مغز انسان با وجود آنکه تنها بخش کوچکی از وزن بدن را تشکیل میدهد، فرمانده اصلی بدن و یکی از پیچیدهترین ساختارهای شناختهشده در طبیعت به شمار میرود. از مصرف بالای انرژی گرفته تا توانایی یادگیری و سازگاری مداوم، این اندام شگفتانگیز همچنان دانشمندان را با پرسشها و رازهای فراوان روبهرو میکند.عصرایران- مغز انسان با وزنی حدود ۱.۴ کیلوگرم، همچنان پیچیدهترین ساختار شناختهشده در بدن است. با وجود پیشرفتهای علوم اعصاب، بسیاری از رازهای آن هنوز کشف نشدهاند. در ادامه ۹ واقعیت جالب درباره این اندام خارقالعاده را مرور میکنیم:۱. مغز تنها حدود ۲ درصد وزن بدن را تشکیل میدهد، اما نزدیک به ۲۰ درصد انرژی مصرفی بدن را به خود اختصاص میدهد.۲. اندازه مغز به تنهایی معیار هوش نیست و ارتباط مستقیمی میان بزرگتر بودن مغز و باهوشتر بودن افراد وجود ندارد.۳. چینخوردگیهای سطح مغز باعث میشوند حجم عظیمی از سلولهای عصبی در فضای محدود جمجمه جای بگیرند.۴. مغز دارای سامانه حفاظتی ویژهای به نام «سد خونی ـ مغزی» است که از ورود بسیاری از عوامل آسیبرسان جلوگیری میکند.۵. میلیاردها نورون از طریق شبکهای بسیار پیچیده با یکدیگر در ارتباط هستند و پایه شکلگیری حافظه، یادگیری و تصمیمگیری را میسازند.۶. رشد مغز از هفتههای نخست زندگی جنینی آغاز میشود و ساختار نهایی آن طی ماههای بعدی شکل میگیرد.۷. مغز حتی در بزرگسالی نیز توانایی تغییر و سازگاری دارد؛ قابلیتی که با عنوان «انعطافپذیری عصبی» شناخته میشود.۸. پژوهشها نشان دادهاند یادگیری، ورزش منظم، خواب کافی و فعالیتهای ذهنی میتوانند به حفظ سلامت مغز کمک کنند.۹. برخلاف برخی باورهای رایج، انسان تقریباً از تمام بخشهای مغز استفاده میکند و دو نیمکره مغز نیز به طور مداوم با یکدیگر در تعامل هستند.دانشمندان معتقدند با وجود دههها تحقیق، مغز همچنان یکی از بزرگترین معماهای علم است و هر سال کشفیات تازهای درباره عملکرد آن منتشر میشود.
نقد و بررسی مطبوعات
۹ واقعیت شگفتانگیز درباره مغز که هنوز دانشمندان را شگفتزده میکند
کنایه احمد زیدآبادی به استراتژی دولت در برابر تندروهای مخالف مذاکره
کنایه احمد زیدآبادی به استراتژی دولت در برابر تندروهای مخالف مذاکره۳-تیر-۱۴۰۵
زیدآبادی نوشت: «از آنجا که بدون خواستگاری، ازدواجی هم صورت نمیگیرد و بدون ازدواج نیز زاد و ولدی انجام نمیشود و نسل رو به انقراض میگذارد و در عین حال، زور طبیعت و غرایز آدمیزاد هم بیش از زور آدمیان زورگوست، نهایتاً جمعی هیچ راهی پیش روی خود جز رفتن به خواستگاری ندیدند.» احمد زیدآبادی، تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی با عنوان «عجب خواستگاری موفق» در کانال تلگرامی خود نوشت: «در ولایت ما که نه، در یک ولایت دیگر، عدهای از اهالی از روی لج عدهای دیگر، اعلام کردند که خواستگاری امری از هر جهت ذلیلانه است وچه معنا دارد که پای وصلت و مهریه و شیربها به میان آید! چون این عده زورشان بر آن عده چربید، خواستگاری عین ذلت و سرافکندگی و امری ممنوعه معرفی شد.»وی در ادامه افزود: «اما از آنجا که بدون خواستگاری، ازدواجی هم صورت نمیگیرد و بدون ازدواج نیز زاد و ولدی انجام نمیشود و نسل رو به انقراض میگذارد و در عین حال، زور طبیعت و غرایز آدمیزاد هم بیش از زور آدمیان زورگوست، نهایتاً جمعی هیچ راهی پیش روی خود جز رفتن به خواستگاری ندیدند!مشخص است که شکستن این تابوی مصنوعی چه غوغایی برانگیخت. خواستگاری روندگان در مقابل غوغائیان اما گویی بدهکار بودند و در برابر هر نیش کلام آنها اینطور به دفاع از خود برمیخاستند که:درست است که ما خواستگاری رفتهایم اما مطلقاً حاضر به هیچ بحث و گفتوگویی در بارهٔ مهریه و شیربها و اینگونه مزخرفات نشدیم و فقط از میزان جهیزیهٔ عروس و چگونگی تهیهٔ آن حرف زدیم و تازه چند بار هم تأکید کردیم که از ریخت عروس و کل خانواده و فامیلش از هر جهت بیزاریم!»وی در نهایت نوشت: «عجب خواستگاری موفقی!این داستانک را به یادداشت قبلی پیوند بزنید!»
فیلم تندرو کیست؟
۱ کشته و ۴ مصدوم در تصادوف رانندگی
۱ کشته و ۴ مصدوم در تصادوف رانندگی ۳-تیر-۱۴۰۵
علی یوسفزاده، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرستان مراغه، گفت:در این حادثه متأسفانه یک نفر در محل جان باخت و پنج نفر دیگر مصدوم شدند. مصدومان پس از رهاسازی توسط عوامل امدادی، برای انجام اقدامات درمانی به نیروهای اورژانس تحویل داده شدند.وی در ادامه گفت حوالی ساعت ۰۱:۱۴ بامداد روز ۱۴۰۵/۰۴/۰۳ گزارشی مبنی بر وقوع تصادف میان دو دستگاه خودروی سواری دنا و پراید در محور مراغه ـ هشترود، نرسیده به پلیس راه به سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی این سازمان اعلام شد.بلافاصله پس از دریافت گزارش، اکیپ نجات سازمان آتشنشانی به محل حادثه اعزام شد و با حضور نیروهای آتشنشانی و جمعیت هلالاحمر، عملیات ایمنسازی صحنه حادثه و رهاسازی سرنشینان خودروها انجام گرفت.وی افزود: پس از انجام اقدامات لازم و اطمینان از ایمنسازی کامل محل، عملیات توسط نیروهای امدادی به پایان رسید.
