گزیده ها 12 اردیبهشت -98


گزیده ها 12 اردیبهشت -98
تاكيد فرمانده سپاه بر پيوند نسل جوان با كتاب
سردار سلامي از نمايشگاه كتاب تهران بازديد كرد
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با حضور در نمايشگاه بين المللي كتاب از برخي از غرفه هاي اين نمايشگاه بازديد و با برخي از فعالان حوزه نشر ديدار و گفت وگو كرد.
سردار سرلشكر حسين سلامي فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حاشيه بازديد از نمايشگاه كتاب تهران در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: هر كشور، جامعه و ملتي اگر ذهن وسيع داشته باشد و قوه متفكره و عاقله بزرگي داشته باشد، قدرتمند مي شود. وي افزود: در واقع قدرت حقيقي مربوط به ذهن ها و دل هاست و نمايشگاه كتاب خاصيت خوبي كه دارد اين است كه در گستره منابع فهم و درك و دانش كشور مي تواند موثر باشد و نسل جوان را به كتاب ترغيب كند.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: كتاب مثل انسان، موجود زنده است و جسم دارد، روح هم دارد. معاونت با كتاب مي تواند در رشد و تربيت و تكامل شخصيت انسان ها و جامعه موثر باشد. به گفته اين مقام مسئول، درست است كه كتاب هاي الكترونيك وجود دارد ولي كتاب به همين مفهوم سنتي رايج و ريشه دار آن يك طعم و مزه ديگري دارد. همان طور كه ممكن است انسان ها را از پشت تلويزيون ببينيد، اما وقتي آنها را از نزديك مي بينيد احساس ديگري به آنها داشته باشيد. سلامي خاطرنشان كرد: معتقدم جوانان براي اينكه جامعه امروز و فرداي ما ساخته شود، بايد به كتاب رجوع كنند اما بايد توجه داشته باشيد كه كتاب هم مثل انسان ها ممكن است خوب يا بد داشته باشد. بنابراين كتابي كه به عقلانيت، منطق، علم و دين اسلام كمك مي كند بايد آن را انتخاب كنيم. وي در پاسخ به اينكه رهبر انقلاب به انتشار كتاب هاي روز براي نسل جوان تاكيد داشتند، نظر شما در باب انتشار آثار چيست، گفت: بايد همين طور باشد. دانش و علم پديده كاملا سيال و در حال رشد است. علم در حال تحول است و ما بايد در لبه مقدمه پيشرفت هاي علمي قرار گيريم. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: علاوه بر نياز به كتاب هاي اصيل و قديمي، به پژوهش ها و تحقيق هاي جديد نيازمنديم. چون جهان در حال رشد است و ما نيز بايد رشد كنيم و نوشته هاي جديد زمينه هاي رشد براي آينده هستند.
فرمانده انتظامي استان همدان: 31 نفر از حاميان اينستاگرام قاتل طلبه شهيد قاسمي شناسايي شدند
فرمانده انتظامي استان همدان از شناسايي 31 نفر كه به شيوه هاي مختلف اقدام به حمايت از قاتل طلبه همداني كرده بودند خبر داد و گفت: برخي از حمايت كنندگان ساكن همدان، مشهد و شيراز هستند و با گذاشتن مطالبي در صفحه اينستاگرام اقدام به حمايت از قاتل كردند.
همدان - خبرنگار كيهان: سرتيپ بخشعلي كامراني در جمع خبرنگاران به جزئيات پرونده قاتل طلبه شهيد همداني پرداخت و گفت: پليس چند دقيقه بعد از وقوع حادثه، خودرو قاتل را شناسايي كرد و مشخص شد وسيله نقليه متعلق به برادر قاتل است كه براي ساعاتي خودروي خود را در اختيار قاتل قرار داده است.
وي افزود: برادر قاتل از همان ابتدا مي دانست كه او قصد انجام چه كاري دارد ولي اين موضوع را به پليس اطلاع رساني نكرد و نيز مانع كار وي هم نشده بود.
فرمانده انتظامي استان همدان عنوان كرد: براي پيگيري سريع تر بيش از 50 تيم عملياتي و اطلاعاتي و آگاهي براي پيگيري موضوع فعال و در همين رابطه تعدادي از افرادي كه به شكلي با قاتل در ارتباط بودند نيز شناسايي شدند.
وي با اشاره به اينكه عصر روز حادثه چهار نفر از كساني كه با قاتل در ارتباط بودند و قصد فرار داشتند در قروه كردستان دستگير شدند يادآور شد: هشت مخفيگاه احتمالي قاتل تحت كنترل قرار گرفت.
كامراني صالح با اشاره به دستگير فردي كه در خودرو قاتل را همراهي مي كرد گفت: بازجويي از اين فرد و ديگر همراهان او كه با قاتل در ارتباط بودند، در حال انجام است به همين علت هنوز نمي توان در مورد انگيزه قطعي قاتل صحبت كرد و اين كار نياز به بررسي دارد.
