كودتاي آمريكا در ونزوئلا ذوق زدگي پادوهاي ترامپ در ايران

 اوین نامه  کیهان 7 بهمن - 97
گزارش خبري تحليلي اوین نامه كيهان 
كودتاي آمريكا در ونزوئلا ذوق زدگي پادوهاي ترامپ در ايران

زهر طرف شود کشته هست به نفع جناح غالب و علیه جناح مغلوب دررژیم ولایت فقیه  . برای همین عملکرد مادرو دیکتاتور که موجب خشم وکینه شهروندان محروم  وبه جان آمده ونزوئلایی شده است . بهانه ای برای اوین نامه سربازجوشریعت نداری شده است تا تبدیل به چماق اتهام جریان مغلوب کند وبر فقر مهره هایش باا تهام پادو های ترامپ در ایران  فروا آورد.
طيفي كه اين روزها براي كودتاي آمريكايي در ونزوئلا ذوق زده شده است، همان وطن فروشان متظاهر به مخالفت با آمريكاي ترامپي هستند كه در اين حوادث دچار جوگيري شديد شدند و تله شيفتگي آمريكا، گرفتارشان كرد.
سرويس سياسي اوضاع كشور ونزوئلا چند روز پس از آغاز دوره جديد رياست جمهوري نيكلاس مادورو، بسيار پرتنش است، تنش هاي سياسي مدتهاست در ونزوئلا ادامه دارد. مخالفان داخلي با حمايت واشنگتن و متحدانش ماه هاست به بهانه هاي مختلف سياسي و اقتصادي دولت چپگراي مادورو را به چالش كشيده و درصدد سرنگوني وي هستند.
در اين زمينه طي چند روز گذشته با آغاز دور دوم رياست جمهوري مادورو، مخالفان وي در ونزوئلا و در صدر آنها گوايدو اعلام كرده اند رياست جمهوري مادورو و دولت مشروع وي را به رسميت نمي شناسند
با افزايش تنش هاي داخلي و بحران سياسي در ونزوئلا بار ديگر بستر مناسبي براي مداخله جويي هاي خارجي فراهم شده و واشنگتن در صدر مخالفان دولت ونزوئلا اعلام كرد كه مادورو و دور دوم دولت وي را به رسميت نمي شناسد. در واقع ترامپ از آغاز دوره رياست جمهوري خود ، به طور پيوسته تحريم هاي اقتصادي عليه ونزوئلا را افزايش داده و ضمن محكوم كردن دولت مشروع و قانوني مادورو ، مردم ونزوئلا را نيز به نافرماني و شورش عليه دولتشان دعوت مي كرد. ضمن اينكه خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرد كه ائتلافي از دولت هاي آمريكاي لاتين كه بلافاصله در كنار آمريكا خوآن گوآيدو را به عنوان رئيس جمهوري موقت ونزوئلا به رسميت شناختند، چند هفته ديپلماسي محرمانه با يكديگر داشتند كه شامل رساندن پيام هاي پنهاني به فعالان مخالف تحت نظر در ونزوئلا و يك سفر خارجي پرريسك از سوي رهبر اپوزيسيون ونزوئلا بوده است.
حمايت مدعيان اصلاحات از كودتاي آمريكائي
در شرايطي كه تبديل شدن صحنه سياسي ونزوئلا به عرصه جدال ميان طرفداران كودتا و نيكلاس مادورو، رئيس جمهور قانوني، مواضع كشورها و جريانهاي سياسي را نيز بر همين مباني تقسيم بندي كرده است، در داخل ايران، وطن فروشان ماموريت داري كه تا ديروز برجام را بزك مي كردند و براي رد گم كني تظاهر به مخالفت با آمريكاي ترامپي داشتند، بر سر حوادث ونزوئلا جوگيري شدند و دم خروس آمريكا شيفتگي شان بيرون زد
اين در حالي است كه يكي از خيانت هاي جريان غربگرا پس از روي كار آمدن دونالد ترامپ و روبه رو شدن با خباثت هاي دولت جمهوري خواه ايالات متحده، تفكيك ترامپ از مجموعه نظام سياسي اين كشور بود.اين جريان طي 2 سال اخير تلاش وافري داشت تا دشمني 40ساله همه دولت هاي (دموكرات و جمهوري خواه) آمريكا را صرفا به ترامپ تقليل دهند
در حالي كه اگر اوباما، سال 88 شبكه فتنه سبز را به خيال تمام شدن كار جمهوري اسلامي، مورد حمايت قرار داده و آنها را به وطن فروشي علني سوق داد، طي روزهاي گذشته ، اين ترامپ بود كه وطن فروشان متظاهر به مخالفت با آمريكاي ترامپي را بر سر حوادث ونزوئلا دچار جوگيري شديد كرد و در تله آمريكا شيفتگي گرفتارشان كرد.