مسکو: فقط سلاح هستهای مانع جنگ جهانی میشود
مسکو:
فقط سلاح هستهای مانع جنگ جهانی میشود۳-تیر-۱۴۰۵
دیمیتری پسکوف که سخنگوی کرملین است درشرایطی که روسیه تجاوزگر مواجه با بحران جنگ تجاوزگرانه دراکرائین می باشد.بنابراین ازموضع تناقض گویی مدعی شده است که امروز تنها سلاحهای هستهای هستند که جهان را از یک جنگ جهانی تمامعیار محافظت میکنند و هیچ سازوکار دیگری برای این کار باقی نمانده است.درحالی که درعمل بیش از۴ دهه است که روسیه باج گیروگروکش نه کمک وحمایتی ازتلاش اهداف رژیم تروریست وجنگ افروزولایت فقیه برای دست یابی به سلاح هسته ای نکرده است که مانع ازعملی شدن این هدف شده است.طوری که جنگ ۱۲ و۴۰ روزه باکشته شدن رهبرولی فقیه خامنه ای رمال را درپی داشت!!
سخنگوی کرملین با هشدار درباره فرسایش امنیت جهانی، گفت که امروز تنها سلاحهای هستهای هستند که جهان را از یک جنگ جهانی تمامعیار محافظت میکنند و هیچ سازوکار دیگری برای این کار باقی نمانده است.گروه بینالملل خبرگزاری فارس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیسجمهور روسیه، امروز (چهارشنبه) در دوازدهمین نشست بینالمللی علمی و کارشناسی «پریماکوف ریدینگز» در مسکو، با ابراز نگرانی از وضعیت شکننده امنیت جهانی، تأکید کرد که بازدارندگی هستهای تنها سپر باقیمانده در برابر یک جنگ جهانی جدید است.پسکوف در این نشست گفت: «امنیت جهانی اکنون به طور قابل توجهی فرسایش یافته است. از بسیاری جهات، ما در جهان چیزی جز بازدارندگی هستهای باقی نداریم. این تنها چیزی است که جهان را از یک جنگ جهانی محافظت میکند.»این اظهارات پسکوف در حالی مطرح میشود که تنشهای ژئوپلیتیک در نقاط مختلف جهان، از غرب آسیا گرفته تا شرق آسیا و اروپای شرقی، در ماههای اخیر به شدت افزایش یافته و نگرانیها از فروپاشی معماری امنیت بینالمللی را تشدید کرده است.پسکوف همچنین در بخشی از اظهارات خود تصریح کرد که انتظار دارد که سلاحهای غیر هستهای جدیدی در سراسر جهان ظهور کنند که از نظر قدرت تخریب با سلاحهای هستهای رقابت کنند.#کرملین#روسیه#سلاح_هستهای
نقش محوری استان مرکزی در آیین تعزیه ایران
ایلنا گزارش میدهد:
تعزیه نه به عنوان یک نمایش بلکه به مثابه بازآفرینی واقعه کربلا نقشآفرینی میکنداستان مرکزی در پاسداشت آیین تعزیه ایران، نقش محوری و بسیار مؤثری دارد. تعزیه یا شبیهخوانی روایتی از برگزاری یک نمایش تاریخی و پاسداشت یک میراث کهن شیعی در گذرگاه تاریخ است. این استان چه در زمان پیدایش تعزیه و چه در عصر حاضر از مراکز اصلی ترویج این آیین محسوب میشود. در این استان اساتید تعزیهخوان صاحبنامی وجود دارد که در گستره تاریخی کشور ایران شناخته شده هستند.به گزارش خبرنگار ایلنا، در برخی مناطق استان مرکزی تعزیه هنوز زنده است. تعزیه نه به عنوان یک نمایش، بلکه به مثابه بازآفرینی واقعه کربلا هنوز بر قلبها نقشآفرینی میکند. این آیین با حفظ نسخههای اصیل و شیوههای سنتی اجرا میشود و از نمونههای کمنظیر شبیهخوانی در منطقه است. تعزیه در این استان نه تنها به صورت ثابت، بلکه به صورت سیار نیز اجرا میشود. تعزیه سیار حرکتی که در فرایند اجرای آن، کوچهها خود به صحنه روایت حماسه عاشورا بدل میشوند و واقعه را بازآفرینی میکنند.تعزیه از آن دسته آیینهای عاشورایی استان مرکزی محسوب میشود که در فهرست آثار ناملموس ملی ایران به ثبت رسیده است. در سطح این استان 5 آیین سنتی تعزیه یا همان شبیهخوانی وجود دارد که همگی در فهرست آثار ناملموس ملی ایران ثبت شدهاند. در این استان 2 آیین ثبت شده تعزیهخوانی مربوط به شهرستان اراک و 3 آیین ثبت شده دیگر تعزیهخوانی مربوط به شهرستان تفرش، روستای وفس شهرستان کمیجان، روستای گرکان شهرستان آشتیان، است که هر ساله در ماه محرم برگزار میشود.
آیینهای تعزیهخوانی ثابت و سیار در شهرستان اراک-کارشناس میراثفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی به برگزاری آیینهای تعزیهخوانی در شهرستان اراک اشاره کرده و در این خصوص گفت: مراسم تعزیه اراک یکی از دراماتیکترین جنبههای نمایشی از یک مراسم آیینی است که در کمتر جایی از گستره کشور ایران میتوان از آن سراغ گرفت. اما استان مرکزی و به خصوص شهرستان اراک از مهمترین خواستگاههای این آیین تاریخی است. تعزیه یا شبیهخوانی در این شهرستان به 2 صورت ثابت و سیار برگزار میشود.اسماعیل شراهی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، به تشریح فرایند برگزاری آیینهای تعزیه یا شبیهخوانی به صورت ثابت در شهرستان اراک اشاره داشته و در این رابطه افزود: در این شهرستان نه تنها در گذشته تکیهای برای اجرای آیینهای تعزیهخوانی وجود نداشت، بلکه در دوره فعلی نیز یک تکیه و فضای اختصاصی اجرای تعزیه در این شهرستان وجود ندارد. در این خطه از استان مرکزی آیینهای تعزیهخوانی در خیابانها، کوچهها و مساجد و همچنین احداث تکایای موقتی از طریق داربست، انجام میشود.وی ادامه داد: تعزیه سیار در بازار تاریخی اراک نیز، از دیگر آیینهای کهن و کمنظیر استان مرکزی است که قدمت آن به 200 سال پیش بازمیگردد. در این آیین، 2 گروه تعزیهخوان از 2 محله قدیمی «قلعه» و «حصار» وارد بازار میشدند و برای آنکه صدای گروه اول مزاحم گروه بعدی نشود، فاصله بین آنها را با پرچمها و چلچراغها مشخص میکردند. در اجرای این تعزیه، ابتدا ورودِ نخستِ نقارهزنان و شترها به بازار است و پس از آن گروه سینهزنان و شبیهخوانان وارد میشوند و راسته بازار را میپیمایند.
