گزیده ها 10 مهر - 97


گزیده ها  10 مهر - 97
ريزش قيمت دلار و سكه در بازار آزاد
با افزايش اختيارات بانك مركزي رخ داد
در پي افزايش اختيارات بانك مركزي براي كنترل بازار، روز گذشته روند كاهشي قيمت ارز و سكه شدت گرفت.
پس از افزايش سرسام آور نرخ دلار و سكه در هفته گذشته كه ارقام بسيار بالايي را تجربه كردند، چنان كه قيمت سكه تا حدود پنج ميليون و 400 هزار تومان و قيمت دلار هم تا 19 هزار تومان هم بالا رفت؛ با شروع هفته جاري، روند افزايشي گذشته متوقف شد.
بر همين اساس طي چند روز اخير هم روند نزولي نرخ هاي ارز و سكه آغاز شده و دلار حتي تا دقايقي به زير 16 هزار تومان هم رسيد؛ در پي آن قيمت سكه هم رو به كاهش گذاشت و در كانال چهار ميليون و 700 هزار تومان قرار گرفت.
در خصوص علت اين كاهش قيمت، گفته مي شود اختيارات جديدي كه به بانك مركزي داده شده توانسته اين اثر مثبت را ايجاد كند؛ طبق خبري كه از دولت بيرون آمد، بانك مركزي از طريق بانك ها و صرافي هاي مجاز در بازار ارز مداخله خواهد كرد و اقدامات لازم براي كنترل نرخ ارز انجام خواهد داد و قيمت مبادله در بازار ارز را نيز به نحو مقتضي اطلاع رساني خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، از سوي ديگر بانك مركزي طي روزهاي اخير و همزمان با اوج گيري قيمت انواع ارز در بازار آزاد اعلام كرده بود كه از اين هفته ارز خدماتي را از طريق نظام بانكي در اختيار مردم قرار مي دهد.برهمين اساس هم بانك مركزي 11 بانك را مسئول توزيع ارزخدماتي بين مردم كرد؛ از همين رو  بانك هاي ملي، ملت، تجارت، سپه، صادرات، كشاورزي، توسعه صادرات، اقتصاد نوين، پارسيان، سامان و پاسارگاد مسئول توزيع ارز خدماتي هستند.
 بازاري ها مي گويند: همان مردمي كه صف مي بستند براي خريد دلار 19 هزار توماني الان آمده اند دلارهايشان را بفروشند.
فعالان بازار با اشاره به عدم خريد ارز در اين بازار مي گويند: الان هيچ كس خريدار نيست و به همين دليل همين طور نرخ لحظه اي كم مي شود.يك فعال بازار با اشاره به افت شديد قيمت ارز گفت: با شروع ارزاني، همان افرادي كه صف خريد بسته بودند الان فروشنده شده اند. اين افراد عادت كرده اند كه گران بخرند و ارزان بفروشند و حالا كه ضرر كرده اند به طور حتم تعداد زيادي از اين افراد راهي بيمارستان خواهند شد!
انتقاد شديد تجار از سوء مديريت اقتصادي دولت
در نشست مشترك اتاق بازرگاني با نوبخت مطرح شد
در نشست مشترك اتاق بازرگاني با رئيس سازمان برنامه و بودجه، تجار و فعالان بخش خصوصي انتقادات شديدي را نسبت به عملكرد اقتصادي دولت مطرح كردند.
روز گذشته جلسه اي در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد كه رئيس سازمان برنامه و بودجه به عنوان مهمان اين اتاق حضور يافت؛ در اين جلسه فعالان بخش خصوصي به انتقاد از عملكرد اقتصادي دولت به ويژه در ماه هاي اخير پرداختند و گلايه هاي خود را نيز مطرح كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، محمدباقر نوبخت در اين جلسه به تحريم هاي آمريكا و فشارهاي اين كشور به ساير كشور براي همكاري عليه ايران، اشاره كرد و گفت: در روزهايي كه در حال وارد شدن به دومين مرحله تحريم يكي از قدرت هاي بزرگ دنيا نسبت به كشور مي شويم، در شرايطي كه نه تنها آن قدرت بزرگ خودش تلاش  مي كند كه يك جانبه تحريمي را پيش بگيرد، همه كشورها را ترغيب و حتي تهديد مي كند كه بايد با او هماهنگي و همراهي داشته باشند، در اين تحريم غير انساني و حتي غير قانوني و خلاف عرف بين الملل و طبيعي است، در چنين شرايطي شما فعالان اقتصادي از جايگاه مسئوليت اجتماعي براي اينكه مردم كمتر آسيب ببينند در اين جلسه شركت كرده اند، تا نظارت خود را به برادران خود در بخش دولتي منعكس كنيد.
