گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم  8 اردیبهشت - 98
تحركات تازه اتحاديه اروپا براي فشار بر برنامه موشكي ايران
وال استريت ژورنال گزارش داد
روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داده كشورهاي اتحاديه اروپا به دنبال راه هايي براي مهار برنامه موشكي ايران هستند.
به گزارش فارس، روزنامه وال استريت ژورنال نوشته است: اتحاديه اروپا از طريق تدابيري جديد مانند اعمال فشار بر كشورهاي غيرعضو جهت كاهش فروش «فناوري هاي حساس» به ايران و سخت گيرانه تر كردن شرايط صادرات به ايران به دنبال تحقق اين هدف است.
كشورهاي اروپايي بعد از خروج آمريكا از توافق هسته اي برجام در ارديبهشت ماه سال 1397 وعده داده اند با تضمين منافع اقتصادي ايران، اين توافق را حفظ كنند. اين كشورها، علي رغم ايستادگي هاي لفظي و سياسي در برابر اقدام آمريكا تاكنون هيچ گام عملي در جهت حفظ اين توافق برنداشته اند.
بروكسل به علاوه، عليرغم مخالفت با تصميم آمريكا در زمينه برجام، با ساير ادعاهاي واشنگتن عليه ايران در زمينه فعاليت هاي موشكي و فعاليت هاي منطقه اي همسو است.
به نوشته وال استريت ژورنال، يك ديپلمات ارشد اروپايي گفت: بريتانيا، فرانسه و آلمان به دنبال آن هستند اتحاديه را متقاعد كنند در هفته ها و ماه هاي پيش رو اقدام هاي ديگري انجام دهند.
ديپلمات ها به وال استريت ژورنال گفتند يكي از تدابيري كه اروپايي ها به دنبال آن هستند اين است كه از كشورهاي آفريقايي و آسيايي بخواهند صادرات خود به ايران را متوقف كنند و يا مانع انتقال كالاهاي حساس به ايران شوند.
ديپلمات ها علاوه بر اين به دنبال آن هستند از طريق تحكيم همكاري با يك برنامه منع اشاعه آمريكا كه در سال 2006 ايجاد شده از انتقال قطعات و فناوري هاي موشك به ايران جلوگيري كنند.
مقام هاي اروپايي علاوه بر اين به دنبال تشديد كنترل هاي صادراتي هستند. اتحاديه اروپا فهرستي از كالاهاي داراي كاربري دوگانه دارد كه روي صادرات آنها نظارت بيشتري اعمال مي كند. 
توافق وزارت ارتباطات با اشغالگران سايبري، آينده فروشي است
مسئولان وزارت ارتباطات بايد توضيح دهند كه تدبير آنها براي مراقبت از استقلال كشور در مقابل نفوذ مجازي (ناشي از واگذاري فضاي مجازي به بيگانگان) چيست؟
كميل خجسته مديرعامل تبيان با طرح اين سوال نوشت: بيشتر از بيست وچهار ساعت است كه تلگرام طلايي و كمتر از همان ساعت هاتگرام از تلفن هاي همراه مردم حذف شده است. اما ظاهرا دعوا با كليدواژه هاي محبوبي مثل «حق الناس» كه مسئولان امر در صفحات شخصي شان منتشر مي كنند آدرس غلط پيدا كرده است و مسئله در حد يك اتفاق براي پوسته پيام رسان تلگرام تنزل پيدا كرده است.
مسئله اصلي چيست؟ مسئله اصلي، آينده است. چرا؟ به تاريخ توجه كنيد: «در قرن 16 كنترل مستعمرات و شمش هاي طلا دو ابزاري بود كه اسپانيا را در صدر قدرت ها جا داد؛ قرن 17 هلند از تجارت و منابع مالي سرشار بهره وافي برد؛ در قرن 18 فرانسه با اتكا به جمعيت زياد و ارتش صاحب اقتدار شد در حالي كه در قرن 19 اقتدار بريتانيا برخواسته از تفوق آن در انقلاب صنعتي و نيروي دريايي اش بود اما درعصر جديد -عصر اطلاعات- دولتي  (يا بازيگران غيردولتي) كه بر اطلاعات سوار باشد پيروز است.» اين نگاه جوزف ناي تئوريسين آمريكايي قدرت نرم است در كتاب آينده قدرت.
او راست مي گويد. به زندگي حالايمان نگاه كنيد. همه چيز دارد اينترنتي مي شود. روزگاري نه چندان دور از موبايل هاي هوشمند خبري نبود و امروز يكي از بديهيات زندگي شده است. روز به روز روي صفحه گوشي ها اپ هايي نصب مي شود كه به زندگي حقيقي مردم مرتبط مي شود. اين اينترنتي شدن زندگي در كنار همه محاسنش معايبي هم دارد. يكي از معايبش اينست كه اگر دقت نشود مثل اسب تروا عمل مي كند. وارد قلعه مي شود و قلعه را از درون فتح مي كند.