تعزیهخوانی میراثی ماندگار در مناطق تاریخی استان مرکزی-کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی اظهار داشت: تعزیه در شهرستان تفرش از آیینهای تاریخی کهن و مربوط به دوران صفویه است. در این شهرستان و روستاهای پیرامون آن تکایایی ساخته شده که هر ساله و با فرارسیدن ماه محرم در آنها تعزیه با استقبال و اشتیاق خاص از سوی شهروندان برگزار میشود. در تمامی تکیههای این شهرستان تعزیههای مرسوم برگزار شده و هر محله (ششناو، خلچان و زاغرم) جداگانه به اجرای این آیین بزرگ معنوی میپردازند.شراهی تصریح کرد: روستای وفس از روستاهای کهن شهرستان کمیجان در استان مرکزی به واسطه بافت تاریخی زیبا و گویش تاتی مردم آبادی از روستاهای در خور مطالعه و توجه است. آیین تعزیهخوانی یکی از آیینهایی است که هر ساله در این روستا و با حضور ساکنین آن برگزار میشود. این سنت مذهبی در روستای وفس دارای پیشینهای غنی است که ریشهای عمیق در باورهای دینی و فرهنگ این خطه دارد. این آیین، گامی مهم در راستای صیانت از هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه به شمار میآید.وی بیان داشت: روستای گرکان یکی از روستاهای تابعه شهرستان آشتیان است. در تکیه قدیمی این روستا با نام تکیه سرپل هر ساله و در ایام عزداریهای ماه محرم آیین تعزیهخوانی برگزار میشود. در داخل تکیه یاد شده حجرههایی برای نشستن مردم و میانگاهی برای برگزاری تعزیه پیشبینی شده است. نسخههای تعزیه در روستای گرکان به گویش گرکانی و به خط خوشنویسان روستا است. برگزاری تعزیه دوطفلان مسلم، شام غریبان و فروختن پسر شیعه، از جنبههای برجسته این آیین مذهبی است.خبرنگار :شایسته سلامی
حمله یک نماینده تندرو به قالیباف که چرا یک نفری به جای ۲۹۰ نماینده تصمیم میگیرد؟
کامران غضنفری که جزوعضوفعال باندهای مافیایی کاسبان تحریم های مخالف مذاکره وتفاهم وموافق باجنگ می باشد.اکنون شترکه بابارش می رودرارهاکرده ولنگه پشه کوره راگرفته است .چون برای به حاشیه بردن نقش رهبران ولی فقیه همه کاره مرده وکشته شده که طی ۴۷ به جای همه مردم ایران اقدام تصمیم گیری خودسرانه درهمه سطوح امورکشور می کردندوهرگز هم پاسخ گوی عملکرد خود ونهادهای زیرکنترل شان نبودندوجانشین سوم شان هم ناپیداست والگوی پدرکشته شده اش رادنبال می کند. اماحمله به پاسدارفاسدورانت خوارقالی باف شده است که چرا ۴ ماه است مجلس ارتجاعی ونامشروع را غیرقانونی تعطیل کرده ویک نفری به جای ۲۹۰ نماینده آلت دست تصمیم میگیرد؟.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد شدید از تداوم تعطیلی صحن علنی مجلس، مدعی شد: محمدباقر قالیباف طی چهار ماه گذشته بدون هیچ مبنای قانونی از برگزاری جلسات علنی جلوگیری کرده است. او همچنین ادعای وجود مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای این تصمیم را «دروغ» خواند و مدعی شد تعطیلی صحن با هدف جلوگیری از مخالفت نمایندگان با روند مذاکرات و پذیرش آتشبس صورت گرفته است.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کامران غضنفری درباره اینکه بحث درباره تعطیلی مجلس میان نمایندگان بالا گرفته است، عدهای از نمایندگان معتقدند مجلس تعطیل نیست و در مقابل نمایندگانی معتقدند مجلس تعطیل بوده است، گفت: آن چیزی که درباره تعطیلی مجلس عنوان میشود درباره صحن علنی مجلس است، ما بارها گفتهایم که چهار ماه است که آقای قالیباف بهصورت کاملا غیرقانونی صحن علنی مجلس را تعطیل کرده است.به روایت ایلنا، نماینده تهران با بیان به این که قانونی درباره تعطیلی صحن مجلس وجود ندارد، عنوان کرد: بدون هیچ استناد قانونی صحن مجلس تعطیل شده است؛ یعنی نه قانون اساسی چنین اجازهای به آقای قالیباف میدهد و نه مواد آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی چنین اختیار و اجازهای به ایشان میدهد. ایشان بهصورت کاملاً غیرقانونی و بر اساس خواست شخصی خود، صحن علنی مجلس را تعطیل کرده است.وی با اشاره به اینکه کمیسیونهای مجلس در حال کار هستند، گفت: در خارج از مجلس کمیسیونها بهصورت پراکنده در جاهای مختلف در حال کار هستند؛ اما صحن علنی مجلس که رکن اصلی مجلس محسوب میشود، تعطیل است.غضنفری تاکید کرد: قانونگذاری و تصویب قانون در صحن علنی انجام میشود. نظارت اصلی بر دستگاههای مختلف از طریق صحن علنی اعمال میشود. همه این موارد در صحن علنی مجلس انجام میشود و وقتی چهار ماه این رویه تعطیل است، یعنی بخش اصلی مجلس تعطیل است و این هم کاملا بهصورت غیرقانونی انجام شده است.وی درباره اینکه گفته میشود تصمیم تعطیلی صحن مجلس مصوبه شورای عالی امنیت ملی به دلیل ملاحظات امنیتی بوده است، اظهار کرد: این یک دروغ است که گفته شده و اصلا هم صحت ندارد و «شعام» چنین مصوبهای ندارد. آقای قالیباف ادعا کرده بود که طبق مصوبه «شعام» این کار را انجام داده است. نمایندگان هم از یکی دو ماه پیش از ایشان خواستهاند که اگر چنین مصوبهای وجود دارد، آن را به ما نشان دهید، اما ایشان هیچ چیزی نشان نداده است. بنابراین، این ادعا کاملاً کذب و دروغ است.نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر فرض هم اگر «شعام» چنین تصمیمی گرفته و مصوبهای داشته باشد، زمانی قابل اجرا است که به تصویب و امضای رهبری برسد. یعنی به فرض اینکه چنین تصمیمی را هم «شعام» گرفته باشد و مصوبه داشته باشد، تا زمانی که رهبری آن را تأیید و امضا نکرده باشد، قابل اجرا نیست. رهبری هم مشخص است که کاملاً با این قضیه و تعطیل شدن صحن علنی مجلس مخالف هستند.وی با اشاره به پیام مقام رهبری به مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیام رهبری که حدود سه هفته بعد از انتخابات هیئترئیسه مجلس به مجلس دادند کاملاً نشان میدهد که ایشان خواهان باز شدن صحن مجلس هستند.غضنفری عنوان کرد: ایشان در پیام خودشان به مجلسمیگویند باید تقنین و قانونگذاری صورت بگیرد، تغییر ریل برخی قوانین انجام شود، اصلاح در برنامه هفتم صورت گیرد و نمایندگان هم باید نطقهای خود را برای مردم داشته باشند. همه این موارد در داخل صحن علنی انجام میشود، نه در خارج از آن. بنابراین، رهبری هم خواهان باز شدن صحن علنی هستند؛ اما آقای قالیباف، متأسفانه بدون اعتنا به این پیام رهبری و بدون اعتنا به خواست رهبری، همچنان بر بسته نگه داشتن صحن مجلس اصرار غیرقانونی دارند.وی ادامه داد: این یعنی استبداد رأی. یعنی یک نفر میخواهد به جای ۲۹۰ نماینده نظر بدهد. یک نفر میخواهد به جای ۲۹۰ نماینده مسائل را تأیید و تصویب کند و تصمیمگیری کند. آیا استبداد معنایی غیر از این دارد؟ یک نفر میخواهد اراده خود را بر سایر نمایندگان حاکم کند و آن هم کاملاً برخلاف قانون است. هیچ قانونی چنین اجازهای به او نمیدهد؛ نه قانون اساسی و نه آییننامه داخلی مجلس.این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایشان مجلس را تعطیل کرد تا اولاً یک آتشبس با آمریکا و اسرائیل را بپذیرد و ثانیاً مذاکرات با آمریکا را شروع کند و هیچ مانعی هم سر راهش نباشد و نمایندگان اعلام مخالفت نکنند تا ایشان بتواند هر کاری را که میخواهد انجام دهد.وی مدعی شد: اکنون میبینید که مذاکرات را ایشان برخلاف تمام خطوط قرمز رهبری انجام میدهد و پیش میبرد. هرچه رهبری گفتهاند انجام ندهید، ایشان برعکس آن عمل میکند. بله، مجلس را تعطیل کردند تا نمایندگان به این اقدامات خودسرانه ایشان اعتراض نکنند.
