گزیده ها 15 بهمن -98


گزیده ها 15 بهمن -98
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت:
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: پیشنهاد ما این است که مالیات پزشکان به شکل سابق و به نرخ ثابت گرفته شود.
به گزارش مهر، کریم همتی، روز گذشته در نشست خبری به تشریح مشکلات شیوه دریافت مالیات از پزشکان پرداخت و افزود: مشکل اینجاست که مردم نسبت به کارکرد پزشکان و درآمد آنان حساسیت دارند و معمولا یک نکته را نادیده می‌گیرند و آن این است که اگر پزشکان کم‌کاری کنند، درآمد بیمارستان‌های دولتی نیز کاهش می‌یابد.
همتی ادامه داد: افزایش مالیات پزشکان در بخش دولتی باعث شده تعداد زیادی از پزشکان تمام وقت جغرافیایی از این وضعیت خارج شده و بخشی از وقت خود را در مطب و بخش خصوصی سپری کنند.
وی تاکید کرد: با قوانین کنونی که نسبت به مالیات پزشکان سختگیری می‌شود از یک تا دو سال گذشته حدود ۳۰ هزار پزشک از وضعیت تمام وقتی در بخش دولتی خارج شده‌اند و این مسئله به خدمات و درآمد بیمارستان‌های دولتی آسیب زده است.
معاون حقوقی وزارت بهداشت گفت: اکنون به دو صورت از پزشکان در بخش دولتی مالیات گرفته می‌شود یکی مالیاتی که روی حقوق پزشکان گرفته می‌شود و یکی هم مالیات پلکانی که از دستمزد و کارانه پزشکان
 
اخذ می‌شود.
اینکه پزشکان در بخش دولتی از دو جا مشمول مالیات و کسورات می‌شدند نارضایتی ایجاد می‌کرد به همین علت در بسیاری از جاها به خصوص مناطق محروم قرار بر این شد که مالیات پزشکان در بخش دولتی به شیوه قبل که همان مالیات ثابت ۱۰ درصد است، برگردد.
همتی افزود: بنابراین مالیات درآمد پزشکان در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان یا کردستان به صورت ثابت ۱۰ درصد است و بقیه جاها نیز حداکثر ۱۵ درصد شده و پزشکان هر چقدر هم که بیشتر مریض ببینند و درآمد بیشتری داشته باشند سقف مالیات آنها در بخش دولتی از ۱۵ درصد بیشتر نمی‌شود.
وی اظهارداشت: زمانی که پزشکان از سیستم دولتی خارج شوند و درآمد بیمارستان کم شود، اداره بیمارستان مشکل می‌شود مثلا در یک بیمارستان که دو سال پیش ۱۰۰ پزشک داشته اکنون تعداد پزشکان تمام وقت به ۳۰ نفر کاهش پیدا کرده است.
معاون حقوقی وزیر بهداشت  ادامه داد: ۱۰ درصد درآمد بیمارستان‌ها که از محل فعالیت پزشکان است به پزشکان پرداخت می‌شود. ۹۰ درصد دیگر این درآمد باید صرف پرداخت به پرستاران، سایر پرسنل و هزینه‌های بیمارستان شود بنابراین وقتی درآمد بیمارستان کم شود، گرداندن بیمارستان سخت می‌شود. مردم بیشتر به ۱۰ درصدی که پزشکان به عنوان کارانه می‌گیرند توجه دارند غافل از اینکه اگر ۱۰ درصد پرداختی به پزشکان بیشتر شود، ۹۰ درصد بقیه هزینه‌های بیمارستان هم تامین می‌شود.
کانال سوئیس مشکل تحریم دارو را حل نمی‌کند
همچنین به گزارش ایرنا، همتی درباره کانال مورد ادعای سوئیس برای انتقال دارو به ایران گفت: این کانال مشکل تحریم ظالمانه دارو توسط آمریکا را حل نمی‌کند و حجم فعالیت بالایی
ندارد.
وی افزود: وزارت بهداشت از هر کانالی که برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران باز شود استقبال و از آن استفاده می کند و هر مقدار بتواند از این کانال نیز برای تامین بیماران به خصوص افراد مبتلا به سرطان و بیماری های صعب العلاج استفاده می کند اما این کانال مشکل اساسی تامین داروی مورد نیاز بیماران کشور و انتقال ارز برای خرید دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را حل نمی کند.
وزارت بهداشت از فرد سوزاننده کتاب
شکایت نکرده است
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره کتاب سوزی توسط تبریزیان گفت: وزارت بهداشت تاکنون علیه این فرد شکایتی
نکرده است.
دبیرکل شورای آموزش و پرورش از مخالفت این شورا با استفساریه مجلس درخصوص قانون استخدام نیروهای حق التدریس و نهضت سوادآموزی خبر داد.
مهدی نویدادهم درخصوص جلسه اخیر شورای آموزش و پرورش به فارس گفت: با توجه به مصوبه اخیر مجلس در پاسخ به استفساریه قانون استخدام نیروهای حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی، با توجه به ابهامات زیادی که این مصوبه و استفساریه دارد و تأثیر منفی که در فرایند تعلیم و تربیت به خصوص ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش می‌گذارد، شورای عالی آموزش و پرورش به اتفاق با این مصوبه مخالفت کرد.
نویدادهم افزود: این شورا به شورای نگهبان پیشنهاد داد از منظر سند تحول بنیادین و سیاست‌های کلی رهبری به این موضوع نگاه کنند، این مغایرت‌ها را ببینند و با این مصوبه به شکل فعلی موافقت نکنند و آن را رد کنند.
وی ادامه داد: مقرر شد مخالفت و دیدگاه شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص به شورای نگهبان ارائه شود.
