گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 10 مهر - 97
رؤساي جمهور ايران و آمريكا و هيئت هاي همراه هيچ مواجهه اي نداشتند
پرويز اسماعيلي در تشريح جزئيات سفر نيويورك
معاون ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رئيس جمهوري كه يكي از مسافران سفر نيويورك بوده با بيان جزئياتي از اين سفر و همچنين پاسخ به برخي شايعات و حواشي مربوط به آن پرداخته و گفت : روساي جمهور ايران و آمريكا و هيئت هاي همراه هيچ مواجهه اي نداشتند.
پرويز اسماعيلي در گفت وكو با ايسنا در پاسخ به اين سؤال كه «امسال چه تعداد درخواست از سوي سران كشورهاي دنيا براي ملاقات با رئيس جمهوري مطرح شد؟ » گفت : امسال تعداد بسيار بيشتري درخواست براي ملاقات با رئيس جمهوري مطرح شد؛ البته درخواست هايي نيز از سوي ما براي ديدار با سران برخي كشورها مطرح شد كه در نهايت 17 ديدار انجام شد.
وي در رابطه با گمانه زني ها براي ديدار روحاني با ترامپ نيز گفت : همان طور كه آقاي روحاني در نخستين مصاحبه خود در نيويورك تصريح كردند ايران هيچ درخواستي براي مذاكره با آمريكا مطرح نكرده است. يكي ديگر از مشكلات آقاي ترامپ و دولت ايشان آن است كه تمركزي در بيان سياست هاي خود ندارد؛ مثلا آقاي ترامپ زماني مي گويد براي مذاكره با ايران هيچ پيش شرطي ندارد، اما كمتر از يك ساعت بعد، وزير خارجه او 12 شرط براي مذاكره با ايران تعيين مي كند. اظهارات اخير ترامپ در جلسه شوراي امنيت نيز از ديگر مصاديق متمركز نبودن ترامپ در بيان سياست هايش است.
معاون ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رئيس جمهوري افزود : از ديگر نكات قابل توجه در سفر اخير رئيس جمهوري به نيويورك آن بود كه در ديدارهاي رئيس جمهوري با نخبگان رسانه اي و سياسي و همچنين مصاحبه هاي اختصاصي با رسانه هاي خارجي، ديدار روساي جمهور ايران و آمريكا با يكديگر محور اصلي و ترجيع بند مباحث مطرح شده، بود؛ اين نشان مي دهد كه اين موضوع در افكار عمومي آمريكا خيلي مورد توجه قرار دارد و اين ديدار بيشتر از آنكه نياز ما باشد، نياز آمريكا است.
وي گفت : امسال هيچ مواجهه اي در سطح روساي جمهور ايران و آمريكا و هيئت هاي آنها صورت نگرفت.
خبر ويژه 
واردات از كره جنوبي را به ميزان كاهش واردات نفت كم كنيد
«سرمايه گذاري ما در هر كشوري، بايد با توجه به منافع مان باشد. وقتي كره به راحتي هرچه تمام تر منافع ما را تهديد مي كند و زير سؤال مي برد، چرا ايران نبايد برخورد متقابلي انجام دهد و به سرمايه گذاري در كره ادامه دهد؟
به گزارش رجانيوز، كره جنوبي نخستين كشوري كه خواست آمريكا براي به صفر رساندن واردات نفت از ايران را تمام و كمال انجام داد؛ آيا طي اين مدت دولت اقدام متقابلي انجام داده است؟
 كره درحالي به بهانه تحريم هاي آمريكا، واردات نفت از ايران را به صفر رساند كه مشتريان بزرگتر ايران، چين و هند به خريد نفت از ايران ادامه مي دهند.
حداقل انتظاري كه از دولت مي رود اين است كه براي مقابله با بدعهدي كره اي ها و به صفر رساندن خريد نفت از ايران، جمهوري اسلامي ايران نيز در ابتدا قرارداد ساخت كشتي را كه سرمايه زيادي هم نصيب كره اي ها مي كند را ملغي كند و به نيروي داخلي اتكا كند كه هم در هزينه ها صرفه جويي مي شود و هم صنايع كشتي سازي ملي تقويت خواهد شد.