فیلم لحظه آچمز شدن ثابتی و تفکر سوپرانقلابی
فیلم لحظه آچمز شدن ثابتی و تفکر سوپرانقلابی۳-تیر-۱۴۰۵
توجیه گری برای پوشش ضعف وشکست و کتمان کردن واقعیت وانحراف اذهان جزویکی ازترفندهای رایج شده ۴۷ ساله دررژیم عوامفریب وفاسد ولایت فقیه بوده است.برای همین این ترفنددستآویزی برای مجتبی خامنه ای رهبرناپیدای پدرازدست داده ومریدان باندمافیایی کاسبان تحریم های جبهه پایداری شده است.
لحظه آچمز شدن امیرحسین ثابتی و تفکر سوپرانقلابی درباره مواضع عجیبشان پیرامون پیام رهبر انقلاب را میبینید و میشنوید.
از مداح تا کارگردان؛ چرا هتاکی به رئیسجمهور عادیسازی شده است؟
از
مداح تا کارگردان؛ چرا هتاکی به رئیسجمهور عادیسازی شده است؟۳-تیر-۱۴۰۵
سرنخ جواب چرای هتاکی وحتی تهدیدبه مرگ کردن پزشکیان به سعیدجلیلی بسیجی رقیب
انتخابات ریاست جمهوری وحیامیانش می باشدکه جزوکاسبان تحریم های باندمافیایی جبهه
پایداری مخالف مذاکره باآمریکاوخواهان جنگ هستند.به ویژه که ازسوی پاسداران
جنایتکاروجنگ افروزوقوه فاسدقضاییه مورد حمایت قراردارند.
واکنش توهینآمیز ابوطالبی به سخنان رئیسجمهور درباره هزینههای جنگ و حمایت از نیروهای مسلح، بار دیگر این پرسش را مطرح کرده است که مرز نقد سیاسی و هتاکی به عالیترین مقام اجرایی کشور کجاست؟ آیا هر فردی صرفاً به دلیل داشتن تریبون یا شهرت، مجاز است رئیسجمهور منتخب مردم را با ادبیات تحقیرآمیز خطاب کند؟به گزارش تابناک، در پی اظهارات اخیر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، درباره هزینههای سنگین جنگ، پشتیبانی مالی از نیروهای مسلح و شرایط دشوار اقتصادی کشور در دوران بحران، ابوالقاسم ابوطالبی، کارگردان سینما و تلویزیون، در واکنشی جنجالی در فضای مجازی با ادبیاتی دور از شأن گفتوگوی عمومی به رئیسجمهور تاخت و به جای پاسخ به محتوای سخنان او، شخص رئیسجمهور را هدف تمسخر قرار داد. واکنشی که بیش از آنکه رنگ و بوی نقد داشته باشد، نمونهای از تنزل ادبیات سیاسی در فضای عمومی کشور بود.سؤال ساده اینجاست؛ شما دقیقاً در چه جایگاهی ایستادهاید که به خود اجازه میدهید رئیسجمهور یک کشور را با چنین ادبیاتی خطاب کنید؟ اگر قرار باشد هر مداح، هنرمند، فعال رسانهای یا چهره سیاسی، هر زمان که اراده کرد عالیترین مقام اجرایی کشور را تحقیر کند، دیگر چه چیزی از شأن نهادهای رسمی باقی خواهد ماند؟ امروز رئیسجمهور هدف تمسخر است، فردا نوبت کدام نهاد و مقام قانونی خواهد بود؟میتوان عملکرد هر دولتی را نقد کرد؛ میتوان با سیاستهای رئیسجمهور مخالف بود؛ میتوان درباره آمارها، تصمیمات اقتصادی و حتی شیوه مدیریت بحرانها سؤال پرسید. اما تمسخر و توهین نه نقد است و نه نشانه شجاعت. رئیسجمهوری که در دوره مسئولیت خود با مجموعهای از بحرانهای امنیتی، اقتصادی و منطقهای مواجه بوده و کشور را از شرایطی دشوار عبور داده است، مستحق پاسخ کارشناسی است، نه ادبیات کوچه و بازار.نکته تأسفبار این است که برخی افراد گمان میکنند هرچه ادبیات تندتر و هتاکانهتر باشد، اثرگذاری بیشتری دارد. در حالی که دقیقاً برعکس است؛ هرگاه استدلال تمام میشود، توهین آغاز میشود. اگر کسی معتقد است رئیسجمهور درباره هزینههای جنگ، منابع مالی یا عملکرد دولت اشتباه میکند، باید با عدد، سند و تحلیل پاسخ دهد، نه با تمسخر و تحقیر. کسی که از پاسخ منطقی ناتوان است، معمولاً به ادبیات توهینآمیز پناه میبرد.در نهایت، موضوع فقط شخص مسعود پزشکیان نیست. مسئله احترام به نهاد ریاستجمهوری و رأی مردمی است که رئیسجمهور را برگزیدهاند. نقد حق همه است، اما هتاکی به رئیسجمهور، در عمل بیاحترامی به ساختارهای قانونی کشور و میلیونها شهروندی است که در فرآیند انتخاب او مشارکت داشتهاند. جامعهای که مرز میان نقد و توهین را از دست بدهد، نه به گفتوگوی سالم میرسد و نه به اصلاح؛ بلکه تنها در گرداب عصبانیت، تحقیر و بیاخلاقی سیاسی گرفتار خواهد شد.
مسیرهای برگزاری مراسم شوی تشییع رهبرکشته شده خامنه ای رمال در مشهد و تهران اعلام شد
معاون وزیر کشور و دبیر ستاد ملی برگزاری آیین وداع و تشییع پیکر مطهر قائد شهید، مسیرهای برگزاری این مراسم در تهران و مشهد را اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، علیاکبر پورجمشیدیان معاون وزیر کشور و دبیر ستاد ملی برگزاری آیین وداع و تشییع پیکر مطهر قائد شهید در حاشیه برگزاری جلسه این ستاد درخصوص مسیرهای برگزاری آیین تشییع در تهران اظهار داشت: تمامی مسیرهای اصلی شهر تهران، مراسم تشییع برگزار خواهد شد و اینطور نیست که نقطه خاصی را برای آن اعلام کنیم.وی ادامه داد: ظرفیت خیابانها اجازه نمیدهد و ما باید از همه مسیرهای اصلی شهر تهران استفاده کنیم.پورجمشیدیان همچنین در خصوص مسیرهای برگزاری این آیین کمنظیر در مشهد، گفت: باتوجه به پیشبینی حضور قابل توجه جمعیت از کل کشور و سایر کشورها، خصوصا کشورهای همسایه، مراسم تشییع در کل شهر مشهد برگزار خواهد شد.
