گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 8 اردیبهشت - 98
سهم دولت و برخي مديران صدا و سيما در آنتن فروشي
هم دولت و هم برخي مديران صدا و سيما در ترويج برنامه هاي بي كيفيت رسانه اي و آلوده به پول مقصرند.
روزنامه وطن امروز نوشت: درباره اتفاقات اخير در رسانه ملي و حجم بالاي مسابقات و «ستاره- مربع»ها و... نخستين و بزرگ ترين مقصر، دولت آقاي روحاني است كه بودجه صدا و سيما را با هر نقد و انتقادي مي بندد. صدا و سيما از جمله نهادهاي ملي است كه براي اداره شدن بايد از بودجه عمومي كشور استفاده كند و اين دولت ها هستند كه اختيار تخصيص و توزيع بودجه كشور را در اختيار دارند و اين مسئله باعث شده است همواره رسانه ملي در معرض كسري بودجه براي اداره باشد. نقدناپذيري دولت ها همواره به فشار بر رسانه ها منجر مي شود؛ گاهي يارانه روزنامه ها قطع مي شود و گاهي بودجه صدا و سيما!
در حقيقت بودجه صداوسيما گروگان گرفته مي شود تا محتوايي در نقد دولت ها منتشر نكند؛ دولت هايي كه شان توزيع كنندگي بودجه خود را فراموش كرده و به نادرست و قلدرمآبانه براي همه تصميم گيري مي كنند. اگر دولت بودجه صداوسيما را بدرستي تخصيص دهد و تامين كند طبيعتا رسانه ملي در مسير تامين بودجه از هر راهي نخواهد افتاد! در حقيقت دولت صداوسيما را مجبور به «آنتن فروشي» كرده است و اين مسير لاجرم با پديده هاي ناهنجار نيز مواجه مي شود!
اين روزنامه، مي افزايد: سازمان صداوسيما اگرچه بايد با بودجه دولتي مديريت خود را صورت دهد اما نبايد فراموش كند در داخل خود نيز بايد براي بهينه مصرف كردن منابع فكر كند. از يك طرف كوچك سازي سازمان و كم كردن حجم بالاي نيروي انساني كه فرصت برنامه سازي را از صداوسيما گرفته است بايد مد نظر قرار گيرد. بايد از سوي منابع انساني سازمان آمايشي صورت گيرد تا نيروي غيرمتخصص و... بي كيفيت و غيرمتعهد به آرمان هاي سازمان، اشغال كننده صندلي هاي آن نباشد. از سوي ديگر عليه سياست غلط «توسعه كمي آنتن» عمل كند در يك فرايند استراتژيك اما بهنگام شبكه ها را كم كرده و به جاي آن به «توسعه كيفي آنتن» روي آورد. سازمان نياز به «گروه هاي كوچك كيفي و موثر» دارد تا از طريق خلاقيت و ايده پردازي به سمت برنامه هاي پرمخاطب اما سالم، اميدآفرين و تحرك بخش برود.
ظريف بايد توضيح دهد فايده اجراي يك طرفه برجام چيست؟
عضو فراكسيون اميد مي گويد من جزو دلواپسان نيستم اما ظريف بايد توضيح دهد كه فايده ماندن در برجام چيست؟
محمود صادقي در پاسخ اين سوال نامه نيوز كه شما توئيتي منتشر و اعلام كرديد «مي خواهيد از آقاي ظريف درباره چرايي ماندن در برجام سوال كنيد». چنين موضعي را زماني دلواپسان داشتند چطور شما در لباس يك اصلاح طلب اين رويكرد را دنبال مي كنيد؟» گفت: ايراد من به اصل برجام نيست، گرچه به برخي بندهاي برجام نقد داشتم اما اصل آن را خوب مي دانم، مكرر از آن حمايت كردم و معتقدم برجام اراده كل نظام بود. نقد امروز من در راستاي برجام است، به لحاظ حقوقي خود برجام پيش بيني كرده كه اگر طرف هاي ديگر در مقابل ايران تعهدات شان را نقض كنند، به طور متقابل ايران هم حق دارد پاسخ مناسب را از نظر حقوقي بدهد. ترامپ طبق قانون و حقوق بين الملل مكلف به ادامه اجراي تعهدات دولت آمريكا در قبال برجام بود اما اين تكليف قانوني را نقض كرد و ضمن خروج يك طرفه از برجام، كل دنيا به ويژه اروپايي ها را زير فشار گذاشته تا آنها را نيز با خود همراه سازد، برهمين اساس اروپايي ها نيز راه اندازي راهكار مالي را به تعويق مي اندازند. حالا جاي اين سوال است كه اگر برجام توافقي برد-برد بود، اجراي تعهداتش نبايد فقط يك طرفه از جانب ايران باشد.
يك مقام مسئول: خرما را دلالان 6 برابر قيمت واقعي مي فروشند
دبير انجمن خرما گفت: فروش هر كيلو خرما با نرخ 30 تا 35 هزار تومان و در برخي موارد بالاتر، بيانگر فروش پنج تا شش برابري قيمت واقعي و سود كاذب دلالان است.
