تحریم‌های 13 آبان آمریکا مشابه کوهی از کاه است

در گفت‌وگو با خبر گزاری پاسداران فارس مطرح شد
تحریم‌های 13 آبان آمریکا مشابه کوهی از کاه است/پرهیز از تسویه‌حساب‌های سیاسی راه برون‌رفت از تحریم‌ها 9 آبان – 97
نمک پاشیدن برروی داغ مردم محروم به جان آمده از  بحران اقتصادی و ارزی وافزایش قیمت دلار و تورم و گرانی کالاهای ناشی ازتحریم هاست ولی مدعی  کاسبکار  تحریم های بی خبر ازدرد و محنت وفشارمردم می گوید تحریم‌های 13 آبان آمریکا مشابه کوهی از کاه است.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب، از بسیاری از کوه‌های صعب‌العبور که آمریکایی‌ها در مسیر پیشرفت انقلاب ایجاد کرده بودند عبور کرده و کوه جدیدی که این بار در حیطه اقتصادی برای کشورمان به وجود آورده‌اند از جنس کاه است.
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، هم اینک مسائل مربوط به اقتصاد و به ویژه تحریم‌هایی که قرار است آمریکایی‌ها از 13 آبان به بعد بر علیه کشورمان اعمال کنند، نقل محافل است در حالی که بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، با درون‌نگر بودن می‌توان به بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه فائق آمد.
همچنین موضوع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و قرار است پس از ماه صفر بررسی شود.
علاوه بر آن، موضوع مربوط به سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان غربی نیز که در آینده نزدیک انجام می‌شود، یکی از موضوعات بسیار مهمی است که هم اکنون در صدر اخبار استان قرار دارد.
در این مسائل و موضوعات با«عین الله شریف‌پور» نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت گفت‌وگویی انجام شده که در پی آمده است.
فارس: آمریکایی‌ها ادعا دارند که از 13 آبان تحریم‌های سختی در انتظار ایران است نظر خود را در این خصوص بیان کنید؟
شریف پور: این اولین بار نیست که نظام و دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی با تحریم‌های ناجوانمردانه مواجه می‌شود، این تحریم‌ها از نخستین روزهای انقلاب تا به امروز، با همراهی بسیاری از کشورهای منطقه بر اقتصاد کشور ایران صورت گرفته است.
مسئولان نباید امروز از تحریم‌ها ترسی به دل داشته باشند چون افکار عمومی این پیام را به مسئولان می‌رسانند که ملت ایران از مواضع حق‌طلبانه خود پا پس نخواهد کشید، البته این اعلام جنگ نیست بلکه آمادگی برای مقابله با یک تجاوز دیگر در حوزه اقتصادی است.
جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب، از بسیاری از کوه‌های صعب‌العبور که آمریکایی‌ها در مسیر پیشرفت انقلاب ایجاد کرده بودند عبور کرده و کوه جدیدی که این بار در حیطه اقتصادی برای کشورمان به وجود آورده‌اند از جنس کاه بوده و رد شدن از این کوه کاهی بسیار راحت‌تر از موارد تحریمی گذشته است.
فارس: شما تحریم‌های آمریکا را مشابه کوهی از جنس کاه دانستید، ابزاری که برای عبور از این کوه کاهی باید در دست داشت، چیست؟
شریف‌پور: درون‌گرا بودن کشور و استفاده از ظرفیت‌های داخلی، پرهیز از تخریب، تضعیف و تسویه‌حساب‌های سیاسی در کنار صبر و استقامت مردم و همچنین تقویت نیروهای خدوم همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابزارهایی است که برای عبور از این کوه کاهی در داخل کشور لازم است.
فارس: به عنوان نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، این کمیسیون تا چه میزان در موضوع کاهش بحران‌های اخیر اقتصادی کشور نقش ایفا کرده است؟ 
شریف‌پور: از دی ماه 96 و از زمانی که دولت تصمیم به تک نرخی کردن ارز گرفت، کمیسیون اقتصادی مجلس با جدیت بیشتر وارد عرصه اقتصادی شد اما دولت نسبت به نگرانی‌ها و تصمیمات این کمیسیون بی‌توجهی کرد و تبعات این بی‌توجه از 20 فروردین امسال شاهد متلاطم شدن بازار ارز و کاهش ارزش پول شد، با این حال رهبر معظم انقلاب با رهنمودهایشان و تشکیل شورای عالی اقتصادی، تاکید فرمودند که تصمیم گیری مسائل اقتصادی کشور در سطح سران سه قوه صورت گیرد.
فارس: یکی از مناطقی که در موضوع مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است در حوزه انتخابیه ماکو واقع شده است، سرانجام این لایحه پس از بررسی مجلس شورای نگهبان به کجا رسید؟  
شریف‌پور: در خصوص لایحه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی باید گفت که مشروعیت مصوبات مجلس باید به تایید مجلس شورای نگهبان برسد، اعضاء این مجلس تمامی مصوبات مجلس را از نظر شرعی و نیز نداشتن مغایرت با قانون اساسی مورد تفحص قرار می‌دهند.
