گزیده ها قسمت دوم 7


گزیده ها قسمت دوم 7 اردیبهشت - 98
زاهدان-خبرنگارروزنامه جمهوری اسلامی: فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از انهدام باند مسلحانه قاچاق مواد مخدر و کشف بیش از 3 تن و 600 کیلو مواد افیونی در عملیات مقتدرانه پلیس خبر داد.سردار محمد قنبری در تشریح جزئیات این خبر، گفت: جان بر کفان پلیس مبارزه با موادمخدر استان سیستان و بلوچستان با انجام اقدامات اطلاعاتی گسترده به سرنخ‌هایی از قاچاق محموله سنگین مواد توسط یک باند مسلح دست یافتند.وی افزود: تیم‌های اطلاعاتی و عملیاتی پلیس، 2 تیم از اعضای این باند مسلح که قصد جابه جایی مواد مخدر از شهرستان‌های سراوان و دلگان را داشتند به صورت نامحسوس تحت نظر قرار دادند.سردار قنبری بیان کرد: ماموران پلیس، یکی از این تیم‌ها را که با یک دستگاه خودروی پژو 405 نقره‌ای از سراوان به سمت شهرستان خاش در حرکت بود ردزنی کردند و پس از دستگیری 2 قاچاقچی در بازرسی از خودروی مذکور یک تن و 584 کیلو تریاک، 20 کیلو و 96 گرم حشیش، یک قبضه کلت و مقداری مهمات را کشف کردند.وی ادامه داد: ماموران پلیس با رصد اطلاعاتی دقیق، تیم دوم از این باند را که قصد جابه جایی 2 تن مواد مخدر از شهرستان دلگان به یکی از استان‌های همجوار را داشت شناسایی نموده و با اطمینان از حرکت قاچاقچیان به محور دلگان به زهکلوت اعزام شده و سرراه سوداگران مرگ کمین کردند.سردار قنبری گفت: اشرار و قاچاقچیان با یک دستگاه وانت نیسان آبی رنگ فاقد پلاک که توسط یک دستگاه پژوی 405 اسکورت می‌شد با مشاهده ماموران بر سرعت خود افزودند و بدون توجه به دستور ایست پلیس، با تغییر مسیر به سمت روستاهای اطراف، شروع به تیراندازی به طرف آنها کردند.پس از مدتی تعقیب و گریز و مقابله به مثل جان برکفان پلیس مبارزه با مواد مخدر، سوداگران مرگ با ورود به روستا و افزایش شدت تیراندازی قصد داشتند جلوی ورود ماموران را بگیرند اما با مواجهه با آتش پرحجم پلیس چاره‌ای جز فرار ندیدند و سرانجام با به آتش کشیدن خودروی وانتِ حامل مواد، توسط خودروی پژوی اسکورت از طریق جاده‌های فرعی از صحنه عملیات گریختند.وی افزود:ماموران سرانجام در بازرسی از این خودرو 361 کیلو و 400 گرم تریاک، 23 کیلو و 89 گرم حشیش، یک قبضه سلاح کلاش و مقادیری مهمات کشف کردند که بیش از یک تن و 600 کیلو از این مواد افیونی به علت بنزین فراوانی که قاچاقچیان به روی آنها ریخته بودند در شعله‌های آتش سوخت.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش تدریجی دمای بیشتر مناطق کشور تا اواسط هفته جاری خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌و‌گویی اظهار کرد:‌ براساس آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی امروز شنبه (7 اردیبهشت) نیز در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات شمال غرب افزایش ابر و بارش پراکنده دور از انتظار نیست.
وی ادامه داد: یکشنبه (8 اردیبهشت) با عبور جریاناتی از تراز میانی جو در برخی نقاط جنوب غرب، غرب و دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش باران، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود و وزش باد شدید در منطقه زابل تداوم دارد و نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس نیز به سبب وزش باد شدید طی امروز مواج است.
به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از لحاظ دمایی در غالب مناطق کشور روند تدریجی افزایش دما تا اواسط هفته خواهیم داشت.
وی درباره وضعیت آب و هوایی پایتخت طی دو روز آینده گفت: امروزشنبه (7 اردیبهشت) آسمان تهران صاف تا کمی ابری با بیشینه و کمینه دمای هوای 19 و 8 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. در روز یکشنبه (8 اردیبهشت) نیز آسمان پایتخت صاف تا کمی ابری خواهد بود و حداکثر دمای هوا به 23 درجه سانتیگراد و حداقل آن به 11 درجه سانتیگراد می‌رسد.
