گزیده ها 7 مرداد - 98


 گزیده ها 7 مرداد - 98
سخنگوی دولت با اشاره به درخواست وزیر خارجه‌آمریکا برای گفت‌و‌گو با رسانه‌های ایرانی گفت: خبرنگار ما خانم مرضیه هاشمی می‌تواند با ایشان مصاحبه کند و چیزی که پمپئو می‌خواهد، بیان کند. ما گریزان از شنیدن حرف‌ها نیستیم.
«
علی ربیعی» در نشست خبری با اشاره به سفر هفته گذشته محمد جواد ظریف به نیویورک و کشورهای آمریکای لاتین گفت:هر جا آمریکا بخواهد دیواری بکشد مرزی بسازد و ایران را حذف کند دیپلماسی فعال ما حرکتی که سربازان ما در جبهه دیپلماسی در مقابل پل‌هایی به پا کردند. دیپلمات‌های ما ارتباط میان افکار عمومی ملت ایران و افکار عمومی جهان را معماری کردند.
سخنگوی دولت با اشاره به سخنان رئیس جمهوری که گفت «ملت ما دیروز در مقطع دفاع مقدس قدرت نظامی خود را به اثبات رساندند و امروز این قدرت دیپلماسی و حقوقی و قدرت نرم ما است که حرف اول را می‌زند» افزود: این سخنان با سفرهایی که محمد جواد ظریف وزیر خارجه داشت مصداق پیدا کرد.
ربیعی افزود: سفر ظریف به 6 کشور (از آمریکا تا منطقه آمریکای لاتین و آفریقا) و مذاکرات سنگین او طی دو هفته و حرکات رسانه‌ای بسیار مهم وی در نیویورک، نکات حائز اهمیتی بود که هفته گذشته انجام شد.
وی گفت: خوشبختانه گفت‌و‌گوهای ظریف با رسانه‌های پربیننده، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را مجبور کرد که درخواست کند در رسانه‌های ایران با مردم گفت وگو کند.
سخنگوی دولت درباره شرکت‌ها و افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند، به تشکیل یک کمیته اشاره کرد و گفت: این کمیته فرایندی که تک تک افراد و شرکت‌هایی که ارز دریافت کرده‌اند را بررسی خواهد کرد و اگر کوتاهی در کار انجام شده باشد را به مقامات قضایی ارجاع می‌دهد تا با آنها برخورد شود و تصمیم گرفته شده است که مانند قاچاقچیان با این افراد برخورد شود.
سخنگوی دولت همچنین به جلسه با مدیران بخش مسکن کشور اشاره کرد و افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد سهم مسکن از تسهیلات بانکی از 13 درصد به 20 درصد افزایش پیدا کند. رئیس کل بانک مرکزی هم موظف شد این سهم را در شورای عالی پول و اعتبار پیگیری و به تصویب برساند.
وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی، طرح مسکن برای کارکنان دولت را در دستور کار قرار داده است؛ و درخواست شد در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.
ربیعی افزود: وزیر راه و شهر سازی (محمد اسلامی) نیز متعهد شد400 هزار واحد مسکونی تا دو سال آینده برای اقشار متوسط به پایین با الگوی مصرف برای اقشار متوسط به پایین دنبال کنند. ضمن اینکه برای بازسازی و تعمیر مسکن سیل‌زدگان زمانبندی مشخص شد و قرار شد طبق آن کار به پایان برسد.
سخنگوی هیات دولت با اشاره به بررسی موضوع ارزهای دیجیتالی در جلسه دولت گفت: پیچیدگی و دیدگاه‌ها درباره این موضوع زیاد بود و بررسی آن به جلسات آینده احاله شد و باید توجه شود که در دوران پیک مصرف برق، از ارزانی آن سوءاستفاده نشود.
سخنگوی دولت با تبریک قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان گفت: هم دولت و هم رئیس جمهوری این پیروزی را تبریک می‌گوید، مشتاق تماشای این بازی بودیم که ظاهرا کارشکنی کشور میزبان اجازه پخش مسابقه والیبال را نداد، و این امکان میسر نشد که مانور خوب جوانان و شیرینی پیروزی را به کام مردم شیرین‌تر کنیم.