 این شورا در خصوص لایحه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی تنها ایراداتی به اصل 74 گرفته، در این اصل آمده است که لایحه و طرح باید به صورت مجزا بررسی شود، طرح از سوی نمایندگان مجلس بوده و لایحه پیشنهاد دولت است.
فارس: موضوع اصل 74 که شورای نگهبان آن را ایراد دانسته است چیست؟
شریف‌پور: یکی از مواردی که باعث شد تا اعضاء شورای نگهبان ایراداتی به این لایحه داشته باشند دست‌کاری مجلس به لایحه دولت بود که طی آن تعداد مناطق ویژه اقتصادی از 12 منطقه به 100 منطقه افزایش داده شده است.
البته در همین خصوص با حضور آقای ره‌پیک به نمایندگی از اعضاء مجلس شورای نگهبان در کمیسیون اقتصادی مجلس، توضیحاتی مبنی بر این موضوع داده شد که کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر نمایندگان مجلس در این لایحه بندی را قید کرده‌اند که طی آن ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی تنها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان‌پذیر است، بنابراین دولت هیچ هزینه‌ای بابت ایجاد این مناطق بر عهده نخواهد داشت و با اصل 75 مغایرتی ندارد، همچنین در خصوص چهار الحاق چالدران، خوی، ارس و همچنین جاسک نیز توضیحاتی داده شد.
فارس: بخشی از این ایرادات توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته بود کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص چه اقداماتی صورت داد؟
شریف پور: در نشست نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی با کمیسیون نظارت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور آقایان دانش جعفری و مصباح مقدم، دو طرف توضیحات لازم را در خصوص این لایحه مطرح کردند و نکته نظرات اعضاء عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به سمع اعضاء کمیسیون اقتصادی مجلس رسید که مقرر شد اصلاحیه‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.
فارس: چه زمانی قرار است این اصلاحیه‌ها صورت بگیرد؟
شریف‌پور: قرار است پس از ماه صفر دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ارتباط با الحاقیه‌ها و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ارتباط با مناطق ویژه یک نشست ویژه‌ای ترتیب دهند، پس از این نشست، اصلاحیه‌ها به صورت طرح به صحن مجلس و پس از رأی گیری، به شورای نگهبان ارجاع داده شود.
فارس: سفرهای استانی مسئولان نظام به ویژه رئیس جمهور به آذربایجان غربی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شریف‌پور: سفرهای استانی رئیس جمهور و سایر مسئولان ارشد نظام در کل نشان دهنده مردمی بودن مسئولان جمهوری اسلامی ایران است، بی شک این سفر‌ها در رفع موانع، چالش‌ها و مشکلات استان‌ها و شهرهای کشور بی‌تاثیر نیست اما عملیاتی شدن تصمیمات و مصوبات این سفرها به وضعیت اقتصادی کشور وابسته است که اگر از بعد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن را ارزیابی کنیم اقدامی مناسب است .
سفر رئیس جمهور در آینده ای نزدیک به استان را به فال نیک می گیریم زیرا که امیدواری‌ در دل مردم بیشتر خواهد شد و از سوی دیگر شخص رئیس جمهور نیز در خصوص مسائل و مشکلات استان به ارزیابی دقیق‌تری دست‌ پیدا کرده و از عملکرد مسئولان استان‌ اطلاع پیدا خواهند کرد.
فارس: به عنوان یکی از اعضاء شورای برنامه ریزی استان، این شورا در خصوص سفر رئیس جمهور چه تصمیماتی گرفته است؟
 شریف پور: در آخرین نشست شورای برنامه ریزی استان مقرر شد تا تمامی مسئولان شهرستان‌های استان درخواست‌هایی همچون آب روستایی، فاضلاب شهری و روستایی و همچنین مطالباتی با موضوعات کشاورزی، صنعت و سدها را از رئیس جمهور داشته باشند که امیدواریم با اجرایی شدن این مطالبات، آذربایجان‌غربی به پیشرفت‌های مناسبی دست یابد.
فارس: شما نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت هستید بنابراین وسعت حوزه انتخابی زیادی دارید، چه برنامه‌هایی در سفر ریاست جمهوری برای این مناطق دارید؟
شریف‌پور: از جمله طرح‌ها و برنامه‌های مورد اجرا در سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌غربی، در ماکو افتتاح فرودگاه این شهرستان بوده و این فرودگاه در فازهای مختلف چندین بار افتتاح شده است اما این‌بار به دست رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
 دومین طرح افتتاحی نیز آزادراه ماکو- بازرگان – تبریز است که یک مطالبه ملی و استانی بوده و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که 3 ماه پیش به امضا رسیده بود تلاش کردیم تا این تفاهم نامه به قرارداد تبدیل شود و با پیگیری‌های صورت گرفته این قرارداد به مرحله امضاء و ابلاغ رسیده که پس از ابلاغ به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور کلنگ زنی خواهد شد همچنین این طرح این‌بار از بازرگان به سمت مرند خواهد بود.

گفت‌وگو از کیوان علیزاده