قضاوت درباره اظهارات ماجدي برعهده مراجع قضايي است


سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال كيهان: قضاوت درباره اظهارات ماجدي برعهده مراجع قضايي است 9 بهمن - 97
هرگز برای سربازجو شریعت نداری  که همکار و مدافع تروریست های اعزامی در برون مرز بوده است و سابقه همکاری مشترک تروریستی با سعیدامامی  داشته است قابل قبول نخواهد بود که از سوی  علی ماجدی سفیر سابق بازنشسته در آلمان عملیات تروریستی برون مرزی زیر سئوال برده شود ووی سکوت کند واز موضع بازجویی وتهدید و اتهام واکنش نشان ندهد. .

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال كيهان گفت محاكم قضايي بايد درخصوص اظهارات ماجدي- سفير سابق ايران در آلمان- قضاوت كنند.
سرويس سياسي- بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه، دوشنبه صبح در نشست خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي به تشريح آخرين تحولات در عرصه سياست خارجي پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.
خبرنگار كيهان از آقاي قاسمي پرسيد: «آقاي ماجدي- سفير سابق ايران در آلمان- در مصاحبه اخير در نقش مامور اروپا ظاهر شده و اتهامات سنگيني را به كشور وارد كرد. حال سوال اينجاست، وزارت امور خارجه، اعمال خودسرانه در خارج از كشور را به ديپلمات هاي ايراني و همچنين به داخل ايران مرتبط مي داند يا خير؟!».
قاسمي در پاسخ گفت: «نفهميدم»!
خبرنگار كيهان در ادامه گفت:«آقاي ماجدي ايران را به اعمال خودسرانه و تروريسم در اروپا متهم كرد، حالا سوال اينجاست كه وزارت امور خارجه اتهامي كه آقاي ماجدي مرتبط كردند به ايران در خارج از كشور را، آيا به ديپلمات هاي ايراني و همچنين داخل كشور مرتبط مي داند يا خير؟!».
قاسمي در پاسخ گفت: «من باز هم نفهميدم شما چه مي گوييد»!
خبرنگار كيهان گفت: «سوال كاملا مشخص است
قاسمي در پاسخ گفت: «نمي فهمم»!
خبرنگار كيهان گفت: «حالا مي خواهيد بيشتر توضيح مي دهم
قاسمي در پاسخ گفت: «من در مورد آقاي ماجدي توضيح دادم و صحبت هاي ايشان روشن بود. من در اينجا در جايگاه قضاوت و محكمه نيستم. ارگان هاي ذي صلاحي در كشور وجود دارند كه در مورد نظرات ايشان اظهارنظر بكنند. ما شناختي كه از ايشان داشتيم و دوراني كه كار كردند در وزارت امور خارجه، منشاء خدمات زيادي براي كشور بودند، يك شناخت ديگري داريم. اين صحبت ها را ديگران بايد در مورد آن جمع بندي كرده و اظهارنظر كنند و نهايتا من به خودم اجازه نمي دهم كه به اين صراحت در اين باره جمع بندي كنم كه ايشان چنين بياني داشتند و بايد متن را خواند. من چندين بار آن را ديدم. ابهامات زيادي براي خود من وجود دارد و فرصت صحبت با ايشان را هم نداشتم. ولي قطعا قضاوت در اين مورد يك كار حساس و ظريفي است و فكر كنم محاكم قضايي، غيرقضايي و آنهايي كه در واقع شرح وظايفشان در اين امر مشخص است، مي توانند در اين مورد قضاوت دقيق تري داشته باشند. شما كه يك اصل را ثابت مي بينيد و اين طور بيان مي كنيد، اين را من نمي توانم در موردش قضاوت كنم».
خبرنگار كيهان در ادامه گفت:«آقاي قاسمي! جوابي به سوال بنده داده نشد. اينكه آيا وزارت امور خارجه، اعمال خودسرانه در خارج از كشور را به ديپلمات هاي ايراني و همچنين به داخل ايران مرتبط مي داند يا خير؟!».
قاسمي در پاسخ گفت: «نه، اين حرف مزخرف هست. اين حرف كه ديپلمات هاي ايراني در خارج از كشور عمليات خودسرانه انجام بدهند يا دست به اقداماتي خلاف قوانين كشورهاي ديگر بزنند، اين حرف غلطي است و قطعا ديپلمات هاي ما در همه جا، از قوانين محلي پيروي مي كنند و اين دستورالعمل وزارت امور خارجه و كشور است و اين نوع اتهامات كه توسط برخي عناصر شناخته شده معاند و ضد ايراني در برخي از كشورهاي اروپايي مطرح مي شود، شديدا تكذيب مي شود و اصولا با اهداف مشخصي در مقاطع خاصي بيان مي شود براي ايجاد مشكل و معضل در روابط ايران و اروپا و قطعا چنين چيزي درست نيست و من شديدا اين را رد مي كنم».
لزوم ورود مراجع قضايي و امنيتي
سخنگوي وزارت خارجه در اظهارات خود تصريح كرده است كه محاكم قضايي بايد درباره اظهارات ماجدي قضاوت كنند.
گفتني است در روزهاي گذشته، «علي ماجدي» سفير سابق ايران در آلمان در اظهارنظري نسنجيده و مغاير با منافع ملي، ادعاهاي واهي برخي كشورهاي اروپايي مبني بر دست داشتن ايران در اقدامات تروريستي در اروپا را تاييد كرد!
