گزیده خبرهای 14- بهمن – 98 قسمت-2

گزیده خبرهای 14- بهمن – 98 قسمت-2
با رای دادگاه مطبوعات
جلسه رسیدگی به پرونده‌های چند خبرگزاری و پایگاه خبری روز گذشته در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.به گزارش میزان، در این جلسه به پرونده مدیرمسئول «بولتن نیوز» با اتهام نشر مطالب خلاف واقع و افترا رسیدگی شد که وی مجرم شناخته و مستحق تخفیف دانسته شد.همچنین هیئت منصفه به پرونده مشترک خبرگزاری ایسنا و سایت عصر ایران رسیدگی کرد که پرونده عصر ایران رضایت گرفت ولی مدیرعامل خبرگزاری ایسنا به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیرمجرم شناخته شد و مستحق تخفیف دانسته شد. همچنین در جلسه روز گذشته دادگاه مطبوعات، به پرونده مدیر پایگاه خبری «نفت ما» که پس از پایان دادگاه، مدیر این سایت در سه مورد اتهامی مجرم شناخته و مستحق تخفیف دانسته شد.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران وضعیت اهدا و مصرف خون و فرآورده‌های آن را طی ۱۰ ماه گذشته تشریح کرد.بشیر حاجی‌بیگی به ایسنا، گفت: طی ۱۰ ماه گذشته، یعنی از اول فروردین ماه تا ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۸، دو میلیون و ۲۳۰ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۷۲۵ هزار واحد خون اهدا شده است ضمن اینکه از این تعداد اهدای خون ۱۹۶ هزار و ۳۳۸ مورد اهدای خون برای بار اول انجام شده است.حاجی‌بیگی افزود: همچنین در ۱۰ ماه گذشته به ترتیب بانوان استان‌های لرستان، مرکزی، کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین میزان شاخص اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین بانوان این چهار استان توجه و رغبت بیشتری به اهدای خون در کشور داشته‌اند.وی ادامه داد: طی ۱۰ ماه گذشته دو میلیون و ۹۹۱ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت در بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور توزیع شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به دو درصد رشد داشته است.همچنین بیشترین میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی در کشور مربوط به استان‌های تهران، فارس و خراسان رضوی بوده است.سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: طی ۱۰ ماه گذشته بیشترین میزان اهدای خون با 15/5 درصد در استان تهران بوده است، در عین حال استان فارس با 7/5 درصد و استان خراسان رضوی با هفت درصد در رتبه‌های بعدی از نظر میزان اهدای خون قرار دارند.حاجی بیگی با بیان اینکه ۳۴ درصد اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی O مثبت بودند، اظهارداشت: همچنین یک درصد از اهداکنندگان خون دارای گروه خونی AB منفی بوده‌اند. در عین حال ۹۰ درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت و تنها ۱۰ درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی منفی هستند.
آمریکا
در اثر تیراندازی در کلیسایی در ایالت فلوریدا آمریکا، دو نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.به گزارش تسنیم، پایگاه خبری دیلی‌میل در گزارش نوشت، این تیراندازی در کلیسایی در نزدکی ساحل «ریوریا» در شهر «ویکتوریا» ایالت فلوریدا آمریکا رخ داد.  در این حمله در اثر اصابت گلوله به چهار نفر، یک پسر 15 ساله و یک مرد ناشناس کشته شدند همچنین یک نوجوان و یک زن نیز دچار مجروحیت شده و به بیمارستان منتقل شدند.بر اساس مشاهدات افراد حاضر در محل، فرد مذکور قبل از فرار، 13 تیر شلیک کرده است.گفتنی است درآمریکا، هر ساله بیش از 36 هزار آمریکایی به علت تیراندازی و استفاده از اسلحه کشته می‌شوند. یعنی به طور متوسط روزانه 100 کشته در این کشور به‌صورت مستقیم با شلیک اسلحه جان خود را دست می‌دهند.خشونت همراه با سلاح بخش عظیمی از جامعه آمریکایی را دربرگرفته و زندگی میلیون‌ها آمریکایی را در معرض تهدید قرار داده و بار مالی زیادی را متوجه آنان می‌کند.
فرانسه
شرکت هواپیماسازی ایرباس موافقت کرده است برای مختومه کردن پرونده قضایی دائر بر اتهامات رشوه و فساد که متوجه این شرکت بوده، مبلغی معادل 3/6 میلیارد یورو به فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا بپردازد.به گزارش یورونیوز، «ژان فرانسوا بونر» دادستان مالی ملی فرانسه گفت: ایرباس در جریان مذاکرات برای رسیدن به توافق، مورد «ارتکاب به فساد را پذیرفته» است.  بر اساس اظهارات ثبت شده از سوی مقامات ایرباس در دادگاه، این شرکت در ۱۶ کشور از جمله ژاپن، روسیه و چین رشوه پرداخته تا سودی معادل 1/05 میلیارد یورو کسب کند. مطابق اعلام دادستانی فرانسه، ایرباس قبول کرده است که مبلغ 2/1 میلیارد یورو به فرانسه، حدود ۹۸۳ میلیون یورو به بریتانیا و حدود ۵۳۰ میلیون یورو به مقام‌های آمریکا بپردازد. گزارش اولیه این فساد را خود شرکت ایرباس به اطلاع مقامات رسانده بود؛ زمانی که «تام‌اندرس» مدیرعامل پیشین ایرباس هواپیماسازی در سال ۲۰۱۶ تحقیقی داخلی را پیرامون این موضوع در داخل شرکت شروع کرد. با این همه این امکان همچنان وجود دارد که اندرس خودش جداگانه هدف تحقیقات قضایی فرانسه قرار بگیرد. این یکی از بزرگ‌ترین توافق‌های تاریخ پرونده‌های فساد در فرانسه و همچنین در بریتانیاست که پس از چندین سال به سرانجام می‌رسد.
چین
همزمان با بحران کروناویروس در چین مورد جدیدی از شیوع آنفلوآنزای پرندگان H5N1 نیز به تلف شدن هزاران پرنده در این کشور منجر شد.به گزارش ایسنا، شیوع آنفلوآنزای نوعH5N1  در یکی از مرغداری‌های شهر «شاویانگ» در استان «هونان» به تلف شدن دست‌کم چهار هزار و 500 پرنده منجر شد.این ویروس آنفلوآنزای مرغی موجب بروز بیماری شدید تنفسی در پرندگان می‌شود و امکان انتقال آن به انسان نیز وجود دارد. هرچند تاکنون گزارشی از تلفات انسانی این ویروس در مناطق آلوده در چین گزارش نشده است.سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است از اواخر دهه ۱۹۹۰ که این ویروس اولین بار به انسان منتقل شد بیش از ۳۵۰ تن جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش راشاتودی، H5N1 ویروسی بسیار کشنده است. نزدیک به ۶۰ درصد بیمارانی که به این ویروس آلوده شوند جان خود را از دست می‌دهند و این درحالیست که میزان مرگ و میر در میان مبتلایان به کروناویروس تاکنون دو درصد بوده است.