فرمانده انتظامي استان همدان اشاره اي به كارنامه تاريك قاتل كرد و گفت: او در زندگي 30 ساله اش سابقه كيفري، تجاوز به عنف، آدم ربايي در تهران و فعاليت در حوزه مشروبات الكلي داشته و چند سال را در زندان به سربرده است.
وي خاطرنشان كرد: يكي از ملزومات برخورد با مجرمان در فضاي مجازي فراهم كردن زمينه و زيرساخت است كه اميد مي رود وزارت ارتباطات تجهيزات لازم را در  اختيار پليس قرار دهد تا پليس فتا با سرعت عمل بيشتري كار خود را انجام بدهد.
گفتني است روز شنبه حجت الاسلام مصطفي قاسمي توسط شرور سابقه دار به نام «بهروز حاجيلويي» با ضرب دو گلوله به شهادت رسيد كه فرداي روز حادثه اين شرور در يك عمليات پليسي به هلاكت رسيد.
در سفر به تركيه، عراقچي: عايدي ايران از برجام نزديك به صفر است
معاون سياسي وزير خارجه كشورمان در نشستي در آنكارا با بيان اينكه ستانده ايران از برجام نزديك به صفر است، گفت: برجام به پايان خود بسيار نزديك شده و ممكن است هر لحظه به پايان برسد.
سيد عباس عراقچي كه براي ديدار با مقامات تركيه راهي آنكارا شده بود، در سخناني در موسسه تفكرات راهبردي آنكارا با اشاره به اينكه سوژه صحبت خود را بر برجام متمركز كرده است، گفت: توافق هسته اي در خطر است و ممكن است كه هر لحظه به پايان برسد. دليل اين مسئله هم رفتارهاي آمريكا است
به گزارش فارس، معاون سياسي وزير خارجه كشورمان با اشاره به اينكه در ايران نااميدي نسبت به برجام به وجود آمده، خاطرنشان كرد: آمريكا به سختي تلاش مي كند ايران را به خروج از برجام تحريك كند. آنها ابتدا از برجام خارج شدند، سپس تحريم ها را بازگرداندند و سپس معافيت هاي تحريمي را كه به 8 كشور اجازه خريد نفت از ايران را مي داد، قطع كردند. آمريكايي ها ادعا مي كنند به دنبال به صفر رساندن فروش نفت ايران هستند و از سياست فشار حداكثري سخن مي گويند. آمريكايي ها به دنبال وادار كردن ايران به بازگشت به پاي ميز مذاكره و رسيدن به توافقي بهتر هستند. اين سياست خنده دار است كه آنها از يك توافق خارج مي شوند تا به توافق ديگري برسند. نكته اي كه آمريكا بايد بداند اين است كه ايران تحت فشار مذاكره نمي كند و فكر مي كنم هيچ كشوري هم اين كار را نمي كند.
وي با تاكيد بر اين مسئله كه سياست آمريكا در قبال ايران به صلح و ثبات در منطقه ما كمكي نمي كند، خاطرنشان كرد: ايران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و ما سهم خود را در تحقق اين امر در منطقه پرداخت كرده ايم. از افغانستان تا عراق يا ساير كشورها با داعش و تروريسم مبارزه كرديم و به كمك به همسايگان خود ادامه خواهيم داد.
عراقچي افزود: جاي تاسف است كه برخي كشورها در منطقه ما به آمريكا كمك مي كنند تا سياست صادرات صفر نفتي در برابر ايران را محقق كند. برخي كشورها قول داده اند كه جبران نبود نفت ايران در بازار را بكنند و من بايد به شما بگويم كه ايران هيچگاه به هيچ كشوري اجازه نمي دهد كه جاي ايران را در بازار نفت بگيرد.
معاون سياسي وزير خارجه كشورمان با اشاره به اقدام آمريكا در قراردادن نام سپاه انقلاب اسلامي در ليست گروه هاي تروريستي خارجي خود، گفت: اين كار به معناي قرار دادن بخشي از نيروي نظامي ايران در ليست گروه تروريستي و احمقانه ترين كار ممكن بود. ايران نيز «سنتكام» را در ليست گروه هاي تروريستي خود قرار داد. مهم است بدانيم كه اين نيروها در شرايط متفاوت با هم در منطقه روبه رو مي شوند بخصوص در خليج فارس. از آنجا كه آنها يكديگر را تروريستي مي دانند هر اتفاقي ممكن است رخ بدهد. اين مسئله بسيار خطرناكي است و همين جا بايد به شما بگويم كه اگر چنين اتفاقي رخ بدهد، مسئوليت آن با آمريكا خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه ايران در حالي تحريم را تحمل مي كند كه به برجام پايبند مانده، گفت: 14 گزارش متناوب آژانس بين المللي انرژي اتمي موجود است كه مي گويد ايران كاملا به برجام پايبند بوده است.