كيهان- 8 بهمن- در مطلبي با عنوان «ماجدي سرنخ كليدي براي كشف خط نفوذ در دستگاه ديپلماسي» نوشته بود: « قطعا طرز تفكر ماجدي درخصوص سياست خارجي، در اين دو ماه شكل نگرفته و وي با همين طرز تفكر سال ها عهده دار سفارت و معاونت وزارت در حوزه بين الملل بوده است. علاوه بر اين ماجدي به مدت 2 سال در تيم مذاكره كننده هسته اي به عنوان يكي از اعضاي ارشد تيم با روحاني و ظريف همكار بوده است و قطعا اين دو نفر با جهت گيري ماجدي در حوزه سياست خارجي كاملا آشنا بوده اند.حال سوال از آقايان روحاني و ظريف اين است كه چطور شخصي با اين طرز تفكر مغاير با منافع ملي، بيش از 4 سال در بالاترين سطح سفارت در يكي از مهم ترين كشورهاي اروپايي مشغول به كار بوده است؟!».
كيهان در بخش ديگري از گزارش مذكور نوشته بود: « اظهارات نسنجيده و مغاير با منافع ملي كه توسط ماجدي بيان شد، علاوه بر دستگاه ديپلماسي، تلنگري است به نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي. به عبارت ديگر، ماجدي سرنخ كليدي براي كشف خط نفوذ در دستگاه ديپلماسي است.قطعا با پيگيري نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي مشخص خواهد شد كه چرا ديپلمات هاي ايراني به دلايل واهي و در رفتاري گستاخانه توسط برخي كشورهاي اروپايي اخراج و يا بازداشت شده اند».
وطن پرست!
قاسمي در بخش ديگري از نشست خبري در اظهارنظري تامل برانگيز گفت:«آقاي ماجدي به عنوان فردي ملي، وطن پرست، كارآمد، پرتلاش و كسي كه داراي خدمات زيادي بوده مطرح است و نظرات ايشان در دوران بازنشستگي نظرات شخصي است و وزارت خارجه نمي تواند در ديدگاه هاي ديگراني كه شاغل نيستند و در دوران بازنشستگي هستند، امر و نهي كند كه چه بگويند و چه نگويند»!
گفتني است علي ماجدي كه از تير ماه 93 سفير كشورمان در آلمان بود، آبان گذشته به خاطر قانون منع به كارگيري بازنشستگان، بالاجبار بازنشسته شد، او همچنين سال 92 براي مدتي، معاون بازرگاني و امور بين الملل وزارت نفت بود. مشاور ميرحسين موسوي در زمان نخست وزيري (سال 64)، كاردار ايران در امارات (68 تا 70)، سفير ايران در برزيل و ژاپن، معاون اقتصادي وزارت خارجه (83 تا 84) از ديگر سوابق اوست.
در روزهاي گذشته، خبرگزاري دولتي ايسنا كه سابقه جوسازي و دروغ پراكني عليه زائران عراقي مشهدالرضا(ع) را نيز در سوابق خود دارد، از قول ماجدي اظهارات خلاف واقعي را منتشر كرد كه بلافاصله مورد استقبال رسانه هاي عربي و VOA، BBC، راديو فردا، دويچه وله و... قرار گرفت.
اسدي بي گناه است
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درباره اسدالله اسدي ديپلمات ايراني بازداشت شده كه توسط آلمان به بلژيك مسترد شده،گفت: ايشان با يك اتهام واهي و كاملا بي گناه در زندان هستند، تلاش هاي ديپلماتيك وسيعي براي اثبات بي گناهي ايشان و خلاصي ايشان از زندان و اسارت توسط وزارت خارجه انجام شده و اين پرونده مفتوح و به صورت روزانه دنبال مي شود و جزو دستور كار جدي ماست و ايشان با تلاش ايران، از وكلاي مجربي برخوردار است و به كمك وكلاي خودش اين پروسه قضايي را طي مي كند.
وي افزود: اميدوارم هرچه زودتر دولت بلژيك و محاكم قضايي اين كشور به آگاهي و درك براساس شواهد و واقعيت ها برسد كه چه عناصري پشت اين توطئه مي خواستند روابط ايران و اروپا و ديگر شركاي مهم ما را در يك مقطع زماني مشخص تحت تاثير قرار دهند و تخريب كنند و در نهايت اين فرد بيگناه و ديپلمات ايراني هر چه زودتر آزاد شود و ما بتوا نيم اين پرونده را مختومه اعلام كنيم.
قاسمي گفت: اين موضوع اساسي و جدي براي كشور و وزارت خارجه است.
توان موشكي
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درباره اظهارات لودريان، وزير امور خارجه فرانسه و اينكه آيا در حوزه موشكي با اروپا مذاكراتي در حال انجام است؟ گفت: پاسخ لازم به لودريان بلافاصله داده شد؛ موضع ما درباره مسائل موشكي روشن است و به عنوان بخشي از سياست هاي دفاعي و داخلي ما كه قابل مذاكره نيست و يك سياست بازدارنده در جهت صيانت از امنيت، ثبات و تماميت ارضي كشور است و بر اين اصول و اقدام خود مصر هستيم و با توجه به تجربيات گذشته به آن ادامه خواهيم داد.

به گزارش فارس، قاسمي با تاكيد بر اينكه قطعا با نصايح و صحبت هاي ديگران مشي خود را تغيير نمي دهيم، عنوان كرد: چون بايد بتوانيم در مواقع لزوم به خصوص در منطقه اي كه زرادخانه هاي آن توسط كمپاني هاي غربي و به خصوص برخي كشورهاي اروپايي به صورت دائم و روزمره تجهيز مي شود، بتوانيم توانمندي هاي لازم را داشته باشيم و حاضر نيستيم شرايط تلخ دوران جنگ تحميلي را مجددا تجربه كنيم و شاهد يك سويه نگري و يك سويه رفتاري برخي كشورهاي اروپايي در چنين مواقعي باشيم.