به گفته اين مقام مسئول، در سال گذشته از 736 هزار نفري كه وارد بازار كار شدند، ما براي 710 هزار نفر فرصت شغلي ايجاد كرديم، اما باز 30 تا 40 هزار به جمعيت بيكار سه ميليون و 200 هزار نفري اضافه شد.
نوبخت با بيان اينكه پيش بيني مي شود سال 97 هفتصد هزار نفر به طور متعارف به بازار كار وارد شوند، پيش بيني كرده ايم در تبصره 18 كه بتوانيم با حدود يك ميليون و 33 هزار فرصت شغلي ايجاد كنيم كه نه تنها 700 هزار را پاسخ دهيم، بلكه 300 هزار را هم به جمعيت شاغل اضافه كنيم.
بر همين اساس، علي اصغر جمعه اي، رئيس اتاق بازرگاني سمنان با بيان اينكه ما انتظار برنامه پنج ساله از شما نداريم، بلكه براي شش ماه آينده به ما برنامه بدهيد!، در اعتراض به آمارهايي كه نوبخت در مورد اشتغال اعلام كرد، گفت: اينجا كلاس درس نيست، تمام كارخانه هاي ما 50 درصد ريزش نيروي انساني داشته است.
وي در جمله كنايه آميزي خطاب به رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: آقاي نوبخت! اين چه سازمان برنامه اي است كه اين همه آشفتگي را براي اقتصاد ايران برنامه ريزي كرده است؟!
همچنين، علي اصغر زبردست، رئيس اتاق بازرگاني همدان خطاب به نوبخت گفت: توهين به شعور فعالان اقتصادي كرديد، من شما را نمي بخشم. منتسب كردن همه مسائل به دشمن، جاي تاسف است.
وي ادامه داد: دولت مي خواهد ارز بفروشد و درآمد چندين ميلياردي جور كند و بدهي هاي خود به بانك ها و تامين اجتماعي را پرداخت كند و فشار به بخش خصوصي وارد كند و بعد هم شما بگوييد اشتغال درست شده است و اين مسائل نشان مي دهد كه شما با مسائل كشور بيگانه هستيد.
در پاسخ به اين اظهارات، نوبخت بيان كرد: از ما به التفاوت نرخ ارز درآمدي نصيب دولت نشده است، چراكه ما ارز دولتي را براي تامين كالاهاي اساسي با ارز چهار هزار و 200 تومان صرف مي كنيم و اين ارزها در بازار ثانويه و بازار آزاد عرضه نمي شود.

دولت تدبير و اميد بيشتر از ترامپ  به اقتصاد كشور ضربه زد
در همين راستا، محمدرضا فرشچيان، صادركننده نمونه هم خطاب به نوبخت اعلام كرد: دولت شما بيشتر از ترامپ به اقتصاد كشور ضربه زد.
وي افزود: ضربه به اقتصاد كشور نيازي به ترامپ و ترامپ ها ندارد چرا كه دولت شرايطي را فراهم كرده كه خودتحريمي بيش از تحريم آمريكا اقتصاد را دچار مشكل كرده است.
اين صادركننده بيان كرد: يك بار صادقانه بايد سياسي گري را كنار بگذاريم و واقعيت را ببينيم. هدف امروز صادرات ما است، هدف امروز توليد كشور و اشتغال است؛ اين در حالي است كه اكنون ايجاد اشتغال براي قاچاقچي و پيله ور شده است؛ اكنون صادرات دچار مشكل است و صادركنندگان نمي توانند ارز خود را هم قيمت پتروشيمي كه رانت خوراك ارزان مي گيرد، به سامانه نيما بدهند.

آلمان در اقدامي خصمانه ديپلمات بازداشت شده ايران را به بلژيك مي فرستد
دادگاهي در آلمان با ادعاي اينكه ديپلمات ايراني بازداشت شده در اين كشور از مصونيت ديپلماتيك برخوردار نيست، با استرداد وي به بلژيك موافقت كرد.
