زیرساخت‌های ایلام تحمل بارش‌های شدید را ندارد

زیرساخت‌های ایلام تحمل بارش‌های شدید را ندارد/ سیل فروردین 98 و درس عبرت فراموش‌شده7آبان-98
کشور مدعی قدرت برترمنطقه طی 40 سال توان ساخت زیرساخت یک استان کوچک ومحروم را نداشته است.
نبود زیرساخت‌های مناسب در استان ایلام موجب شده با بارش باران، معابر شهرهای استان ایلام دچار گرفتگی شوند، این در حالی است که در صورت بارش شدید باران، در خیابان‌های ایلام سیل به وجود می‌آید و مشکلاتی را برای تردد افراد به‌وجود می‌آورد.
زیرساخت‌های ایلام تحمل بارش‌های شدید را ندارد/ سیل فروردین 98 و درس عبرت فراموش‌شده
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طی روزهای اخیر شاهد بارش‌هایی در برخی مناطق استان ایلام از جمله شهر ایلام بوده‌ایم که در برخی مناطق مشکلاتی را برای شهروندان ایلامی ایجاد کرده است.
این در حالی است که طی روزهای اخیر هشدارهای لازم از سوی هواشناسی استان در خصوص شدت بارش‌ها و آبگرفتگی معابر داده شد، اما با این وجود شاهد اقدام موثری از سوی نهادهای ذیربط نبوده‌ایم و ستاد بحران تنها به تشکیل جلسه بسنده کرده است.
عملکرد ضعیف نهادهای ذیربط از جمله ستاد بحران استان ایلام طی حوادث مختلف از قبیل سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و... بر کسی پوشیده نیست و در موارد مذکور، این ستاد تنها اقدام به تشکیل جلساتی کرده که نتیجه‌ای نداشته است.
آنچه حالا سبب نگرانی برخی شهروندان شده، تکرار مجدد حوادث روزهای آغازین امسال است که به تخریب برخی منازل مسکونی و واحدهای تجاری و زمین‌های زراعی در نقاط مختلف استان منجر شد و حالا پس از گذشت حدود ۷ ماه از این حادثه، شاهد بارش‌های شدیدی در استان هستیم که ممکن این حادثه تلخ را تکرار کند.
نبود عزم جدی جهت رفع مشکلات شهری
سجاد مهردادی یکی از شهروندان منطقه پیچ آشوری شهر ایلام در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: روز گذشته با شدت گرفتن بارش‌ها در چند دقیقه شاهد بروز مشکلاتی در تردد افراد و خودروها بودیم و بی‌شک ادامه دار بودن بارش‌ها مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: با وجود بروز سیل طی سالهای اخیر که مشکلات بسیاری برای شهروندان به دنبال داشت کماکان مسوولان آنگونه که باید به رفع مشکلات شهری جهت پیشگیری از بروز سیل توجه نمی‌کنند.
نامناسب بودن زیرساخت‌های شهری
احمد فرجزاد یکی از ساکنین بلوار آزادی در این باره می‌گوید: در شهرها، آبگرفتگی معابر نشان دهنده نبود زیرساخت‌های مناسب است و در صورت استمرار چند ساعته بارش باران آبگرفتگی‌ها به سیل تبدیل می‌شود و مشکلات بسیاری را به دنبال دارند.
وی افزود: بلوار آزادی، بهشتی، نماز و... در صورت بارش تند باران در چند دقیقه به یک رودخانه تبدیل می‌شوند و تردد افراد را با مشکل مواجه می‌کنند که دلیل اصلی این امر نامناسب بودن زیرساخت شهری است که تاکنون هیچ تلاشی برای رفع مشکلات این مناطق انجام نشده است.
لزوم تلاش برای مقابله با سیل
حاتم کمالی دیگر شهروند ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: طی سال‌های اخیر شاهد اقداماتی جهت رفع گره‌های ترافیکی در سطح شهر از سوی شهرداری هستیم اما متاسفانه در بحث مقابله یا سیل اقدام مناسبی انجام نشده است.
وی افزود: همانطور که رفع گره‌های ترافیکی مورد توجه قرار گرفته باید اقدامات لازم جهت مقابله با سیل نیز در دستور کار قرار گیرد.
این شهروند ایلامی تصریح کرد: ستاد بحران نیز به‌عنوان یکی از دستگاه‌های خدمت‌رسان باید آماده کمک رسانی باشد نه اینکه تنها به برگزاری جلسات اکتفا کرده و هنگام حادثه پس از چند ساعت در صحنه حاضر شود.
هرچند سالانه هزینه‌های کلانی برای برگزاری مانورهای امدادرسانی در مواقع بحران  پرداخت می‌شود تا مدیران آمادگی نسبی را در بروز حوادث داشته باشند، ولی بازهم شاهد آن هستیم که در بروز حوادث واقعی، هنوز مسوولیت‌ها مشخص نشده است و دستگاه‌ها یکدیگر را مقصر می‌دانند.
در حالی که ستاد مدیریت بحران و دیگر دستگاه‌های مسؤول با شناسایی نقاط ضعف و تلاش برای حل مشکلات بر اساس برنامه‌های مدون، می‌توانند از بروز بحران جلوگیری کنند تا با بارش در زمان کوتاه شاهد بروز مشکل در ترددها نباشیم.