روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 4 شنبه 18 خرداد ماه سال 1390

نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری " اهداف ناتو از جنگ فرسايشي در ليبي"

"تصور نشود اینگونه نقل قول کردن سر مقاله نویس از وزیر امور خارجه ی انگلیس و بازگو کردن نظر مخالفت آلمان با اقدامات نظامی ناتو در لیبی نه از موضع حمایت از آلمان و مردم لیبی و مخالفان سرهنگ قذافی می باشد ، بلکه هدف جا انداختن این موضوع است که در صورت تهاجم نظامی به تأسیسات هسته ای امکان توافق جمعی و پیروزی برای مهاجمان وجود ندارد"

سرمقاله نویس با آویزان شدن به سفر ويليام هيگ، وزير خارجه انگليس به بنغازی و ديدار ی که با گروه هاي مخالف قذافي داشته نقل قول کرده است که جنگ نا تو با قذافی فرسایشی شده و احتمال دارد تا زمستان به طول انجامد و در ادامه مدعی شده است كه برخي اعضاي اروپائي ناتو، مخالف دخالت مستقيم نظامي در ليبي هستند و معتقدند نقش آفريني ناتو در خارج از مرزهاي جغرافيائي كشورهاي عضو، با اهداف بنيادي ناتو و فلسفه وجودي آن مغايرت دارد و باعث تنش آفريني عليه ناتو و ايجاد بحران در ساختار آن مي‌شود و ثبات سياسي ناتو را متزلزل خواهد ساخت. تصور نشود اینگونه نقل قول کردن سر مقاله نویس از وزیر امور خارجه ی انگلیس و بازگو کردن نظر مخالفت آلمان با اقدامات نظامی ناتو در لیبی نه از موضع حمایت از آلمان و مردم لیبی و مخالفان سرهنگ قذافی می باشد ، بلکه هدف جا انداختن این موضوع است که در صورت تهاجم نظامی به تأسیسات هسته ای امکان توافق جمعی و پیروزی برای مهاجمان وجود ندارد . همچنین بدون آنکه سر مقاله نویس بگوید مگر در ایران کم منابع نفتی و گازی وجود دارد؟ مگر از در آمد فروش نفت به جای ساختن زیر ساخت های کشور و ترقی و پیشرفت اقتصادی و بهداشت و رفاه اجتماعی استفاده شده است و در آمدهای نفتی صرف جنگ افروزی و سیاست صدور تروریسم و بحران و ارتجاع به برون مرز و ادامه ی جنگ خانمان بر اندازانه ی ایران و عراق نشد که عاقبت منتهی به شکست و سر کشی جام زهر به کام خمینی شیاد شد و یک قلم هم هزار میلیارد دلار خسارات اقتصادی بر جای گذاشت . اما اکنون با نا دیده گرفتن این واقعیت افزوده است كه ليبي بزرگترين كشور نفتي در قاره آفريقا محسوب مي‌شود و در عين حال با در اختيار داشتن منابع عظيم نفتي و درآمدهاي نجومي، درحد و اندازه خود، تأثيرگذار بوده است. از سوی دیگر برای اینکه شرایط و رو حیات حاکمان تهران با قذافی را مقایسه کرده باشد .بازهم از هيگ نقل کرده که وی در اظهارات خود، اقدامات ناتو را در قبال تحولات ليبي را ناكام توصيف كرده و رمز ناكامي ناتو را در اين دانسته است كه معمر قذافي سرسخت‌تر از آن چيزي بود كه انتظار مي‌رفت . زیرا که به تمامي طرح ها و پيشنهادات براي كناره گيري و واگذاري قدرت پاسخ منفي داد. همچنین سر مقاله نویس بدون بیان نقش همکاری آخوند کاشانی با دستگاه جاسوسی دولت فخیمه ی انگلیس که بدلیل ملی کردن نفت توطئه ی مشترک کودتای ننگین 28 مرداد سال 32 علیه دولت دمکراتیک شادروان دکتر مصدق طراحی شد . اما اکنون از عطش نفتی دولت فخیمه انگلیس و چشم دوختن به منابع نفتی لیبی یاد کرده و تأکید هم نموده است "نبايد از نظر دور داشت كه در نخستين روزهاي شروع حوادث ليبي، انگليس به بهانه نجات شهروندان انگليسي در صنايع نفت ليبي، با انجام عمليات كماندوئي، دهها تن از نيروهاي ويژه و جاسوسان انگليسي را به ليبي اعزام نمود ولي حتي پس از پايان عمليات نيز، نيروهاي ويژه را در مقياسي وسيع‌تر در ليبي مستقر ساخت"

خلاصه اینکه در پایان در بستر پیگیری سیاست تجربه شده در گفتگو ومذاکرات هسته ای رژیم ضد بشری کودتایی که با باج دادن های کلان در راستای سیاست تلاش برای نفوذ و یار گیری درون گروه 5+1 این هدف به پیش برده شده است . آنگونه که سعی شده است تا که هر طوری شده علیه ی پروژه ی هسته ای و اهداف آن توافق یا اجماع حاصل نشود . اکنون از این منظر به موضع مخالف تهاجم نظامی ناتو به لیبی از سوی صدر اعظم آلمان نگریسته شده است. البته نباید تصور شود که اینگونه نقل قول کردن از سوی سر مقاله نویس به نفع آلمان یا مردم لیبی و حتی جبهه ی مخالفان سرهنگ قذافی می باشد ، بلکه دفاع از چنین سیاستی در راستای نتیجه گیری کردن به نفع اهداف هسته ای حاکمان تهران می باشد وهدفاین است که وانمود شود. اگر چنانچه در صورت شتاب دادن به تلاش دست یابی به سلاح هسته ای امکان جلب نظر اعضای گروه 5+1 یا اعضای نا تو به تهدید جنگ نظامی و تهاجم به تأسیسات هسته ای از سوی آمریکا و اسراییل و جود ندارد..

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900318/13900318_01_jomhori_islami_sar_magaleh_ 0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 4 شنبه 18 خرداد ماه سال 1390

اهداف ناتو از جنگ فرسايشي در ليبي