بنا بر گزارش خبرگزاري فرانسه، دادگاه عالي منطقه اي «بامبرگ» روز گذشته در بيانيه اي درباره اين ديپلمات 46 ساله كه تيرماه امسال دستگير شد، اعلام كرد كه روز 27 سپتامبر (5 مهر) با استرداد ديپلمات ياد شده موافقت كرده است.
به گزارش فارس، اين دادگاه مدعي شده كه چون اين ديپلمات در محل ماموريتش يعني اتريش حضور نداشته و در مرخصي به سر مي برده، از مصونيت ديپلماتيك برخوردار نيست. در بخشي از بيانيه دادگاه آمده است: «اين فرد تحت تعقيب نمي تواند به مصونيت ديپلماتيك استناد كند، چراكه او در تعطيلات چند روزه خارج از كشور محل ماموريتش بوده و در حال سفر بين كشور ميزبان و كشور فرستنده هم نبوده است
بلژيك كه تير ماه امسال يك زوج ايراني الاصل را به اتهام تلاش براي بمب گذاري در تجمع گروهك تروريستي منافقين در پاريس پايتخت فرانسه بازداشت كرد، مدعي است كه اين ديپلمات ايراني با اين زوج در ارتباط بوده است.
دادستاني آلمان هم مدعي شده بود كه اين دپيلمات ايراني به زوج بلژيكي- ايراني وسيله انفجاري حاوي 500 گرم ماده انفجاري «استون پروكسيد» داده است.
در ارتباط با اتهام بمب گذاري در نشست منافقين جمعا شش نفر در بلژيك، فرانسه و آلمان دستگير شده اند. جمهوري اسلامي ايران اين اتهام را رد كرده و با اشاره به عضويت زوج بازداشت شده در گروهك منافقين، آن را تلاشي براي فضاسازي عليه ايران توصيف كرده است. بازداشت اين افراد كه بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي موساد سرويس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي انجام شده، دقيقا در روزي اتفاق افتاد كه حسن روحاني رئيس جمهور ايران عازم اروپا بود.
اميرآبادي: يكي از راه هاي پاسخگويي به افكار عمومي شفافيت است
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه يكي از راه هاي پاسخگويي به افكار عمومي شفافيت است، گفت: موضوع شفافيت صرفا مختص مجلس نيست و همه دستگاه ها و سران قوا بايد شفافيت را در امورات خود لحاظ كنند.
نشست دانشجويي پيرامون شفافيت آراء نمايندگان و حواشي آن با حضور احمد اميرآبادي فراهاني، عضو هئيت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. در اين نشست اميرآبادي اظهار داشت: مسئله شفافيت بسيار مهم بوده و كساني كه مسئوليتي را بر عهده مي گيرند، بايد پاسخگو باشند و شفاف عمل كنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وي تاكيد كرد: در برجام به دليل عدم شفافيت، آسيب هاي فراواني به ما وارد شد و در همين راستا حق مردم بود كه بدانند كدام نمايندگانشان به برجام راي دادند، برخي از نمايندگان مجلس زماني كه در ميان مردم قرار مي گيرند، در جايي مي گويند به برجام راي موافق دادند و در جايي مي گويند مخالف آن بودند، اين تناقض گويي گناه بزرگي به حساب مي آيد.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: نمايندگان مخالف شفافيت آرا، معتقدند كه فشار هاي فراواني از سوي دولت، فراكسيون هاي مختلف مجلس و احزاب وجود دارد؛ معتقدم كه شفافيت آنقدر سود و اهميت بسياري به همراه دارد كه مي تواند هزينه هاي كشور را پرداخت كند و هر مسئولي بايد پاسخگو باشد.
اميرآبادي با تاكيد بر اينكه يكي از راه هاي پاسخگويي به افكار عمومي شفافيت است، گفت: موضوع شفافيت صرفا مختص مجلس نيست و همه دستگاه ها و سران قوا بايد شفافيت را در امورات خود لحاظ كنند.
وي با اشاره به تخلف يكي از مديران حراست بانك مركزي، اظهار داشت: وي پس از 10 سال فعاليت در بانك مركزي به بسياري از اطلاعات محرمانه دسترسي داشت و با صرافي ها لابي كرده بود.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اخيرا در هيئت رئيسه مجلس اعلام كرديم كه بر مبناي ماده 29 ميزان حقوق نمايندگان مجلس مانند ساير مقامات كشور در سامانه اي قرار گيرد.