ربیعی در پاسخ به این سوال که گمانه زنی‌هایی درخصوص دیدار ظریف و وزیر خارجه عمان مبنی بر میانجیگری این کشور برای نفتکش انگلیسی وجود دارد و اینکه انگلیس اعلام کرده اگر ایران نفتکش آنها را تحویل بدهد اقدام متقابل اتفاق می‌افتد و همچنین گمانه زنی‌ها در خصوص خانم زاغری اظهار داشت: کشورهای مختلفی برای گفت‌و‌گوها درخصوص امنیت منطقه به جمهوری اسلامی ایران می‌آیند و البته پیشنهادهای خیرخواهانه‌ای هم مطرح می‌کنند اما این به معنای قبول میانجیگری نیست؛ بحث گفت‌و‌گو با سخن گفتن متقابل و انتقال دیدگاه‌ها است و ما هم به این کشورها که خیرخواهانه به ایران سفر می‌کنند و مذاکراتی انجام می‌دهند احترام می‌گذاریم.
سخنگوی دولت بیان کرد: مواضع ایران در زمینه کشتی ایرانی به سرقت رفته ازسوی دولت انگلستان مشخص است و براساس یک چارچوب حقوقی اقدام کرده‌ایم که آنها باید دست از سرقت بردارند و کشتی را آزاد کنند قطعا ما هم براساس حسن نیت تصمیم می‌گیریم و این چیزی نیست که ابتدا ما بخواهیم آزاد کنیم و یا آنها بخواهد آزاد کنند.
ربیعی گفت: ما کماکان معتقد هستیم که امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه تامین شود و ایران بزرگترین مدافع تامین امنیت کشتیرانی در منطقه خواهد بود.
ربیعی درباره برخی خبرها از کنار گذاشتن طرح کمیسیون اجتماعی مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی توسط دولت، گفت: از تشکیل وزارت بازرگانی استقبال می‌کنیم این درخواست دولت بوده است و اقدامی برای در دستور کار قرار نگرفتن نداشتیم بلکه از مجلس می‌خواهیم با درک شرایط و اظهار نیازی که دولت در این زمینه دارد، همراهی کند و وزارت بازرگانی تشکیل شود.
وی درباره موضوع دوتابعیتی‌ها گفت: درخواستم از مجلس شورای اسلامی، به ویژه کمیسیون تحقیق این است که از شایعات بی‌اساس پیروی نکنند زیرا می‌دانم نظر غالب مجلس و هیات رئیسه این نبوده است.
سخنگوی دولت با تاکید بر این که وجود مدیران دوتابعیتی در دولت دروغ است، گفت: نام برخی از اشخاص را که حتی یک بار هم پایشان به ایالات متحده نرسیده و براساس شواهد و قرائن در لیست دو تابعیتی قرار داده‌اند که خود این افراد در دولت دوتابعیتی بودن خود را، تکذیب کردند.
وی گفت: ما موضوع لیست دو تابعیتی‌ها را پیگیری می‌کنیم، زیرا اصلا اساس آن صحت ندارد، حداقل در مورد دولتی‌ها عاری از صحت و صداقت است.
ربیعی در ادامه گفت: رئیس جمهور هم نخست وزیری بوریس جانسون را تبریک گفت و ما منتظر می‌مانیم که رفتارهای آقای جانسون را بدون هیچ پیشداوری و قضاوت ببنیم. امیدواریم که با توجه به این که به ایران آمده‌اند و با فرهنگ ایرانی آشنایی دارند مسیر قبلی‌ها را طی نکنند و رفتارهای خصمانه‌ای را که به تبعیت از آمریکا دنبال می‌شده را دنبال نکند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اهمیت شورایاری‌ها و این که دولت در این خصوص چه برنامه‌ای دارد، گفت: انتخابات شورایاری‌ها با حمایتی که دولت انجام داد صورت گرفت. نتایج در تهران نسبت به گذشته کاهش نداشته است. خیلی‌ها تبلیغ می‌کردند که مردم اعتماد و مشارکت آنها پایین آمده است. البته نمی‌خواهم بگویم که مردم ناراحت نیستند، فشار روی مردم نیست و این قابل درک است ولی راه این که مشکلات را حل کنیم و مسیر ادامه بدهیم راه حل باز صندوق‌های رای گیری است و صندوق‌ها را باید پاس بداریم.
 خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس مقرر کردند، استیضاح وزرا با دریافت 3 کارت زرد بدون طی مراحل قانونی اعلام وصول شود.
در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس، تبصره 1 ماده 209 آیین نامه به کمیسیون آیین نامه ارجاع شد.
تبصره 1 عدم حضور وزیر در کمیسیون و مجلس به منزله وارد بودن سوال است مگر با عذر موجه، تشخیص موجه بودن، در کمیسیون با رای اعضای کمیسیون و در مجلس با رای نمایندگان است.
همچنین با اصلاح جزئیات ماده 209 مقرر شد چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رای اکثریت نمایندگان حاضر، سوالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر در صورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم قانون اساسی وبا تاکید بر موضوع سوالات مطرح شده بدون ارجاع به کمیسیون در اولین جلسه علنی اعلام وصول می‌شود. نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری مقرر کردند: اصلاح قانون دائمی در حین بررسی بودجه سالانه به دو سوم رای نمایندگان حاضر نیاز دارد.
نمایندگان ماده 185 آیین نامه را اصلاح کردند. بر این اساس اصلاح قانون دائمی و قانون برنامه توسعه در حین بررسی لایحه بودجه و اصلاح برنامه توسعه در زمان بررسی دیگر طرح‌ها و لوایح به دوسوم رای نمایندگان نیاز دارد.
نمایندگان مجلس همچنین ماده 3 این طرح را با 157 رای موافق، 14 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر تصویب کردند؛ بر مبنای این ماده -که اصلاح تبصره 1 ماده 209 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است-چنانچه نماینده یا نمایندگان سوال‌کننده چهل و هشت ساعت قبل از زمان حضور وزیر درخواست تعویق بررسی سوال خود را مکتوب به کمیسیون ذی ربط ارائه کند، کمیسیون می‌تواند بررسی سوال را فقط برای یک بار حداکثر به مدت یک ماه به تعویق بیندازد.
نمایندگان همچنین ماده 2 طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را با 162 رای موافق، 13 را مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع225 نماینده حاضر را به کمیسیون ارجاع دادند.
این ماده رئیس جمهور را موظف می‌کرد که ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت، سلب اعتماد، عزل، استعفا، فوت یا کاهش بیش از نیمی از وزارء از ابتدای کار دولت؛ ضمن تقدیم برنامه دولت، اسامی تمام وزاری پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند ه همراه شرح حال، سوابق و برنامه‌ها و سمت‌های علمی و اجرایی به مجلس ارائه کند.
این ماده که به منظور اصلاح ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در طرح مذکور آمده است به دلیل ابهامات در برخی سطور و جزئیات به کمیسیون ارجاع شد.
*
نامه رئیس‌جمهور به مقام معظم رهبری: ارائه گزارش هیات دولت به مجلس اشکال دارد
رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز گفت: هیات رئیسه در رابطه با ارائه گزارش دولت به مجلس، نامه رسمی به دولت داده است و شنیده‌ام که رئیس‌جمهور در نامه به رهبر معظم انقلاب اعلام کرده که این کار اشکال دارد و این نامه ازسوی رهبری به هیات حل اختلاف قوا داده شده است.
محمدرضا صباغیان نماینده بافق در مجلس طی تذکری در نشست علنی مجلس اظهار داشت: قرار بود که رئیس‌جمهور و وزرا در مرداد طبق قانون برای ارائه گزارش به مجلس اقدام کنند و در صحن حاضر شوند اما شنیده‌ام که سخنگوی دولت با این کار مخالفت کرده است.