 چنانچه فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا نيز قبلا، در رابطه با قرارداد ساخت كشتي بين ايران و كره جنوبي گفته بود: «در صورتي كه رئيس جمهور دستور دهد امكان لغو اين قرارداد وجود دارد و ما آمادگي آن را داريم با سرمايه گذاري 85 درصد به شكل فاينانس اين 10 فروند كشتي را بسازيم كه ساخت هر كدام 1000 نفر را در كشور مشغول به كار مي كند
 با نگاهي به دو بازار لوازم خانگي و لوازم الكترونيكي نيز مي بينيم كه اين دو بازار بزرگ به قبضه برند هاي كره اي درآمده است. برند هايي كه مشهور ترين آنها سامسونگ و ال جي است. بازار خودرو هم دست كمي از اين دو بازار ندارد. همانطور كه لوازم خانگي جولانگاه سامسونگ و ال جي است.
 بازار خودرو نيز محلي شده است براي جولان خودروهاي كره اي، كه شركت هاي هيوندا و كياموتورز پرچمدار آن محسوب مي شوند.
 با اين حساب، كره جنوبي هم منافع قابل توجهي در ايران دارد كه نمي تواند از آن چشم پوشي كند. و ايران مي تواند در پاسخ به همراهي كره با سياست هاي آمريكا، علاوه بر لغو قرارداد كشتي سازي با كره، منافع چندين ميلياردي كره در ايران را هم مسدود كند.
 يادآور مي شود بهمن ماه سال گذشته نيز در جريان حضور تيم كشورمان در مسابقات المپيك زمستاني 2018 در كره جنوبي، مقامات اين كشور اعلام كردند چون ايران در تحريم قرار دارد از دادن هديه رايج به ورزشكاران ايران خودداري مي كند.
خبر ويژه 
رانت 18 ميليارد دلاري را توضيح بدهد سخنگويي دولت پيشكش!
سخنگوي حزب كارگزاران مي گويد اسحاق جهانگيري سخنگويي دولت را نپذيرفته است.
حسين مرعشي گفت: درباره سخنگوي دولت هنوز تصميم گيري نشده است، يك مدت آقاي روحاني نظر داشتند كه جهانگيري سخنگو شود كه او نپذيرفت.
وي در خصوص تغييرات احتمالي در دولت و اينكه سرنوشت سخنگوي دولت چه شد، گفت: هنوز تصميم گيري نشده است، يك مدت آقاي روحاني نظر داشتند كه آقاي جهانگيري سخنگو شود كه او نپذيرفت.
جهانگيري درباره پاسخ به اين سوال كه به نظرتان اگر قرار باشد اكنون تيم اقتصادي دولت تغيير كند، اين تغييرات بايد به چه صورت باشد؟ گفته است: رئيس كل بانك مركزي كه اكنون تغيير كرده، وزير اقتصاد كه نداريم، وزير اقتصاد را هم كه مجلس استيضاح كرده است. رئيس سازمان برنامه و بودجه هم تغييرناپذير است و تا آخر در داخل دولت مي مانند،  آقاي روحاني بايد  وزير اقتصادي انتخاب كنند كه بين نوبخت و همتي بتواند با يكي از آنها هماهنگ باشد.
مرعشي اضافه كرد: قاعدتا آقاي نوبخت مي خواستند كه به برنامه هاي كشور بهتر برسند و ديگر سخنگو نباشند.
امتناع جهانگيري عضو كارگزاران از قبول سخنگويي در حالي است كه دولت ظرف يك سال اخير كارنامه نامطلوب و كاهنده اي داشته است. در همين حال جهانگيري با شاهكاري كه در ماجراي واگذاري 18 ميليارد دلار ارز به قيمت 4200 تومان انجام داد و به دلار جهانگيري معروف شد، زمينه ساز واگذاري رانتي بي سابقه (بالاي 150 هزار دلار) كه هنوز تئوريسين ها و توجيه گران اقدامات دولت در توجيه و تحليل آن درمانده اند. بنابراين آقاي جهانگيري اگر بتواند درباره همين يك قلم عملكرد، پاسخگو باشد، كلي كار كرده است؛ سخنگويي و پاسخگويي درباره ساير عملكردهاي دولت پيشكش!
او البته در تبليغات انتخاباتي و سياه نمايي عليه دولت ماقبل و نيز رقباي انتخاباتي، بسيار پرحرارت ظاهر شده بود و چنين القا كرده بود كه فقط چند عقل كل وجود دارند كه در دولت جمع شده اند و ديگران هيچ سررشته اي از امور ندارند و اگر سركار بيايند اقتصاد را به ته دره مي برند!