مسئله اصلي اين است. شبانه بدون اجازه مردم ايران، يك شركت آمريكايي به نام گوگل از گوشي آن ها كه با مجوز دولت ايران وارد كشور شده -و از اين واردات سود سرشار كسب كرده- بدون مجوز همان دولت؛ يك اپليكيشن حذف مي كند. چند وقت پيش هم اپل كليه اپ هاي ايراني را در گوشي هاي خود غيرفعال كرد. ماجرا حذف چند آيكون و اپ از گوشي هوشمند مردم نيست. بلكه پشت سر هر آيكون ايراني ساخته اي، هزاران جوان استارت اپي، صدها شركت نوپاي فعال كه بر بستر صنايع نوين در حال رشد هستند در معرض ورشكستگي و فروپاشي قرار مي گيرند. يعني تهديدي براي آينده-روشن.
استقلال آرمان اول انقلاب است. عصر جديد، عصر جنگ هوشمند است. دفاع از استقلال هم هوشمندي مي خواهد. امروز تجربه شد هشدار چندوقت پيش رهبري در استاديوم آزادي كه دشمن از رسانه مانند «سلاح شيميايي» استفاده مي كند. «سلاح شيميايي را وقتي مي زنند، تانك و تجهيزات را از بين نمي برد؛ تجهيزات مي ماند و انسان ها از بين مي روند و از قدرت استفاده از ابزار مي افتند... اين را كساني كه مسئوليت اين بخش از كشور را -بخش ارتباطات را- دارند، درست توجه كنند. ما در جلسات حضوري هم به اينها تذكر داده ايم... حالا هم مي گوييم؛ توجه كنند كه آنها ابزاري نشوند براي اينكه دشمن راحت بتواند سلاح شيميايي خودش را عليه اين مردم به كار ببرد
امروز روز پاسخگويي است: مسئولين ارتباطات چگونه با «شركت هاي واردكننده اينترنت» و خدمات دهنده آن مانند سامسونگ و اپل كه كل بازار ايران را اشغال كرده اند توافق كرده اند كه به همين سادگي بازار ايران شبانه تهديد مي شود؟ دي ماه 96 يك پلتفرم به نام تلگرام حاكميت ملي را به مخاطره انداخت. آن روزها مسئولان علي رغم مذاكراتشان با آقاي دورف در توئيتر به يكديگر ريپلاي مي زدند. امروز اين خدشه بر حاكميت خودش را به سطح ديوايس و تجهيزات اينترنت رسان مانند گوشي هاي هوشمند رسانده است. تدبير مسئولان ارتباطاتي كشور براي مراقبت از استقلال كشور چيست؟ آيا كسي مراقب «كسب وكارهاي نوپاي اينترنت پايه» هست؟
از تروريسم مجازي باخبريد و با بي تفاوتي مديريت مي كنيد؟
وزير ارتباطات از حذف برنامه هاي ايراني در سيستم عامل اندرويد خبر داد و گفت: تروريسم اقتصادي آمريكا در حال تسري به اقتصاد فضاي مجازي است.
محمدجواد آذري جهرمي در توئيتر نوشت: «گزارش سازمان فناوري اطلاعات حاكي از آن است كه حذف برنامه هاي ايراني در سيستم عامل اندرويد صرفا محدود به پوسته هاي يك پيام رسان نبوده است بلكه برخي برنامه هاي كسب و كارهاي ايراني را نيز دربرگرفته است. تروريسم اقتصادي آمريكا در حال تسري به اقتصاد فضاي مجازي است
اين اظهارات در حالي است كه اخيرا گوگل اقدام به حذف پيام رسان هاي طلاگرام و هاتگرام از گوشي كاربران ايراني كرد و در واقع بار ديگر، نفوذ و دسترسي اين مجموعه آمريكايي بر اطلاعات چند ده ميليون كاربر بازنمايي شد.
در اين وضعيت بايد پرسيد آيا مسئوليت وزير ارتباطات، بازگويي اخبار به مردم است يا توضيح درباره اينكه چرا ضمن اولويت بخشيدن به شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات و پيام رسان هاي داخلي، به شبكه ها و پيام رسان هاي خارجي سرويس و خدمات مي دهند، امنيت سايبري را در معرض آسيب هاي گسترده قرار مي دهند و فرصت هاي اقتصادي موجود در يك بازار 50 ميليوني را در اختيار بيگانگان مي گذارند. آيا  همين فرصت ها و امتيازات نمي تواند در داخل براي شبكه هاي داخلي و بازار داخلي خرج شود.
