نفتکش سرگردان ایرانی به سواحل سوریه نزدیک شده


گروه ردیابی نفتکش‌ها: نفتکش سرگردان ایرانی به سواحل سوریه نزدیک شده است  11شخريور-98

مسیر کنونی نفتکش ایرانی آدریان دریا ۱ بر اساس گزارش وب‌سایت «مرین ترفیک»
گروه ردیابی نفتکش‌ها، «مرین ترفیک»، طی گزارش و تصاویری که روز یکشنبه از نفت‌کش ایرانی «آدریان دریا ۱» در سایت رسمی خود منتشر کرده، می‌گوید این نفت‌کش هم‌اکنون سرعت خود را کاهش داده و در ۹۲ کیلومتری سواحل سوریه تقریباً به حالت توقف درآمده است.
این گزارش می‌افزاید که سیستم سیگنال‌دهی نفتکش از نشان دادن مقصد و مسیر حرکت خود خودداری می‌کند.
این نفتکش که ۱۳ تیرماه به ظن انتقال نفت ایران به سوریه در جبل‌الطارق توقیف و ۴۵ روز بعد رفع توقیف شد، تاکنون چندین بار تغییر مسیر داده‌است.
نخست سامانه سیگنال‌دهی آن نشان می‌داد می‌خواهد در بندر کالاماتای یونان پهلو بگیرد، اما پیش از رسیدن به آب‌های یونان سیگنال داد که به سمت بنادر ترکیه حرکت می‌کند. سپس نرسیده به آب‌های ترکیه، دوباره برگشت و پس از پیمودن بخشی از مسیری که آمده بوده، دوباره به سمت جنوب چرخید و بعد از آن سیستم سیگنال‌دهی کشتی هیچ بندری را به عنوان مقصد نهایی خود اعلام نکرده‌است.
نزدیک شدن به آب‌های سوریه در حالی است که جمهوری اسلامی به محض توقیف این نفتکش در جبل‌الطارق رسماً اعلام کرد که مشتری این نفتکش سوریه نیست.
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ۸ شهریور در توئیتر نوشت«ما اطلاعات قابل اطمینانی به دست آورده‌ایم که این نفتکش در راه خود به مقصد طرطوس سوریه است».
وی گفت همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف «به بریتانیا (جبل‌الطارق تحت کنترل این کشور است) ضمانت داده بود که نفتکش یاد شده عازم سوریه نخواهد شد… اعتماد به ظریف خطای بزرگی بود
ظریف در جواب پومپئو گفته‌است به‌رغم تهدید واشینگتن «ما به همه مشتری‌ها نفت خواهیم فروخت».
آخرین گزارش‌ها درباره نفتکش آدریان دریا ۱ به نقل از مقامات ترکیه منتشر شده بود که عنوان می‌کرد نفتکش مورد اشاره در مسیر لبنان است، اما لبنان نیز این امر را تکذیب کرده است.
مقامات ایالات متحده هشدار داده‌اند که این کشور علیه هر شخص و نهادی که به نفتکش آدریان دریا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم کمک کنند، اقدام خواهد کرد. این مدت گزارش‌هایی نیز منتشر شد که حکایت از حرکت کشتی آدریان دریا به سمت یونان داشت، اما دولت یونان اعلام کرد که با کمک به آن روابط خود را با آمریکا به مخاطره نخواهد انداخت.
منابع: وب‌سایت مرین ترفیک، آسوشیتدپرس / ف.ق / پ.پ