*
هوای تهران سالم است
مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از سالم بودن هوای تهران خبر داد.
حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا،اظهارکرد: طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، با وجود افزایش موقتی غلظت برخی آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق و آلاینده ازن در بعضی ساعات وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط مطلوب قرار دارد.
وی ادامه داد: بر این اساس انتظار می‌رود در صبحگاه هفتمین روز از اردیبهشت 98، افزایش نسبی در غلظت برخی آلاینده‌ها مشاهده شود و همراه با افزایش میزان ناپایداری جوی تا بعدازظهر، وضعیت کیفیت هوای پایتخت در شرایط بهتری قرار گیرد.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان‌دهنده افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی است و برای برخی ساعات به‌ویژه بعدازظهر افزایش میزان ابرناکی و وزش باد موثر با بزرگی سه تا پنج متر بر ثانیه انتظار می‌رود. این وضعیت جوی امروز (7 اردیبهشت) کم و بیش ادامه دارد و برخی ساعات همراه با افزایش ابر و وزش باد موثر خواهد بود.
به گفته شهبازی، دمای تهران روند افزایشی خواهد داشت.
وی اظهار کرد: درحال حاضر کیفیت هوای تهران با میانگین 53 در شرایط سالم قرار دارد.
*
کیفیت هوای پاک در فروردین ماه رکورد زد
تمام روزهای فروردین ماه امسال هوای پایتخت مطلوب بود بگونه‌ای که هوا 21 روز در شرایط پاک قرار داشت.
تهرانی‌ها در فروردین ماه امسال 21 روز هوای پاک و 10 روز هوای سالم تنفس کردند که این آمار حداقل طی 8 سال اخیر بی‌سابقه بود.
براساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در اولین ماه سال گذشته هوای پایتخت فقط سه روز در شرایط پاک قرار داشت همچنین در این ماه تهرانی‌ها 6 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس تنفس کردند. در سال‌های 96 و 95 نیز هوای تهران به ترتیب 9 و 10 روز در شرایط پاک قرار داشت همچنین فروردین 96 هوا چهار روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود.
تعداد روزهای با هوای پاک نیز در فروردین ماه سال‌های 94، 93 و 92 نیز در تهران به‌ترتیب 10، هفت و یک روز بود و در فروردین سال‌های 90 و 91 نیز هیچ‌ روزی با هوای پاک در تهران نداشتیم.
همچنین براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته تقسیم‌بندی می‌شود. براساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا 50، هوا پاک، از 51 تا 100 هوا سالم یا متوسط، از 101 تا 150 هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از 151 تا 200 هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از 201 تا 300 هوا بسیار ناسالم و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا خطرناک است.
گفتنی است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می‌شود، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می‌شود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس که به رنگ نارنجی نشانه‌گذاری می‌شود، مقدار (AQI) بین 101 تا 150 قرار می‌گیرد که در نتیجه آن گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.
در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این، در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش معروف است و عدد (AQI) بین 201 تا 300 قرار می‌گیرد، احتمال بروز عوارض جدی بر سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.
*
جوی آرام و ترافیکی روان در محورهای مواصلاتی کشور
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از جو آرام و ترافیک روان در محورهای مواصلاتی کشور خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی اظهار کرد:‌ براساس آخرین گزارش‌های دریافتی شاهد ترافیک نیمه سنگین در مسیر آزادراه کرج به قزوین در محدوده امامزاده طاهر به علت وقوع حادثه تصادف هستیم. ماموران از زمان وقوع تصادف در محل حادثه درحال روان سازی شرایط ترافیکی هستند و این ترافیک نیمه سنگین در مدت زمان کوتاهی روان خواهد شد.
وی در ادامه با اعلام شماره 88255555 از هموطنان درخواست کرد تا قبل از آغاز تردد در محور‌های مواصلاتی کشور از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌ها مطلع شوند و نکات ایمنی رانندگی را هنگام سفر رعایت کنند.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در پایان گفت: سایر محور‌های مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.
