گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت   پنجم   9 بهمن - 97
وی افزود: در گردنه کبیرکوه به علت مه گرفتگی شدید شعاع دید در این محور بسیار پایین بوده و لازم است رانندگان با رعایت فاصله طولی مناسب و استفاده از چراغ های مه شکن در این محور تردد کنند.
بارش‌های سیل‌آسا در بیشتر مناطق استان ایلام باعث مشکلات زیادی از جمله انسداد مسیرهای ارتباطی و قطعی آب و برق در برخی شهرها شده است.
به گزارش مهر، پس از گذشت یک هفته از ماه بهمن سامانه پرقدرت بارشی عصر دیروز یکشنبه مناطق مختلف استان را تحت تاثیر خود قرار داد.
بارش باران از صبح امروز تاکنون در بیشتر مناطق ادامه دارد، طبق اعلام هواشناسی استان بیشترین میزان بارش ها در ایوان با ۶۹ میلی متر گزارش شده که هم اکنون طبق اخبار رسیده آب و برق این شهر قطع شده است.
در شهر ایلام نیز ۶۰ میلی متر باران باریده است، احسان احمدی نژاد کارشناس هواشناسی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فعالیت سامانه بارشی از دیروز صبح در برخی از نقاط استان آغاز شده، طی امروز و امشب این سامانه با شدت بیشتری در اکثر نقاط استان در حال فعالیت است.
وی افزود: انتظار داریم که طی امشب بارش های سنگین و در برخی نقاط به صورت سیل آسا را داشته باشیم، اوج بارش ها در مناطق جنوب شرق مانند شهرستان دهلران و آبدانان و دره شهر و بدره رخ خواهد داد.
تداوم بارش ها و وزش باد شدید امروز مدارس مقطع ابتدایی و پیش دبستانی نوبت صبح و عصر ایلام را به تعطیلی کشاند، همچنین پروازهای فرودگاه ایلام نیز در دو نوبت لغو شد.
هیچ گونه خسارتی از استان گزارش نشده است
سعید کریمیان مدیر کل مدیریت بحران استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس اطلاعات تا به این لحظه هیچ گونه خسارتی از استان و شهرستان های استان درخصوص بارندگی ها گزارش نشده است.
وی افزود: تمام دستگاه های خدمات رسان و امدادی نیز برای مواجهه با حوادث احتمالی در حالت آماده باش هستند.
وی اعلام کرد: با توجه به حجم بارندگی ها توام با باد نسبتا شدید در سطح استان طی امشب از هم استانی های ارجمند تقاضا می شود تا ضمن رعایت نکات ایمنی از اتراق در حاشیه رودخانه ها و ارتفاعات و ترددهای غیر ضروری در جاده های فرعی و مناطق کوهستانی تا عادی شدن وضعیت جوی خودداری کنند.
سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به علت بارش شدید باران ، محور ایلام به مهران قبل از پل کنجانچم به علت ریزش کوه، هردو لاین آن مسدود شده و در حال حاضر تردد از شانه خاکی به صورت کاملاً محتاطانه صورت می‌گیرد که می‌طلبد رانندگان در تردد از این مسیر ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی با صبر و حوصله تردد کنند.
عوامل راهداری پای کار هستند
نورالله دلخواه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به بارش شدید و مستمر باران از روز گذشته تاکنون، شاهد ریزش مصالح و ترانشه در سطح راه های های استان هستیم که عوامل راهداری در حال انجام عملیات پاکسازی و جمع آوری مصالح هستند.
وی گفت: از رانندگان محترم تقاضا می شود جانب احتیاط لازم را داشته باشند.
وی افزود: در گردنه کبیرکوه به علت مه گرفتگی شدید شعاع دید در این محور بسیار پایین بوده و لازم است رانندگان با رعایت فاصله طولی
معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر امدادرسانی در پنج استان به علت وقوع سیل و آبگرفتگی خبر داد.
شاهین فتحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پس از شروع بارش‌ها در پنج استان کشور از جمله خوزستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، کرمانشاه شاهد سیل و آبگرفتگی بودیم، گفت: ١٠٢ نفر امدادگر و نجاتگر در قالب ٢۶ تیم در ١٧ شهر و روستا از این استان‌ها مستقر شدند و تاکنون ٩١٠ را امدادرسانی کردند.
وی برخی از اقدامات انجام شده در این استان‌ها را تشریح کرد و گفت: تاکنون برای ٨٠٠ نفر از هموطنان در این مناطق به صورت اضطراری اسکان فراهم شده است و به همین منظور ١۴٨ چادر در چهار اردوگاه شهرستان شوش و دشت آزادگان بر پا شده است.
معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد و پایگاه‌های امدادی نیز در سایر مناطق غرب و شمال غربی نیز در پی پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران و برف در آماده‌باش هستند.
تلاش نیروی انتظامی این است که برخی ماموریت‌ها را برون‌سپاری کند که این موسسات حفاظتی و مراقبتی در کنار نیروی انتظامی شکل گرفت، شرایط فراوانی برای احراز مجوز برای این شرکت‌ها طی می‌شود و اگر تخلفی از جانب آن‌ها صورت بگیرد، نیروی انتظامی به شدت با آن‌ها برخورد می‌کند؛ کلانتری‌ها باید حامی و ناظر بر این شرکت‌ها باشند.
رئیس پلیس تهران با اشاره به فعالیت برخی شرکت‌های خصوصی حفاظتی، گفت: در یک مورد خزانه یک بانک خصوصی توسط عوامل یکی از این شرکت‌های خصوصی سرقت شد.

