند و اگر نيستند آيا به مرخصي رفته اند يا ماموريت.
    
وي اضافه کرد: امروز مردم نمي دانند نماينده مجلس در راي گيري شرکت مي کند يا نه و اگر شرکت مي کند رايش مثبت است يا منفي.
    
اين نماينده مجلس با بيان اينکه مردم بايد رفتار و راي نماينده هاي مجلس زير ذره بين مردم باشد تا مردم از آنها به درستي مطالبه گري کنند، تصريح کرد: گاهي افرادگريم کرده راي مي دهند يعني مي گويند من به فلان طرح يا لايحه راي داده ام اما در اصل راي نمي دهند.
    
ذوالنوري در جمع بندي اظهارات خود اعلام کرد: به دلايل ذکر شده طرح ۲ فوريتي با عنوان «شفاف سازي فعاليت هاي نمايندگان در مجلس» تهيه کرديم تا براساس آن همه فعاليت نمايندگان در مجلس و کميسيون ها براي مردم مشخص شود؛ اين طرح با ۱۹۰ امضا تقديم هيئت رئيسه مجلس شده و اميدواريم که همين تعداد نماينده هم به طرح راي دهند.
    
وي همچنين پيشنهاد کرد که راي به طرح مذکور به صورت شفاف باشد تا مردم از جزئيات آن آگاه شوند.
    
به گزارش فارس، در بخشي از اين طرح آمده است: «شفافيت اقدامات و راي نمايندگان، به طوريکه نخبگان، رسانه ها، آحاد و اقشار ملت و موکلين محترم بتوانند حضور، ماموريت، غيبت و ميزان فعاليت نمايندگان خود را در مجلس رصد کنند و کيفيت و مشارکت آنان را در عرصه قانونگذاري و انجام ماموريت نظارتي آنان بررسي نمايند. اين حق مردم و موکلين است که بدانند نماينده منتخب آنان در راي به لوايح و طرح ها، برنامه ها، بودجه سالانه کشور، استيضاح و راي اعتماد يا عدم اعتماد به وزيران، سوال و موارد ديگر چه راي و موضعي داشته اند و آيا اصلاً در اين موارد فعاليت و در راي گيري شرکت کرده اند يا خير؟ تا بتوانند با علم و اطلاع کافي و دقيق وکلاي خود را نقد و مطالبه گري لازم را داشته باشد
    
در بند ديگري از اين طرح همچنين تصريح شده است: «به دليل موارد پيش گفته گاهي بعضي از نمايندگان مشارکت عالمانه، محققانه و کارشناسانه در مراحل بررسي طرح ها، لوايح، راي اعتمادها و ساير فعاليت هاي وظيفه اي را نداشته و به هيچ دليل بعضي از خروجي ها و مصوبات مجلس از پختگي، اتقان و کارآمدي لازم برخوردار نيست.با توجه به خسارت بار بودن استمرار چنين وضعيتي و ضرورت رفع و اصلاح آن، طرح دو فوريتي ذيل تقديم مي گردد
    
در ماده واحده اين طرح نيز قيد شده است که «هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي بايد ظرف مدت ۲ ماه پس از تصويب اين قانون از طريق ايجاد و راه اندازي سامانه اي جامع نسبت به علني ساختن و شفاف سازي فعاليت ها، حضور، غيبت، ماموريت خارجي و داخلي، مرخصي استحقاقي و استعلاجي و بدون حقوق، مشارکت يا عدم مشارکت در راي گيري، نوع راي نمايندگان اعم از موافق، مخالف يا ممتنع در صحن علني مجلس يا کميسيون ها اقدام نمايند به شکلي که رسانه ها و آحاد ملت شريف ايران بتوانند به صورت برخط (آن لاين) و نيز دستيابي به ذخيره و آرشيو، از همه امور ذکر شده مربوطه به هر يک از نمايندگان دسترسي و آگاهي پيدا نمايند
خبر ويژه 
مصلحت و معيشت مردم قرباني دعواي دو حزب دولتي
مردم انتظار دارند دولت براي مشکلات اقتصادي تدبير کند اما تکنوکرات ها و بوروکرات هاي دولت به جان هم افتاده اند.
    