محسن صمیمی
راز زانو زدن لفاظ بزرگ؛ چگونه جهنم«میدان»ترامپ را تسلیم شروط ایران کرد
راز
زانو زدن لفاظ بزرگ؛ چگونه جهنم«میدان»ترامپ را تسلیم شروط ایران کرد۳-تیر-۱۴۰۵
اینگونه گزارشات که برای کتمان واقعیت وانحراف اذهان عمومی تهیه وتنظیم می شوند که تشریح ادعای راز زانو زدن لفاظ بزرگ؛ چگونه جهنم«میدان»ترامپ را تسلیم شروط رژیم تروریست وجنگ افروز ولایت فقیه شده است وارونه گویی ولفازی کردن های ادامه شعار۴۷ ساله نابودی اسراییل ومبارزه باآمریکاست که منجربه تحریم وتورم وگرانی ها وشرایط طاقت فرسابه شهروندان وپس رفت کشورشده است .موازی آن لبنان نیمه ویران ورهبران ازدست داده گردیدوغزه شخم زده ورهبران حماس کشته شدندو درسوریه سقوط بشاراسدجنایتکارهم پیمان ساقط وسپاه تروریست قدس ازسوریه بیرون رانده شد.سرانجام مهمترموجب جنگ ۱۲ و۴۰ روزه درایران گردیدکه همراه باکشته شدن فرماندهان کلیدی پاسداران ومهره های هسته ای به ویژه رهبرولی فقیه خامنه ای رمال وجانشین ناپیدای وی شده است؟
در حالی که ترامپ با لفاظیهای جنگطلبانه و تهدیدهای توخالی تلاش میکند تصویر یک «برنده» را از خود بسازد، واقعیت تلخ میدان نبرد در خلیج فارس و دریای عرب حکایت از تسلیم ناگزیر واشنگتن دارد.خبرگزاری مهر_ گروه سیاست: در حالی که دونالد ترامپ در استودیوهای فاکسنیوز با لفاظیهای جنگطلبانه و تهدیدهای توخالی تلاش میکند تصویر یک «برنده» را از خود بسازد، واقعیت تلخ میدان نبرد در خلیج فارس و دریای عرب حکایت از تسلیم ناگزیر واشنگتن دارد. ارتش آمریکا که زیر باران موشکهای کروز، پهپادهای انتحاری و بالستیکهای نقطهزن ایران به آبهای دوردست گریخته بود، در باتلاق فرسایش لجستیکی، بحران فنی ناوگان و خستگی مفرط نیروی انسانی گرفتار شد. تنها یک تا دو هفته با فروپاشی کامل لجستیک فاصله داشت. این بنبست هولناک، ترامپ را مجبور کرد شروط تفاهمنامه اسلامآباد را بپذیرد و مسیر آزادسازی میلیاردها دلار از داراییهای مسدود ایران را باز کند.همزمانی مذاکرات ژنو و تهدیدهای بیاساس ترامپ: نمایش ضعف یا تاکتیک فشار؟-در حالی که دیپلماتهای ایرانی و آمریکایی در ژنو سوئیس بر سر جزئیات فنی توافق پیش میروند، دونالد ترامپ بار دیگر به الگوی همیشگی خود تهدید، هیاهو و لفاظیهای جنگطلبانه روی آورده است. او در مصاحبه اخیر با فاکسنیوز ادعا کرده که اگر ایران تنگه هرمز را ببندد «دیگر کشوری نخواهد داشت»، توافق را صرفاً یک «آتشبس موقت ۶۰ روزه» خوانده و حتی از کنترل احتمالی تنگه هرمز و دریافت باج ۲۰ درصدی از نفت عبوری سخن گفته است.اما تحلیلگران نظامی و بینالمللی به خوبی میدانند این ادبیات تند، بیش از آنکه نشانه اقتدار باشد، بازتاب سرخوردگی عمیق، فرار از واقعیت میدان و عملیات روانی برای پوشش عقبنشینی استراتژیک است. برای درک واقعیت، باید خطابههای رسانهای را کنار گذاشت و به سراغ واقعیتهای «میدان» رفت؛ جایی که اراده و توانمندی ایران، ابرقدرت ادعایی را به زانو درآورد.واقعیتهای میدان؛ چرا ترامپ پای میز مذاکره آمد؟دیپلماسی ایران این بار نه در خلأ، بلکه بر بستر اقتدار نظامی و برتری میدانی پیش رفت. آنچه واشنگتن را هراسان به سمت تفاهمنامه سوق داد، بنبست نظامی، خسارات سنگین و فروپاشی لجستیکی بود که نیروهای مسلح ایران بر ارتش آمریکا تحمیل کردند.۱. فروپاشی لجستیکی و فرسایش ناوگان دریایی آمریکا-نیروی دریایی ارتش، سپاه پاسداران و نیروی هوافضا با تلفیق هوشمندانه موشکهای کروز پیشرفته، پهپادهای انتحاری، بالستیکهای دریایی و تاکتیکهای نامتقارن، چنان فشار سنگینی بر ناوگان آمریکایی وارد آوردند که واشنگتن مجبور شد ناوها را کیلومترها از آبهای سرزمینی ایران دور کند و محاصره را به دریای عمان و دریای عرب منتقل نماید. این عقبنشینی، آغاز کابوسی فنی بود:- ویژگیهای مخرب دریای عرب: آبهای پهناور، رسوبزایی شدید، شوری بالا و شرایط اقلیمی خشن، تجهیزات الکترونیکی، بدنه ناوشکنها، زیردریاییها و ناوهای هواپیمابر را با سرعت دوچندان مستهلک کرد. نیاز به اورهال فوری ناوها به شدت افزایش یافت.- غیرعملیاتی شدن پایگاههای منطقهای: حملات دقیق و هوشمندانه ایران، پایگاههای کلیدی از جمله پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا را عملاً از مدار خارج کرد. این امر امکان تعمیر و نگهداری در منطقه را تقریباً صفر کرد.- شمارش معکوس فروپاشی: برآوردهای محرمانه پنتاگون نشان میداد که هزینههای نجومی انتقال تجهیزات، خستگی شدید پرسنل و فرسودگی ناوگان، حداکثر یک تا دو هفته دیگر به ارتش آمریکا مهلت میدهد. پس از آن، سیستم لجستیکی به طور خودکار فرو میپاشید.۲. ضربات مستقیم و خسارات عملیاتی-علاوه بر فرسایش تدریجی، چندین ناو آمریکایی بر اثر اصابت موشکهای کروز، آتشسوزیهای مهارنشده و نقصهای فنی حاد از چرخه خارج شدند. هواپیماهای مستقر بر روی ناوهای هواپیمابر نیز به دلیل محدودیتهای تعمیراتی، بخش قابل توجهی از توان رزمی خود را از دست دادند. این خسارات، تصویری آشکار از آسیبپذیری ناوگان گرانقیمت آمریکا در برابر تهدیدات نامتقارن ایران ترسیم کرد.۳. بحران سرمایه انسانی و روحی-بزرگترین نقطه ضعف ارتش آمریکا، نیروی انسانی آن است. ماهها دوری از خانواده، زندگی در فضای محدود ناوها و زیردریاییها، همراه با وحشت مداوم از حملات موشکی و پهپادی ایران، منجر به خستگی مفرط جسمی و روانی شد. نرخ غیبت، افسردگی و مشکلات انضباطی به شکل چشمگیری افزایش یافت. واشنگتن به یک آتشبس فوری نیاز داشت تا پیش از وقوع فاجعه انسانی و سرافکندگی کامل، نیروهای خود را خارج کند.