گفتنی است، نمایندگان در جلسه علنی 29 دی امسال با طرح استفساریه ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ موافقت کردند.
در متن این استفساریه آمده است: «آیا مشمولین تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش اصلاحی مصوب ۳ شهریور ۱۳۹۵ که با آموزش و پرورش همکاری داشته و حقوق خود را از سرانه مدارس و مشارکت‌های مردمی، سازوکار مدیر مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، کارفرما، مؤسس یا شرکت‌های طرف قرارداد با آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند، از جمله نیروهای خرید خدمات، آموزشی حق‌التدریسی غیر مستمر و پیش دبستانی که تا تاریخ ۲۶مهر ۱۳۹۱ و همچنین آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی فوق‌الذکر در ماده الحاقی مصوب ۱۳ شهریور۱۳۹۷ می‌شوند؟».
در پاسخ به استفساریه آمده است: «این افراد شامل استخدام ماده الحاقی مصوبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ می‌شوند
واکنش رئیس سازمان برنامه‌ریزی آموزشی به حذف برخی مباحث از کتاب ریاضی:
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذفیات کتب درسی گفت: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دوره‌های گذشته اتفاق افتاده است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره تغییر در کتب درسی بدون اطلاع مولف، گفت: سازمان پژوهش برای اعمال تغییرات در کتب درسی، مولف را در جریان گذاشته و به اطلاع وی می‌رساند اما در مجموع مولف، تنها مسئول کتاب درسی نیست و به ما در تدوین کتب هم کمک می‌کند.
ذوعلم با‌ اشاره به تغییرات ساختاری در سازمان پژوهش افزود: معاونت طراحی و تولید موظف شده است سه کار اساسی بازطراحی کلان دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه نظری و دوره دوم فنی و حرفه‌ای با لحاظ نیازهای جدید بازار کار را برعهده گیرد.
وی با بیان اینکه سازمان دائما تأکید می‌کند که دانش‌آموزان با مطالعه کتب غیردرسی مأنوس باشند، گفت: در تلاشیم بخشی از انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی را از طریق مطالعه کتب غیردرسی دنبال کنیم که در دروسی چون مطالعات اجتماعی و فارسی امکان‌پذیر است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذفیات کتب درسی به‌ویژه در فارسی اظهار داشت: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دوره‌های گذشته اتفاق افتاده است و در دوره مدیریت بنده نبوده است. هرچند کارشناسان اقدام به این کار کرده‌اند و ما اگر به این نتیجه برسیم نگاه غیرمنصفانه در جریان این اقدامات رخ داده آن را اصلاح خواهیم کرد.
ذوعلم درباره پیشنهاد آموزش زبان چینی در مدارس افزود: پیشنهاد ما بعد از مطالعات و درخواست‌های رسیده این بوده که سبد انتخاب دانش‌آموزان را در زبان‌های خارجی توسعه دهیم که بخش نیمه تجویزی است نه الزامی. اکنون 6 زبان در این سبد هست که دو زبان بین‌المللی در آن موجود نبود و اکنون پیشنهاد ما به شورای عالی آموزش و پرورش اضافه شدن زبان عربی و چینی به این سبد است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتقاداتی مبنی بر حذف انتگرال از کتب ریاضی دوره متوسطه گفت: بچه‌ها باید در دانشگاه انتگرال بخوانند نه در مدرسه؛ بعضا انتقادها به ما این است چرا دانش‌آموزان باید همه چیز را در مدرسه بخوانند؟ آنها باید برای زندگی آماده شوند و بتوانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: حذف برخی مباحث از کتاب ریاضی درست بوده و چه بسا نیاز به حذفیات بیشتری داشته باشیم. باید از دانش‌آموزان پرسید که آیا به همه آموزش‌ها نیاز دارند یا خیر؟
رئیس ‌سازمان زندان‌ها:
رئیس‌سازمان زندان‌ها از بررسی وضعیت پرونده تمامی زندانیان خبر داد و گفت: با این کار تاکنون چهار هزار زندانی مشمول آزادی شدند.اصغر جهانگیر در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضائی در گفت‌وگو با مهر درخصوص آخرین وضعیت بازنگری پرونده تمام زندانیان اظهار داشت: زندانیانی که شرایط تخفیف برایشان فراهم باشد می‌توانند در قالب این طرح از زندان آزاد شوند. همچنین تا این لحظه چهار هزار نفر توانستند از این طرح استفاده کنند و آزاد شوند.جهانگیر درخصوص آخرین وضعیت بازداشتی‌های آبان گفت: تعداد بسیار کمی از این متهمان در بازداشت هستند.وی در مورد انتقال زندانیان از ندامتگاه اوین به تهران بزرگ و گلایه بسیاری از آنها گفت: این انتقال در سطح استان تهران به دلیل پراکندگی در این استان در نظر گرفته شده تا متهمان در ندامتگاه اوین حضور یابند و محکومان به ندامتگاه تهران بزرگ منتقل شوند. رئیس‌سازمان زندان‌ها با‌اشاره به بازدیدها و رفع کمبودها افزود: شاید یکی از علل مطرح شده در مورد مشکلات ندامتگاه تهران بزرگ، راه دور آن باشد و خانواده‌ها برای رفت و آمد با مشکلاتی روبرو باشند به همین دلیل با اتوبوسرانی پیگیری کرده‌ایم با شهرداری و استانداری نیز توافقاتی شده تا تسهیلاتی را در نظر بگیرند. جهانگیر ادامه داد: قانون اعلام کرده که نه تنها اوین بلکه تمام زندانیان در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر باید به خارج از شهر منتقل شوند و در همین راستا این طرح دنبال می‌شود.