نماينده اصلاح طلب مذاكره را با المپيك اشتباه گرفته!
نماينده طيف موسوم به اصلاح طلب در ادامه «نفس حضور» ايران در مذاكرات برجامي را موفقيت عظيمي مي داند كه تيم مذاكره كننده كشورمان به دست آورده، مشخص است كه اين نماينده طيف موسوم به اصلاح طلب حضور در مذاكره را با «حضور در المپيك» يا «جام جهاني» اشتباه گرفته است. در المپيك يا جام جهاني «نفس حضور» به واسطه آن داراي ارزش است كه محقق شدن آن به واسط پيروزي هايي در دور مقدماتي حاصل مي شود. ضمن آنكه بايد گفت اين گونه حضورها در ادوار مختلف وجود داشته و چيزي خاص اين دوره نيست.
يعني به عبارتي آنچه توسط اين نماينده به عنوان موفقيت عظيم خوانده شده از دهه 70 وجود داشته است. ضمن آنكه «نفس حضور» به خودي ارزش آور باشد مذاكرات بسياري در تاريخ چند قرن اخير كشورمان وجوددارد كه نفس حضور مذاكره كنندگان به مثلا جدايي بخشي از خاك ميهن ختم شد!
اما از همه جالب تر و البته تاسف برانگيزتر اين است كه نويسنده برجام را «مدلي موفق» از حضور كشورمان و نقش آفريني مثبت در مسير «حل چالش هاي بين المللي» عنوان كرده است. اما چنان كه اطلاع داريد پيرامون خود برجام و با مركزيت آن، چالش هايي شكل گرفته حال رفع چالش هاي بين المللي پيش كش!
جالب تر از اين جهت كه بيان جملات مذكور حالتي طنزگونه به خود گرفته اما تاسف برانگيزتر براي آنكه اين طيف سينه چاك برجام با همه آنچه پيش آمده باز هم پروژه بزك برجام را پيش مي برند.
زنجيره اي ها همچنان نسخه انفعال مي پيچند!
روزنامه همدلي در گزارشي با اشاره به لغو معافيت هاي خريد نفت ايران، نوشت:«آنچه در اين ميان حائز اهميت است، «منطق به صفر رساندن فروش نفت ايران» است. اين نكته مشخص است كه جمهوري اسلامي مي تواند از راه هايي نفت خود را بفروشد. براي مثال تركيه از مصرف كنندگان نفت و گاز ايران است اما اگر اين «منطق به صفر رساندن» به جايي برسد كه فروش نفت ايران را تا حد بسيار چشمگيري كاهش دهد كه تكافوي بودجه كل كشور با توجه به «اقتصاد متكي بر تك محصولي» را ندهد، آنگاه چاره چيست؟». اين روزنامه زنجيره اي در ادامه نوشت:«همچنان بايد توجه داشت كه گشودن اين گره كور، كماكان در حوزه ديپلماسي ميسر است. «خروج ايران از برجام» و يا «بستن تنگه هرمز» درست همان ادعاهايي است كه تندروهاي كاخ سفيد انتظار آن را دارند تا با دستاويز قرار دادن آن به جهان و به ويژه كشورهاي اروپايي را كه مخالف سياست هاي ترامپ در مقابله با ايران و پايبند به برجام هستند، متقاعد كنند كه جمهوري اسلامي، هماني است كه تيم تندروي ترامپ معرفي مي كند.در اين بين روابط تيره با برخي همسايگان از جمله امارات متحده عربي و عربستان سعودي باعث شده اين كشورها كه متحد راهبردي آمريكا نيز هستند، خلاء نفتي ايران را در اوپك و متعاقب آن در بازارهاي جهاني جبران كنند». هرگاه آمريكا اقدامي خصمانه اي عليه ايران انجام مي دهد، روزنامه هاي زنجيره اي به صف شده و با هراس افكني، نسخه انفعال پيچيده و مدعي مي شوند كه در برابر گستاخي آمريكا بايد از هرگونه واكنش قاطعانه پرهيز كنيم.
اين در حالي است كه حفظ منافع ملي و عزت مردم ايران در مواجهه با دولت مستكبر آمريكا، تنها از طريق اقتدار و رويكرد عزتمندانه تامين مي شود. هرگونه عقب نشيني در مقابل نظام سلطه، آن را به فشار بيشتر ترغيب مي كند.