رئيس قوه قضائيه: گردانندگان سايت هاي قيمت ساز ارز مفسد اقتصادي هستند
رئيس قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه گردانندگان سايت هاي قيمت ساز ارز بايد از سوي دادستاني احضار و به آنان اولتيماتوم شديد داده شود، گفت: بعيد نيست برخي از آنان مصداق مفسد اقتصادي باشند.
به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به سفر رئيس جمهور به نيويورك و حضور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، اظهارداشت: رئيس جمهور محترم در مجمع عمومي سازمان ملل و ديدارهايي كه در حاشيه مجمع عمومي داشتند و همچنين در مصاحبه هاي متعدد خود نسبت به اظهارات رئيس جمهور آمريكا و ساير كساني كه عليه جمهوري اسلامي سخن نادرست بر زبان آوردند مواضع بسيار خوبي اتخاذ و تبيين كردند كه از اين بابت قدرداني مي كنيم.
مسئولان اجازه ندهند دشمن مطالبات برحق مردم را به انحراف بكشاند
آملي لاريجاني با بيان اينكه دشمن با تمام ظرفيت زرادخانه تبليغاتي خود وارد ميدان شده است، ادامه داد: هيچ گاه اين مقدار هزينه براي تخريب يك نظام و كشور صرف نشده بود. دشمن به هر وسيله اي تمسك مي جويد تا وضع كشور را به هم بريزد. بر همين مبنا مي بينيم كه زماني از تلاطم بازار ارز و طلا استفاده مي كند و زمان ديگري از اعتراضات كاميون داران بهره مي گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه مسئولان بايد مدبرانه عمل كنند و اجازه ندهند كه برخي مطالبات به حق مردم با سوءاستفاده دشمن به انحراف برود، خاطرنشان كرد: ممكن است دشمن افرادي را اجير كند كه از مطالبات مردم سوءاستفاده كرده و برخي اعتراضات را به انحراف بكشانند. ما بايد به هوش باشيم. دولت در فكر حل مشكلات كاميون داران است البته اين موضوع نياز به زمان دارد كه بايد با سرعت و كار جهادي، انتظارات برآورده شود.
رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه اقدام به موقع و سريع براي حل مشكلات از موج سواري دشمن جلوگيري مي كند، به وجه ديگري از اتفاقات اخير در جريان اعتراضات كاميون داران اشاره كرد و گفت: ما معتقديم كه جنس مطالبات كاميون داران از جنس برهم زدن امنيت حمل ونقل جاده اي و تخريب خودروها نيست. چنين اقداماتي نشان مي دهد كه جريانات ديگري مي خواهند بر موج مطالبات مردم سوار شوند.
 دولت در حل مشكلات كاميونداران تسريع كند
آملي لاريجاني افزود: اينكه دشمن مدام به رصد مشكلات ما مي پردازد، امر واضحي است و همه مي دانيم كه امروز دشمن با همه ابزار تبليغاتي خود به صحنه آمده است اما مسئولان نيز وظيفه اي دارند كه بايد به موقع انجام دهند؛ به عنوان مثال اگر قرار است براي كاميون داران لاستيك تهيه شود، بايد اين كار سريع تر صورت گيرد و علاوه بر اين با مردم سخن گفته شود تا بدانند كه مسئولان به فكر حل مشكلات هستند. اين موضوع بويژه در مسائل اقتصادي واجتماعي بسيار حائز اهميت است.
 اشد مجازات براي مخلان امنيت حمل ونقل جاده اي
وي تاكيد كرد: دستگاه قضايي و نيروهاي انتظامي و امنيتي نيز بايد با شدت با كساني كه امنيت حمل ونقل جاده اي را مختل مي كنند و به خودروهاي كاميون داران آسيب مي زنند برخورد كنند. امنيت جاده اي براي همه كشورها امر بسيار مهمي است و به هيچ وجه تحمل نمي شود كه كسي به سمت خودرويي شليك كند يا به تخريب آن بپردازد. بر اين اساس دادستانها و دادگستري هاي سراسر كشور به ميدان آمده اند و افرادي كه با سوءاستفاده از مطالبات كاميون داران اقدام به برهم زدن امنيت جاده ها و تخريب خودروي اشخاص مي كنند به اشد مجازات خواهند رسيد.