يك ملت دو دولت؟!
در همين رابطه روزنامه سازندگي ارگان حزب كارگزاران صفحه اول ديروز خود را به تحولات سياسي اخير در كشور ونزوئلا اختصاص دادكه نوع پوشش حوادث ونزوئلا توسط اين روزنامه واكنش گسترده اي را در شبكه هاي اجتماعي دربر داشته است.
اين روزنامه نزديك به اصلاح طلبان با تقسيم صفحه اصلي خود به دو قسمت سياه و سفيد، قرار دادن نيكلاس مادورو (رئيس جمهور قانوني ونزوئلا) در بخش سياه و خوان گوايدو (رهبر مخالفان و عامل كودتاي ناموفق) در قسمت سفيد صفحه اول روزنامه تلاش كرد تا پشتوانه مردمي براي ليدر كودتا و عقبه سياه براي مادورو به تصوير بكشد كه اين يكي از روش هاي مرسوم در تخريب تلويحي است.
ارگان حزب كارگزاران همچنين با انتخاب تيتر درشت «يك ملت دو دولت» براي عكس صفحه اول خود، به اقدام كودتاگرانه عده اي در ونزوئلا تلويحا رسميت بخشيده و آنها را دولت قانوني و كودتاي آمريكايي را انقلاب معرفي كرد!
سازندگي در ادامه به نگارش گزارشي تفصيلي درباره تحولات سياسي اخير در ونزوئلا پرداخته و نويسنده در ابتداي اين گزارش با اشاره به نقش سياست هاي ضدآمريكايي دولت مادورو و همچنين روابط اقتصادي و نظامي اين كشور با روسيه در تحولات اخير اين كشور نوشته بود: «ونزوئلا يكي از بزرگ ترين بازارهاي صادرات سلاح روسيه قلمداد مي شود. مسكو اخيرا چند فروند هواپيما از جمله دو بمب افكن هسته اي موسوم به 160-TU در اختيار ونزوئلا قرار داد و مبلغي بالغ بر 10 ميليارد دلار به اين كشور كمك كرد
سازندگي در ادامه براي اينكه مسئوليت حقوقي اين گزارش را به عهده نگيرد، با استناد به آنچه «نظر بسياري از ناظران، تحليلگران و مترجمان در سال 2017» خوانده، نوشت: تلاش مادورو براي نگه داشتن قدرت به هر قيمتي وابستگي دولتش به نفت و دشمن تراشي همواره زمينه سازي سقوط اقتصادي و بحران اقتصادي در ونزوئلا شد. در اين ميان اشتباهات تاكتيكي مادورو را نبايد ناديده انگاشت. سياست هاي نادرست رئيس جمهوري وضعيت اقتصاد ونزوئلا را بحراني تر كرد. او به جاي برنامه اصلاحاتي اقتصادي و مالي ويژه،كنترل صنايع سودآور و چاپ پول را در اختيار ارتش قرار داد. اين اقدام از منظر مادورو زمينه ساز تقويت پايه هاي قدرت و رياستش شد. اما وضعيت سياسي اقتصادي حاكم بر اين كشور را پيچيده تر كرد
ارگان حزب كارگزاران با طرح موضوع تقلب در انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا مي افزايد: «به باور بسياري از مخالفان، منتقدان و شهروندان ونزوئلايي در انتخابات رياست جمهوري اخير تقلب شده و آراء تغيير كرده است. از همين رو پس از پيروزي مادورو بسياري از ناظران داخلي و بازيگران منطقه اي و فرامنطقه اي دولت جديد را فاقد مشروعيت توصيف كردند.نويسنده با استناد به مصاحبه روزنامه نيويورك تايمز با يك كارشناس سياسي كه گفته است «برخي از اعضاي ارتش منتقد مادورو هستند و اين احتمال وجود دارد كه رودرروي معترضان قرار نگيرند» اينگونه وانمود كرده كه دولت قانوني مادورو خيلي دوام نخواهد آورد.سازندگي در بخش ديگري از اين گزارش با اشاره به تلاشهاي ترامپ براي تغيير نظام سياسي حاكم بر ونزوئلا به رهبري مادورو مي نويسد: تصميم ترامپ براي تغيير رژيم در ونزوئلا توسط برخي جمهوريخواهان چون ماركو روبيو سناتور جمهوريخواه و ديگر منتقدان سياسيت هاي چپگرانه دولت كاراكاس مورد حمايت قرار گرفتند با اين حال ساختار و تركيب سياسي ونزوئلا اندكي پيچيده است. ارتش حامي مادورو است و اين مسئله مي تواند اعتراضها را به خشونت بكشد. از همين رو ديپلمات هاي آمريكايي به شكل بالقوه براي انجام اين فرآيند با موانع و چالشهاي جدي دست به گريبان هستند.ارگان حزب كارگزاران در عين حال شكست پروژه كودتا در ونزوئلا را موجب خدشه دار شدن اعتبار رئيس جمهور آمريكا دانسته و مي نويسد: «ترامپ گفته كه براي مقابله با دولت نامشروع كاراكاس همه گزينه ها روي ميز است كه يكي از اين گزينه ها حمله نظامي است. از همين رو اگر ترامپ نتواند مادورو را از قدرت بركنار كند باقي ماندن جانشين چاوز در قدرت مي تواند اعتبار ترامپ را به چالش بكشد
جنبشي براي آزادي؟!