عراقچي افزود: هر توافقي برمبناي داده و ستانده است. ستانده ايران از برجام نزديك به صفر است در حالي كه به تعهدات خود پايبند بوده است. اين روند قابل ادامه دادن نيست. ايران يك سال صبر كرده و به بازماندگان در برجام، فرصت كافي داده است. ايران به ديپلماسي فرصت كافي را داده اما ديگر بس است. صبر ايران در حال لبريز شدن است و قطعا در مقابل اقدام آمريكا براي سياست به صفر رساندن صادرات نفت ايران، تصميم مقتضي را مي گيريم و به زودي واكنش ايران را خواهيد ديد. متاسفانه برجام به پايان خود بسيار بسيار نزديك شده است و همان طور كه گفتم اين توافقي متعلق به جامعه جهاني و در حوزه منع اشاعه است و باعث تاسف است كه به پايان برسد اما پايان آن تقصير ايران نخواهد بود. ايران مي توانست يك سال پيش از برجام كناره گيري كند اما به جامعه جهاني از اروپا تا ساير اعضاي برجام و شوراي امنيت يك سال تمام وقت داد تا راهي بيابند اما آنها نتوانستند. اين مسئله يك شكست براي همه است اما برهم خوردن برجام تقصير ايران نخواهد بود.
گفتني است كه ولي الله سيف، رئيس سابق بانك مركزي ايران در فروردين 96 در مصاحبه اي با تلويزيون بلومبرگ كه بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خبري داخلي و خارجي داشت، گفته بود: توافق هسته اي ايران و گروه 1 موسوم به برجام، تاكنون «تقريبا هيچ» دستاورد اقتصادي براي تهران در بر نداشته است.
مدیرکل پیش‌بینی وهشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به افزایش نسبی دما در سواحل دریای خزر و استان اردبیل طی دو روز آینده از بارش پراکنده باران در تعدادی از استان‌ها از جمله تهران، قزوین و البرز در روزهای آتی خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: بعدازظهر امروز و فردا (12 و 13 اردیبهشت) برای دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در استان‌های لرستان، مرکزی و برخی از نقاط استان اصفهان بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه بعد از ظهر جمعه (13 اردیبهشت) رگبار باران و رعد و برق در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان رخ می‌دهد، گفت: از بعدازظهرامروز (12 اردیبهشت) و طی روز جمعه در سواحل شمالی دریای خزر و اردبیل افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و به‌تدریج از شنبه (14 اردیبهشت) کاهش نسبی دما روی سواحل دریای خزر، اردبیل و در دامنه‌های البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز و تهران نیز بارش باران روی می‌دهد. همچنین در این روز دامنه‌های زاگرس مرکزی در غرب، جنوب غرب و برخی از نقاط مرکزی کشور بارش پراکنده خواهد داشت.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تاکید کرد: طی روزهای آینده در بخش‌هایی از جنوب شرق کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود، همچنین تا روز جمعه (13 اردیبهشت) شاهد روند افزایش نسبی دما در اکثر مناطق کشور خواهیم بود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان گفت: امروز و فردا (12 و 13 اردیبهشت) آسمان تهران صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که کمترین و بیشترین دمای تهران طی این دو روز به ترتیب 25 و 16 درجه سانتیگراد و 27 و 17 درجه سانتیگراد باشد.
*
هوای تهران همچنان در شرائط سالم
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها در هوای تهران گفت: طی بعد ازظهر بر میزان ابرناکی و سرعت وزش باد طی برخی ساعات افزوده می‌شود که در پراکندگی آلاینده‌ها و بهبود وضعیت کیفیت هوا موثر است.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان دهنده کاهش میزان ناپایداری جوی است، اظهار کرد: این شرایط امکان تجمع آلاینده‌ها در برخی ساعات را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: به‌تدریج همراه با تغییر شرایط جوی در بعد ازظهر بر میزان ابرناکی و سرعت وزش باد طی برخی ساعات افزوده می‌شود که در پراکندگی آلاینده‌ها و بهبود وضعیت کیفیت هوا موثر است همچنین با وجود افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها طی برخی ساعات وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط سالم قرار دارد.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه این شرایط جوی کم وبیش تا امروز (12 اردیبهشت) ادامه دارد، اظهارکرد: طی برخی ساعات بعد ازظهر وزش باد موثر به بزرگی بین 3 تا 5 متر بر ثانیه و افزایش ابرناکی پیش‌بینی می‌شود.
به گفته شهبازی دمای هوا در پایتخت تا روز آینده روند افزایشی دارد.
وی با بیان اینکه براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، انتظار می‌رود طی امروز (12 اردیبهشت) افزایش نسبی در غلظت برخی آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق مشاهده شود، گفت: از بعد ازظهر این وضعیت کیفیت هوای پایتخت در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.
شهبازی در پایان با اشاره به کیفیت هوای تهران اظهار کرد: کیفیت هوا با میانگین 58 همچنان در شرایط سالم است.