نكته جالب ديگر اينكه جنايت ديروز دربي ترور جنايتكارانه يك روحاني 47 ساله در همدان، معلوم شد قاتل، مدت ها به شكل علني در اينستاگرام در حال خط و نشان كشيدن و اعلام پيشاپيش ارتكاب جنايت بوده و براي خود فالوئر هم جمع مي كرده است. متاسفانه اين موارد كه به شكل متعدد- و در ابعاد گوناگون- هرازچندگاه تكرار مي شود، از رهاشدگي مطلق فضاي مجازي و پيام رسان هاي خارجي حكايت مي كند
ترور روز گذشته يك روحاني در همدان در حالي اتفاق افتاد كه طي دوهفته اخير و همزمان با امدادرساني گسترده روحانيون جوان به مردم سيل زده، يك موج تلگرامي و اينستاگرامي و توئيتري هماهنگ عليه اين خدمتگزاران راه افتاده بود و گفته مي شود منشا اغلب اين تروريسم رسانه اي، جريان هاي نفاق و سرويس هاي جاسوسي بيگانه هستند. اكنون بايد از وزارت ارتباطات پرسيد باوجود اينكه از تروريسم خبر دارند، چرا با بي تفاوتي نسبت به ماجرا رفتار مي كنند؟!
اصلاح طلبان به شوخي معامله كردند و معيشت مردم دچار بحران شد
«مردم از عملكرد اصلاح طلبان در مجلس و شوراي شهر و دولت رضايت ندارند
اين مطلب را هادي غفاري در گفت وگو با روزنامه آرمان عنوان كرد. وي به روزنامه آرمان گفته است: من با صراحت عنوان مي كنم كه ما ديگر مجبور نيستيم به كساني كه نمي شناسيم راي بدهيم. ما تنها به كساني راي خواهيم داد كه نسبت به آنها شناخت كافي و از سابقه آنها اطلاع داشته باشيم.
وي مي افزايد: زماني كه اصلاح طلبان شرايط حضور دوباره در قدرت را پيدا كردند نبايد با كسي به صورت شوخي وارد معامله مي شدند. اصلاح طلبان بايد با صراحت بر سر مواضع اصولي خود ايستادگي مي كردند و اجازه نمي دادند مواضع غيراصولي برخي جاي مواضع اصلي آنها را بگيرد. چرا بايد وضعيت تورم جامعه به اين نقطه برسد؟ امروز چرا بايد وضعيت اقتصادي و معيشتي به اين نقطه برسد كه همه در فشار باشند.
وي در پاسخ به اين سوال كه اصلاح طلبان با چه كساني به صورت شوخي معامله كردند؟ گفت: گمان مي كرديم كساني كه از آنها در انتخابات رياست جمهوري و مجلس حمايت كرديم در راستاي آرمان هاي اصلاح طلبي حركت خواهند كرد ما بايد مواضع آنها را دنبال مي كرديم و تلاش مي كرديم شرايطي را به وجود بياوريم كه آنها در مسير اصلاح طلبي حركت كنند. ما بايد از كساني كه به آنها راي داديم و به مجلس فرستاديم مطالبه گري مي كرديم كه با سرمايه اجتماعي و سياسي جريان اصلاحات چه كرده اند؟ هنگامي كه شعار مي دهيم ما اصلاح طلب هستيم بايد در مسير مطالبات مردم حركت كنيم و به شكلي رفتار كنيم كه دغدغه هاي مردم مرتفع شود. امروز دغدغه هاي مردم معيشت و اقتصاد است و شرايط اقتصادي خوبي را شاهد نيستيم.
هادي غفاري در ادامه گفته است: مشكل مهم جريان اصلاحات از ابتدا تا امروز اين بود كه چپ ها بيشتر از آنكه ستادي باشند سياسي بودند. اصلاح طلبان بايد با رويكرد اصلاحي در قدرت حضور يابند و نه به عنوان ژن برتر و كانون قدرت و گروهي كه به دنبال كسب كرسي هاي قدرت است، كسي با ژن برتر و به دنبال قدرت بودن نمي تواند اصلاح طلب باشد. كساني كه ويلاهاي آنچناني دارند و فرزندانشان در خارج از كشور به شكل ديگري از مردم عادي زندگي مي كنند نمي توانند مدعي اصلاح طلبي در جامعه اي شوند كه مردم آن با مشكلات شديد معيشتي مواجه هستند. اصلاح طلب واقعي كسي است كه براي اقتصاد معيشت، رفاه و آزادي مردم تلاش كند و گامي در جهت حل مشكلات آنها بردارد. اصلاح طلب واقعي كسي است كه اجازه ندهد كسي بين اقشار مختلف تبعيض قائل شود.
وي اذعان كرد: امروز مردم از عملكرد اصلاح طلبان در مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر رضايت ندارند. به همين دليل نيز دوستان بالادستي جريان اصلاحات بايد از گذشته عبرت بگيرند و راه را براي حضور اصلاح طلبان واقعي هموار كنند.