روزنامه قانون نيز در مطلبي با عنوان «جنبشي براي آزادي» نوشت: «از نظر نظام روابط بين الملل در حال حاضر، ونزوئلا دو رئيس جمهور دارد. برخي كشورها، مادورو را رئيس جمهور و برخي ديگرگوايدو را رئيس جمهور موقت مي دانند! معلوم نيست طي روزهاي آينده چه سرنوشتي در انتظار اين كشور غني آمريكاي لاتين خواهد بود اما هر چه است، بيم يك جنگ داخلي تمام عيار مي رود. جنگي كه هيچ برنده اي ندارد و جز خسارت هاي جاني و مالي و از بين بردن زيرساخت ها، چيز ديگري را عايد شهروندان ونزوئلايي نمي كند. بهترين نسخه براي ونزوئلاي 2019، برگزاري يك انتخابات آزاد با نظارات سازمان ملل و گروه هاي مستقل است... به نظر مي رسد اگر تاريخ در حال تكرار شدن باشد، به زودي بايد شاهد بيداري جديدي در كشورهاي آمريكاي لاتين و در اعتراض به شرايط اقتصادباشيم... هرچند اكثر كشورهاي آمريكاي لاتين، كانادا و دبيركل سازمان كشورهاي آمريكايي تقريبا با همان سرعت گوايدو را به رسميت شناختند، اما...رئيس جمهور پوپوليست و چپگراي مكزيك هنوز مادورو را به عنوان رئيس جمهور ونزوئلا قبول دارد».
اعتراف پادوهاي داخلي ترامپ به كودتا بودن 88
همچنين اعلام حمايت برخي كانالها و كاربران مدعي اصلاح طلبي از كودتاي آمريكايي در ونزوئلا و پيوند دادن آن به اتفاقات سال 88 مهر تاييدي بر نيات كودتاگرانه سران فتنه است.كانال تلگرامي جبهه اصلاح طلبان ايران نيز در مطلبي كودتاي مورد حمايت آمريكا بر عليه رئيس جمهور قانوني ونزوئلا را «خيزش قهرمانانه مردم» ناميدند. اين كانال اصلاح طلب نوشت : «مردم ونزوئلا از ساعتي قبل به خيابان ها آمده اند و گفته اند تا رسيدن به هدفشان كه براندازي رژيم حاكم است به خانه هاي خود برنمي گردند. كاري كه مردم ايران سال 92 پاي صندوقهاي راي تكرار كردند و به پوپوليست نه گفتند. »برخي ديگر از خبرنگاران اصلاح طلب نيز شورش هرج و مرج طلبانه عليه قانون در اين كشور آمريكاي لاتين را با تظاهرات غيرقانوني حاميان موسوي در 25 خرداد ماه 88 مقايسه كردند.اميد. ت. در صفحه خود با انتشار تصاويري از تجمع شورشيان در ونزوئلا نوشت : «25 خرداد 88 هم اكنون در ونزوئلا».ذوق زدگي پادوهاي ترامپ در ايران از كودتاي آمريكايي در ونزوئلا البته موضوع تازه و تعجب آوري نيست. امثال همين پادوها بودند كه براي ترامپ نامه نوشته و خواستار تحريم ايران شدند. بي جهت نبود كه مقامات ارشد رژيم صهيونيستي در سال 88 آنان را سرمايه اسرائيل در ايران خواندند. حمايت اين طيف از كودتاي ونزوئلا، فارغ از هر اتفاقي كه در اين كشور دور دست رخ دهد، برگ ديگري در كارنامه سرسپردگي آنها به استكبار است، اما شايد نكته مهم و كليدي، تناقض عجيب اين جريان باشد كه از سويي براي كودتايي آمريكايي عليه كشوري چپ گرا، كف و سوت مي زند و از سوي ديگر اخيرا به فكر احياي سنت چپ گرايي در فضاي سياست داخلي كشور افتاده است!