تفاهمنامه اسلامآباد و شروط طلایی ایران-ثمره این ایستادگی میدانی، عقبنشینی گامبهگام آمریکا و پذیرش چارچوب مورد نظر تهران در تفاهمنامه اسلامآباد (اواخر خرداد ۱۴۰۵) بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی با اقتدار فرمودند: «از این لحظه، ما یعنی شما ملت سرافراز و این خادم ناچیز، منتظر تحقق شروط گفتهشده خواهیم بود.»این شروط هفتگانه که برآمده از دست برتر ایران در میدان است، عبارتند از:۱. خاتمه کامل عملیات نظامی-۲. رفع محاصره دریایی ایران-۳. تثبیت حاکمیت کامل بر تنگه هرمز-۴. تأمین خسارتهای وارده و بازسازی مناطق آسیبدیده-۵. لغو جامع و واقعی تمامی تحریمها-۶. خاتمه دائمی موضوعات هستهای و پذیرش حقوق ایران-۷. آزادسازی کامل و بیقیدوشرط داراییهای مسدودشده-اعترافات ترامپ و چرخش ۱۸۰ درجهای-بزرگترین سند برتری ایران، تغییر موضع آشکار ترامپ است. کسی که پیشتر وعده «نابودی ایران» و «عدم پرداخت حتی یک دلار» میداد، اکنون مجبور به اعتراف شده که بسته ماندن تنگه هرمز میتواند اقتصاد آمریکا و جهان را به فروپاشی بکشاند.ترامپ اذعان کرده که بخش اولیه داراییهای مسدود ایران آزاد شده است. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد:«۶ میلیارد دلار اول آزاد شده و مطابق توافقات، صرف خرید اقلام اساسی نظیر مواد غذایی و دارو میشود. همچنین ۶ میلیارد دلار دوم نیز پس از آزادی، به خرید کالاهای غیرتحریمی اختصاص خواهد یافت.»موازنه جدید قدرت در منطقه-پایان این رویارویی، پیروزی راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران بود. بلافاصله پس از بازگشت هیئت ایرانی از ژنو، محمدباقر قالیباف عازم مسقط شد تا «ترتیبات ایرانی مدیریت تنگه هرمز» را تثبیت کند. همزمان، رئیسجمهور مسعود پزشکیان نیز به پاکستان سفر کرد تا ابعاد منطقهای تفاهمنامه را تقویت نماید. این تحرکات دیپلماتیک، نشاندهنده گذار ایران از دفاع به ابتکار عمل منطقهای است.نتیجهگیری-پارسهای رسانهای ترامپ، دود غلیظی بیش نیست برای پنهان کردن آتش ناتوانی ارتش آمریکا در خلیج فارس و دریای عرب. موشکهای کروز، پهپادهای هوشمند و صلابت رزمندگان ایرانی بودند که خودکار ترامپ را به امضای تفاهمنامه و آزادسازی اموال ملت ایران واداشتند. این واقعیت بار دیگر اثبات کرد که دیپلماسی بدون پشتوانه میدان، ورقپارهای بیش نیست. درسی که ایران بار دیگر به واشنگتن و متحدانش آموخت: قدرت واقعی، در ترکیب هوشمندانه میدان و دیپلماسی نهفته است.
هادی رضایی
ترامپ: ایران هرگز سلاح هستهای نخواهد داشت!
رئیس جمهور آمریکا بی توجه به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران در سخنانی مدعی شد: ایران هرگز سلاح هستهای نخواهد داشت!به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بدون توجه به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران در سخنانی مدعی شد: ایران هرگز سلاح هستهای نخواهد داشت.رئیس جمهور آمریکا که با فشارهای زیاد داخلی در خصوص بی نتیجه بودن هزینه ده ها میلیارد دلاری این کشور در تجاوز غیرقانونی به خاک ایران مواجه است، در تلاش برای آرام کردن فضای ملتهب کشورش مدعی شد: در مورد ایران خیلی خوب عمل میکنیم. آنها کاملاً ویران شدهاند!دونالد ترامپ که می کوشد از تبعات ناشی از تنش آفرینی و ماجراجویی بیهوده اش علیه ایران در کشورش، منطقه و جهان قدری بکاهد، با طرح ادعایی یک طرفه مدعی شد: بازرسان (آژانس بین المللی انرژی اتمی) در زمان مناسب در ایران حضور خواهند داشت. هیچ عجلهای برای ورود بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به ایران وجود ندارد! با ایرانیها توافق کرده ایم که بازدید بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی از ایران را برنامه ریزی کنیم.وی با طرح ادعاهایی که بیشتر مصرف داخلی داشته و به منظور تلاش برای کاهش تبعات اقتصادی ناشی از بروز ناامنی پس از تجاوز به ایران انجام می دهد، ادعا کرد: ما ایران را در موقعیت بی سابقهای قرار دادهایم؛ کاری که هیچکس در ۴۷ سال گذشته انجام نداده است! اگر ایرانیها درست میگفتند که بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به ایران نمیروند، من فوراً نشست با آنها را لغو میکردم! روی یک توافق بزرگ کار میکنیم که امنیت ما و جهان را تضمین میکند؛ آنها در موقعیت مذاکره قوی نیستند! ایران از ایالات متحده غذا خواهد خرید و پول آن به کشاورزان ما خواهد رسید!ترامپ درباره لبنان هم بدون محکوم کردن تجاوز صهیونیست ها به خاک لبنان، ادعا کرد: اوضاع در مورد لبنان خوب پیش خواهد رفت.رئیسجمهور آمریکا در ادامه اظهارات عجیب و خلاف واقع خود درحالی بار دیگر مدعی شده که «ایران موافقت کرده که هیچ برنامه و ظرفیت هستهای نداشته باشد» که مقامات ارشد کشورمان بارها به صراحت اعلام کردهاند که هیچ گاه از حق غنیسازی صلحآمیز مردم ایران دست نخواهند کشید، اما برای نشاندادن حسننیت و تایید صلحآمیزبودن برنامه هستهای ایران، در چارچاجوب انپیتی با نظارتهای بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی مشکلی نخواهند داشت، چرا که ساخت سلاح هستهای در راهبرد دفاعی ایران جایی ندارد.گفتنی است که شبکه الجزیره پیشتر به نقل از «عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد: اسناد امضاشده در خصوص داراییهای مسدودشدمان، هیچگونه الزامی برای خرید محصولات کشاورزی از آمریکا ایجاد نمیکند. با این حال، اگر قیمت و کیفیت محصولات کشاورزی آمریکا بهتر [از دیگر محصولات کشاورزی] باشد، هیچ مانعی برای خرید آنها وجود ندارد.رئیس کل بانک مرکزی در پایان درباره نحوه هزینهکرد بخش دیگری از این وجوه خاطرنشان کرد: ما میتوانیم از محل قسط دوم داراییهای آزادشده، هرگونه کالای غیرتحریمی را خریداری کنیم.