وی خطاب به لاریجانی، افزود: به عنوان رئیس مجلس در این باره موضع گیری کرده و تذکرات لازم را بدهید.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: هیات رئیسه در این رابطه نامه رسمی به دولت داده است و شنیده‌ام که ایشان در نامه به رهبر معظم انقلاب اعلام کرده است که این کار اشکال دارد.
لاریجانی افزود: این نامه ازسوی رهبری به هیات حل اختلاف قوا داده شده اما مجلس در این باره به وظایف خود عمل می‌کند چرا که این موضوع آیین نامه است.
*
تقدیر 222 نفر از نمایندگان مجلس از اقدام وزارت اطلاعات برای انهدام شبکه جاسوسی آمریکا
222
نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای از اقدام وزارت اطلاعات برای انهدام شبکه 17نفره جاسوسی آمریکا در ایران تشکر کردند.
در این بیانیه که در جلسنه علنی دیروز قرائت شد آمده است: در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان با مخاطرات امنیتی دست و پنجه نرم می‌کنند، حفظ و تامین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در فضای آکنده از تهدیدات استکبار جهانی مرهون مجاهدت‌های خاموش سربازانی است که در کسوت گمنامی و در سنگر مقدس اطلاعاتی در جنگ پنهان با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیکار می‌کنند. در این راستا مبارزه با نفوذ بیگانگان و قطع دسترسی جواسیس از مراکز مهم و حیاتی کشور یکی از مهمترین ماموریت‌ها و مصادیق اقدامات وزارت اطلاعات در این عرصه است.ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن قدردانی از اقدامات ارزشمند و جهادی وزارت اطلاعات و سایر اعضای جامعه اطلاعاتی کشور در شناسایی و منهدم کردن شبکه 17 نفره جاسوسی سازمان اطلاعاتی سیا که با هدف ایجاد اختلال در امنیت و معیشت مردم و وارد کردن ضربات جبران‌ناپذیر به کشور به کارگیری شده بودند، حمایت قاطع خود را از هوشمندی و اقدام موثر ضد جاسوسی کشور و قاطعیت دستگاه قضایی با خائنان را اعلام کرده و بر آمادگی مجلس شورای اسلامی برای هرگونه کمک به تامین امنیت کشور تاکید می‌کنیم.
* 164
نماینده قهرمانی تیم والیبال جوانان را تبریک گفتند
164
نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای، پیروزی والیبالیست‌های ملی پوش را در کسب مقام قهرمانی جهان تبریک گفتند.
در این بیانیه آمده است: پیروزی غرور آفرین والیبالیست‌های جوان کشور در کسب مقام قهرمانی جهان برای اولین بار آن هم با مربیان و کادر فنی ایرانی که مایه افتخار و مباهات است به ملت ایران که شایستگی را به ملت شریف ایران که شایستگی قهرمانی در همه عرصه‌ها را دارند، تبریک گفته و از این قهرمانان عزیز سپاسگزاریم و از مربیان و کار فنی فدراسیون والیبال و وزارت ورزش و جوانان که تمهید مقدمات لازم را برای کسب این پیروزی شیرین فراهم کردند، قدردانی می‌کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران بعد از برجام 300 کیلو اورانیوم غنی‌سازی نکرده، بلکه بعد از توافق هسته‌ای 24 تن اورانیوم را غنی سازی کرده است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با تشریح نشست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس و سخنان علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست تاکید کرد که تفاوت در دیدگاه سیاسی و ایدئولوژیک و خارج شدن ایران از مدار غرب بعد از انقلاب، مهمترین عامل اختلافات غرب با ایران است و در حوزه انرژی هسته‌ای آن‌ها اختلافی ندارند بلکه بهانه گیری می‌کنند.
نماینده رشت از قول معاون رئیس‌جمهور گفت:به طور کلی حتی اگر ایران موضوع هسته‌ای را نیز حذف کند بازهم مشکل غرب با ایران حل نمی‌شود و ادامه‌دار خواهد بود زیرا آن‌ها با ایران مشکل سیاسی و ایدئولوژیک دارند.