روزنامه رسالت در يادداشتي با اشاره به بيانيه تند دو حزب دولتي کارگزاران و اعتدال و توسعه عليه يکديگر نوشت: حزب کارگزاران با انتشار بيانيه اي با بيان اينکه به دنبال نقد استراتژيک دولت روحاني هستيم، از دولت مورد حمايت خود با عناوين «دولتي سرگشته» و «فاقد استراتژي اقتصادي و گفتمان اقتصادي» ياد کرده است.
    
سمت وسوي نقد بيانيه متوجه سازمان برنامه و بودجه و آقاي نوبخت است. دراين بيانيه تاکيد شده است:
    «
مردان بزم» در دولت بايد تغيير کنند، دولت بايد نوسازي شود و خون تازه اي در رگ هاي آن جريان يابد، چرا که دولت در دو عرصه «اجرا» و «سياستگذاري» کم آورده است. اين بيانيه نشان مي دهد که نقد درون گفتماني شرکت سهامي که چينش کابينه و مديران دولتي را مديريت مي کرده تاب مستوري ندارد و کار به صدور بيانيه و نوعي گيس و گيس کشي سياسي رسيده است.
    
از حزب کارگزاران که رئيس شوراي مرکزي آن اکنون معاون اول رئيس جمهور و بعد از آقاي روحاني تصميم گير اصلي دولت است، صدور چنين بيانيه اي حيرت آور است. در اين بيانيه هيچ اشاره اي به برنامه اي که براي برون رفت از آن بشود بر مشکلات غلبه کرد، ديده نمي شود. بيانيه حاوي چند ناسزا و چند متلک سياسي و تغيير مديراني که مورد رضايت حزب نيست، مي باشد و از آن بوي نوعي سهم خواهي و زياده طلبي مي آيد.
    
پاسخ حزب اعتدال و توسعه هم که مخاطب اصلي اين بيانيه مي باشد، جالب است. حزب اعتدال و توسعه مي گويد؛ «صدور اين بيانيه نوعي خودانتقادي و زير سوال بردن عملکرد بزرگان اين حزب ارزيابي مي شود، لذا حزب بايد درباره عملکرد و ماندن يا رفتن اعضاي خود در دولت که به طور گسترده در لايه هاي مختلف اقتصادي کشور حضور فعال دارند پاسخگو باشد. از ماه ها قبل با فشارهاي پيدا و پنهان، کارگزاران قصد امتيازگيري از دولت را دارند و به نتيجه نرسيدند لذا به رويکرد مطالبه گرانه، آن هم با آرايش تهاجم رسانه اي روي آورده اند
    
صدور اين دو بيانيه و نقدهايي که اصلاح طلبان در رسانه هاي مکتوب و نيز در فضاي مجازي عليه عملکرد دولت منتشر مي کنند نشان مي دهد ماه عسل ائتلافي که دولت يازدهم و دوازدهم را به وجود آورده، به پايان رسيده است.
    
رسالت مي افزايد: توصيه ما به رفقا و شرکايي که حيثيت دولت را نمايندگي مي کنند اين است که؛ امروز که ملت ما با تهاجم سنگين اقتصادي آمريکا و اروپا روبه روست، بايد صداي واحد از درون دولت شنيده شود.
    
مردم سوال مي کنند «عقلانيت سياسي» در پي تصميم گيري هاي اين دو حزب سياسي در بعد خارجي و داخلي کجاست؟ مردم سوال مي کنند «عقلانيت اقتصادي» در پي تصميمات اقتصادي اين دولت ائتلافي کجاست؟ چرا حرف خود را يکي نمي کنند و آن را مبناي عمل قرار نمي دهند؟ تصميمات نادرست، متناقض و متفاوت به کشور آسيب مي زند. چرا بوروکرات ها به جان تکنوکرات ها افتاده اند. اگر در درون دولت اين بگومگوها باشد چه طور مي شود از بيرون به آنها کمک کرد؟! به راستي اگر حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران هنوز در خوان اول که خوان تقسيم قدرت و پست هاست، متوقف شده باشند، مشکلات کشور حل نمي شود.