آمار کشته های حملات تلآویو به لبنان به ۴۱۹۲ نفر رسید
آمار کشته های حملات تلآویو به لبنان به ۴۱۹۲ نفر رسید۳-تیر-۱۴۰۵
مگرواقعیت غیرازاین است که این کشته شدگان آمار۴۱۹۲ نفرتاکنون درلبنان جزوقربانیان اهداف مشترک نتانیاهووراست های افراطی اسراییلی و رژیم تروریست وجنگ افروزولایت فقیه وسپاه تروریست قدس بوده اند؟.
وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که شمار شهدای ناشی از حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ۴۱۹۲ نفر افزایش یافت.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، وزارت بهداشت لبنان امروز سه شنبه اعلام کرد که شمار کل شهدای حملات رژیم صهیونیستی به لبنان از ۲ مارس سال جاری به ۴۱۹۲ نفر افزایش یافت.وزارت بهداشت لبنان بیان کرد که از تاریخ مذکور تاکنون ۱۲ هزار و ۱۷۱ نفر نیز مجروح شدند.حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به بهانه هدف قرار دادن مواضع حزب الله انجام شده است و این رژیم با وجود توافق آتش بس به لبنان حمله میکند.با اصرار ایران و مرتبط کردن توقف جنگ در لبنان با پرونده مذاکرات با آمریکا، لبنان شاهد آرامش نسبی و شکننده است.رژیم صهیونیستی امروز با حمله به جنوب لبنان باز هم آتش بس را نقض کرد.
جمعآوری حدود۸۰ هزار امضا در شیلی برای اخراج اسرائیل از سازمان ملل
فعالانی از شیلی از جمله شماری از وکلا با جمعآوری حدود ۸۰ هزار امضا، کارزاری مردمی را راه اندازی کردند که خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل می شود.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میدل ایست مانیتور، گروه وکلای مدافع فلسطین از یک ابتکار حقوقی برای اعمال فشار بر سازمان ملل متحد جهت اقدام علیه رژیم صهیونیستی خبر داد.نلسون حداد، وکیل و دیپلمات سابق که در این ابتکار مشارکت داشت، گفت که این گروه قصد دارد نامهای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال کند و خواستار رویه هایی برای اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل متحد شود.طبق گزارش رسانهها در شیلی، این ابتکار با تقریباً ۸۰ هزار امضا جمع آوری شده و توسط سازمانهای جامعه مدنی پشتیبانی میشود.این دادخواست استدلال می کند که سازمان ملل متحد باید مفاد منشور خود را در مورد اعضائی که متهم به نقض مکرر اصول این سازمان هستند، اعمال کند.
پزشکیان: درباره موشکهایمان هیچ مذاکرهای نداریم/به آمریکا بیاعتمادیم
رئیس جمهور در دیدار با نخست وزیر پاکستان گفت: هیچ مذاکرهای درباره موشکهای بالستیک صورت نگرفته و نخواهد گرفت. ضمن اینکه ما نسبت به آمریکا بیاعتماد هستیم.به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود پزشکیان رئیسجمهوری اسلامی ایران، که در صدر هیئتی عالیرتبه به پاکستان سفر کرده است، با شهباز شریف، نخستوزیر این کشور دیدار و درباره مهمترین موضوعات دوجانبه، تحولات منطقهای، همکاریهای اقتصادی و روندهای جاری در عرصه بینالمللی گفتوگو و تبادل نظر کرد.پزشکیان در این دیدار با قدردانی از میزبانی گرم و صمیمانه دولت و ملت پاکستان تصریح کرد: از مهماننوازی گرم و صمیمانه شما صمیمانه تشکر میکنم. در اینجا احساس میکنم که ما و شما یک هدف و یک مسیر را دنبال میکنیم.رئیسجمهور با اشاره به جنگ تحمیلی اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران تصریح کرد: بر اساس هیچ قاعده و چارچوبی نمیتوانستند به کشور ما حمله کنند، اما با وجود این، به ایران تجاوز کردند و در این حملات، علاوه بر رهبری عالیقدر، فرماندهان و مسئولان شمار زیادی از شهروندان و غیر نظامیان از جمله 168 کودک بیگناه را به شهادت رساندند.پزشکیان افزود: کسانی که مرتکب این جنایات شدند که با دروغ و فریب دم از دموکراسی میزنند و امروز بیش از هر زمان دیگری به اثبات رسیده که عامل اصلی ناامنی و بیثباتی در منطقه، رژیم صهیونیستی است.رئیس جمهور با اشاره شکست دشمنان در برابر اراده ملت ایران تصریح کرد: تصور آنان این بود که ایران ظرف چند روز از هم خواهد پاشید و میتوانند همان الگویی را که در برخی کشورها دنبال کردهاند، علیه کشور ما نیز اجرا کنند.پزشکیان ادامه داد: آنان تلاش کردند با اقدامات ناجوانمردانه، از جمله هدف قرار دادن زیرساختها و غیرنظامیان، کشور ما را فلج کرده و به زانو درآورند، اما با ایستادگی بینظیر مات ایران در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند.پزشکیان با تأکید بر پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر مولفههای اقتدار خود در مذاکرات پیشرو افزود: هیچ مذاکرهای درباره موشکهای بالستیک صورت نگرفته و نخواهد گرفت. ما نسبت به آمریکا بیاعتماد هستیم، چرا که در حالی که دو بار در مسیر مذاکره قرار داشتیم، مورد تهاجم واقع شدیم. با این حال، همواره آماده گفتوگو و صلح بوده و هستیم.رئیسجمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز در برابر خواستههای غیرقانونی و غیرانسانی سر فرود نخواهد آورد.پزشکیان با تأکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود اظهار داشت: ما به آنچه در توافق اخیر امضا کردهایم پایبند هستیم و مردم ایران و رهبر معظم انقلاب نیز با این چارچوب موافق هستند. چنانچه طرف مقابل نیز به تعهدات خود پایبند باشد و از چارچوبهای توافقشده تجاوز نکند، جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد.رئیس جمهور همچنین با اشاره به پیشینه تمدنی ملت ایران اظهار داشت: برخی مدعی بودند که ایران را به عصر حجر بازخواهند گرداند، اما چگونه کشوری با چند صد سال سابقه میتواند تمدنی چند هزار ساله را از میان بردارد؟پزشکیان در ادامه با تأکید بر ضرورت وحدت امت اسلامی گفت: همه مسلمانان در جهان با یکدیگر برادر و برابر هستند. هنگامی که کتاب، پیامبر و قبله ما یکی است، دلیلی برای اختلاف و منازعه میان مسلمانان وجود ندارد.