به گزارش مهر، سردار حسین رحیمی صبح دوشنبه در همایش موسسات حفاظتی و مراقبتی تهران با اشاره به نقش ویژه موسسات حفاظتی و مراقبتی در برقراری نظم و انضباط در تهران بزرگ، اظهار کرد: این مجموعه‌ها از سال ۸۰ بر اساس قانون رسمی شدند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: تلاش نیروی انتظامی این است که برخی ماموریت‌ها را برون‌سپاری کند که این موسسات حفاظتی و مراقبتی در کنار نیروی انتظامی شکل گرفت، شرایط فراوانی برای احراز مجوز برای این شرکت‌ها طی می‌شود و اگر تخلفی از جانب آن‌ها صورت بگیرد، نیروی انتظامی به شدت با آن‌ها برخورد می‌کند؛ کلانتری‌ها باید حامی و ناظر بر این شرکت‌ها باشند.

وی تصریح کرد: با توان قدرت از شرکت‌های انتظام و حفاظتی و مراقبتی حمایت می‌کنیم و باید فضایی ایجاد شود که خدمات این شرکت‌ها روزبه‌روز توسعه پیدا کند.

رحیمی متدکر شد: از طرفی دیگر شرکت‌هایی که در پوشش نیروی انتظامی نیستند، فعالیت دارند که تعداد زیادی از این شرکت‌ها دچار مشکل هستند، جرایم سنگین مرتکب می‌شوند و حتی در یک مورد خزانه یک بانک خصوصی را بردند؛ بانکی که حفاظت و مراقبتش را این به شرکت خصوصی که با پلیس هماهنگی نداشت، داده بود.

وی ادامه داد: مجوز‌ها برای اداره این شرکت‌ها به افراد معمولی داده نمی‌شود، ۱۵۴ شرکت بالغ بر ۱۲ هزار نیرو فقط در تهران برای حفاظت از مجتع‌های مخلتف، پاساژ‌ها و کارخانه‌ها فعالیت می‌کنند، دستور جدیدی صادر کردم که باید انجام شود، باید در مجتمع‌های تجاری و مسکونی بزرگ بحث جدیدی را برای حفاظت از آن‌ها رقم بزنیم.

رحیمی با بیان اینکه اکثر مجتمع‌ها در پارکینگ دچار مشکل هستند و یا شاید افراد اوباش داخل آن‌ها تردد دارند، گفت: در پی این هستیم ارتباطی با مدیران این مجتمع‌ها برقرار کنیم، از مدیران پاساژ‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، مراکز مسکونی بزرگ انتظار داریم که با پلیس با ارتباط داشته باشند، پلیس دائم نمی‌تواند از آن‌ها سرکشی کند که این کار به موسسات حفاظتی و مراقبتی محول می‌شود، درست است جرایم خشن نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته، اما جرایم خرد شاهد افزایش بوده است.

رئیس پلیس پایتخت افزود: در بسیاری از مجتمع‌های مسکونی با وجود نگهبان سرقت صورت گرفته است، زیرا نگهبان فقط محدوده خاصی را مراقبت می‌کند، تهران کمترین افزایش جرم در کشور را داشته است، اما همین‌قدر را نیز برنمی‌تابیم، باید چتر کنترلی را روزبه‌روز در پایتخت بیشتر کنیم.