علي اصغر موسوي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين تحولات بازار خرما اظهار داشت: در ابتداي فصل برداشت، برخي دلالان قيمت خرما را به حدي كاهش مي دهند تا بتوانند پس از خريد محصول از كشاورزان سود هاي هنگفتي را به جيب بزنند.
وي قيمت كنوني خرما در بازار را غيرمنطقي دانست و گفت: در ابتداي فصل، دلالان هر كيلو خرما را تنها با نرخ يك هزار و 500 تا 3000 تومان از كشاورزان خريداري كردند. افزايش كاذب قيمت ها و نويد مجدد افزايش قيمت در ماه رمضان اجحاف در حق مصرف كنندگان است كه بايد دولت با اين افراد سودجو برخورد جدي داشته باشد.
اين مقام مسئول قيمت منطقي هر كيلو خرما را چهار تا پنج هزار تومان اعلام كرد و افزود: فروش هر كيلو خرما با نرخ 30 تا 35 هزار و در برخي موارد بالاتر بيانگر فروش پنج تا شش برابري قيمت واقعي محصول و سود كاذب دلالان است.
موسوي با بيان اينكه كمبودي در عرضه خرما به بازار نداريم، بيان كرد: سال گذشته 900 هزار تا يك ميليون تن خرما در كشور توليد شد كه طبق آمار تنها 500 تا 550 هزار تن از اين ميزان در داخل مصرف مي شود كه به اين ترتيب كمبود خرما تنها بهانه اي براي افزايش كاذب قيمت در بازار است.
به گفته وي، با توجه به نوسان نرخ ارز بخش قابل توجهي از خرماي كشور به بازار هاي هدف صادر شد كه از اين رو انجمن موافق پيمان ارز صادراتي است تا به اين ترتيب از صادرات بي رويه محصول جلوگيري شود.
دبير انجمن خرما ادامه داد: صادركنندگان مطابق با ارزش هاي جهاني موظفند ارز حاصل از صادرات را به دولت برگردانند چرا كه اين امر در كنار افزايش نظارت در داخل بر جلوگيري از نوسان قيمت خرما در بازار تاثير بسزايي دارد.
موسوي راه اندازي صندوق خرما را يكي ديگر از راه هاي كنترل قيمت در بازار دانست و افزود: با توجه به آنكه راه اندازي اين صندوق دست دلالان و واسطه گران را از بازار كوتاه مي كند، بنابراين در تعادل قيمت و آرامش بازار تاثير بسزايي دارد.
وي درباره تاثير وقوع سيل اخير بر ميزان توليد خرما بيان كرد: با توجه به آنكه هم اكنون زمان گرده افشاني نخيلات است، از اين رو وقوع سيل اخير تنها به بخشي از نخلستان هاي استان خوزستان خسارت وارد كرده است كه با اين وجود بخشي از توليد خرما در اين استان كاهش خواهد يافت
بي نظمي در قطار تهران - قم زائران را سرگردان كرد
مسافران قم و زائران حرم حضرت معصومه(س) از بي نظمي در سامانه بليت فروشي قطار تهران- قم- جمكران گلايه مند هستند.
به گزارش خبرنگار ما، مسير تهران- قم- جمكران يكي از مسيرهاي پرترددي است كه مورد استقبال مردم، به ويژه زائران حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد جمكران قرار دارد.
در اين وضعيت گاهي به جاي ايجاد تسهيلات براي مردم، نابساماني هايي بوجود مي آيد. يكي از اين موارد، بي نظمي در بليت فروشي قطارهاي اين مسير است.
در همين رابطه يكي از مخاطبان كيهان كه به تازگي از قطار اين مسير استفاده نموده در نامه اي به كيهان نوشت: روز پنجشنبه 29 فروردين بليت تهران- قم را بصورت اينترنتي رزرو كردم، ولي موقع سوار شدن متوجه انبوه جمعيتي شديم كه در قطار سر پا ايستاده بودند.
اين وضعيت كه به خاطر بليت فروشي بيش از ظرفيت پيش آمده بود باعث گرديد تعداد زيادي از مردم به ويژه افراد مسن روي زمين بنشينند و در اين بين چند درگيري هم رخ داد.
به گفته اين مسافر، رئيس قطار در واكنش به اين اتفاق، اظهار كرد: «اگر نمي خواهيد از قطار پياده شويد، همينه كه هست! علاوه براين، ظاهرا راه آهن تهران مدعي شده كه اشتباه رخ داده و 80 بليت اضافي صادر شده است، در حالي كه اين ادعا خلاف واقع است».
به نظر مي رسد وضعيت نامناسب بليت فروشي در اين مسير زيارتي پرتردد پيش از اين نيز تكرار شده است، لذا شايسته است مسئولان مربوطه نسبت به بهبود خدمت رساني به زائران حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمكران تلاش بيشتري صورت دهند.