پزشکیان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی، بهویژه پاکستان، در تمامی زمینهها اعلام کرد و افزود: نباید اجازه دهیم صهیونیستها مسلمانان را در برابر یکدیگر قرار دهند و منافع و مطامع خود را دنبال کنند.رئیس جمهور خاطرنشان کرد: روابط ایران و پاکستان باید در عرصه عمل و اجرا بیش از پیش تقویت شود و آثار این رویکرد در تفاهمنامهها و توافقات پیشرو نمایان خواهد شد.آقای شهباز شریف نخستوزیر پاکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور رئیسجمهور و هیئت عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران در اسلامآباد، گفت: پس از توافق اسلامآباد و پایان جنگ، حضور هیئت عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران در کشور ما بسیار ارزشمند و عزیز است.شهباز شریف با اشاره به توافق اخیر صورت گرفته با میانجیگری پاکستان افزود: توافقی که حاصل شد، فرصت بسیار خوبی برای صلح ایجاد کرد و نقش فیلد مارشال عاصم منیر در شکلگیری آتشبس و امضای تفاهمنامه بسیار مهم و تعیینکننده بود.نخستوزیر پاکستان افزود: خداوند به ما لطف داشت که با تلاشهای انجامشده، این جنگ نابرابر پایان یافت. در این مسیر کشورهای دوست، از جمله قطر، کمک و همکاری شایانی به تحقق این توافق کردند. همچنین باید از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه و عبدالفتاح السیسی، رئیسجمهور مصر، به خاطر حمایتها و تلاشهایشان قدردانی کرد.شهباز شریف با تأکید بر حمایت پاکستان از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در یادداشت تفاهم امضا شده هیچ اشارهای به موضوع موشکهای بالستیک ایران نشده و اساساً قرار نبوده در این زمینه گفتوگویی صورت گیرد.نخستوزیر پاکستان افزود: کسانی هستند که میخواهند کشتی صلح را به گل بنشانند، اما رهبری خردمندانه ایران مانع از بروز چنین مشکلاتی خواهد شد.شهباز شریف با تأکید بر جایگاه و ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران و پاکستان امروز بهترین روابط را با یکدیگر دارند. مردم شجاع و دانشمند ایران، جوانان این کشور، رهبری خردمندانه و منابع ارزشمند آن، میتواند ایران را به قلههای افتخار و پیشرفت برساند.نخست وزیر پاکستان با اشاره به روابط نزدیک دو کشور اظهار داشت: دوستی آهنین ایران و پاکستان باعث شده است که غم و شادی ما با یکدیگر گره بخورد.شهباز شریف همچنین با بیان اینکه ایرانیان وارث تمدنی با قدمت هزاران ساله هستند و اگرچه این جنگ به بخشی از زیرساختها آسیب وارد کرد، اما ایران همچنان کشوری بزرگ و قدرتی تأثیرگذار است.نخست وزیر پاکستان در ادامه با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: در دوره قبل هدفگذاری رسیدن حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان به 10 میلیارد دلار مطرح شد، اما امروز معتقدیم باید دستیابی به سطح 30 میلیارد دلار مبادلات سالانه را هدفگذاری کنیم.شهباز شریف افزود: با ایجاد مسیرهای جدید تجاری و ترانزیتی، توسعه سازوکارهای نوین ترخیص گمرکی و همچنین تقویت روابط بانکی، میتوان زمینه تسهیل و گسترش مبادلات اقتصادی میان دو کشور را فراهم کرد.نخستوزیر پاکستان همچنین سفر رئیسجمهور اسلامی ایران را در مقطع کنونی دارای پیام مهمی برای جهان دانست و گفت: این سفر نشان میدهد که ایران و پاکستان از اعتماد کامل و متقابل نسبت به یکدیگر برخوردار هستند.
محسن صمیمی
بانک مرکزی: رشد اقتصاد به منفی 0.7 درصد رسید
بانک
مرکزی: رشد اقتصاد به منفی 0.7 درصد رسید۳-تیر-۱۴۰۵
مگرمی توان انتظارداشت باوجوداعمال ۴۷ ساله عدم مدیریت اجرایی وبرنامه ریزی
اقتصادی وذخیره ارزی وباوجود افزایش کسری
بودجه وچاپ اسکناس بدون پشتوانه ذخایرارزی ناشی ازفسادفراگیرو تحریم هاکه رشدتورم وگرانی
ها وکاهش قدرت خریدمردم راتشدید کرده است .به ویژه که جنگ باآمریکاواسراییل موازی تحمیل
هزینه نجومی آسیب جدی به زیرساخت هاواردشد.سرانجام
خروجی اش منجربه رشدمنفی اقتصادی نگردد؟
محاسبات فصلی نشان میدهد اقتصاد ایران در سال 1404 نسبت به سال قبل با کاهش رشد اقتصادی مواجه شده است.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برآوردهای اولیه بانک مرکزی نشان میدهد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت سال 1400 از 78 هزار و 443 هزار میلیارد ریال در سال 1403 به 77 هزار و 867 هزار میلیارد ریال در سال 1404 کاهش یافته است؛ موضوعی که از ثبت رشد اقتصادی منفی 0.7 درصدی در این سال حکایت دارد.بررسی ارزش افزوده فعالیتهای مختلف اقتصادی نشان میدهد عمده کاهش رشد اقتصادی ناشی از افت عملکرد بخشهای «ساختمان»، «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری»، «صنعت» و «عمدهفروشی، خردهفروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری» بوده است. سهم این بخشها در رشد منفی 0.7 درصدی اقتصاد به ترتیب منفی 0.8، منفی 0.4، منفی 0.4 و منفی 0.4 واحد درصد برآورد شده است.بر اساس این گزارش، ارزش افزوده بخش کشاورزی در سال 1404 به قیمتهای ثابت سال 1400 به 7 هزار و 826 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل 4.2 درصد کاهش نشان میدهد. کاهش تولید محصولاتی همچون گندم، جو، پسته و خرما از مهمترین عوامل افت رشد این بخش عنوان شده است.در مقابل، بخش نفت در سال 1404 رشد 3.1 درصدی را تجربه کرد و ارزش افزوده آن به 6 هزار و 377 هزار میلیارد ریال رسید. افزایش تولید و صادرات نفت خام نسبت به سال قبل، مهمترین عامل رشد این بخش اعلام شده است.همچنین گروه صنایع و معادن در سال 1404 با رشد منفی 3.2 درصدی مواجه شد که نسبت به سال قبل 5.6 واحد درصد کاهش نشان میدهد. این گروه به تنهایی 1.1 واحد درصد از رشد منفی اقتصاد را به خود اختصاص داده است.در زیرمجموعه صنایع و معادن، بخشهای «صنعت»، «ساختمان» و «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیتهای تصفیه» به ترتیب با رشد منفی 3.4، منفی 15.8 و منفی 1.6 درصدی روبهرو شدند. در مقابل، بخشهای «استخراج معدن» و «تأمین برق، گاز، بخار و تهویه هوا» به ترتیب رشد 0.1 و 2.9 درصدی را ثبت کردند.