رحیمی با بیان اینکه شرکت‌های غیرقانونی باید جمع شده و از شرکت‌های دارای مجوز حمایت صورت گیرد، یادآور شد: ما برای امنیت خرج نمی‌کنیم که این نگاه باید تغییر پیدا کند.
جان مک‌کالم هفته پیش گفته بود که مبنای حقوقی بازداشت و موضوع استرداد خانم منگ از سوی آمریکا بسیار متزلزل است.
وزارت دادگستری آمریکا ادعانامه ای شامل ۱۳ مورد اتهام علیه شرکت هواوی و منگ وانژو مدیر مالی این شرکت عظیم تله‌کام چینی که در کانادا منتظر محاکمه است تنظیم کرده است.
به گزارش بی بی سی، این اتهامات از جمله شامل کلاهبرداری بانکی و نقل و انتقالات پولی، کارشکنی در مسیر عدالت و سرقت فناوری از شرکت آمریکایی "تی موبیل" است.
منگ ماه پیش به درخواست آمریکا در کانادا بازداشت شد. آمریکا ادعا می کند که هواوی تحریم های ایران را دور زده است.
هواوی و خانم منگ هر دو این اتهامات را رد کرده اند.
این پرونده باعث تنش در روابط چین با کانادا و آمریکا شده است.
ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا گفت که اتهامات علیه هواوی "کاملا منفک" از مذاکرات جاری تجاری با چین است.
این اتهامات یک روز بعد از آن علنی می شود که کانادا سفیر خود در چین را برکنار کرد.
جان مک‌کالم هفته پیش گفته بود که مبنای حقوقی بازداشت و موضوع استرداد خانم منگ از سوی آمریکا بسیار متزلزل است.
با این حال او یک روز بعد در بیانیه‌ای اظهارات خود را "نسنجیده" خواند و ابراز تاسف کرد که باعث "گمراهی" شده است.
آمریکا خانم منگ و شرکت هوآوی را متهم به دورزدن تحریم‌های ایران در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ کرده است اما این غول تولید محصولات مخابراتی این اتهام را که به یکی از شرکت‌های اقماری آن یعنی اسکای‌کام مربوط می‌شود را رد کرده است.
اخیرا چند کشور غربی دیگر هم نسبت به اعتماد و اطمینان به محصولات هوآوی ابراز تردید کرده‌اند؛ به طوری که آلمان، آمریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا نسبت به نصب تجهیزات جاسوسی در محصولات این شرکت ابراز نگرانی کرده‌اند.
در برابر این موضع‌گیری غرب، لیانگ هوآ، مدیرعامل شرکت هوآوی گفته اگر آمریکا و بریتانیا به ستیزه‌جویی در برابر هووآی ادامه دهند این کشور ممکن است تصمیم به ترک آمریکا و بریتانیا بگیرد.
تصمیمی که می‌تواند تبعات اقتصادی قابل توجهی برای بازاهای مخابراتی این دو کشور در پی داشته باشد.
آمریکا هوآوی را از شرکت در مناقصه‌های دولتی در ایالات متحده منع کرده و شرکت مخابراتی بی‌تی بریتانیا هم تایید کرده که همه تجهیزات ساخت هوآوی را از سیستم سرویس اضطراری شبکه مخابراتی خود برچیده است.
شرکت هوآوی همواره تاکید کرده است که یک گروه اقتصادی خصوصی است و هیچ ارتباطی با دولت چین ندارد.
متهم در تحقیقات خود هرگونه خصومت و مشکلات شخصی را رد کرد و انگیزه خود را از این کار جذب مخاطبان و افزایش اعضای کانال عنوان کرد، که پس از تکمیل پرونده متهم برا ی سیر مراحل قانونی به مقامات قضایی معرفی شد.
یکی از مدیران کانال‌های تلگرامی پرطرفدار که برای جذب مخاطبان بیشتر به یکی از هنرمندان و چهره‌های تلویزیونی توهین کرده بود از سوی پلیس فتا بازداشت شد.
به گزارش ایران، چندی قبل یکی از هنرمندان و چهره‌های تلویزیونی با ارائه دستور قضایی به پلیس مدعی شد که در یکی از کانال‌های محلی پرطرفدار با انتشار مطالبی در قالب متن و تصاویر مورد تمسخر قرار گرفته و موجب هتک حیثیت او شده است.
بررسی‌ها نشان داد که گردانندگان این کانال تلگرامی با قراردادن مطالبی طنز‌آمیز اقدام به توهین و هتک حیثیت این هنرمند کرده بودند.
سرهنگ علی جمالی رئیس پلیس فتای استان ایلام به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به تعداد اعضای این کانال و انتشار سریع این مطالب موضوع برای رسیدگی به این پرونده بسرعت در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت و در کمترین زمان ممکن مدیر کانال با هماهنگی مقام قضایی شناسایی و به این پلیس احضار شد.
متهم در تحقیقات خود هرگونه خصومت و مشکلات شخصی را رد کرد و انگیزه خود را از این کار جذب مخاطبان و افزایش اعضای کانال عنوان کرد، که پس از تکمیل پرونده متهم برا ی سیر مراحل قانونی به مقامات قضایی معرفی شد.
رئیس پلیس فتای ایلام با اشاره به قانون جرایم رایانه‌ای یادآور شد: برابر ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای، هر کس از طریق سیستم رایانه‌‌ای یا مخابراتی فیلم یا تصویر یا صوت یا اسرار خصوصی یا خانوادگی دیگری را بدون رضایت وی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضررغیر یا موجب هتک حیثیت وی شود به حبس از سه ماه و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون تا 10میلیون ریال محکوم خواهد شد.