 اولتيماتوم شديد به گردانندگان سايت هاي قيمت ساز ارز
رئيس قوه قضائيه با اشاره به تلاطم هاي بازار ارز، گفت: تلاطم بازار ارز علل مختلفي داشته كه از جمله آن مي توان به فشل بودن زيرساخت هاي بانكي، افزايش نقدينگي در جامعه، ركود و همچنين فشار دشمن اشاره كرد. در كنار همه اين عوامل، عده اي سودجو نيز به اين تلاطم ها دامن مي زنند و اقدام به قيمت سازي هاي واهي مي كنند. اينكه يك سايت در ساعات پاياني روز اعلام مي كند دلار 17 هزار تومان است و صبح قبل از آنكه اساسا معامله اي صورت گرفته باشد قيمت نوزده هزار و پانصد تومان را اعلام مي كند. واضح است كه در حال قيمت سازي است.
آملي لاريجاني با تاكيد بر اينكه بازار سوم ارز مجموعا دو درصد كل نيازهاي ارزي مردم را هم تشكيل نمي دهد، افزود: متاسفانه همين قيمت سازي هاي غلط بر بازار تاثير مي گذارند. ما منكر لزوم اقدام دولت در اين زمينه و فشار دشمن خارجي نيستيم اما نبايد از چنين عوامل دروني سودجو نيز غفلت كنيم. از دادستان محترم تهران نيز خواسته ام كه اين سايت ها را به دقت رصد كنند. از سوي ديگر رئيس كل محترم بانك مركزي فهرست چند سايت خاص را كه اقدام به قيمت سازي مي كنند ارسال كرده است. بر اين اساس گردانندگان اين سايت ها بايد از سوي دادستاني احضار و به آنان اولتيماتوم شديد داده شود. بعيد نيست برخي از آنان مصداق مفسد اقتصادي باشند.
 عزم راسخ دستگاه قضايي در برخورد با مفاسد اقتصادي
وي در بخش ديگري از سخنان خود به برخي هجمه ها عليه دستگاه قضايي اشاره كرد و گفت: از آنجا كه قوه قضائيه در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادي و ساير جرايم قرار دارد چنين حملاتي دائما صورت مي گيرد. عده اي نيز در داخل هم نوا با بيگانگان آب به آسياب دشمن مي ريزند. فردي عليه نظام و همه ارزش هايي كه در نصوص قانوني آمده است تبليغ مي كند. به عنوان مثال، ما هرگز نمي گوييم كه اگر كسي صرفا مخالف حجاب بود با او برخورد مي كنيم اما وقتي كسي اين مخالفت را تبليغ و ترويج مي كند طبيعتا نظام ديني كه بر ارزش هاي الهي استوار است و در قانون خود نيز اين ارزش ها را به رسميت شناخته با اين قبيل اقدامات برخورد مي كند.
رئيس قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه تاكنون در برابر اين هجمه ها ايستادگي كرده ايم و وظيفه ذاتي خود را در چارچوب شرع و قانون انجام خواهيم داد، بار ديگر بر عزم راسخ دستگاه قضايي در برخورد با مفاسد اقتصادي تاكيد كرد و يادآور شد: يكي از مهم ترين كارهايي كه دادگستري ها انجام مي دهند و بايد با قوت هرچه بيشتر در مسير آن گام بردارند اين است كه مراقب باشند ضمن مقابله با مفاسد اقتصادي، موانع توليد و سرمايه گذاري نيز رفع شود.گاهي يك سرمايه گذار واقعي و توليد كننده با موانعي روبه رو مي شود كه محصول يك بروكراسي عجيب و غريب است. آملي لاريجاني چنين موانعي را موجب تنزل كشور در رتبه بندي سرمايه گذاري دانست و افزود: دستگاه قضايي بايد با سرمايه گذاران، توليد كنندگان و صاحبان صنايع همراهي كند تا اگر مشكلي دارند در چارچوب قانون به آنها كمك شود و به اين ترتيب اميدواريم كه ضمن مبارزه با مفاسد اقتصادي و در كنار آن كمك به توليد و رفع موانع سرمايه گذاري، از برخي مشكلات اقتصادي پيش رو به سلامت عبور كنيم.