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس اضافه کرد: آقای صالحی همچنین متذکر شد، صنعت هسته‌ای به دلیل تضمین انرژی مطمئن، متعلق به نسل‌های آینده است یعنی هنگامی که ذخایر فسیلی تمام شود، انرژی هسته‌ای نقش خود را ایفا می‌کند و این صنعت باعث اقتدار علمی، فناوری و صنعتی و در نتیجه اقتدار و غرور ملی است.وی افزود: صالحی در محور سوم سخنان خود اعلام کرد، سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی کشور براساس محاسبات گوناگون سهم قابل توجهی است.به طوری که هر یک هزار مگاوات برق هسته‌ای، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان 11 میلیون بشکه نفت در سال شده و از انتشار حداقل هفت میلیون تن گازهای‌ آلاینده جلوگیری می‌کند.
جعفرزاده ادامه داد: رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در محور بعدی سخنان خود اضافه کرد، برخی با سوء استفاده از عدم اطلاع کافی مردم نسبت به ابعاد تکنولوژیکی صنعت هسته‌ای کشور، با ارائه عمدی اطلاعات غلط، اهداف سیاسی خود را دنبال می‌کنند که این کار باعث تشویش و نگرانی افکار عمومی می‌شود.
نماینده رشت در مجلس تصریح کرد: صالحی در محور پنجم سخنان خود، گزارشی از پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف هسته‌ای مانند اکتشاف، بیمارستان‌های یون درمانی، بیمارستان‌های هسته‌ای، غنی‌سازی و تولید و توسعه ماشین‌های پیشرفته ارائه کرد. همچنین صالحی تاریخچه‌ای را از صنعت هسته‌ای ایران از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون و اهمیت این صنعت در حوزه‌های مختلف انرژی را برای نمایندگان تشریح کرد.
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس بیان کرد: بنابر اعلام صالحی، ایران بعد از برجام 300 کیلو اورانیوم را غنی‌سازی نکرده، بلکه بعد از توافق هسته‌ای 24 تن اورانیوم طبیعی را غنی‌سازی کرده است. هر نیروگاه هزار تنی فسیلی، گاز آلاینده فسیلی تولید می‌کند و به همین جهت باید به سمت انرژی‌های پاک، تجدید پذیر و هسته‌ای برویم و از روش‌های فسیلی باید خارج شویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار است همکاری جدیدی بین دولت و شهرداری‌ها برای ساخت مسکن استیجاری شکل بگیرد.
سید محمد پژمان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در جلسه اخیر با حضور ریاست جمهوری این مبحث که در سال‌های اخیر نسبت اجاره‌نشینی به مالکیت افزایش داشته است مطرح شد. به دلایل مختلف بعضی افراد تمایل به استفاده از مسکن استیجاری دارند اما درحال حاضر بازار اجاره فقط توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و نظامات، اهداف و ارقام آن با این بخش است. به همین لحاظ دولت و شهرداری‌ها باید نقش بیشتری به عهده بگیرد.
وی افزود: در حوزه اجاره با دو مشکل ضعف قوانین و پایین بودن سطح مداخله دولت مواجهیم. نهایتا این جمع‌بندی حاصل شد که مطابق عملکرد کشورهای توسعه‌یافته، شهرداری‌ها وارد حوزه اجاره‌داری شوند و مسکن استیجاری تولید کنند. با توجه به این‌که مدیریت این بخش باید در اختیار گروه‌های شهروندی باشد قرار شد که شهرداری‌ها با کمک دولت در این موضوع ورود کنند.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تصریح کرد: هنوز محدوده این طرح قطعی نشده ولی عمدتا در مناطقی خواهد بود که شهرداری یا دولت زمین در اختیار دارند. تولید مسکن استیجاری در بافت‌های ناکارآمد نیز امکان‌پذیر است.
پژمان با اشاره به جلسه‌ای که هفته گذشته با مسئولان بانک مرکزی برگزار شده گفت: در این جلسه درباره افزایش سقف تسهیلات ساخت در بافت‌های ناکارآمد صحبت شد که مورد موافقت مسئولان بانک مرکزی قرار گرفت.