وي بيان داشت: برخي نمايندگان مجلس بدون داشتن اطلاعات كافي در همه مسائل دخالت مي كنند كه در همين رابطه به تازگي استاندار قم براي انتخاب فرمانداران خود از بنده مشورت گرفت، اما با پاسخ منفي بنده مواجه شد چراكه تخصص كافي در اين زمينه را نداشتم.
اميرآبادي تاكيد كرد: حضور و غياب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد منتشر و منعكس شود، تا مردم در جريان فعاليت نمايندگان خود در خانه ملت قرار گيرند.
استفاده از اندام حرام گوسفند مضر است!  10مهر-97

پیام یا فتواد اده  شده دنبلان خورده نشود . به خصوص اهل آبکی که کباب دنبلان را مزه آبکی شان می کنند
خلاف يك باور خرافي و غلط خوردن اندام نر حيوانات خاصيت درماني ندارد و باعث تقويت قواي جنسي نميشود.
رئيس مركز تحقيقات سلامت و ايمني غذاي دانشگاه علوم پزشكي يزد با اشاره به اين كه مصرف كبابي و نيم پخته اعضاي حرام حيوانات نر خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال دارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر اندام حرام حيوانات نر مانند گوسفند در بازار به فروش مي رسد.
بهادر حاجي محمدي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه مصرف كبابي اعضاي حرام گوسفند يكي از رفتارهاي تغذيه اي غلط است كه توسط برخي افراد به ويژه آقايان انجام مي شود، افزود: به طور كلي در دين مبين اسلام از نظر شرعي مصرف خوراكي برخي اندام حيوانات حرام است.
وي با اشاره به اين كه مصرف كبابي اندام حرام حيوانات كشتاري موجب تقويت قواي جنسي مردان نمي شود، گفت: اين يك تصور اشتباهي است كه فكر مي كنند اين اندام خاصيت درماني دارد.
رئيس مركز تحقيقات سلامت و ايمني غذاي دانشگاه علوم پزشكي يزد، با بيان اين كه در مواردي به طور غيرعلمي خوردن اين اندام به صورت كبابي براي تسريع و تكامل بلوغ در پسران نوجوان توصيه شده است، افزود: متاسفانه در بسياري از كشتارگاه هاي كشور نظارت موثري براي جلوگيري از خروج و معدوم كردن  اندام نر حيوانات كشتار شده وجود ندارد.
حاجي محمدي وضعيت نظارتي را عاملي براي خروج اين اندام از كشتارگاه ها دانست و بيان كرد: متاسفانه در حال حاضر اعضاي حرام گوسفندان غيرقانوني در بازار به فروش مي رسد.
اين مسئول در ادامه با اشاره به اين كه اندام تناسلي گوسفند با وجود غيربهداشتي بودن، قيمت بالايي دارد و گاهي از گوشت قرمز نيز گران تر است، افزود: از سوي ديگر مصرف كنندگان اندام دنبلان حيوانات كشتاري، معمولا حين كباب كردن به تصور جلوگيري از كاهش ارزش تغذيه اي حرارت بسيار كمي به آن مي دهند و نيم پخته مصرف مي كنند. اين امر باعث مي شود كه باكتري هاي بيماري زاي موجود در دنبلان از بين نروند و موجب بيماري شود.
حاجي محمدي با بيان اين كه تب مالت يا بروسلوز يك بيماري مشترك بين انسان و حيوان است كه توسط گونه هاي مختلف باكتري بروسلا ايجاد مي شود، ادامه داد: تب، سردرد، تعريق شديد، درد مفاصل و كمر، بي اشتهايي، احساس خستگي مفرط و افسردگي از مهم ترين علائم بيماري تب مالت است.
وي با اشاره به اين كه باكتري عامل تب مالت از طريق خون حيوانات مبتلا وارد شير آنها مي شود، گفت: مصرف شير و لبنيات آلوده رايج ترين و مهم ترين راه ابتلاي انسان به تب مالت است. گاهي اندام هاي حيوان آلوده نيز مي تواند باعث ابتلاي انسان به تب مالت
شود.
اين مقام مسئول با بيان اين كه باكتري بروسلا در اندام هاي تناسلي حيوانات نيز مستقر مي شود، خاطرنشان كرد: مصرف كبابي اندام حرام حيوانات كه معمولا با حرارت اندك و به طور نيم پخته طبخ مي شود خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال دارد بنابراين ضروري است كه افراد از مصرف آن خودداري كنند.